Масленица католический праздник

Какого числа будет Масленица у католиков в 2023 году, как принято отмечать. История торжества, традиции и обычаи, как правильно подготовится к Масленице.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи
У народов, исповедующих католицизм также живы языческие традиции встречи весны перед началом самого строгого в христианстве поста, с одной лишь разницей, что масленица у католиков в 2023 году будет, как всегда длиться от «Пепельной среды». Так в католической и лютеранской традиции называется 40-дневное воздержание от скоромной пищи перед Пасхой.

Национальные особенности масленицы у католиков

В европейских странах, где присутствует католицизм, также существуют древние дохристианские традиции и обычаи, которые связаны с празднованием завершения зимы и прихода весны. Конец его приходится на начало «Пепельной среды», которой католики называют великий пост, длящийся до наступления пасхи.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Интересно! Как и у православных в России, дни католической масленицы высчитываются каждый год заново, в зависимости от времени празднования Пасхи.

В разных странах западного мира, где жители исповедуют католичество, это время перед 40-дневным воздержанием называется по-разному:

1. Карнавал у итальянцев, аргентинцев и бразильцев.
2. Марди-гра у французов и бельгийцев.
3. Блинный день у ирландцев, англичан и шотландцев.
4. «Жирный вторник» у американцев.
5. Вастлавьи у исландцев, норвежцев и датчан.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Дольше всего масленица у католиков разных стран в 2023 году, как всегда, будет длиться в Аргентине, где она продолжается целых два месяца и захватывает Великий пост. В Норвегии ее отмечают всего 3 дня. В большинстве других стран, исповедующих католицизм, этот дохристианский праздник встречи весны длится 5-7 дней и заканчивается шумным так называемым «Жирным вторником».

Каждая национальная кухня в эти дни готовит разные праздничные и ритуальные блюда, которые отличаются высокой калорийностью:

1. В Польше принято печь сладкие пончики с разной начинкой и оладьи.
2. В Шотландии едят постные лепешки с разными жирными добавками.
3. В Англии и США выпекают блинчики.
4. В Исландии и Дании принято есть заварные пирожные с жирными сливками и шоколадной глазурью.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Факт! Все дни принято на масленицу у католиков, в том числе и в 2023 году, есть жирные блюда, шумно веселиться и устраивать карнавальные шествия. В последний день, который называется «Жирным вторником», но не потому, что он выпадает на календарный одноименный день, а из-за традиции называть время поста средой, принято торжественно сжигать, где остатки скоромной пищи, где чучела, устраивать балы и карнавалы, наряжаясь в красочные одежды.

В каждой стране празднования масленицы имеют свои специфические отличия. В славянских в Польше и в Чехии принято было для парней и девушек, не имеющих еще семьи, устраивать в этот день танцевальные вечера и танцы в трактирах, и веселые игрища, которые позволяли им познакомиться и получить выкуп.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Как и масленица в 2023 в России, веселые дни перед длительным 40-дневным воздержанием проводят шумно и разнообразно. Устраиваются различные соревнования. Так, в Англии, где католицизм исповедуют жители Северной Ирландии, устраивают забеги со сковородками, в которых находится горячий блин. Участникам нужно не только быстро добежать до финиша, но и успеть подбросить и поймать на бегу блины.

В Шотландии блины выпекают всей семьей, воспринимая данное занятие как важный ритуал. Норвежцы в течении своей короткой масленицы, занимающей всего три дня, угощают друг друга обильно смазанными блинами и жирными блюдами.

Традиция карнавала

Самым знаменитым праздником католиков на масленицу является венецианский карнавал, который принято отмечать целых 10 дней. Его участники выходят на улицу, надев причудливые маски и красочные карнавальные костюмы. Эта традиция самой католической страны в мире нашла свое продолжение за океаном, где карнавал празднуют в Аргентине и Бразилии, с той лишь разницей, что европейцы завершают празднование в первый день 40 дневного поста перед Пасхой, а в латиноамериканских странах карнавальное шествие длится более двух месяцев, захватывая и пост, и пасху.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Интересно! Сегодня Венецианский карнавал привлекает огромное количество туристов в Венецию. По пышности проведения с ним конкурирует Римский карнавал, о котором официальные источники начинают упоминать еще в XI веке.

В Бразилии карнавальные торжества длятся 5 дней. В Аргентине праздник продолжается более двух месяцев. На эти торжества также приезжает огромное количество туристов из разных стран. Здесь интересно полюбоваться танцовщицами на самбодромах. В эти дни в Рио-де-Жанейро вся власть переходит к Карнавалу. Мэр города торжественно передает ключи от города мифическому королю Момо, королеве и двум принцессам.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Праздник открывают детские танцевальные школы. После этого гулянья продолжаются круглосуточно несколько дней. В заключительный день проводятся соревнования 12 школ самбо, выступающих в движущейся по 700-метровому самбадрому. На выступление так называемой «высшей лиги самбы» съезжаются посмотреть тысячи туристов из разных стран мира.

Разнообразные карнавальные шествия проводятся в немецких землях не только у католиков, но и у лютеран на время недели масленицы. На Рейне их называют Карневаль, в Швабии – фасснет, в Баварии – фашинг, в Майнце – фастнахт. В Германии различаются не только названия масленицы и карнавала, но и обряды, которые совершаются в это время.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

В рейнских землях на улицу в это время выходит огромное количество ряженых в масках, по городу ездят разукрашенные авто, из которых выбрасывают в толпу сладости. Народ пьет горячительные напитки, танцует, поет, занимается флиртом. По городу проходят карнавальные процессии, в которых можно увидеть корабли, замки, огромных ростовых кукол. В процессии идет большое количество оркестров, исполняющих бравурные марши.

В юго-западных землях Германии горожане надевают в эти дни на себя страшные деревянные маски, изображающие ведьм, чертей и колдунов. Центральной фигурой карнавала становится шут, процессии носят чучела странных чудовищ и животных.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

В Швабии организаторы стараются сохранить местные традиции празднования масленицы и карнавальных шествий. Не допускаются случайные личины в праздничные процессии. Все маски утверждаются специальной карнавальной комиссией.

История рейнского городского Карнавала, который устраивается в честь масленицы, сложилась только в начале XIX века, когда здесь провели реформу масленичных торжеств. Итальянские карнавальные шествия имеют более древнюю традицию и берут свое начало из раннего средневековья. В XVII веке этот праздник в Венеции было принято начинать сразу после встречи католического Рождества и гулять до самого начала Великого поста.


Масленица у католиков в 2023: традиции и обычаи

Факт! Большинство традиций городского карнавала сложились в Европе в XV веке, взяв за основу обычаи древних культур, занимавшихся земледелием. Во всех католических странах в это время блины или оладьи, как и в России, являются одним из главных ритуальных блюд, символизировавших солнце и начало нового сельскохозяйственного цикла.

В то время как восточные славяне отмечают Масленицу, у католиков существует “жирный вторник”, также известный как Марди Гра. Но несмотря на мудреное название, праздник действительно красивый и действительно стоит того, чтобы узнать о нем больше.


История гуляний на “жирный вторник” появилась еще до христианства и относилась к ритуалам прощания с зимой и встречи весны. Во франкоговорящих странах праздник назывался Mardi Gras или Boeuf Gras из-за традиции забивать откормленного быка, который становился последним мясным блюдом перед наступлением поста. Спустя сотни лет традиция празднования “жирного вторника” добралась до США, а именно – до французских колоний на территории Северной Америки.

Из года в год Марди Гра в Новом Свете обрастал новыми традициями и атрибутами. Члены различных сообществ, посвященных празднику, устраивали яркие процессии, главным участником которого была целая фигура или голова белого быка: ее ставили на колеса и толкали около 16 человек. Следом за быком на парад выходил “король”, который вел за собой настоящего быка – символа последнего мясного блюда перед Великим постом.

В 1856 году группа друзей из Мобила сформировала так называемую команду Mistick Krewe of Comus. Участники команды оставались анонимными, однако их костюмы, атрибуты и украшенная платформа оживили праздничные парады, сделав их более зрелищными. В 1870 году зародилось новое сообщество Twelfth Night Revelers: его участники ввели в празднование Марди Гра новый атрибут – разбрасывание в толпу ярких безделушек, монет и т. п. Гостям также раздавали дешевые стеклянные бусы и четки, которые очень им полюбились и с тех пор стали неотъемлемым элементом праздника.

Именно к концу XIX века окончательно устоялись все каноны и законы шумного праздника Марди Гра. Гуляния и парады стали официальным и регулярным элементом “жирного вторника”. О предстоящих карнавалах стали писать газеты. Более того, некоторые издательства с особым трепетом подходили к оформлению праздничных изданий. В оформлении костюмов участников торжественного шествия и платформ принимали участие именитые дизайнеры. Будущий дизайн всегда держали в строжайшем секрете, чтобы произвести наиболее яркое впечатление на публику в день карнавала.

Первый дневной парад в Новом Орлеане посетил великий князь Алексей Александрович, который оказался в городе по личным причинам. Чтобы почтить присутствие царской особы, организаторы парада подготовили специальную королевскую платформу Rex, которую украсили в фамильные цвета семьи Романовых – фиолетовый, зеленый и золотой. С тех пор эти цвета обрели статус официальных цветов Марди Гра: фиолетовый стал символизировать справедливость, золотой – власти, а зеленый – веру. По другой версии, эти цвета олицетворяют трех волхвов (царей или магов), которые принесли дары младенцу Иисусу. В 1875 году губернатор Луизианы Генри Уормот подписал “Акт Марди Гра”, который сделал “жирный вторник” официальным праздником на территории Луизианы.

Традиционно празднование Марди Гра не обходится без поглощения всевозможных вкусностей. Еще со времен средневековья к этому празднику принято готовить сдобные сладости: пирожки, пончики, блины, булочки с кремом и т. п. Особое место в традиционной кухне праздника занимает королевский торт. Первые упоминания об этом лакомстве датируются XVII веком. Внутри сладкой выпечки помещали зеленую горошину или фасоль: к тому, кто найдет сюрприз, придет большая удача. Сегодня вместо бобов в тортах чаще прячут несъедобные безделушки или даже фигурки младенца, который символизирует Иисуса. В некоторых традициях обнаруживший сюрприз счастливчик получает статус короля или королевы вечера. Кроме того, этот человек берет на себя обязанность организовать вечеринку в честь Марди Гра в следующем году.

Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter

О традициях Масленицы у славян знает практически каждый, но далеко не всем известно, что аналог привычного нам праздника существует и в Европе. Его называют по-разному, но самым распространённым стало именование Жирный вторник. Его дата высчитывается в зависимости от грядущей Пасхи, однако подготовка к праздникам начинается уже с начала года.

Жирный вторник – не просто торжество, а настоящий карнавал, что знаменует начало Великого Поста. Это очень интересный праздник, причём в различных европейских странах существуют своеобразные и порой очень оригинальные традиции. Как же отмечают этот “праздник живота”?  Что история хранит о католической “Масленице”?

История Жирного вторника

Сегодня Жирный вторник у многих ассоциируется именно с христианскими традициями (ведь он непосредственно связан с Великим постом и Пасхой), однако зарождение обычаев этого праздника происходит ещё в древние языческие времена, в ту пору прощание с зимой и встреча весны значили для людей очень много.

Крестьяне спешили задобрить богов земли и духов природы, просили у них хорошего урожая на ближайший год. Нередко к этому времени запасы продуктов, оставленных на зиму, скудели, а потому следовало “затянуть пояса” перед новым сезоном. Однако этому периоду предшествовало празднество и веселье, что позднее назовут Жирным вторником.

Праздник Жирный вторник имеет давние традиции Питер Брейгель Старший «Борьба между Карнавалом и Великим Постом», 1559 год Местонахождение: Музей истории искусств, Вена, Австрия

Праздник Жирный вторник имеет давние традиции
Питер Брейгель Старший «Борьба между Карнавалом и Великим Постом», 1559 год
Местонахождение: Музей истории искусств, Вена, Австрия

Блинный день в англоязычных странах

С приходом христианства появилась традиция расчёта даты Жирного вторника в зависимости от дня Пасхи, хотя, в целом, обычаи торжества не слишком изменились. Как я уже заметила, разные народы по-разному отмечают и называют этот праздник.

В англоязычных странах его именуют Покаянным или Блинным днём. Жирный вторник в Англии, Ирландии или Канаде невозможно представить без аккуратных блинчиков, которые готовят хозяйки согласно традиционному рецепту. После приготовления тёплые блинные изделия стоит полить лимонным соком.

Жирный вторник в Англии, Ирландии или Канаде невозможно представить без блинчиков с лимонным соком / learnenglishteens.britishcouncil.org

Жирный вторник в Англии, Ирландии или Канаде невозможно представить без блинчиков с лимонным соком / learnenglishteens.britishcouncil.org

Кстати, в Британии можно побывать на “блинных бегах”, что устраиваются среди самых ловких хозяек. Участницам необходимо пробежать 400 метров, держа в руках сковородку с горячим блином. По пути следует как минимум два раза подбросить блин, после чего поймать его сковородой. Чем больше раз удалось совершить “сальто блином”, тем больше шансов на победу.

Ежегодно забег начинается в 11 часов, именно в тот момент, когда звонят церковные колокола. С этим обычаем связана одна забавная легенда. Согласно ей, в Бакингемшире в 1445 году одна хозяйка так увлеклась изготовлением блинов, что даже услышав церковный звон, побежала по улице вместе с блином и сковородой. Мне кажется, такое действительно могло быть в реальности, ведь англичане просто обожают блины Покаянного дня.

Ежегодный забег с блинами в британском городке Олни / © PA Images ТАСС / interfax.ru

Ежегодный забег с блинами в британском городке Олни / © PA Images ТАСС / interfax.ru

Французский Марди Гра

Во Франции и франкоговорящих странах Жирный вторник называют Марди Гра. Здесь тоже не обходится без блинов, но французы, как истинные гурманы, перещеголяли англичан. В старинных городах Франции по сей день работают мельницы, что производят ту самую муку”, из которой пекли блины ещё пару столетий тому назад.

Французские пекари хранят старинные традиции приготовления вторничного угощения. Согласно обычаям, съесть блин необходимо, пока он ещё не остыл.Кроме того, в качестве начинки можно использовать мясо или овощи.

Французские пекари хранят старинные традиции приготовления вторничного угощения / wdwnt.com

Французские пекари хранят старинные традиции приготовления вторничного угощения / wdwnt.com

Карнавал в Новом Орлеане

Интересно, что многие французские традиции “перекочевали” и в Северную Америку, особенно в те регионы, что были заселены французами (например, в Луизиане). Празднование Жирного вторника в США нельзя представить без масштабных и ярких карнавалов.

Уже несколько веков существует обычай проведения церемонии, посвящённой празднику. Как правило, процессия карнавала начинается шествием колонны, толкающей крупную фигуру белого быка. Часто она настолько тяжелая и громоздкая, что справиться с управлением могут не менее 16 человек. Вслед за изображением быка появлялось и настоящее животное, возле которого шёл “король”.

Парад в день Марди Гра в Новом Орлеане / © Sergey Galyonkin / flickr.com

Парад в день Марди Гра в Новом Орлеане / © Sergey Galyonkin / flickr.com

Постепенно празднование Жирного вторника в Новом Свете обретало интересные особенности. К примеру, группа активистов в 1856 году решила оживить празднество, нарядившись в карнавальные костюмы. А вскоре к ним добавились целые группы, демонстрирующие театрализованные представления. Одной из самых любимых традиций Жирного вторника в Америке стало разбрасывание игрушек, безделушек, сувениров участниками шествия.

На первом карнавале в честь Жирного вторника в Новом Орлеане присутствовал сам великий князь Алексей Александрович. Специально для него платформа «Рекс», предназначенная для особ царских семейств, была оформлена в традиционных цветах Романовых.

Король Марди Гра / © Nathan Rupert / flickr.com

Король Марди Гра / © Nathan Rupert / flickr.com

И хотя на последующих празднествах великого князя не было, эти цвета так и остались символами Марди Гра в Новом Орлеане. Фиолетовый отождествляется со справедливостью, золотой символизирует власть, а зелёный – веру.

Впрочем, существует версия, что цвета эти связаны не с появлением представителя дома Романовых на первом карнавале, а с дарами волхвов, которые те, согласно древнему преданию, преподнесли маленькому Иисусу.

Марди Гра в Новом Орлеане - любимейший праздник / © Tim Bounds / flickr.com

Марди Гра в Новом Орлеане – любимейший праздник / © Tim Bounds / flickr.com

Сегодня Марди Гра в Луизиане является официальным праздником. Он не обходится без вкусной выпечки, но главное место среди угощений занимает королевский торт. Участники торжества получают по кусочку лакомства. В старину тот, в чьём куске окажется запеченная горошина, считался счастливчиком. Сегодня же в торте запекают несъедобные предметы. Если кому-то из участников попадётся фигурка Иисуса – его назначают королём или королевой Марди Гра.

Традиции Германии, Швейцарии, Австрии

Не менее ярко проходит празднование Жирного вторника и в Германии. Здесь его именую Фастнахт. В Шварцвальде уже несколько столетий участники карнавала надевают одни и те же костюмы.

Как это происходит? Многие из них передают свои наряды детям, а потому сегодня можно увидеть образы, в которые перевоплощались полвека и даже 100 лет тому назад. Практически все участники шествия скрывают свои лица под металлическими, деревянными или тканевыми масками.

Фастнахт в Германии / © Лэйла / f.otzyv.ru

Фастнахт в Германии / © Лэйла / f.otzyv.ru

Не секрет, что немцы умеют работать и любят повеселиться, а уж если выпадает возможность хорошо отдохнуть, могут подать пример любой нации. Нередко празднование Фастнахта начинается ещё 6 января, а вот непосредственно Жирный вторник перед Великим Постом является апогеем торжества. В Германии, Швейцарии, Австрии на Фастнахт устраиваются концерты и всевозможные шоу, рекой льются пиво и глинтвейн.

Одной из самых ярких традиций праздника стали выступления шутов. В старину это были целые компании, которые демонстрировали свои таланты. Сегодня же, как правило, группы шутов насчитывают не более четырёх человек, что ходят от кабачка к кабачку и выступают с шуточными номерами.

Фастнахт немцы празднуют с фантазией / © Лэйла / f.otzyv.ru

Фастнахт немцы празднуют с фантазией / © Лэйла / f.otzyv.ru

Польский Мясопуст

А вот поляки Жирным вторником начинают пору, которую именуют Мясопустом. Поляки также готовят всевозможные угощения, причём самым любимым являются пончики с розовым вареньем. Кроме того, в старину на Мясопуст в разных регионах и селениях Польши устраивали игру, что была очень популярна среди молодёжи. Её участниками становились юноши и девушки, которые не смогли жениться или выйти замуж в прошедшем “свадебном сезоне”.

С ними был и музыкант. Ему играющие платили деньги за танец, но в какой-то момент у девушек “гроши” кончались, и юноши должны были заплатить за них. Если же за девушку никто не желал платить, то она могла “выкупить парубка”. Такая озорная игра продолжалась до самого вечера. Танцы сопровождались шутками и весёлыми забавами. Я думаю, во время этого развлечения многие и находили себе пару, которой делали предложение в следующий сезон свадеб.

Польская Масленица - Мясопуст / © Эльвира Шкутане / kraslavasvestis.lv

Польская Масленица – Мясопуст / © Эльвира Шкутане / kraslavasvestis.lv

Чешский Жирный вторник

Чехи именуют праздник Фашанком. Он включает в себя массу обрядов и интересных традиций, но, пожалуй, самыми яркими стали переодевания и обходы домов. Ряженые и музыканты отправляются по селению или городу, навещая родных и друзей, радуя соседей своими выступлениями. Что примечательно, сегодня в Чехии популярны те же образы, что и много веков тому назад.

Ряженые любят преображаться в медведя, козла или коня. Эти животные считаются символами плодородия. Также мужчины могли переодеваться в женщин и младенцев, цыган и гадалок. В южных землях Моравии до сих пор жива традиция выступлений “подшаблярников”. Она представляет собой впечатляющее шоу, в ходе которого исполнители демонстрируют танец с саблями.

В праздник Фашанка ряженые ходят по улицам и навещают жителей / © Vasyl Tsitsey / vinegret.cz

В праздник Фашанка ряженые ходят по улицам и навещают жителей / © Vasyl Tsitsey / vinegret.cz

Жирный вторник в Чехии часто сопровождается вечерними похоронами контрабаса. Именно этот инструмент символизирует праздник. Во время игры-обряда звучат шуточные речи о грехах контрабаса и скорби из-за его безвременной кончины. Как понимаете, веселье в этот момент достигает своей вершины. Звучат песни, играет музыка, а народ старается вовсю повеселиться перед приближающимся Постом.

В странах Балтики аналогом Жирного вторника становится праздник Вастлавьи. Здесь его отмечают не так шумно, как, например, в США, однако торжество не обходится без самых разных угощений и сладостей. Кстати, в старину нельзя было покидать дом или питейное заведение, оставив недопитым свой стакан пива.

Что такое Пепельная среда?

За Жирным вторником следует уже совсем иной день – Пепельная среда. В этот день о вчерашнем карнавале напоминают лишь остатки блюд и украшения на улицах. Пепельная среда заметно отличается от предшествующего ей праздника. Неслучайно этот день связан именно с пеплом.

Существует традиция, согласно которой в Пепельную среду наносят на лоб крест с помощью пепла. Это связано с ветхозаветным преданием о посыпании головы пеплом в знак скорби и страдания. Такой обычай существует в Европе ещё со Средних веков. Пепел для обряда используется не любой, а специально подготовленный – ритуальный.

Его готовят, как правило, из пальмовых ветвей и веточек вербы, что остались с прошлого года. Согласно поверьям, огонь, сжигающий вербовые ветви, символизирует очищающий огонь любви, что всё грешное обращает в прах. В день Пепельной среды на улицах европейских городов часто можно встретить людей со лбами, перепачканными пеплом.

Согласно традиции в пепельную среду наносят на лоб крест с помощью пепла / © Reuters / latintimes.com

Согласно традиции в пепельную среду наносят на лоб крест с помощью пепла / © Reuters / latintimes.com

Пепельная среда позволяет людям осмыслить суть грядущего Поста, как следует подготовиться к нему. Что примечательно, у католиков требования к постящимся гораздо менее жесткие, чем у православных. Да, в Европе тоже не едят мясо – но чаще всего это происходит в пепельную среду и по пятницам. В остальные же дни есть можно и этот продукт, однако важно придерживаться принципа умеренности.

Пепельная среда открывает период добрых дел. Европейцы воспринимают великий Пост не только как время спокойствия, умеренности и разумности, но и как пору благотворительности. Во время Поста следует думать не только о себе, но и о ближних – особенно тех, кто нуждается в помощи. Кстати, в Германии Пепельная среда выделяется по-своему. Для немцев этот день связан с шуточными политическими дебатами, своеобразным развлечением, имеющим немало поклонников.

Обычаи, связанные с Пепельной средой, существовали не только у западных христиан, но и у славян. Этот день был своеобразной границей, отделяющей карнавальное мясопустное время от длительного периода размышлений, воздержания и умеренности в пище и развлечениях.

Юлиан Фалат «Пепельная среда», 1881 год Местонахождение: Частное собрание

Юлиан Фалат «Пепельная среда», 1881 год
Местонахождение: Частное собрание

Жирный вторник любят во многих европейских странах, и это неудивительно – мы ведь тоже храним традиции своей Масленицы. Этот праздник призывает повеселиться и наесться от души, напоминая, что впереди – время Великого Поста, когда стоит следить не только за своим рационом, но и за мыслями, что должны быть обращены к свету и праведности.

На обложке: «Жирный вторник. Забег с блинами» / © Robin Myerscough / flickr.com

21.02.2023

МАСЛЕНИЦА У ЛЮТЕРАН И КАТОЛИКОВ

Масленица у лютеран (Laskiainen – финны, Vastlapäev – эстонцы, Meteņi – латыши) и католиков (Užgavėnės – литовцы). Празднуется всего один день — вторник седьмой недели перед Пасхой и заканчивается в среду («Пепельная среда»). Характерна финская поговорка: «Широка и коротка как Масленица».

Масленица (Laskiainen – фин., Vastlapäev – эст., Meteņi – лат., Užgavėnė» – лит.)

Ежегодно на стыке сезонов в седьмую неделю перед Пасхой отмечается Масленица. Она не получила христианского осмысления и остаётся праздником прощания с зимой. В народном календаре это был аграрный «женский» праздник, в котором идеи обновления, возрождения и плодородия получили наивысшее выражение. Большое количество масленичных ритуалов было связано с культом предков.

Четкой даты у праздника нет, в католической и лютеранской традициях Масленица длится всего один день — вторник и заканчивается в «Пепельную среду». Повсеместно в Балтийском регионе масленичные гуляния проходили шумно и весело. Главным праздничным действием было катание на санях с гор, ему приписывалось магическое значение: чем дальше прокатишься, тем длиннее уродится лён. У ингерманландских финнов в некоторых северных приходах долгое время женщины катались с ледяных гор, обнажив нижнюю часть тела, передавая таким образом льну свою «родящую силу». Молодёжь повсеместно каталась на лошадях, переезжая из деревни в деревню с песнями и музыкой. Сани украшали лентами, бумажными цветами и колокольчиками.

Ярко Масленицу отмечали на западе Литвы – в Жемайтии, где европейское влияние было особенно сильным. Здесь кульминацией праздника было шествие ряженых, в котором явно прослеживались черты западноевропейского карнавала.

Центральным персонажем, олицетворявшим зиму, была соломенная старуха Морэ с молотильным цепом в руках. Ее на колесе, укрепленном на полозьях саней, с песнями и танцами возили по ближайшим усадьбам. Сопровождали старуху мистические персонажи, олицетворяющие собой злую силу: «чёрт», «смерть», «ведьма». Наряду с ними в шествии участвовали и традиционные ряженые, переодетые в козу, медведя и коня. По дороге обязательно разыгрывали масленичную «свадьбу ряженых», которая по народным представлениям способствовала плодородию земли и людей. Обязательным магическим обрядом этой шутовской свадьбы была «перемена пола» участниками. Для этого парни переодевались в женскую одежду, а девушки — в мужскую. Наряду с женихом и невестой в свадебную группу входили ряженые, изображающие цыганский табор и еврейских музыкантов. Значительную роль в шествии ряженых играют персонажи: худой Канапинис («Конопляник») – символ приближающегося поста и толстый Лашинис («Сальный») – символ Масленицы, между которыми разыгрывается борьба, победителем из которой выходит  праведный Канапинис. Заключительной частью праздника было утопление Морэ в воде или сжигание ее на костре.

Основной обрядовой едой Масленицы были блины, которые с одной стороны олицетворяли солнце, а с другой – являлись обязательным атрибутом поминок. По возможности готовились и другие праздничные блюда, которые обязательно должны были быть жирными и сытными, так как это сулило благополучие. В Финляндии и Эстонии варили гороховый суп со свиными ножками, делали кровяные колбасы.

В настоящее время большая часть масленичных обрядов утратила свое ритуальное значение и носит исключительно развлекательный характер.

Автор текста: Докучаева М.А.
Фотограф: Соловьева Н.М.

Краткое содержание:

  1. В этом году День блинов приходится на вторник, 1 марта, так что вам лучше потренироваться переворачивать блины.
  2. В этом году Пасхальное воскресенье будет в воскресенье, 17 апреля.
  3. Почему Масленичный день называют Масленичным вторником?
  4. Почему мы едим блины на Масленицу?
  5. Обсуждение

Масленичный вторник — это день перед Пепельной средой, который знаменует собой начало Великого поста, периода воздержания, ведущего к Пасхе.

Когда в 2022 католическая Масленица? Традиции и история праздника поедания блинов

Многие британцы с нетерпением ждут Блинного дня как предлога, чтобы съесть вкусные блины, но почему мы посвящаем один день в году поеданию стопок блинов? Традиции Масленицы заключаются в христианском праздновании перед Великим постом. Именно поэтому мы празднуем Масленицу, пишет express.co.uk.

В этом году День блинов приходится на вторник, 1 марта, так что вам лучше потренироваться переворачивать блины.

Этот день более традиционно известен как Масленичный вторник, однако сейчас больше людей ассоциируют его с поеданием блинов, чем с христианством.

Масленичный вторник — это день перед Пепельной средой, который знаменует собой начало Великого поста, периода воздержания, ведущего к Пасхе.

Христиане будут избегать жирной пищи, включая молочные продукты, мясо и яйца, и поощрять их есть более простые продукты. Дата Масленицы меняется каждый год, как и Пасха, потому что она приходится на 47 дней до Пасхального воскресенья.

В этом году Пасхальное воскресенье будет в воскресенье, 17 апреля.

Это позже, чем обычно, и на две недели позже, чем на прошлую Пасху, поэтому в этом году мы ждали Масленицы немного дольше.

Почему Масленичный день называют Масленичным вторником?

Традиционно Масленица была временем, когда христиане исповедовались и становились «сморщенными», что означает отпущение своих грехов.

В церкви звонили в колокол, призывая прихожан прийти и исповедоваться в своих грехах.

За Масленичным вторником следует Пепельная среда, первый день Великого поста и день молитвы и покаяния.

Некоторые христиане ходят в церковь в Пепельную среду, и у них на лбу нарисован пепельный крест, символизирующий смерть, когда люди вспоминают воскресение Иисуса и свои собственные грехи.

Почему мы едим блины на Масленицу?

Поскольку Великий пост — это время, которое традиционно ассоциируется с воздержанием, и когда многие христиане могут от чего-то отказаться, имеет смысл съесть снисходительные блины, прежде чем провести 40 дней без любимой роскоши.

В христианской вере предполагается, что Великий пост отражает 40 дней, которые Иисус провел в пустыне.

Во Франции Масленичный вторник известен как «Марди Гра», что переводится как «Жирный вторник», что отражает традицию пиршества.

Что касается того, почему блины стали предпочтительной едой, считается, что это произошло из-за того, что люди использовали все свои яйца, молочные продукты и сахар перед Великим постом.

Первая гонка блинов была прослежена до Олни, Бакингемшир, в 1445 году, когда женщина потеряла счет времени и услышала дрожащие колокола в местной церкви, когда она бросала блины.

В спешке она побежала в церковь, все еще сжимая сковороду и переворачивая блин.

По сей день Олни до сих пор проводит блинный забег на 400 метров для своих жительниц.

Источник

Shrove Tuesday
Pieter Bruegel the Elder- The Fight between Carnival and Lent detail 3.jpg

Pieter Bruegel the Elder: The Fight Between Carnival and Lent (detail), 1559

Observed by Christians (including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics)[1]
Type Christian
Observances Confession and Absolution, the ritual burning of the previous year’s Palm Sunday branches, finalizing one’s Lenten sacrifice, eating pancakes and other sweets
Date Concluding day of Shrovetide; one day before the start of Lent on Ash Wednesday
2023 date February 21
2024 date February 13
2025 date March 4
Frequency Annual
Related to Shrovetide
Ash Wednesday
Fat Tuesday
Mardi Gras

Shrove Tuesday is the day before Ash Wednesday (the first day of Lent), observed in many Christian countries through participating in confession and absolution, the ritual burning of the previous year’s Holy Week palms, finalizing one’s Lenten sacrifice, as well as eating pancakes and other sweets.[2][3]

Shrove Tuesday is observed by many Christians, including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[4] who «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[5] This moveable feast is determined by Easter. The expression «Shrove Tuesday» comes from the word shrive, meaning «absolve».[6]

As this is the last day of the Christian liturgical season historically known as Shrovetide, before the penitential season of Lent, related popular practices, such as indulging in food that one might give up as their Lenten sacrifice for the upcoming forty days, are associated with Shrove Tuesday celebrations. The term Mardi Gras is French for «Fat Tuesday», referring to the practice of the last night of eating richer, fatty foods before the ritual fasting of the Lenten season, which begins on Ash Wednesday. Many Christian congregations thus observe the day through eating pancakes or, more specifically, the holding of pancake breakfasts, as well as the ringing of church bells to remind people to repent of their sins before the start of Lent.[2][7] On Shrove Tuesday, churches also burn the palms distributed during the previous year’s Palm Sunday liturgies to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3]

In some Christian countries, especially those where the day is called Mardi Gras or a translation thereof, it is a carnival day, the last day of «fat eating» or «gorging» before the fasting period of Lent.[6]

History[edit]

The tradition of marking the start of Lent has been documented for centuries. Ælfric of Eynsham’s «Ecclesiastical Institutes» from around 1000 AD states: «In the week immediately before Lent everyone shall go to his confessor and confess his deeds and the confessor shall so shrive him as he then may hear by his deeds what he is to do [in the way of penance]».[8] By the time of the late Middle Ages, the celebration of Shrovetide lasted until the start of Lent.[9] It was traditional in many societies to eat pancakes or other foods made with the butter, eggs and fat or lard that would need to be used up before the beginning of Lent. Similar foods are fasnachts and pączki.[10] The specific custom of British Christians eating pancakes on Shrove Tuesday dates to the 16th century.[10] Along with its emphasis on feasting, another theme of Shrove Tuesday involves Christians repenting of their sins in preparation to begin the season of Lent in the Christian liturgical calendar.[11] In many Christian parish churches, both Protestant and Roman Catholic, a popular Shrove Tuesday tradition is the ringing of the church bells (on this day, the toll is known as the Shriving Bell) «to call the faithful to confession before the solemn season of Lent» and for people to «begin frying their pancakes».[2][12]

Terminology[edit]

The word shrove is a form of the English word shrive, which means to obtain absolution for one’s sins by way of Confession and doing penance. Thus Shrove Tuesday was named after the custom of Christians to be «shriven» before the start of Lent.[13]

In the United Kingdom, Ireland and parts of the Commonwealth, Shrove Tuesday is also known as Pancake Day or Pancake Tuesday, as it became a traditional custom to eat pancakes as a meal.[14][15][16][17][9] In Irish the day is known as Máirt Inide, from the Latin initium (Jejūniī), «beginning of Lent.»[18] Elsewhere, the day has also been called «Mardi Gras», meaning «Fat Tuesday», after the type of celebratory meal that day.[19]

In Germany, the day is known as Fastnachtsdienstag, Faschingsdienstag, Karnevalsdienstag or Veilchendienstag (the last of which translates to violet [the flower] Tuesday). It is celebrated with fancy dress and a partial school holiday. Similarly, in German American areas, such as Pennsylvania Dutch Country, it is known as Fastnacht Day.[20]

In the Netherlands, it is known as «vastenavond», or in Limburgish dialect «vastelaovend», though the word «vastelaovend» usually refers to the entire period of carnival in the Netherlands.[21] In some parts of Switzerland (e.g. Lucerne), the day is called Güdeldienstag or Güdisdienstag (preceded by Güdismontag). According to the Duden dictionary, the term derives from «Güdel», which means a fat belly stuffed full of food.[22]

In Portuguese-, Spanish- and Italian-speaking countries, among others, it is known as Carnival (to use the English spelling). This derives from Medieval Latin carnelevamen («the putting away of flesh»)[23] and thus to another aspect of the Lenten fast, to abstain from eating meat. It is often celebrated with street processions or fancy dress.[21]

The most famous of these events has become the Brazilian Carnival in Rio de Janeiro. Venetians have long celebrated carnival with a masquerade.[24] The use of the term «carnival» in other contexts derives from this celebration. In Spain, the Carnival Tuesday is named «día de la tortilla» («omelette day»): an omelette made with some sausage or pork fat is eaten. On the Portuguese island of Madeira, malasadas are eaten on Terça-feira Gorda (Fat Tuesday in English), which is also the last day of the Carnival of Madeira. Malasadas were cooked in order to use up all the lard and sugar in the house, in preparation for Lenten restrictions.[25] This tradition was taken to Hawaii, where Shrove Tuesday is known as Malasada Day, which dates back to the days of the sugar plantations of the 1800s. The resident Catholic Portuguese workers (who came mostly from Madeira and the Azores) used up butter and sugar prior to Lent by making large batches of malasadas.[26]

In Denmark and Norway, the Tuesday before Ash Wednesday is called Fetetirsdag («Fat Tuesday»); the prior weekend is known as Fastelavn and is marked by eating fastelavnsboller. Fastelavn is the name for Carnival in Denmark, held either on the Sunday or Monday before Ash Wednesday. Fastelavn developed from the Roman Catholic tradition of celebrating in the days before Lent, but, after Denmark became a Protestant nation, the holiday became less specifically religious. This holiday occurs seven weeks before Easter Sunday, with children dressing up in costumes and gathering treats for the Fastelavn feast. The holiday is generally considered to be a time for children’s fun and family games.[27] In Estonia, the day is similarly called Vastlapäev and is generally celebrated by eating pea soup and whipped-cream or whipped-cream and jam-filled sweet-buns called vastlakukkel, similar to the Swedish fastlagsbulle or semla. Children also typically go sledding on this day.[28]

In Iceland, the day is known as Sprengidagur (Bursting Day) and is marked by eating salted meat and peas.[25] In Lithuania, the day is called Užgavėnės. People eat pancakes (blynai) and Lithuanian-style doughnuts.[29][30] In Sweden, the day is called Fettisdagen (Fat Tuesday), and is generally celebrated by eating a type of sweet roll called fastlagsbulle or semla.[25] In Finland, the day is called laskiainen and is generally celebrated by eating green pea soup and a pastry called laskiaispulla (sweet bread filled with whipped cream and jam or almond paste, same as the Swedish semla). The celebration often includes downhill sledging.

In Poland, a related celebration falls on the Thursday before Ash Wednesday and is called tłusty czwartek (Fat Thursday). In some areas of the United States, with large Polish communities, such as Chicago, Buffalo and Michigan, Tłusty Czwartek is celebrated with pączki or faworki eating contests, music and other Polish food. It may be held on Shrove Tuesday or in the days immediately preceding it.[31]

In Slovenia, Kurentovanje is also the biggest and best known carnival.[32] There are several more local carnivals usually referred to as Laufarija. In Hungary, and the Hungarian-speaking territories, it is called Húshagyókedd [hu][33] (literally the Tuesday leaving the meat) and is celebrated by fancy dress and visiting neighbours.

Traditions[edit]

Shrove Tuesday serves a dual purpose of allowing Christians to repent of any sins they might have made before the start of Lent on the next day Ash Wednesday and giving them the opportunity to engage in a last round of merriment before the start of the somber Lenten season, which is characterized by making a Lenten sacrifice, fasting, praying and engaging in various spiritual disciplines, such as marking a Lenten calendar, fasting, abstaining from luxuries, and reading a daily devotional.[1]

Pancakes are associated with Shrove Tuesday, the day preceding Lent, because they are a way to use up rich foods such as eggs, milk, and sugar, before the fasting season of the 40 days of Lent. The liturgical fasting emphasizes eating simpler food, and refraining from food that would give undue pleasure: in many cultures, this means no meat, lacticinia (dairy products) or eggs.[34]

In Newfoundland and Cape Breton Island, small tokens are frequently cooked in the pancakes. Children take delight in discovering the objects, which are intended to be divinatory. For example, the person who receives a coin will be wealthy; a nail indicates that they will become or marry a carpenter.[35][36]

Observances[edit]

On the final day of the Shrovetide season, Shrove Tuesday, many traditional Christians, such as Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[37] «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[38] As such, many churches offer confession and absolution on Shrove Tuesday.[39]

On Shrove Tuesday, many Christians finalize their decision with respect to what Lenten sacrifices they will make for Lent.[40] While making a Lenten sacrifice, it is customary to pray for strength to keep it; many often wish others for doing so as well, e.g. «May God bless your Lenten sacrifice.»[41][42]

During Shrovetide, many churches place a basket in the narthex to collect the previous year’s Holy Week palm branches that were blessed and distributed during the Palm Sunday liturgies; on Shrove Tuesday, churches burn these palms to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3][43]

Festivities[edit]

In the United Kingdom, as part of community celebration, many towns held traditional Shrove Tuesday «mob football» games, some dating as far back as the 17th century.[44] The practice mostly died out in the 19th century after the passing of the Highway Act 1835 which banned playing football on public highways.[45] A number of towns have maintained the tradition, including Alnwick in Northumberland (Scoring the Hales),[46] Ashbourne in Derbyshire (called the Royal Shrovetide Football),[47] Atherstone in Warwickshire (called simply the Atherstone Ball Game),[48] St Columb Major in Cornwall (called Hurling the Silver Ball), and Sedgefield in County Durham (Sedgefield Ball Game).[49]

Shrove Tuesday was once known as a «half-holiday» in Britain. It started at 11:00 am with the ringing of a church bell.[50] On Pancake Day, «pancake races» are held in villages and towns across the United Kingdom. The tradition is said to have originated in 1445 when a housewife from Olney, Buckinghamshire, was so busy making pancakes that she forgot the time until she heard the church bells ringing for the service. She raced out of the house to church while still carrying her frying pan and pancake, tossing it to prevent it from burning.[51][52] The pancake race remains a relatively common festive tradition in the UK, especially England. Participants with frying pans race through the streets tossing pancakes into the air and catching them in the pan while running.[53] The pancake race at Olney traditionally has women contestants who carry a frying pan and race over a 415-yard course to the finishing line. The rules are strict: contestants must toss the pancake at the start and the finish, and wear a scarf and apron.[51]

Since 1950, the people of Liberal, Kansas, and Olney have held the «International Pancake Day» race between the two towns. The two towns’ competitors race along an agreed-upon measured course. The times of the two towns’ competitors are compared to determine a winner overall. As of 2021, Liberal leads the competition with 38 wins to Olney’s 31.[54] A similar race is held in North Somercotes in Lincolnshire, England.[55]

In London, the Rehab Parliamentary Pancake Race takes place every Shrove Tuesday, with teams from the British lower house (the House of Commons), the upper house (the House of Lords), and the Fourth Estate, contending for the title of Parliamentary Pancake Race Champions. The fun relay race is to raise awareness of Rehab, which provides a range of health and social care, training, education, and employment services in the UK for disabled people and others who are marginalised.[56]

Scarborough celebrates by closing the foreshore to all traffic, closing schools early, and inviting all to skip. Traditionally, long ropes were used from the nearby harbour. The town crier rang the pancake bell, situated on the corner of Westborough (main street) and Huntriss Row. Since 1996 a replica «pancake bell» situated at Newborough and North Street has been rung to initiate the day’s festivities.[57]

The children of the hamlet of Whitechapel, Lancashire keep alive a local tradition by visiting local households and asking «please a pancake», to be rewarded with oranges or sweets. It is thought the tradition arose when farm workers visited the wealthier farm and manor owners to ask for pancakes or pancake fillings.[58]

Shrove Tuesday in England often involved a form of ritual begging, not dissimilar to wassailing, in which children and adolescents would go door-to-door asking for tidbits from the frying pan. If the household was not forthcoming, they could expect levels of mischief, including the pelting of their house, knock and run, or gate stealing. This was known as Lent Crocking, Nicky-Nan Night, the Drawing of Cloam, Dappy-Door Night, or Pan Sharding.[59]

In Ireland, the observance of fasting at Lent continued up to the 20th century, with Shrove Tuesday marking the last day of the consumption of meat for the Lenten period. This was later relaxed, but with three days of fasting observed, Ash Wednesday, Spy Wednesday, and Good Friday. It was a tradition that the eldest unmarried daughter would toss the first pancake. If the pancake fell on the floor, she would remain unmarried for the next 12 months. As marriages were not traditionally permitted during the Lenten period, as decreed by the Council of Trent, weddings on Shrove Tuesday were popular.[60][61] In some parts of Ireland the holly from Christmas was saved and burnt in the fire for the pancakes. The night was also known as Skellig Night in Counties Cork and Kerry, during the celebrations, those who were unmarried were taunted with jeers and singing.[62]

In Scandinavia, in particular in Finland and Sweden, the day is associated with the almond paste-filled sweet roll.[63]

In Finland, the day is known as Laskiainen. It is a celebration with Finnish origins, which includes both pagan and ecclesiastic traditions, and is often described as a «mid-winter sliding festival».[64]

Thin pancakes called blini are traditional in Christian festivals in Belarus, Ukraine and Russia also at this time of year (Maslenitsa).[65]

Dates[edit]

Shrove Tuesday and other named days and day ranges around Lent and Easter in Western Christianity, with the fasting days of Lent numbered

Shrove Tuesday is exactly 47 days before Easter Sunday, a moveable feast based on the cycles of the moon. The date can be between 3 February and 9 March inclusive.

Shrove Tuesday occurs on these dates:[66]

2023 – February 21
2024 – February 13
2025 – March 4
2026 – February 17
2027 – February 9
2028 – February 29
2029 – February 13
2030 – March 5
2031 – February 25
2032 – February 10
2033 – March 1
2034 – February 21
2035 – February 6
2036 – February 26
2037 – February 17
2038 – March 9
2039 – February 22
2040 – February 14
2041 – March 5
2042 – February 18
2043 – February 10
2044 – March 1
2045 – February 21
2046 – February 6
2047 – February 26
2048 – February 18
2049 – March 2
2050 – February 22
2051 – February 14
2052 – March 5
2053 – February 18
2054 – February 10
2055 – March 2
2056 – February 15
2057 – March 6
2058 – February 26
2059 – February 11
2060 – March 2
2061 – February 22
2062 – February 7
2063 – February 27
2064 – February 19
2065 – February 10
2066 – February 23
2067 – February 15
2068 – March 6
2069 – February 26
2070 – February 11
2071 – March 3
2072 – February 23
2073 – February 7
2074 – February 27
2075 – February 19
2076 – March 3
2077 – February 23
2078 – February 15
2079 – March 7
2080 – February 20
2081 – February 11
2082 – March 3
2083 – February 16
2084 – February 8
2085 – February 27
2086 – February 12
2087 – March 4
2088 – February 24
2089 – February 15
2090 – February 28
2091 – February 20
2092 – February 12
2093 – February 24
2094 – February 16
2095 – March 8
2096 – February 28
2097 – February 12
2098 – March 4
2099 – February 24
2100 – February 9

See also[edit]

  • Clean Monday
  • Collop Monday
  • Fat Thursday
  • Laskiainen
  • Mardi Gras
  • Mardi Gras in Mobile, Alabama – United States French-Catholic festival.
  • Mardi Gras in New Orleans
  • Maslenitsa
  • Nickanan Night
  • Nuremberg Shrovetide Carnival
  • Powder Day
  • Shrove Monday
  • Tsiknopempti
  • Shrove Tuesday: The Legend of Pancake Marion.

References[edit]

  1. ^ a b Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020. Many churches—including Catholic, Anglican and Methodist—celebrate Shrove Tuesday then as the beginning of the season of lent, a time to reflect and repent of wrongdoings. But, as Howard notes, it’s also called Fat Tuesday, a time to load up on rich food before Lent(40 Days). «For some people it’s Mardi Gras, or Fat Tuesday, a time to fatten up before you give something up,» he said.
  2. ^ a b c Cocks, Alfred Heneage (1897). The church bells of Buckinghamshire: their inscriptions, founders, and uses, and traditions; &c. Jarrold & sons. p. 276.
  3. ^ a b c «Shrove Tuesday burning of the Palms». DSPNSDA PPC. 2 March 2019. Retrieved 4 April 2020.
  4. ^ Walker, Katie (2011). Shrove Tuesday inspires unique church traditions. Archived 2016-02-14 at the Wayback Machine
  5. ^ Provine, Darren (2014). Shrove Tuesday
  6. ^ a b Melitta Weiss Adamson; Francine Segan (2008). Entertaining from Ancient Rome to the Super Bowl. ABC-CLIO. ISBN 978-0313086892. In Anglican countries, Mardis Gras is known as Shrove Tuesday-from shrive meaning «confess»—or Pancake Tuesday—after the breakfast food that symbolizes one final hearty meal of eggs, butter, and sugar before the fast. On Ash Wednesday, the morning after Mardi Gras, repentant Christians return to church to receive upon the forehead the sign of the cross in ashes.{{cite book}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  7. ^ «Shrove Tuesday Pancake Breakfast & Worship». Bishop United Methodist Church. 26 February 2014. Retrieved 25 February 2020.
  8. ^ «Shrovetide». Catholic Encyclopedia. Archived from the original on 14 September 2015. Retrieved 1 August 2015.
  9. ^ a b Self, David (1993). One Hundred Readings for Assembly. Heinemann. p. 24. ISBN 978-0-435-80041-3.
  10. ^ a b Collins, Tony; Martin, John; Vamplew, Wray (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0415352246. The association between pancakes and Shrove Tuesday appears to have its origins in the fact that the pancakes used up food such as butter, eggs and fat that were prohibited during Lent, which begins the following day on Ash Wednesday. … Pancakes have been eaten on Shrove Tuesday since at least the sixteenth century. In some parishes, it was the custom for the church bell to ring at noon as the signal for people to begin frying their pancakes.
  11. ^ Stephens, Valerie (2016). Basic Philosophy. p. 21. ISBN 978-1329951747. Then there is Shrove Tuesday, which is the day observed before Ash Wednesday or Lent. Shrove Tuesday derives from the days when the earliest practising Christians would repent of their sins and be «shriven» or pardoned.
  12. ^ Pulleyn, William (1828). The Etymological Compendium, Or Portfolio of Origins and Inventions. Richard Griffin and Company. p. 192.
  13. ^ «Catholic Encyclopedia: Shrovetide». Archived from the original on 18 October 2014. Retrieved 2 October 2014.
  14. ^ Stackpoole, Nelius. «The 5 Best Pancake Recipes Ahead Of Pancake Tuesday». SPINSouthWest.
  15. ^ «Shrove Tuesday – Pancake Day!». Irish Culture and Customs. Archived from the original on 9 December 2006. Retrieved 17 November 2006.
  16. ^ «Pancake Day (Shrove Tuesday) in the UK». British Embassy, Washington DC. Archived from the original on 23 February 2007. Retrieved 17 November 2006.
  17. ^ «Easter in Australia». The Australian Government Culture and Recreation Portal. Archived from the original on 7 October 2006. Retrieved 17 November 2006.
  18. ^ «Pota Focal | Inid». Pota Focal.
  19. ^ Love Life Live Lent Family Book: Transform Your World. Church House Publishing. 2008. ISBN 978-0-7151-4182-3. Archived from the original on 28 February 2017.
  20. ^ Shoemaker, Alfred Lewis (2000). Eastertide in Pennsylvania: A Folk-cultural Study. Stackpole Books. p. 8. ISBN 978-0-8117-0548-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  21. ^ a b Spicer, Dorothy Gladys (1973). Festivals of Western Europe. Library of Alexandria. ISBN 978-1-4655-7999-7. Archived from the original on 28 February 2017.
  22. ^ «Güdeldienstag». Duden. Archived from the original on 23 February 2016. Retrieved 9 February 2016.
  23. ^ American Heritage Dictionary
  24. ^ «History of Venice Carnival». Oltrex. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  25. ^ a b c «This is what people eat on Shrove Tuesday around the world». Metro. 26 February 2016. Archived from the original on 27 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  26. ^ «Malasada Day». Leonard’s Bakery. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  27. ^ «Fastelavn celebration». Danish Home of Chicago. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  28. ^ Complete Estonian: Teach Yourself. Hachette. 2012. p. 118. ISBN 978-1-444-17349-9. Archived from the original on 28 February 2017.
  29. ^ «Užgavėnės». Lithuanian Music Hall Association. 22 December 2013. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  30. ^ «The Shrove Festival (February)». visit Lithuania.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  31. ^ [1] Archived 16 February 2015 at the Wayback Machine
  32. ^ Isalaska, Anita (4 March 2015). «10 Reasons to Visit Slovenia in 2015». CNN. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  33. ^ Amon, Ildi (27 January 2015). «Explainer: Farsang celebrations in Hungary». welovebudapest.com. Archived from the original on 16 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  34. ^ «The Fasting Rule of the Orthodox Church». www.abbamoses.com. Archived from the original on 8 August 2017.
  35. ^ «Newfoundland and Labrador Heritage». Archived from the original on 8 March 2011. Retrieved 8 March 2011.
  36. ^ «Its Shrove Tuesday and Pancake Day». Cape Breton Post. Archived from the original on 5 March 2014.
  37. ^ Walker, Katie (7 March 2011). «Shrove Tuesday inspires unique church traditions». Daily American. Retrieved 4 January 2016. Many local churches will celebrate Shrove Tuesday tomorrow, a day of feasting commonly known as «pancake day.» Shrove Tuesday is typically observed by Episcopal, Lutheran, Methodist and Catholic denominations, but each church celebrates the day in its own, unique way. The Rev. Lenny Anderson of the St. Francis-in-the-Fields Episcopal Church in Somerset said the primary focus of Shrove Tuesday is to prepare for Lent, the period of the liturgical year leading up to Easter.
  38. ^ Kiefer, James. Shrove Tuesday. Rowan University.
  39. ^ «Shrove Tuesday». Church of the Good Shepherd. Retrieved 16 February 2021.
  40. ^ Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020.
  41. ^ «What is Shrove Tuesday? Meaning, Traditions, and 2021 Date». Christianity.com. Retrieved 16 February 2021. While undergoing a Lenten sacrifice, it is helpful to pray for strength; and encouraging fellow Christians in their fast saying, for example: «May God bless your Lenten sacrifice.»
  42. ^ «Prayer for Lenten Sacrifice». Roman Catholic Diocese of Springfield–Cape Girardeau. Retrieved 24 February 2020.
  43. ^ «Shrove Tuesday». The Times-Reporter. 18 February 2020. Retrieved 4 April 2020.
  44. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  45. ^ Polley, Martin (2013). The British Olympics: Britain’s Olympic Heritage 1612–2012. English Heritage. p. 31. ISBN 978-1-848-02226-3.
  46. ^ «Hundreds gather for Alnwick Shrovetide game». BBC News. 17 February 2015. Archived from the original on 12 December 2016. Retrieved 27 February 2017.
  47. ^ «Ashbourne Shrovetide Football: Up’Ards take honours on first day». BBC News. 9 February 2016. Archived from the original on 19 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  48. ^ «Dive for cover – it’s the Atherstone Ball Game!». BBC News. Archived from the original on 7 November 2015. Retrieved 27 February 2017.
  49. ^ «Shrove Tuesday events». The Daily Telegraph. 3 March 2014. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  50. ^ «Cooks Guide». Cooks Guide. Archived from the original on 4 April 2014. Retrieved 28 February 2014.
  51. ^ a b «The origin of pancake racing». Bbc.co.uk. Archived from the original on 5 March 2014. Retrieved 28 February 2014.
  52. ^ «Olney Pancake Race». ukstudentlife.com. Archived from the original on 29 July 2015. Retrieved 17 February 2015.
  53. ^ Tony Collins; John Martin; Wray Vamplew, eds. (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0-415-35224-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  54. ^ «Race Results | Olney Pancake Race». Archived from the original on 26 February 2021. Retrieved 29 July 2021.
  55. ^ «Welcome to Our Village». North Somercoates Parish Council. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  56. ^ «MPs had a pancake race and it got a bit rowdy». Metro. 9 February 2016. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  57. ^ «Skipping Day 2015». Scarborough.uk. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  58. ^ (7 February 2008), «Pancake traditions in village» Archived 28 August 2008 at the Wayback Machine, Longridge News, accessed 16 June 2010
  59. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  60. ^ Mahon, Bríd (1998). Land of milk and honey : the story of traditional Irish food and drink. Dublin [Ireland]: Mercier Press. pp. 124–125. ISBN 1-85635-210-2. OCLC 39935389.
  61. ^ Hickey, Margaret (2019). Ireland’s green larder : the definitive history of Irish food and drink ([Paperback edition] ed.). London: Unbound. p. 301. ISBN 978-1-78352-799-1. OCLC 1085196202.
  62. ^ McGarry, Marion (15 February 2021). «The weird historic traditions around Pancake Tuesday in Ireland». RTÉ Brainstorm. Retrieved 16 February 2021.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  63. ^ «Lent Buns (Semlor)». swedishfood.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  64. ^ Laskiainen, Finnish-American Cultural Activities.
  65. ^ «Maslenitsa». advantour.com. Archived from the original on 5 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  66. ^ «Mardi Gras Dates». Nutrias.org. 30 January 2009. Archived from the original on 12 February 2015. Retrieved 28 February 2014.

External links[edit]

  • Worldwide Pancake Recipes: A collection of recipes from different countries
Shrove Tuesday
Pieter Bruegel the Elder- The Fight between Carnival and Lent detail 3.jpg

Pieter Bruegel the Elder: The Fight Between Carnival and Lent (detail), 1559

Observed by Christians (including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics)[1]
Type Christian
Observances Confession and Absolution, the ritual burning of the previous year’s Palm Sunday branches, finalizing one’s Lenten sacrifice, eating pancakes and other sweets
Date Concluding day of Shrovetide; one day before the start of Lent on Ash Wednesday
2023 date February 21
2024 date February 13
2025 date March 4
Frequency Annual
Related to Shrovetide
Ash Wednesday
Fat Tuesday
Mardi Gras

Shrove Tuesday is the day before Ash Wednesday (the first day of Lent), observed in many Christian countries through participating in confession and absolution, the ritual burning of the previous year’s Holy Week palms, finalizing one’s Lenten sacrifice, as well as eating pancakes and other sweets.[2][3]

Shrove Tuesday is observed by many Christians, including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[4] who «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[5] This moveable feast is determined by Easter. The expression «Shrove Tuesday» comes from the word shrive, meaning «absolve».[6]

As this is the last day of the Christian liturgical season historically known as Shrovetide, before the penitential season of Lent, related popular practices, such as indulging in food that one might give up as their Lenten sacrifice for the upcoming forty days, are associated with Shrove Tuesday celebrations. The term Mardi Gras is French for «Fat Tuesday», referring to the practice of the last night of eating richer, fatty foods before the ritual fasting of the Lenten season, which begins on Ash Wednesday. Many Christian congregations thus observe the day through eating pancakes or, more specifically, the holding of pancake breakfasts, as well as the ringing of church bells to remind people to repent of their sins before the start of Lent.[2][7] On Shrove Tuesday, churches also burn the palms distributed during the previous year’s Palm Sunday liturgies to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3]

In some Christian countries, especially those where the day is called Mardi Gras or a translation thereof, it is a carnival day, the last day of «fat eating» or «gorging» before the fasting period of Lent.[6]

History[edit]

The tradition of marking the start of Lent has been documented for centuries. Ælfric of Eynsham’s «Ecclesiastical Institutes» from around 1000 AD states: «In the week immediately before Lent everyone shall go to his confessor and confess his deeds and the confessor shall so shrive him as he then may hear by his deeds what he is to do [in the way of penance]».[8] By the time of the late Middle Ages, the celebration of Shrovetide lasted until the start of Lent.[9] It was traditional in many societies to eat pancakes or other foods made with the butter, eggs and fat or lard that would need to be used up before the beginning of Lent. Similar foods are fasnachts and pączki.[10] The specific custom of British Christians eating pancakes on Shrove Tuesday dates to the 16th century.[10] Along with its emphasis on feasting, another theme of Shrove Tuesday involves Christians repenting of their sins in preparation to begin the season of Lent in the Christian liturgical calendar.[11] In many Christian parish churches, both Protestant and Roman Catholic, a popular Shrove Tuesday tradition is the ringing of the church bells (on this day, the toll is known as the Shriving Bell) «to call the faithful to confession before the solemn season of Lent» and for people to «begin frying their pancakes».[2][12]

Terminology[edit]

The word shrove is a form of the English word shrive, which means to obtain absolution for one’s sins by way of Confession and doing penance. Thus Shrove Tuesday was named after the custom of Christians to be «shriven» before the start of Lent.[13]

In the United Kingdom, Ireland and parts of the Commonwealth, Shrove Tuesday is also known as Pancake Day or Pancake Tuesday, as it became a traditional custom to eat pancakes as a meal.[14][15][16][17][9] In Irish the day is known as Máirt Inide, from the Latin initium (Jejūniī), «beginning of Lent.»[18] Elsewhere, the day has also been called «Mardi Gras», meaning «Fat Tuesday», after the type of celebratory meal that day.[19]

In Germany, the day is known as Fastnachtsdienstag, Faschingsdienstag, Karnevalsdienstag or Veilchendienstag (the last of which translates to violet [the flower] Tuesday). It is celebrated with fancy dress and a partial school holiday. Similarly, in German American areas, such as Pennsylvania Dutch Country, it is known as Fastnacht Day.[20]

In the Netherlands, it is known as «vastenavond», or in Limburgish dialect «vastelaovend», though the word «vastelaovend» usually refers to the entire period of carnival in the Netherlands.[21] In some parts of Switzerland (e.g. Lucerne), the day is called Güdeldienstag or Güdisdienstag (preceded by Güdismontag). According to the Duden dictionary, the term derives from «Güdel», which means a fat belly stuffed full of food.[22]

In Portuguese-, Spanish- and Italian-speaking countries, among others, it is known as Carnival (to use the English spelling). This derives from Medieval Latin carnelevamen («the putting away of flesh»)[23] and thus to another aspect of the Lenten fast, to abstain from eating meat. It is often celebrated with street processions or fancy dress.[21]

The most famous of these events has become the Brazilian Carnival in Rio de Janeiro. Venetians have long celebrated carnival with a masquerade.[24] The use of the term «carnival» in other contexts derives from this celebration. In Spain, the Carnival Tuesday is named «día de la tortilla» («omelette day»): an omelette made with some sausage or pork fat is eaten. On the Portuguese island of Madeira, malasadas are eaten on Terça-feira Gorda (Fat Tuesday in English), which is also the last day of the Carnival of Madeira. Malasadas were cooked in order to use up all the lard and sugar in the house, in preparation for Lenten restrictions.[25] This tradition was taken to Hawaii, where Shrove Tuesday is known as Malasada Day, which dates back to the days of the sugar plantations of the 1800s. The resident Catholic Portuguese workers (who came mostly from Madeira and the Azores) used up butter and sugar prior to Lent by making large batches of malasadas.[26]

In Denmark and Norway, the Tuesday before Ash Wednesday is called Fetetirsdag («Fat Tuesday»); the prior weekend is known as Fastelavn and is marked by eating fastelavnsboller. Fastelavn is the name for Carnival in Denmark, held either on the Sunday or Monday before Ash Wednesday. Fastelavn developed from the Roman Catholic tradition of celebrating in the days before Lent, but, after Denmark became a Protestant nation, the holiday became less specifically religious. This holiday occurs seven weeks before Easter Sunday, with children dressing up in costumes and gathering treats for the Fastelavn feast. The holiday is generally considered to be a time for children’s fun and family games.[27] In Estonia, the day is similarly called Vastlapäev and is generally celebrated by eating pea soup and whipped-cream or whipped-cream and jam-filled sweet-buns called vastlakukkel, similar to the Swedish fastlagsbulle or semla. Children also typically go sledding on this day.[28]

In Iceland, the day is known as Sprengidagur (Bursting Day) and is marked by eating salted meat and peas.[25] In Lithuania, the day is called Užgavėnės. People eat pancakes (blynai) and Lithuanian-style doughnuts.[29][30] In Sweden, the day is called Fettisdagen (Fat Tuesday), and is generally celebrated by eating a type of sweet roll called fastlagsbulle or semla.[25] In Finland, the day is called laskiainen and is generally celebrated by eating green pea soup and a pastry called laskiaispulla (sweet bread filled with whipped cream and jam or almond paste, same as the Swedish semla). The celebration often includes downhill sledging.

In Poland, a related celebration falls on the Thursday before Ash Wednesday and is called tłusty czwartek (Fat Thursday). In some areas of the United States, with large Polish communities, such as Chicago, Buffalo and Michigan, Tłusty Czwartek is celebrated with pączki or faworki eating contests, music and other Polish food. It may be held on Shrove Tuesday or in the days immediately preceding it.[31]

In Slovenia, Kurentovanje is also the biggest and best known carnival.[32] There are several more local carnivals usually referred to as Laufarija. In Hungary, and the Hungarian-speaking territories, it is called Húshagyókedd [hu][33] (literally the Tuesday leaving the meat) and is celebrated by fancy dress and visiting neighbours.

Traditions[edit]

Shrove Tuesday serves a dual purpose of allowing Christians to repent of any sins they might have made before the start of Lent on the next day Ash Wednesday and giving them the opportunity to engage in a last round of merriment before the start of the somber Lenten season, which is characterized by making a Lenten sacrifice, fasting, praying and engaging in various spiritual disciplines, such as marking a Lenten calendar, fasting, abstaining from luxuries, and reading a daily devotional.[1]

Pancakes are associated with Shrove Tuesday, the day preceding Lent, because they are a way to use up rich foods such as eggs, milk, and sugar, before the fasting season of the 40 days of Lent. The liturgical fasting emphasizes eating simpler food, and refraining from food that would give undue pleasure: in many cultures, this means no meat, lacticinia (dairy products) or eggs.[34]

In Newfoundland and Cape Breton Island, small tokens are frequently cooked in the pancakes. Children take delight in discovering the objects, which are intended to be divinatory. For example, the person who receives a coin will be wealthy; a nail indicates that they will become or marry a carpenter.[35][36]

Observances[edit]

On the final day of the Shrovetide season, Shrove Tuesday, many traditional Christians, such as Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[37] «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[38] As such, many churches offer confession and absolution on Shrove Tuesday.[39]

On Shrove Tuesday, many Christians finalize their decision with respect to what Lenten sacrifices they will make for Lent.[40] While making a Lenten sacrifice, it is customary to pray for strength to keep it; many often wish others for doing so as well, e.g. «May God bless your Lenten sacrifice.»[41][42]

During Shrovetide, many churches place a basket in the narthex to collect the previous year’s Holy Week palm branches that were blessed and distributed during the Palm Sunday liturgies; on Shrove Tuesday, churches burn these palms to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3][43]

Festivities[edit]

In the United Kingdom, as part of community celebration, many towns held traditional Shrove Tuesday «mob football» games, some dating as far back as the 17th century.[44] The practice mostly died out in the 19th century after the passing of the Highway Act 1835 which banned playing football on public highways.[45] A number of towns have maintained the tradition, including Alnwick in Northumberland (Scoring the Hales),[46] Ashbourne in Derbyshire (called the Royal Shrovetide Football),[47] Atherstone in Warwickshire (called simply the Atherstone Ball Game),[48] St Columb Major in Cornwall (called Hurling the Silver Ball), and Sedgefield in County Durham (Sedgefield Ball Game).[49]

Shrove Tuesday was once known as a «half-holiday» in Britain. It started at 11:00 am with the ringing of a church bell.[50] On Pancake Day, «pancake races» are held in villages and towns across the United Kingdom. The tradition is said to have originated in 1445 when a housewife from Olney, Buckinghamshire, was so busy making pancakes that she forgot the time until she heard the church bells ringing for the service. She raced out of the house to church while still carrying her frying pan and pancake, tossing it to prevent it from burning.[51][52] The pancake race remains a relatively common festive tradition in the UK, especially England. Participants with frying pans race through the streets tossing pancakes into the air and catching them in the pan while running.[53] The pancake race at Olney traditionally has women contestants who carry a frying pan and race over a 415-yard course to the finishing line. The rules are strict: contestants must toss the pancake at the start and the finish, and wear a scarf and apron.[51]

Since 1950, the people of Liberal, Kansas, and Olney have held the «International Pancake Day» race between the two towns. The two towns’ competitors race along an agreed-upon measured course. The times of the two towns’ competitors are compared to determine a winner overall. As of 2021, Liberal leads the competition with 38 wins to Olney’s 31.[54] A similar race is held in North Somercotes in Lincolnshire, England.[55]

In London, the Rehab Parliamentary Pancake Race takes place every Shrove Tuesday, with teams from the British lower house (the House of Commons), the upper house (the House of Lords), and the Fourth Estate, contending for the title of Parliamentary Pancake Race Champions. The fun relay race is to raise awareness of Rehab, which provides a range of health and social care, training, education, and employment services in the UK for disabled people and others who are marginalised.[56]

Scarborough celebrates by closing the foreshore to all traffic, closing schools early, and inviting all to skip. Traditionally, long ropes were used from the nearby harbour. The town crier rang the pancake bell, situated on the corner of Westborough (main street) and Huntriss Row. Since 1996 a replica «pancake bell» situated at Newborough and North Street has been rung to initiate the day’s festivities.[57]

The children of the hamlet of Whitechapel, Lancashire keep alive a local tradition by visiting local households and asking «please a pancake», to be rewarded with oranges or sweets. It is thought the tradition arose when farm workers visited the wealthier farm and manor owners to ask for pancakes or pancake fillings.[58]

Shrove Tuesday in England often involved a form of ritual begging, not dissimilar to wassailing, in which children and adolescents would go door-to-door asking for tidbits from the frying pan. If the household was not forthcoming, they could expect levels of mischief, including the pelting of their house, knock and run, or gate stealing. This was known as Lent Crocking, Nicky-Nan Night, the Drawing of Cloam, Dappy-Door Night, or Pan Sharding.[59]

In Ireland, the observance of fasting at Lent continued up to the 20th century, with Shrove Tuesday marking the last day of the consumption of meat for the Lenten period. This was later relaxed, but with three days of fasting observed, Ash Wednesday, Spy Wednesday, and Good Friday. It was a tradition that the eldest unmarried daughter would toss the first pancake. If the pancake fell on the floor, she would remain unmarried for the next 12 months. As marriages were not traditionally permitted during the Lenten period, as decreed by the Council of Trent, weddings on Shrove Tuesday were popular.[60][61] In some parts of Ireland the holly from Christmas was saved and burnt in the fire for the pancakes. The night was also known as Skellig Night in Counties Cork and Kerry, during the celebrations, those who were unmarried were taunted with jeers and singing.[62]

In Scandinavia, in particular in Finland and Sweden, the day is associated with the almond paste-filled sweet roll.[63]

In Finland, the day is known as Laskiainen. It is a celebration with Finnish origins, which includes both pagan and ecclesiastic traditions, and is often described as a «mid-winter sliding festival».[64]

Thin pancakes called blini are traditional in Christian festivals in Belarus, Ukraine and Russia also at this time of year (Maslenitsa).[65]

Dates[edit]

Shrove Tuesday and other named days and day ranges around Lent and Easter in Western Christianity, with the fasting days of Lent numbered

Shrove Tuesday is exactly 47 days before Easter Sunday, a moveable feast based on the cycles of the moon. The date can be between 3 February and 9 March inclusive.

Shrove Tuesday occurs on these dates:[66]

2023 – February 21
2024 – February 13
2025 – March 4
2026 – February 17
2027 – February 9
2028 – February 29
2029 – February 13
2030 – March 5
2031 – February 25
2032 – February 10
2033 – March 1
2034 – February 21
2035 – February 6
2036 – February 26
2037 – February 17
2038 – March 9
2039 – February 22
2040 – February 14
2041 – March 5
2042 – February 18
2043 – February 10
2044 – March 1
2045 – February 21
2046 – February 6
2047 – February 26
2048 – February 18
2049 – March 2
2050 – February 22
2051 – February 14
2052 – March 5
2053 – February 18
2054 – February 10
2055 – March 2
2056 – February 15
2057 – March 6
2058 – February 26
2059 – February 11
2060 – March 2
2061 – February 22
2062 – February 7
2063 – February 27
2064 – February 19
2065 – February 10
2066 – February 23
2067 – February 15
2068 – March 6
2069 – February 26
2070 – February 11
2071 – March 3
2072 – February 23
2073 – February 7
2074 – February 27
2075 – February 19
2076 – March 3
2077 – February 23
2078 – February 15
2079 – March 7
2080 – February 20
2081 – February 11
2082 – March 3
2083 – February 16
2084 – February 8
2085 – February 27
2086 – February 12
2087 – March 4
2088 – February 24
2089 – February 15
2090 – February 28
2091 – February 20
2092 – February 12
2093 – February 24
2094 – February 16
2095 – March 8
2096 – February 28
2097 – February 12
2098 – March 4
2099 – February 24
2100 – February 9

See also[edit]

  • Clean Monday
  • Collop Monday
  • Fat Thursday
  • Laskiainen
  • Mardi Gras
  • Mardi Gras in Mobile, Alabama – United States French-Catholic festival.
  • Mardi Gras in New Orleans
  • Maslenitsa
  • Nickanan Night
  • Nuremberg Shrovetide Carnival
  • Powder Day
  • Shrove Monday
  • Tsiknopempti
  • Shrove Tuesday: The Legend of Pancake Marion.

References[edit]

  1. ^ a b Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020. Many churches—including Catholic, Anglican and Methodist—celebrate Shrove Tuesday then as the beginning of the season of lent, a time to reflect and repent of wrongdoings. But, as Howard notes, it’s also called Fat Tuesday, a time to load up on rich food before Lent(40 Days). «For some people it’s Mardi Gras, or Fat Tuesday, a time to fatten up before you give something up,» he said.
  2. ^ a b c Cocks, Alfred Heneage (1897). The church bells of Buckinghamshire: their inscriptions, founders, and uses, and traditions; &c. Jarrold & sons. p. 276.
  3. ^ a b c «Shrove Tuesday burning of the Palms». DSPNSDA PPC. 2 March 2019. Retrieved 4 April 2020.
  4. ^ Walker, Katie (2011). Shrove Tuesday inspires unique church traditions. Archived 2016-02-14 at the Wayback Machine
  5. ^ Provine, Darren (2014). Shrove Tuesday
  6. ^ a b Melitta Weiss Adamson; Francine Segan (2008). Entertaining from Ancient Rome to the Super Bowl. ABC-CLIO. ISBN 978-0313086892. In Anglican countries, Mardis Gras is known as Shrove Tuesday-from shrive meaning «confess»—or Pancake Tuesday—after the breakfast food that symbolizes one final hearty meal of eggs, butter, and sugar before the fast. On Ash Wednesday, the morning after Mardi Gras, repentant Christians return to church to receive upon the forehead the sign of the cross in ashes.{{cite book}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  7. ^ «Shrove Tuesday Pancake Breakfast & Worship». Bishop United Methodist Church. 26 February 2014. Retrieved 25 February 2020.
  8. ^ «Shrovetide». Catholic Encyclopedia. Archived from the original on 14 September 2015. Retrieved 1 August 2015.
  9. ^ a b Self, David (1993). One Hundred Readings for Assembly. Heinemann. p. 24. ISBN 978-0-435-80041-3.
  10. ^ a b Collins, Tony; Martin, John; Vamplew, Wray (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0415352246. The association between pancakes and Shrove Tuesday appears to have its origins in the fact that the pancakes used up food such as butter, eggs and fat that were prohibited during Lent, which begins the following day on Ash Wednesday. … Pancakes have been eaten on Shrove Tuesday since at least the sixteenth century. In some parishes, it was the custom for the church bell to ring at noon as the signal for people to begin frying their pancakes.
  11. ^ Stephens, Valerie (2016). Basic Philosophy. p. 21. ISBN 978-1329951747. Then there is Shrove Tuesday, which is the day observed before Ash Wednesday or Lent. Shrove Tuesday derives from the days when the earliest practising Christians would repent of their sins and be «shriven» or pardoned.
  12. ^ Pulleyn, William (1828). The Etymological Compendium, Or Portfolio of Origins and Inventions. Richard Griffin and Company. p. 192.
  13. ^ «Catholic Encyclopedia: Shrovetide». Archived from the original on 18 October 2014. Retrieved 2 October 2014.
  14. ^ Stackpoole, Nelius. «The 5 Best Pancake Recipes Ahead Of Pancake Tuesday». SPINSouthWest.
  15. ^ «Shrove Tuesday – Pancake Day!». Irish Culture and Customs. Archived from the original on 9 December 2006. Retrieved 17 November 2006.
  16. ^ «Pancake Day (Shrove Tuesday) in the UK». British Embassy, Washington DC. Archived from the original on 23 February 2007. Retrieved 17 November 2006.
  17. ^ «Easter in Australia». The Australian Government Culture and Recreation Portal. Archived from the original on 7 October 2006. Retrieved 17 November 2006.
  18. ^ «Pota Focal | Inid». Pota Focal.
  19. ^ Love Life Live Lent Family Book: Transform Your World. Church House Publishing. 2008. ISBN 978-0-7151-4182-3. Archived from the original on 28 February 2017.
  20. ^ Shoemaker, Alfred Lewis (2000). Eastertide in Pennsylvania: A Folk-cultural Study. Stackpole Books. p. 8. ISBN 978-0-8117-0548-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  21. ^ a b Spicer, Dorothy Gladys (1973). Festivals of Western Europe. Library of Alexandria. ISBN 978-1-4655-7999-7. Archived from the original on 28 February 2017.
  22. ^ «Güdeldienstag». Duden. Archived from the original on 23 February 2016. Retrieved 9 February 2016.
  23. ^ American Heritage Dictionary
  24. ^ «History of Venice Carnival». Oltrex. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  25. ^ a b c «This is what people eat on Shrove Tuesday around the world». Metro. 26 February 2016. Archived from the original on 27 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  26. ^ «Malasada Day». Leonard’s Bakery. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  27. ^ «Fastelavn celebration». Danish Home of Chicago. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  28. ^ Complete Estonian: Teach Yourself. Hachette. 2012. p. 118. ISBN 978-1-444-17349-9. Archived from the original on 28 February 2017.
  29. ^ «Užgavėnės». Lithuanian Music Hall Association. 22 December 2013. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  30. ^ «The Shrove Festival (February)». visit Lithuania.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  31. ^ [1] Archived 16 February 2015 at the Wayback Machine
  32. ^ Isalaska, Anita (4 March 2015). «10 Reasons to Visit Slovenia in 2015». CNN. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  33. ^ Amon, Ildi (27 January 2015). «Explainer: Farsang celebrations in Hungary». welovebudapest.com. Archived from the original on 16 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  34. ^ «The Fasting Rule of the Orthodox Church». www.abbamoses.com. Archived from the original on 8 August 2017.
  35. ^ «Newfoundland and Labrador Heritage». Archived from the original on 8 March 2011. Retrieved 8 March 2011.
  36. ^ «Its Shrove Tuesday and Pancake Day». Cape Breton Post. Archived from the original on 5 March 2014.
  37. ^ Walker, Katie (7 March 2011). «Shrove Tuesday inspires unique church traditions». Daily American. Retrieved 4 January 2016. Many local churches will celebrate Shrove Tuesday tomorrow, a day of feasting commonly known as «pancake day.» Shrove Tuesday is typically observed by Episcopal, Lutheran, Methodist and Catholic denominations, but each church celebrates the day in its own, unique way. The Rev. Lenny Anderson of the St. Francis-in-the-Fields Episcopal Church in Somerset said the primary focus of Shrove Tuesday is to prepare for Lent, the period of the liturgical year leading up to Easter.
  38. ^ Kiefer, James. Shrove Tuesday. Rowan University.
  39. ^ «Shrove Tuesday». Church of the Good Shepherd. Retrieved 16 February 2021.
  40. ^ Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020.
  41. ^ «What is Shrove Tuesday? Meaning, Traditions, and 2021 Date». Christianity.com. Retrieved 16 February 2021. While undergoing a Lenten sacrifice, it is helpful to pray for strength; and encouraging fellow Christians in their fast saying, for example: «May God bless your Lenten sacrifice.»
  42. ^ «Prayer for Lenten Sacrifice». Roman Catholic Diocese of Springfield–Cape Girardeau. Retrieved 24 February 2020.
  43. ^ «Shrove Tuesday». The Times-Reporter. 18 February 2020. Retrieved 4 April 2020.
  44. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  45. ^ Polley, Martin (2013). The British Olympics: Britain’s Olympic Heritage 1612–2012. English Heritage. p. 31. ISBN 978-1-848-02226-3.
  46. ^ «Hundreds gather for Alnwick Shrovetide game». BBC News. 17 February 2015. Archived from the original on 12 December 2016. Retrieved 27 February 2017.
  47. ^ «Ashbourne Shrovetide Football: Up’Ards take honours on first day». BBC News. 9 February 2016. Archived from the original on 19 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  48. ^ «Dive for cover – it’s the Atherstone Ball Game!». BBC News. Archived from the original on 7 November 2015. Retrieved 27 February 2017.
  49. ^ «Shrove Tuesday events». The Daily Telegraph. 3 March 2014. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  50. ^ «Cooks Guide». Cooks Guide. Archived from the original on 4 April 2014. Retrieved 28 February 2014.
  51. ^ a b «The origin of pancake racing». Bbc.co.uk. Archived from the original on 5 March 2014. Retrieved 28 February 2014.
  52. ^ «Olney Pancake Race». ukstudentlife.com. Archived from the original on 29 July 2015. Retrieved 17 February 2015.
  53. ^ Tony Collins; John Martin; Wray Vamplew, eds. (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0-415-35224-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  54. ^ «Race Results | Olney Pancake Race». Archived from the original on 26 February 2021. Retrieved 29 July 2021.
  55. ^ «Welcome to Our Village». North Somercoates Parish Council. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  56. ^ «MPs had a pancake race and it got a bit rowdy». Metro. 9 February 2016. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  57. ^ «Skipping Day 2015». Scarborough.uk. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  58. ^ (7 February 2008), «Pancake traditions in village» Archived 28 August 2008 at the Wayback Machine, Longridge News, accessed 16 June 2010
  59. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  60. ^ Mahon, Bríd (1998). Land of milk and honey : the story of traditional Irish food and drink. Dublin [Ireland]: Mercier Press. pp. 124–125. ISBN 1-85635-210-2. OCLC 39935389.
  61. ^ Hickey, Margaret (2019). Ireland’s green larder : the definitive history of Irish food and drink ([Paperback edition] ed.). London: Unbound. p. 301. ISBN 978-1-78352-799-1. OCLC 1085196202.
  62. ^ McGarry, Marion (15 February 2021). «The weird historic traditions around Pancake Tuesday in Ireland». RTÉ Brainstorm. Retrieved 16 February 2021.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  63. ^ «Lent Buns (Semlor)». swedishfood.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  64. ^ Laskiainen, Finnish-American Cultural Activities.
  65. ^ «Maslenitsa». advantour.com. Archived from the original on 5 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  66. ^ «Mardi Gras Dates». Nutrias.org. 30 January 2009. Archived from the original on 12 February 2015. Retrieved 28 February 2014.

External links[edit]

  • Worldwide Pancake Recipes: A collection of recipes from different countries

«Католическая масленица» или карнавал

Масленица широко празднуются в России. Это древний славянский праздник, ведущий свое начало еще с дохристианских времен. 
Где еще празднуют масленицу и как это происходит? 

МасленицаКарнавал (от итал. carnevale — карнавал, из лат. carnem levāre — «убрать мясо», начало поста) — праздник, связанный с переодеваниями и красочными шествиями.

Аналогичен славянской Масленице. Распространен в католических странах и восходит к языческим обычаям Римской империи.
По времени обычно предшествует Великому посту, откуда и происходит название.

Сопровождается массовыми народными гуляньями с уличными шествиями и театрализованными представлениями. 

Главнейшая часть любого карнавала — шествие по главным улицам города. Ведущий его мотив — изобилие, происходящее от древнейших праздников урожая. Оно может быть выражено в огромных кучах сельскохозяйственных продуктов, цветов, кушаний, которыми кормят всех желающих. Всё происходящее во время шествия носит подчёркнуто игровой характер. Основная фигура на карнавале — шут. Он задаёт тон и шествию, и представлению, которое затем развёртывается на центральной площади города.

Ныне традиционная продолжительность карнавала (Масленицы) в разных странах бывает разной — от 3 дней в Норвегии до 2 месяцев в Аргентине (там продолжают праздновать карнавал и весь Великий пост, и после него), но в большинстве стран — 5-7 дней.

В Польше с ее превалирующим католическим вероисповеданием особо отмечается Жирный четверг — в этот день едят пончики с разнообразной начинкой. Наиболее характерные — это пончики с розовым вареньем, сахарной глазурью, иногда посыпанные засахаренной апельсиновой корочкой. С этого дня начинаются Остатки — дни, когда проходят нескончаемые балы и вечеринки (и так до Пепельной среды).

Последний день Масленицы называется Жирный вторник, в который, обычно, проводятся самые пышные празднества и царит самое большое обжорство, сопровождаемое обильными возлияниями. Во франкоязычных странах Жирный вторник называется Марди Гра (Mardi Gras, в дословном переводе с французского это звучное словосочетание означает «жирный вторник» или даже «скоромный вторник»), В Бельгии — Mardi-gras, в англоязычных — «блинный день» (Pancake Day), в США так же Жирный Вторник (Fat Tuesday).

Всё карнавальное веселье заканчивается с наступлением Пепельной среды — первого дня католического Великого поста.

Пожалуй, самое известное масленичное празднество в Европе — это знаменитый своими масками и костюмами 10-дневный Венецианский карнавал (ит. «carnelevare» — «убирать мясо»), продолжающийся, как и положено всем масленичным праздникам, до первого дня католического Великого поста, который у католиков начинается в «Пепельную среду». В прежние времена в ночь на «Пепельную среду» сжигали в очаге или на костре все остатки скоромной пищи, чтобы они во время поста не вводили в соблазн — отсюда и название. О Венецианском карнавале существует настолько много материалов, что здесь мы не будем останавливаться на его описании.

Ныне Венецианский масленичный карнавал популярен среди туристов всего мира.

Зачастую, люди по несколько лет готовят для него свои изумительные костюмы.

В Италии по размаху и пышности с Венецианским карнавалом с давних пор соперничает масленичный Римский карнавал, первые письменные упоминания о котором относятся к XI веку.

Самый знаменитый вне Европы — 5-дневный масленичный карнавал в Рио-де-Жанейро, тоже продолжающийся до католической «Пепельной среды».

На это время город официально переходит во власть Карнавала.

Мэр Рио-де-Жанейро в присутствии сотен жителей Рио, туристов и прессы вручает ключи от города фольклорным «хозяевам» праздника — тучному шутовскому Королю Момо, королеве Карнавала и двум «принцессам».

Карнавал открывается выступлениями детских школ самбы, и уже весь город живет в круглосуточном веселом праздничном ритме.

Кульминацией праздника становятся соревнования 12-ти школ самбы так называемой «специальной группы» — своеобразной высшей лиги Карнавала, которые проходят красочной танцующей процессией по 700-метровой полосе знаменитого Самбодрома на виду у десятков тысяч зрителей — горожан и многочисленных туристов, съезжающихся на праздник со всей планеты.

Масленичный карнавал в Аргентине радует всех местных участников и туристов особой языческой откровенностью. Начинаясь в срок, положенный католической Церковью, он непрерывно продолжается около двух месяцев – и весь католический Великий пост, и даже после него до полной усталости народа и всех приезжих от нескончаемого праздника.

Источники:

http://ru.wikipedia.org/wiki/Карнавал
http://marischka0707.livejournal.com/37081.html

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Масленица какой религии праздник
  • Масленица какой праздник церковный или нет
  • Масленица какой праздник религиозный или народный
  • Масленица какой праздник какой веры
  • Масленица какой национальности праздник