Праздник масленица биография

Масленица - праздник восточных славян. Он существует на протяжении долгих веков и начинает историю с языческих времен. Идет он в течение недели перед Великим постом, проводится весело и задорно, с большими народными гуляниями, символизируя окончание зимы и приход весны. За это время появилась масса

Масленица – праздник восточных славян. Он существует на протяжении долгих веков и начинает историю с языческих времен. Идет он в течение недели перед Великим постом, проводится весело и задорно, с большими народными гуляниями, символизируя окончание зимы и приход весны. За это время появилась масса традиций и обычаев, а блины стали его главным символом.

Что такое Масленица?

Праздник Масленица является пограничным между зимой и весной, сохраняет черты элементов славянской мифологии, которая сформировалась до крещения Руси. Он длится одну календарную неделю. После него наступает Великий пост, до которого от начала торжеств ровно 56 дней. Тем веселее и с большим воодушевлением отмечается этот семидневный отрезок.

Почему так называется?

Празднование Масленицы на Руси

Празднование Масленицы на Руси

Название произошло от масла, которое, как и другие молочные продукты, будет под запретом после окончания недели. Ровно по завершении Прощеного воскресенья начнется семинедельный Великий пост, а семидневка перед ним получила название Масленица. Но впрочем оно не всегда было таковым. Раньше праздник именовался Комоедицей, а начало этого сложного слова означало у древних славян медведя.

Как раньше называлась Масленица?

«Ком», то есть медведь, просыпался в это время, и люди хотели задобрить отошедшего от зимнего сна зверя. Ведь он хозяин меда, а для древних русичей это лакомство – источник здоровья и силы. Поэтому благословенный праздник назывался Комоедицей.

Интересный факт: когда говорят, что первый блин комом, то это неправильно. Первый круглый и пышный символ Масленицы якобы отдавался «комАм», то есть предназначался для медведей, чтобы их задобрить.

Масленица – языческий или православный праздник?

Изображение бога Ярило, который символизирует собой Солнце

Изображение бога Ярило, который символизирует собой Солнце

Часть традиций праздника идет от языческих обычаев древнеславянских народов. Он изначально символизировал весеннее равноденствие, когда ночь становилась короче, а день длиннее. Обычно этот момент выпадал на 20-21 марта, и бог Ярило, символизирующий Солнце, начинал растапливать сугробы.

Но после Крещения Руси какое-то время церковь не принимала эти обряды, хотя и не запрещала их. Лишь уже ближе к XVII веку Масленицу сократили до 7 дней (раньше празднования шли 14 суток). Православная церковь изначально не включила ее в святцы, но поскольку в Библии есть упоминание Сырной недели и Прощеного воскресенья, впоследствии они органично вошли в недельное празднование. Масленицу приурочили к Великому посту, перенеся примерно на две недели назад. Так этот праздник стал православным, сохранив и языческие черты.

Когда начали отмечать масленицу?

Некоторые люди до сих пор отмечают Масленицу в языческом стиле

Некоторые люди до сих пор отмечают Масленицу в языческом стиле

Праздник уходит своими историческими корнями далеко в древние времена, и отмечали его задолго до крещения Руси в 988 г. Во всей Европе есть аналоги Масленицы.

Интересный факт: Вастлавьи или Скандинавский карнавал отмечается в Дании, Латвии, Норвегии, Эстонии, вместо блинов там вкусные булочки с начинками. В Словении есть Курентованье, когда изгоняют зиму, а в Хорватии – Звончары, на которых молодые ребята надевают на себя шкуры, маски и рога и «пугают» студеное время года.

Сначала Масленица была только языческим праздником и имела огромный сакральный смысл. Земля воскрешалась, огонь приходил на Землю и будил богиню плодородия и любви – Лелю. Все было красиво, романтично и пользовалось огромной популярностью у народа. Для славян это и вовсе было празднованием Нового Года, ведь он начинался для них в марте. А в XVI веке и пришло нынешнее название праздника, именно тогда она стала православной, хотя и сохранила некоторые черты прошлого.

Мясо есть было нельзя, но вот маслить блины и потреблять молочные продукты можно, поскольку Великий пост еще не наступил. Именно тогда праздник приобрел более современный облик и стал пользоваться большой популярностью и у простого народа, и у знати.

Когда начинается и сколько длится?

У Масленицы нет фиксированной даты, и празднуется она строго за 8 недель до Пасхи. За семь «седмиц» начнется Великий пост, а за несколько дней до него можно шумно повеселиться и вкусить земные блага, отдавая дань бренным интересам и маленьким человеческим слабостям перед предстоящим душевным и физическим очищением. По нынешним канонам длится она 7 дней, с понедельника по воскресенье. Теперь это не двухнедельные торжества до и после весеннего равноденствия, как это было у древних славян.

Почему сжигают чучело на Масленицу?

Сжигание чучела на Масленицу

Сжигание чучела на Масленицу

Изначально сжигание чучела у язычников означало обновление, своеобразное очищение и гибель всего нехорошего, а затем и возрождение чего-то нового. Поскольку это был приход нового года, то это символический жест, когда все плохое оставалось в старом временном отрезке, а хорошее, вместе с весенним Солнцем, оставалось с празднующими. Можно сравнить такое чучело со сказочной птицей Феникс, которая проходила очищение огнем, чтобы возродиться заново и стать еще более сильной и привлекательной. И урожай после сожжения должен был стать хорошим, только пепел требовалось развеять по полям.

Почему на Масленицу пекут блины?

В древних традициях блин является поминальным блюдом, и именно так славяне почитали память усопших. Поэтому до сих пор является дискуссионным вопрос – кому отдавать первый из них? «КомАм», то есть медведям, чтобы их задобрить, с поминальными целями в память о предках или же главе семейства – вот три варианта первенства. Интересно, что символом самой Масленицы блин стал только в 19 веке, причем он обозначает Солнце. Светило и раньше присутствовало в языческих праздниках, ведь именно оно растапливало снега и пробуждало богиню Лелю. А внешне румяный и масленый блин, конечно, похож на жаркое весеннее Солнце.

Блины на масленицу считаются главным лакомством

Блины на масленицу считаются главным лакомством

Интересный факт: в Великобритании, где тоже отмечают аналог Масленицы, в 1994 году испекли рекордный по своим размерам блин. Но белорусы пошли еще дальше, и в 2016 году миру был явлен двухметровый в диаметре драник, на изготовление которого пошло 30 кг картофеля.

Блины бывают разных видов – толстые и тонкие, на кефире, молоке, сладкие, мясные и рыбные. Но в честь названия этого торжества хозяйки обычно пекут круглые мучные кушанья и приправляют их маслом.

История праздника – как появилась Масленица?

Историки до сих пор спорят, какой бог был «главным» в Масленицу: Ярило, повелевавший энергией Солнца и приносящий весну, или Велес, способствующий плодородию скота. Но если принять главенствующий вариант исторического толкования, то все-таки праздник этот приходился на неделю до и после весеннего равноденствия 21-22 марта. Верования говорили, что чем лучше отметить его, больше веселиться, эффектнее сжечь чучело, тем лучше будет урожай. С приходом христианства, сначала настороженно относящегося к языческому обряду, праздник все равно продолжали отмечать. И к началу 17-го века он уже стал православным, начинался за 56 дней до Великого поста и длился уже неделю. Также праздник стал еще более веселым и радостным.

Интересный факт: Петр Первый ездил по улицам нового столичного града на запряженном лошадьми корабле. Елизавета Петровна, его дочь, съедала на Масленицу по две дюжины блинов. А Екатерина Вторая устраивала массовые костюмированные шествия, в которых принимало участие по 200-400 человек. Так что размах празднования был велик.

Гулять на славу на Руси в этот праздник продолжали, и сегодня традиция продолжает жить. А еще с XIX века появилась традиция кулачных боев. Она пошла от языческих верований о связи Масленицы и будущего урожая. По легенде, сила участников противостояний переходила к пшенице. В хороводах участвовали только статные парни, и это способствовало по поверью росту льна. А бражничанье в данный период времени увеличивало приплод скотины. Так что это праздник, в котором тесно сплелись многие народные русские верования.

Что можно и чего нельзя делать на масленицу?

Масленица - История праздника, что означает, как и когда появился, традиции, фото и видео

Забавы и особенности Масленицы

Масленица - История праздника, что означает, как и когда появился, традиции, фото и видео

Забавы и особенности Масленицы

Масленица - История праздника, что означает, как и когда появился, традиции, фото и видео

Забавы и особенности Масленицы

Масленица - История праздника, что означает, как и когда появился, традиции, фото и видео

Забавы и особенности Масленицы

Масленица - История праздника, что означает, как и когда появился, традиции, фото и видео

Забавы и особенности Масленицы

В праздник нельзя есть мясо и продукты, сделанные из него. Это своеобразная подготовка к Великому посту, который последует за масленичной неделей. Зато можно:

  • есть блины и другие продукты, например, рыбу и сыр;
  • участвовать в кулачных боях;
  • кататься на санях и взбираться на столб за призом;
  • купаться в проруби;
  • жечь чучело Зимы.

Тот, кто радоваться в Масленицу не будет, рискует прожить следующий год тускло и уныло.

Масленичная неделя

Считалось, что прожить дни, в которые идет Масленица, надо так, чтобы потом не было мучительно больно от упущенного времени. У каждого из них есть свое предназначение.

Понедельник

Это день встречи праздника, когда из соломы делали чучело надоевшей Зимы, а затем везли его на санях. Потом ставили будущий центр притяжения празднеств Масленицы на горе, чтобы вернуться к нему в воскресенье и сжечь. В понедельник было принято кататься на санях с гор.

Вторник

Во время Масленицы люди специально наряжаются и раздают лакомства участникам праздника

Во время Масленицы люди специально наряжаются и раздают лакомства участникам праздника

По-другому он назывался «заигрыш». Везде появлялись многочисленные ряженые, на улицах устраивались представления скоморохов, кукольные театры с любимым героем Петрушкой развлекали людей. На санях весело катались по улицам, принято было ходить по домам родственников, друзей и знакомых, где устраивались концерты с участием самодеятельных артистов, от чего становилось еще радостнее. Именно во вторник наибольшей популярностью пользовались медвежьи забавы. Дрессированные звери показывали трюки.

Среда

Среду можно было назвать днем чревоугодия, когда самые разнообразные блины подавались везде: на улицах и в домах. А еще к ним шли различные напитки, везде торговали пряниками, орехами, а также разливали душистый чай из самоваров.

Четверг

Разгуляй – так назывался день, который знаменовался хороводами, песнопениями, играми в снежки. Не все забавы были безобидны, именно в четверг шли ожесточенные кулачные бои «стенка на стенку».

Пятница

Пятница именовалась «тещиным вечерком». В среду приходили к родителям, а к концу недели уже мама жены вместе с мужем направлялись в семью зятя. Правда теща должна была предварительно все прислать для готовки – половник, сковороду, таганок и прочие аксессуары, а тесть отправлял мешок муки, баклажку масла. Если в пятничный день почтенные родители не приглашались в дом зятя, это приводило к резкому ухудшению отношений. Поэтому зазывали тещу еще с утра при помощи друзей или детей.

Если семейства недавно породнились, то на масленичную неделю обязательно планировались два визита – свой и родственников со стороны жены или мужа. А еще часто приезжали в пятничный день к тем, кто участвовал в недавних свадебных торжествах, причем делали это на красивых расписных санях.

Суббота

По-другому день называется «золовкины посиделки», и означал он, что невестки приглашали золовок. Еще в субботу традиционно поминали почивших родственников, и вот здесь сакральный смысл блинов был как нельзя кстати.

Воскресенье

Это венец праздника. Этот день также называется «прощеным», поскольку по христианскому обычаю люди извиняются друг перед другом, прежде всего перед близкими людьми. В этот день наступала пора вернуться к чучелу Зимы, водруженному на гору, и торжественно сжечь его. А еще в костер принято бросать остатки блинов и прочих угощений. Детям при этом говорили, что вся вкусная еда сгорела, и теперь придется обойтись без нее, ведь наступает Великий пост.

Традиции и обычаи

Хороводы вокруг чучела - одна из забав праздника

Хороводы вокруг чучела – одна из забав праздника

За многовековое существование Масленица приобрела многие традиции и обычаи. Само по себе её празднование, проводящееся за 56 дней до Пасхи и длящееся неделю, является устоявшимся обычаем. Также очень четок и расписан по дням масленичный порядок действий – от встречи в понедельник с изготовлением и водружением на возвышенность чучела Зимы, до его символического сожжения в воскресенье.

А вот традиций на Масленицу очень много:

  • поедание румяных блинов;
  • катание с гор и на санях;
  • кулачные бои;
  • медвежьи забавы;
  • представления и шутейные концерты.

Все, что наполняет веселый и шумный праздник, отмечаемый по многовековому обычаю, и является следованием устоявшимся за долгие годы традициям.

Проводы Масленицы

Это апофеоз и кульминация праздника. В некоторых губерниях в масленичную упряжку, которая везла чучело Зимы в места его сожжения, запрягались сотни лошадей. В разгоревшийся огромный костер бросали поминальную пищу. В ряде мест страны чучело не жгли, а хоронили, а иногда кавалькада лошадей, везших его к месту сожжения, имитировала похоронную процессию с ряженым попом и плакальщиками.

Проводы заканчиваются сжиганием чучела

Проводы заканчиваются сжиганием чучела

А прощались с Масленицей уже в понедельник, когда начинался Великий пост. Его называли «чистым», поскольку все ходили в баню, а женщины до блеска драили посуду, освобождая ее от остатков и малейших следов пищи. Вот так начинали очищаться от греха.

Масленица в советскую эпоху

Когда произошла революция, а потом случилась гражданская война, о Масленице вовсе не вспоминали. Людям банально было не до вкусных и ароматных блинов. Потом попытались заменить этот многовековой праздник на антирелигиозный.

Интересный факт: в 1923 году «Известия» призывали убрать старую Масленицу, разгульную и шумную, а праздновать новую, красную, которая поможет народу культурно развлекаться и пропагандировать социалистический быт.

Но народ в новом ключе развлекаться не захотел, и «красный день календаря» исчез из него к середине 20-х годов прошлого столетия. Вспомнили о Масленице уже в 60-е годы, а поскольку все-таки корни праздника уходят не в христианство, а в язычество, то решили, что он будет не религиозным, а советским.

Назвали торжество «Проводы русской зимы», сократили его программу с недели до одного дня, вывели в парки и на улицы массовиков-затейников. Часть атрибутов настоящей Масленицы оставили, в частности, сожжение чучела было признано идеологически выдержанным действом. До него были концерты, торговля дефицитными товарами, торжественная часть, которая была присуща советскому времени. Максимально пытались разорвать связь праздника с религией, но народ как просил прощения в этот день, так и отвечал в ответ: «Бог простит».

В каких странах празднуют Масленицу?

Празднование «жирного вторника»

Празднование «жирного вторника»

Конечно, максимально приближенно к России ее празднуют в республиках и странах бывшего СССР. Но на этом география замечательного торжества не заканчивается. В Шотландии в эти дни пекут постные лепешки. А в Польше празднуют «жирный четверг».

В Чехии мужчины мажут лица сажей, дабы быть неузнанными. За каждым из них едет привязанное полено, которое они ловко вешают на шею девушкам, и снимать его нельзя. Во Франции Масленица приходится на «жирный вторник», во время которого едят блины.

В Англии не только хозяйки удивляют прекрасными блинами, но и бегают наперегонки с раскаленными сковородками. Обычай берет свое начало с 17 века. В Бельгии и Голландии проводится трехдневный карнавал, а главное блюдо – мучные изделия со вкуснейшим шпиком. В Греции, в убранстве улиц, в масленичные дни широко используют венки, а во многих киосках продают деревянные жезлы, символизирующие торжество.

Интересное видео о Масленице

Если Вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Масленица — это целый комплекс обрядов. Среди них есть как относительно молодые, например, взятие снежного городка датируют началом XVIII века, так и древнейшие — выпекание блинов, посещение могил и другие.

Традиция сжигать чучело Масленицы тоже древняя. В старину это божество называли Мареной. В одних регионах куклу закапывали в землю, в других — разрывали на части и разбрасывали по полю. Иногда Марену или Масленицу изображал человек, а его «похороны» были чисто символическими.

Изучая архаичные обряды Масленицы, фольклорист Владимир Пропп выдвинул теорию о происхождении праздника. Пропп считал, что Масленица возникла как земледельческий обряд для плодовитости. Она входила в единый цикл с другими аграрными праздниками: Семиком, Троицей, Иваном Купалой и «похоронами Костромы».

Люди верили, что мертвые, находясь в земле, могут влиять на плодородие почвы. Блины были поминальным блюдом, их носили на могилы или оставляли на окне («Первый блин покойникам»), чтобы заручиться помощью покойных в земледельчестве. В последний день Масленицы — Прощеное воскресенье — ходили «прощаться» на кладбище.

«Похороны» чучела Масленицы также должны были обеспечить хороший урожай.

«Сравнивая русские и античные материалы, можно проследить фазы рождения божества растительности. Древнейшая фаза состоит в том, что воплощением силы является дерево. У нас это чаще всего березка — как дерево, ранее других одевающееся в нарядную зелень… <…> Следующая фаза состоит в том, что сила мыслится живущей в дереве. Воплощение силы, отделяемой от дерева, приобретает облик человеческого существа. Чаще мы имеем не живого человека, а изображение его — куклу. <…> Следующая фаза состоит в том, что это антропоморфное существо получает имя: Ярило, Кострома, Иван, Марена, Купало. Постепенно связь с деревом может забываться, и тогда куклы эти могут делаться из любого материала, например, из тряпья».

Владимир Пропп, «Русские аграрные праздники»

Со временем куклы стали делать из злаков — «предела желаний и стремлений» землепашца.

Земледельческие праздники проходили в период посевной и первичного роста сельскохозяйственных культур. В другое время славяне словно забывали о божестве растений, в отличие от древних египтян и греков, которые чествовали земледельческих богов наравне с остальными обитателями пантеонов.

Большинство специалистов сходятся во мнении, что изначально Масленица отмечалась в районе 22 марта — дня весеннего равноденствия. В марте начинался и новый год по славянскому календарю. По другой версии, праздник приходился на 24 февраля, когда чествовали «скотьего бога» Велеса.

С принятием христианства Масленицу привязали к церковному календарю и стали отмечать в последнюю неделю перед Великим постом. У праздника появилось новое значение: повеселиться и вдоволь наесться перед семинедельным говением, прогнать зиму и ускорить наступление весны. Чучело Марены, которое ранее воплощало силу плодородия, стало ассоциироваться с зимним холодом и мраком.

Но и в XIX веке крестьяне помнили о связи Масленицы и будущего урожая. Кулачные бои устраивали, чтобы сила участников переходила к пшенице. В танцах и хороводах должны были участвовать только высокие парни, чтобы «лен был высокий», а бражничали, «чтоб скотина плодилась». На Масленицу также чествовали молодоженов, веря, что их детородная сила передастся земле.

Shrove Tuesday
Pieter Bruegel the Elder- The Fight between Carnival and Lent detail 3.jpg

Pieter Bruegel the Elder: The Fight Between Carnival and Lent (detail), 1559

Observed by Christians (including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics)[1]
Type Christian
Observances Confession and Absolution, the ritual burning of the previous year’s Palm Sunday branches, finalizing one’s Lenten sacrifice, eating pancakes and other sweets
Date Concluding day of Shrovetide; one day before the start of Lent on Ash Wednesday
2023 date February 21
2024 date February 13
2025 date March 4
Frequency Annual
Related to Shrovetide
Ash Wednesday
Fat Tuesday
Mardi Gras

Shrove Tuesday is the day before Ash Wednesday (the first day of Lent), observed in many Christian countries through participating in confession and absolution, the ritual burning of the previous year’s Holy Week palms, finalizing one’s Lenten sacrifice, as well as eating pancakes and other sweets.[2][3]

Shrove Tuesday is observed by many Christians, including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[4] who «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[5] This moveable feast is determined by Easter. The expression «Shrove Tuesday» comes from the word shrive, meaning «absolve».[6]

As this is the last day of the Christian liturgical season historically known as Shrovetide, before the penitential season of Lent, related popular practices, such as indulging in food that one might give up as their Lenten sacrifice for the upcoming forty days, are associated with Shrove Tuesday celebrations. The term Mardi Gras is French for «Fat Tuesday», referring to the practice of the last night of eating richer, fatty foods before the ritual fasting of the Lenten season, which begins on Ash Wednesday. Many Christian congregations thus observe the day through eating pancakes or, more specifically, the holding of pancake breakfasts, as well as the ringing of church bells to remind people to repent of their sins before the start of Lent.[2][7] On Shrove Tuesday, churches also burn the palms distributed during the previous year’s Palm Sunday liturgies to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3]

In some Christian countries, especially those where the day is called Mardi Gras or a translation thereof, it is a carnival day, the last day of «fat eating» or «gorging» before the fasting period of Lent.[6]

History[edit]

The tradition of marking the start of Lent has been documented for centuries. Ælfric of Eynsham’s «Ecclesiastical Institutes» from around 1000 AD states: «In the week immediately before Lent everyone shall go to his confessor and confess his deeds and the confessor shall so shrive him as he then may hear by his deeds what he is to do [in the way of penance]».[8] By the time of the late Middle Ages, the celebration of Shrovetide lasted until the start of Lent.[9] It was traditional in many societies to eat pancakes or other foods made with the butter, eggs and fat or lard that would need to be used up before the beginning of Lent. Similar foods are fasnachts and pączki.[10] The specific custom of British Christians eating pancakes on Shrove Tuesday dates to the 16th century.[10] Along with its emphasis on feasting, another theme of Shrove Tuesday involves Christians repenting of their sins in preparation to begin the season of Lent in the Christian liturgical calendar.[11] In many Christian parish churches, both Protestant and Roman Catholic, a popular Shrove Tuesday tradition is the ringing of the church bells (on this day, the toll is known as the Shriving Bell) «to call the faithful to confession before the solemn season of Lent» and for people to «begin frying their pancakes».[2][12]

Terminology[edit]

The word shrove is a form of the English word shrive, which means to obtain absolution for one’s sins by way of Confession and doing penance. Thus Shrove Tuesday was named after the custom of Christians to be «shriven» before the start of Lent.[13]

In the United Kingdom, Ireland and parts of the Commonwealth, Shrove Tuesday is also known as Pancake Day or Pancake Tuesday, as it became a traditional custom to eat pancakes as a meal.[14][15][16][17][9] In Irish the day is known as Máirt Inide, from the Latin initium (Jejūniī), «beginning of Lent.»[18] Elsewhere, the day has also been called «Mardi Gras», meaning «Fat Tuesday», after the type of celebratory meal that day.[19]

In Germany, the day is known as Fastnachtsdienstag, Faschingsdienstag, Karnevalsdienstag or Veilchendienstag (the last of which translates to violet [the flower] Tuesday). It is celebrated with fancy dress and a partial school holiday. Similarly, in German American areas, such as Pennsylvania Dutch Country, it is known as Fastnacht Day.[20]

In the Netherlands, it is known as «vastenavond», or in Limburgish dialect «vastelaovend», though the word «vastelaovend» usually refers to the entire period of carnival in the Netherlands.[21] In some parts of Switzerland (e.g. Lucerne), the day is called Güdeldienstag or Güdisdienstag (preceded by Güdismontag). According to the Duden dictionary, the term derives from «Güdel», which means a fat belly stuffed full of food.[22]

In Portuguese-, Spanish- and Italian-speaking countries, among others, it is known as Carnival (to use the English spelling). This derives from Medieval Latin carnelevamen («the putting away of flesh»)[23] and thus to another aspect of the Lenten fast, to abstain from eating meat. It is often celebrated with street processions or fancy dress.[21]

The most famous of these events has become the Brazilian Carnival in Rio de Janeiro. Venetians have long celebrated carnival with a masquerade.[24] The use of the term «carnival» in other contexts derives from this celebration. In Spain, the Carnival Tuesday is named «día de la tortilla» («omelette day»): an omelette made with some sausage or pork fat is eaten. On the Portuguese island of Madeira, malasadas are eaten on Terça-feira Gorda (Fat Tuesday in English), which is also the last day of the Carnival of Madeira. Malasadas were cooked in order to use up all the lard and sugar in the house, in preparation for Lenten restrictions.[25] This tradition was taken to Hawaii, where Shrove Tuesday is known as Malasada Day, which dates back to the days of the sugar plantations of the 1800s. The resident Catholic Portuguese workers (who came mostly from Madeira and the Azores) used up butter and sugar prior to Lent by making large batches of malasadas.[26]

In Denmark and Norway, the Tuesday before Ash Wednesday is called Fetetirsdag («Fat Tuesday»); the prior weekend is known as Fastelavn and is marked by eating fastelavnsboller. Fastelavn is the name for Carnival in Denmark, held either on the Sunday or Monday before Ash Wednesday. Fastelavn developed from the Roman Catholic tradition of celebrating in the days before Lent, but, after Denmark became a Protestant nation, the holiday became less specifically religious. This holiday occurs seven weeks before Easter Sunday, with children dressing up in costumes and gathering treats for the Fastelavn feast. The holiday is generally considered to be a time for children’s fun and family games.[27] In Estonia, the day is similarly called Vastlapäev and is generally celebrated by eating pea soup and whipped-cream or whipped-cream and jam-filled sweet-buns called vastlakukkel, similar to the Swedish fastlagsbulle or semla. Children also typically go sledding on this day.[28]

In Iceland, the day is known as Sprengidagur (Bursting Day) and is marked by eating salted meat and peas.[25] In Lithuania, the day is called Užgavėnės. People eat pancakes (blynai) and Lithuanian-style doughnuts.[29][30] In Sweden, the day is called Fettisdagen (Fat Tuesday), and is generally celebrated by eating a type of sweet roll called fastlagsbulle or semla.[25] In Finland, the day is called laskiainen and is generally celebrated by eating green pea soup and a pastry called laskiaispulla (sweet bread filled with whipped cream and jam or almond paste, same as the Swedish semla). The celebration often includes downhill sledging.

In Poland, a related celebration falls on the Thursday before Ash Wednesday and is called tłusty czwartek (Fat Thursday). In some areas of the United States, with large Polish communities, such as Chicago, Buffalo and Michigan, Tłusty Czwartek is celebrated with pączki or faworki eating contests, music and other Polish food. It may be held on Shrove Tuesday or in the days immediately preceding it.[31]

In Slovenia, Kurentovanje is also the biggest and best known carnival.[32] There are several more local carnivals usually referred to as Laufarija. In Hungary, and the Hungarian-speaking territories, it is called Húshagyókedd [hu][33] (literally the Tuesday leaving the meat) and is celebrated by fancy dress and visiting neighbours.

Traditions[edit]

Shrove Tuesday serves a dual purpose of allowing Christians to repent of any sins they might have made before the start of Lent on the next day Ash Wednesday and giving them the opportunity to engage in a last round of merriment before the start of the somber Lenten season, which is characterized by making a Lenten sacrifice, fasting, praying and engaging in various spiritual disciplines, such as marking a Lenten calendar, fasting, abstaining from luxuries, and reading a daily devotional.[1]

Pancakes are associated with Shrove Tuesday, the day preceding Lent, because they are a way to use up rich foods such as eggs, milk, and sugar, before the fasting season of the 40 days of Lent. The liturgical fasting emphasizes eating simpler food, and refraining from food that would give undue pleasure: in many cultures, this means no meat, lacticinia (dairy products) or eggs.[34]

In Newfoundland and Cape Breton Island, small tokens are frequently cooked in the pancakes. Children take delight in discovering the objects, which are intended to be divinatory. For example, the person who receives a coin will be wealthy; a nail indicates that they will become or marry a carpenter.[35][36]

Observances[edit]

On the final day of the Shrovetide season, Shrove Tuesday, many traditional Christians, such as Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[37] «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[38] As such, many churches offer confession and absolution on Shrove Tuesday.[39]

On Shrove Tuesday, many Christians finalize their decision with respect to what Lenten sacrifices they will make for Lent.[40] While making a Lenten sacrifice, it is customary to pray for strength to keep it; many often wish others for doing so as well, e.g. «May God bless your Lenten sacrifice.»[41][42]

During Shrovetide, many churches place a basket in the narthex to collect the previous year’s Holy Week palm branches that were blessed and distributed during the Palm Sunday liturgies; on Shrove Tuesday, churches burn these palms to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3][43]

Festivities[edit]

In the United Kingdom, as part of community celebration, many towns held traditional Shrove Tuesday «mob football» games, some dating as far back as the 17th century.[44] The practice mostly died out in the 19th century after the passing of the Highway Act 1835 which banned playing football on public highways.[45] A number of towns have maintained the tradition, including Alnwick in Northumberland (Scoring the Hales),[46] Ashbourne in Derbyshire (called the Royal Shrovetide Football),[47] Atherstone in Warwickshire (called simply the Atherstone Ball Game),[48] St Columb Major in Cornwall (called Hurling the Silver Ball), and Sedgefield in County Durham (Sedgefield Ball Game).[49]

Shrove Tuesday was once known as a «half-holiday» in Britain. It started at 11:00 am with the ringing of a church bell.[50] On Pancake Day, «pancake races» are held in villages and towns across the United Kingdom. The tradition is said to have originated in 1445 when a housewife from Olney, Buckinghamshire, was so busy making pancakes that she forgot the time until she heard the church bells ringing for the service. She raced out of the house to church while still carrying her frying pan and pancake, tossing it to prevent it from burning.[51][52] The pancake race remains a relatively common festive tradition in the UK, especially England. Participants with frying pans race through the streets tossing pancakes into the air and catching them in the pan while running.[53] The pancake race at Olney traditionally has women contestants who carry a frying pan and race over a 415-yard course to the finishing line. The rules are strict: contestants must toss the pancake at the start and the finish, and wear a scarf and apron.[51]

Since 1950, the people of Liberal, Kansas, and Olney have held the «International Pancake Day» race between the two towns. The two towns’ competitors race along an agreed-upon measured course. The times of the two towns’ competitors are compared to determine a winner overall. As of 2021, Liberal leads the competition with 38 wins to Olney’s 31.[54] A similar race is held in North Somercotes in Lincolnshire, England.[55]

In London, the Rehab Parliamentary Pancake Race takes place every Shrove Tuesday, with teams from the British lower house (the House of Commons), the upper house (the House of Lords), and the Fourth Estate, contending for the title of Parliamentary Pancake Race Champions. The fun relay race is to raise awareness of Rehab, which provides a range of health and social care, training, education, and employment services in the UK for disabled people and others who are marginalised.[56]

Scarborough celebrates by closing the foreshore to all traffic, closing schools early, and inviting all to skip. Traditionally, long ropes were used from the nearby harbour. The town crier rang the pancake bell, situated on the corner of Westborough (main street) and Huntriss Row. Since 1996 a replica «pancake bell» situated at Newborough and North Street has been rung to initiate the day’s festivities.[57]

The children of the hamlet of Whitechapel, Lancashire keep alive a local tradition by visiting local households and asking «please a pancake», to be rewarded with oranges or sweets. It is thought the tradition arose when farm workers visited the wealthier farm and manor owners to ask for pancakes or pancake fillings.[58]

Shrove Tuesday in England often involved a form of ritual begging, not dissimilar to wassailing, in which children and adolescents would go door-to-door asking for tidbits from the frying pan. If the household was not forthcoming, they could expect levels of mischief, including the pelting of their house, knock and run, or gate stealing. This was known as Lent Crocking, Nicky-Nan Night, the Drawing of Cloam, Dappy-Door Night, or Pan Sharding.[59]

In Ireland, the observance of fasting at Lent continued up to the 20th century, with Shrove Tuesday marking the last day of the consumption of meat for the Lenten period. This was later relaxed, but with three days of fasting observed, Ash Wednesday, Spy Wednesday, and Good Friday. It was a tradition that the eldest unmarried daughter would toss the first pancake. If the pancake fell on the floor, she would remain unmarried for the next 12 months. As marriages were not traditionally permitted during the Lenten period, as decreed by the Council of Trent, weddings on Shrove Tuesday were popular.[60][61] In some parts of Ireland the holly from Christmas was saved and burnt in the fire for the pancakes. The night was also known as Skellig Night in Counties Cork and Kerry, during the celebrations, those who were unmarried were taunted with jeers and singing.[62]

In Scandinavia, in particular in Finland and Sweden, the day is associated with the almond paste-filled sweet roll.[63]

In Finland, the day is known as Laskiainen. It is a celebration with Finnish origins, which includes both pagan and ecclesiastic traditions, and is often described as a «mid-winter sliding festival».[64]

Thin pancakes called blini are traditional in Christian festivals in Belarus, Ukraine and Russia also at this time of year (Maslenitsa).[65]

Dates[edit]

Shrove Tuesday and other named days and day ranges around Lent and Easter in Western Christianity, with the fasting days of Lent numbered

Shrove Tuesday is exactly 47 days before Easter Sunday, a moveable feast based on the cycles of the moon. The date can be between 3 February and 9 March inclusive.

Shrove Tuesday occurs on these dates:[66]

2023 – February 21
2024 – February 13
2025 – March 4
2026 – February 17
2027 – February 9
2028 – February 29
2029 – February 13
2030 – March 5
2031 – February 25
2032 – February 10
2033 – March 1
2034 – February 21
2035 – February 6
2036 – February 26
2037 – February 17
2038 – March 9
2039 – February 22
2040 – February 14
2041 – March 5
2042 – February 18
2043 – February 10
2044 – March 1
2045 – February 21
2046 – February 6
2047 – February 26
2048 – February 18
2049 – March 2
2050 – February 22
2051 – February 14
2052 – March 5
2053 – February 18
2054 – February 10
2055 – March 2
2056 – February 15
2057 – March 6
2058 – February 26
2059 – February 11
2060 – March 2
2061 – February 22
2062 – February 7
2063 – February 27
2064 – February 19
2065 – February 10
2066 – February 23
2067 – February 15
2068 – March 6
2069 – February 26
2070 – February 11
2071 – March 3
2072 – February 23
2073 – February 7
2074 – February 27
2075 – February 19
2076 – March 3
2077 – February 23
2078 – February 15
2079 – March 7
2080 – February 20
2081 – February 11
2082 – March 3
2083 – February 16
2084 – February 8
2085 – February 27
2086 – February 12
2087 – March 4
2088 – February 24
2089 – February 15
2090 – February 28
2091 – February 20
2092 – February 12
2093 – February 24
2094 – February 16
2095 – March 8
2096 – February 28
2097 – February 12
2098 – March 4
2099 – February 24
2100 – February 9

See also[edit]

  • Clean Monday
  • Collop Monday
  • Fat Thursday
  • Laskiainen
  • Mardi Gras
  • Mardi Gras in Mobile, Alabama – United States French-Catholic festival.
  • Mardi Gras in New Orleans
  • Maslenitsa
  • Nickanan Night
  • Nuremberg Shrovetide Carnival
  • Powder Day
  • Shrove Monday
  • Tsiknopempti
  • Shrove Tuesday: The Legend of Pancake Marion.

References[edit]

  1. ^ a b Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020. Many churches—including Catholic, Anglican and Methodist—celebrate Shrove Tuesday then as the beginning of the season of lent, a time to reflect and repent of wrongdoings. But, as Howard notes, it’s also called Fat Tuesday, a time to load up on rich food before Lent(40 Days). «For some people it’s Mardi Gras, or Fat Tuesday, a time to fatten up before you give something up,» he said.
  2. ^ a b c Cocks, Alfred Heneage (1897). The church bells of Buckinghamshire: their inscriptions, founders, and uses, and traditions; &c. Jarrold & sons. p. 276.
  3. ^ a b c «Shrove Tuesday burning of the Palms». DSPNSDA PPC. 2 March 2019. Retrieved 4 April 2020.
  4. ^ Walker, Katie (2011). Shrove Tuesday inspires unique church traditions. Archived 2016-02-14 at the Wayback Machine
  5. ^ Provine, Darren (2014). Shrove Tuesday
  6. ^ a b Melitta Weiss Adamson; Francine Segan (2008). Entertaining from Ancient Rome to the Super Bowl. ABC-CLIO. ISBN 978-0313086892. In Anglican countries, Mardis Gras is known as Shrove Tuesday-from shrive meaning «confess»—or Pancake Tuesday—after the breakfast food that symbolizes one final hearty meal of eggs, butter, and sugar before the fast. On Ash Wednesday, the morning after Mardi Gras, repentant Christians return to church to receive upon the forehead the sign of the cross in ashes.{{cite book}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  7. ^ «Shrove Tuesday Pancake Breakfast & Worship». Bishop United Methodist Church. 26 February 2014. Retrieved 25 February 2020.
  8. ^ «Shrovetide». Catholic Encyclopedia. Archived from the original on 14 September 2015. Retrieved 1 August 2015.
  9. ^ a b Self, David (1993). One Hundred Readings for Assembly. Heinemann. p. 24. ISBN 978-0-435-80041-3.
  10. ^ a b Collins, Tony; Martin, John; Vamplew, Wray (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0415352246. The association between pancakes and Shrove Tuesday appears to have its origins in the fact that the pancakes used up food such as butter, eggs and fat that were prohibited during Lent, which begins the following day on Ash Wednesday. … Pancakes have been eaten on Shrove Tuesday since at least the sixteenth century. In some parishes, it was the custom for the church bell to ring at noon as the signal for people to begin frying their pancakes.
  11. ^ Stephens, Valerie (2016). Basic Philosophy. p. 21. ISBN 978-1329951747. Then there is Shrove Tuesday, which is the day observed before Ash Wednesday or Lent. Shrove Tuesday derives from the days when the earliest practising Christians would repent of their sins and be «shriven» or pardoned.
  12. ^ Pulleyn, William (1828). The Etymological Compendium, Or Portfolio of Origins and Inventions. Richard Griffin and Company. p. 192.
  13. ^ «Catholic Encyclopedia: Shrovetide». Archived from the original on 18 October 2014. Retrieved 2 October 2014.
  14. ^ Stackpoole, Nelius. «The 5 Best Pancake Recipes Ahead Of Pancake Tuesday». SPINSouthWest.
  15. ^ «Shrove Tuesday – Pancake Day!». Irish Culture and Customs. Archived from the original on 9 December 2006. Retrieved 17 November 2006.
  16. ^ «Pancake Day (Shrove Tuesday) in the UK». British Embassy, Washington DC. Archived from the original on 23 February 2007. Retrieved 17 November 2006.
  17. ^ «Easter in Australia». The Australian Government Culture and Recreation Portal. Archived from the original on 7 October 2006. Retrieved 17 November 2006.
  18. ^ «Pota Focal | Inid». Pota Focal.
  19. ^ Love Life Live Lent Family Book: Transform Your World. Church House Publishing. 2008. ISBN 978-0-7151-4182-3. Archived from the original on 28 February 2017.
  20. ^ Shoemaker, Alfred Lewis (2000). Eastertide in Pennsylvania: A Folk-cultural Study. Stackpole Books. p. 8. ISBN 978-0-8117-0548-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  21. ^ a b Spicer, Dorothy Gladys (1973). Festivals of Western Europe. Library of Alexandria. ISBN 978-1-4655-7999-7. Archived from the original on 28 February 2017.
  22. ^ «Güdeldienstag». Duden. Archived from the original on 23 February 2016. Retrieved 9 February 2016.
  23. ^ American Heritage Dictionary
  24. ^ «History of Venice Carnival». Oltrex. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  25. ^ a b c «This is what people eat on Shrove Tuesday around the world». Metro. 26 February 2016. Archived from the original on 27 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  26. ^ «Malasada Day». Leonard’s Bakery. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  27. ^ «Fastelavn celebration». Danish Home of Chicago. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  28. ^ Complete Estonian: Teach Yourself. Hachette. 2012. p. 118. ISBN 978-1-444-17349-9. Archived from the original on 28 February 2017.
  29. ^ «Užgavėnės». Lithuanian Music Hall Association. 22 December 2013. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  30. ^ «The Shrove Festival (February)». visit Lithuania.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  31. ^ [1] Archived 16 February 2015 at the Wayback Machine
  32. ^ Isalaska, Anita (4 March 2015). «10 Reasons to Visit Slovenia in 2015». CNN. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  33. ^ Amon, Ildi (27 January 2015). «Explainer: Farsang celebrations in Hungary». welovebudapest.com. Archived from the original on 16 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  34. ^ «The Fasting Rule of the Orthodox Church». www.abbamoses.com. Archived from the original on 8 August 2017.
  35. ^ «Newfoundland and Labrador Heritage». Archived from the original on 8 March 2011. Retrieved 8 March 2011.
  36. ^ «Its Shrove Tuesday and Pancake Day». Cape Breton Post. Archived from the original on 5 March 2014.
  37. ^ Walker, Katie (7 March 2011). «Shrove Tuesday inspires unique church traditions». Daily American. Retrieved 4 January 2016. Many local churches will celebrate Shrove Tuesday tomorrow, a day of feasting commonly known as «pancake day.» Shrove Tuesday is typically observed by Episcopal, Lutheran, Methodist and Catholic denominations, but each church celebrates the day in its own, unique way. The Rev. Lenny Anderson of the St. Francis-in-the-Fields Episcopal Church in Somerset said the primary focus of Shrove Tuesday is to prepare for Lent, the period of the liturgical year leading up to Easter.
  38. ^ Kiefer, James. Shrove Tuesday. Rowan University.
  39. ^ «Shrove Tuesday». Church of the Good Shepherd. Retrieved 16 February 2021.
  40. ^ Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020.
  41. ^ «What is Shrove Tuesday? Meaning, Traditions, and 2021 Date». Christianity.com. Retrieved 16 February 2021. While undergoing a Lenten sacrifice, it is helpful to pray for strength; and encouraging fellow Christians in their fast saying, for example: «May God bless your Lenten sacrifice.»
  42. ^ «Prayer for Lenten Sacrifice». Roman Catholic Diocese of Springfield–Cape Girardeau. Retrieved 24 February 2020.
  43. ^ «Shrove Tuesday». The Times-Reporter. 18 February 2020. Retrieved 4 April 2020.
  44. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  45. ^ Polley, Martin (2013). The British Olympics: Britain’s Olympic Heritage 1612–2012. English Heritage. p. 31. ISBN 978-1-848-02226-3.
  46. ^ «Hundreds gather for Alnwick Shrovetide game». BBC News. 17 February 2015. Archived from the original on 12 December 2016. Retrieved 27 February 2017.
  47. ^ «Ashbourne Shrovetide Football: Up’Ards take honours on first day». BBC News. 9 February 2016. Archived from the original on 19 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  48. ^ «Dive for cover – it’s the Atherstone Ball Game!». BBC News. Archived from the original on 7 November 2015. Retrieved 27 February 2017.
  49. ^ «Shrove Tuesday events». The Daily Telegraph. 3 March 2014. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  50. ^ «Cooks Guide». Cooks Guide. Archived from the original on 4 April 2014. Retrieved 28 February 2014.
  51. ^ a b «The origin of pancake racing». Bbc.co.uk. Archived from the original on 5 March 2014. Retrieved 28 February 2014.
  52. ^ «Olney Pancake Race». ukstudentlife.com. Archived from the original on 29 July 2015. Retrieved 17 February 2015.
  53. ^ Tony Collins; John Martin; Wray Vamplew, eds. (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0-415-35224-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  54. ^ «Race Results | Olney Pancake Race». Archived from the original on 26 February 2021. Retrieved 29 July 2021.
  55. ^ «Welcome to Our Village». North Somercoates Parish Council. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  56. ^ «MPs had a pancake race and it got a bit rowdy». Metro. 9 February 2016. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  57. ^ «Skipping Day 2015». Scarborough.uk. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  58. ^ (7 February 2008), «Pancake traditions in village» Archived 28 August 2008 at the Wayback Machine, Longridge News, accessed 16 June 2010
  59. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  60. ^ Mahon, Bríd (1998). Land of milk and honey : the story of traditional Irish food and drink. Dublin [Ireland]: Mercier Press. pp. 124–125. ISBN 1-85635-210-2. OCLC 39935389.
  61. ^ Hickey, Margaret (2019). Ireland’s green larder : the definitive history of Irish food and drink ([Paperback edition] ed.). London: Unbound. p. 301. ISBN 978-1-78352-799-1. OCLC 1085196202.
  62. ^ McGarry, Marion (15 February 2021). «The weird historic traditions around Pancake Tuesday in Ireland». RTÉ Brainstorm. Retrieved 16 February 2021.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  63. ^ «Lent Buns (Semlor)». swedishfood.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  64. ^ Laskiainen, Finnish-American Cultural Activities.
  65. ^ «Maslenitsa». advantour.com. Archived from the original on 5 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  66. ^ «Mardi Gras Dates». Nutrias.org. 30 January 2009. Archived from the original on 12 February 2015. Retrieved 28 February 2014.

External links[edit]

  • Worldwide Pancake Recipes: A collection of recipes from different countries
Shrove Tuesday
Pieter Bruegel the Elder- The Fight between Carnival and Lent detail 3.jpg

Pieter Bruegel the Elder: The Fight Between Carnival and Lent (detail), 1559

Observed by Christians (including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics)[1]
Type Christian
Observances Confession and Absolution, the ritual burning of the previous year’s Palm Sunday branches, finalizing one’s Lenten sacrifice, eating pancakes and other sweets
Date Concluding day of Shrovetide; one day before the start of Lent on Ash Wednesday
2023 date February 21
2024 date February 13
2025 date March 4
Frequency Annual
Related to Shrovetide
Ash Wednesday
Fat Tuesday
Mardi Gras

Shrove Tuesday is the day before Ash Wednesday (the first day of Lent), observed in many Christian countries through participating in confession and absolution, the ritual burning of the previous year’s Holy Week palms, finalizing one’s Lenten sacrifice, as well as eating pancakes and other sweets.[2][3]

Shrove Tuesday is observed by many Christians, including Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[4] who «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[5] This moveable feast is determined by Easter. The expression «Shrove Tuesday» comes from the word shrive, meaning «absolve».[6]

As this is the last day of the Christian liturgical season historically known as Shrovetide, before the penitential season of Lent, related popular practices, such as indulging in food that one might give up as their Lenten sacrifice for the upcoming forty days, are associated with Shrove Tuesday celebrations. The term Mardi Gras is French for «Fat Tuesday», referring to the practice of the last night of eating richer, fatty foods before the ritual fasting of the Lenten season, which begins on Ash Wednesday. Many Christian congregations thus observe the day through eating pancakes or, more specifically, the holding of pancake breakfasts, as well as the ringing of church bells to remind people to repent of their sins before the start of Lent.[2][7] On Shrove Tuesday, churches also burn the palms distributed during the previous year’s Palm Sunday liturgies to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3]

In some Christian countries, especially those where the day is called Mardi Gras or a translation thereof, it is a carnival day, the last day of «fat eating» or «gorging» before the fasting period of Lent.[6]

History[edit]

The tradition of marking the start of Lent has been documented for centuries. Ælfric of Eynsham’s «Ecclesiastical Institutes» from around 1000 AD states: «In the week immediately before Lent everyone shall go to his confessor and confess his deeds and the confessor shall so shrive him as he then may hear by his deeds what he is to do [in the way of penance]».[8] By the time of the late Middle Ages, the celebration of Shrovetide lasted until the start of Lent.[9] It was traditional in many societies to eat pancakes or other foods made with the butter, eggs and fat or lard that would need to be used up before the beginning of Lent. Similar foods are fasnachts and pączki.[10] The specific custom of British Christians eating pancakes on Shrove Tuesday dates to the 16th century.[10] Along with its emphasis on feasting, another theme of Shrove Tuesday involves Christians repenting of their sins in preparation to begin the season of Lent in the Christian liturgical calendar.[11] In many Christian parish churches, both Protestant and Roman Catholic, a popular Shrove Tuesday tradition is the ringing of the church bells (on this day, the toll is known as the Shriving Bell) «to call the faithful to confession before the solemn season of Lent» and for people to «begin frying their pancakes».[2][12]

Terminology[edit]

The word shrove is a form of the English word shrive, which means to obtain absolution for one’s sins by way of Confession and doing penance. Thus Shrove Tuesday was named after the custom of Christians to be «shriven» before the start of Lent.[13]

In the United Kingdom, Ireland and parts of the Commonwealth, Shrove Tuesday is also known as Pancake Day or Pancake Tuesday, as it became a traditional custom to eat pancakes as a meal.[14][15][16][17][9] In Irish the day is known as Máirt Inide, from the Latin initium (Jejūniī), «beginning of Lent.»[18] Elsewhere, the day has also been called «Mardi Gras», meaning «Fat Tuesday», after the type of celebratory meal that day.[19]

In Germany, the day is known as Fastnachtsdienstag, Faschingsdienstag, Karnevalsdienstag or Veilchendienstag (the last of which translates to violet [the flower] Tuesday). It is celebrated with fancy dress and a partial school holiday. Similarly, in German American areas, such as Pennsylvania Dutch Country, it is known as Fastnacht Day.[20]

In the Netherlands, it is known as «vastenavond», or in Limburgish dialect «vastelaovend», though the word «vastelaovend» usually refers to the entire period of carnival in the Netherlands.[21] In some parts of Switzerland (e.g. Lucerne), the day is called Güdeldienstag or Güdisdienstag (preceded by Güdismontag). According to the Duden dictionary, the term derives from «Güdel», which means a fat belly stuffed full of food.[22]

In Portuguese-, Spanish- and Italian-speaking countries, among others, it is known as Carnival (to use the English spelling). This derives from Medieval Latin carnelevamen («the putting away of flesh»)[23] and thus to another aspect of the Lenten fast, to abstain from eating meat. It is often celebrated with street processions or fancy dress.[21]

The most famous of these events has become the Brazilian Carnival in Rio de Janeiro. Venetians have long celebrated carnival with a masquerade.[24] The use of the term «carnival» in other contexts derives from this celebration. In Spain, the Carnival Tuesday is named «día de la tortilla» («omelette day»): an omelette made with some sausage or pork fat is eaten. On the Portuguese island of Madeira, malasadas are eaten on Terça-feira Gorda (Fat Tuesday in English), which is also the last day of the Carnival of Madeira. Malasadas were cooked in order to use up all the lard and sugar in the house, in preparation for Lenten restrictions.[25] This tradition was taken to Hawaii, where Shrove Tuesday is known as Malasada Day, which dates back to the days of the sugar plantations of the 1800s. The resident Catholic Portuguese workers (who came mostly from Madeira and the Azores) used up butter and sugar prior to Lent by making large batches of malasadas.[26]

In Denmark and Norway, the Tuesday before Ash Wednesday is called Fetetirsdag («Fat Tuesday»); the prior weekend is known as Fastelavn and is marked by eating fastelavnsboller. Fastelavn is the name for Carnival in Denmark, held either on the Sunday or Monday before Ash Wednesday. Fastelavn developed from the Roman Catholic tradition of celebrating in the days before Lent, but, after Denmark became a Protestant nation, the holiday became less specifically religious. This holiday occurs seven weeks before Easter Sunday, with children dressing up in costumes and gathering treats for the Fastelavn feast. The holiday is generally considered to be a time for children’s fun and family games.[27] In Estonia, the day is similarly called Vastlapäev and is generally celebrated by eating pea soup and whipped-cream or whipped-cream and jam-filled sweet-buns called vastlakukkel, similar to the Swedish fastlagsbulle or semla. Children also typically go sledding on this day.[28]

In Iceland, the day is known as Sprengidagur (Bursting Day) and is marked by eating salted meat and peas.[25] In Lithuania, the day is called Užgavėnės. People eat pancakes (blynai) and Lithuanian-style doughnuts.[29][30] In Sweden, the day is called Fettisdagen (Fat Tuesday), and is generally celebrated by eating a type of sweet roll called fastlagsbulle or semla.[25] In Finland, the day is called laskiainen and is generally celebrated by eating green pea soup and a pastry called laskiaispulla (sweet bread filled with whipped cream and jam or almond paste, same as the Swedish semla). The celebration often includes downhill sledging.

In Poland, a related celebration falls on the Thursday before Ash Wednesday and is called tłusty czwartek (Fat Thursday). In some areas of the United States, with large Polish communities, such as Chicago, Buffalo and Michigan, Tłusty Czwartek is celebrated with pączki or faworki eating contests, music and other Polish food. It may be held on Shrove Tuesday or in the days immediately preceding it.[31]

In Slovenia, Kurentovanje is also the biggest and best known carnival.[32] There are several more local carnivals usually referred to as Laufarija. In Hungary, and the Hungarian-speaking territories, it is called Húshagyókedd [hu][33] (literally the Tuesday leaving the meat) and is celebrated by fancy dress and visiting neighbours.

Traditions[edit]

Shrove Tuesday serves a dual purpose of allowing Christians to repent of any sins they might have made before the start of Lent on the next day Ash Wednesday and giving them the opportunity to engage in a last round of merriment before the start of the somber Lenten season, which is characterized by making a Lenten sacrifice, fasting, praying and engaging in various spiritual disciplines, such as marking a Lenten calendar, fasting, abstaining from luxuries, and reading a daily devotional.[1]

Pancakes are associated with Shrove Tuesday, the day preceding Lent, because they are a way to use up rich foods such as eggs, milk, and sugar, before the fasting season of the 40 days of Lent. The liturgical fasting emphasizes eating simpler food, and refraining from food that would give undue pleasure: in many cultures, this means no meat, lacticinia (dairy products) or eggs.[34]

In Newfoundland and Cape Breton Island, small tokens are frequently cooked in the pancakes. Children take delight in discovering the objects, which are intended to be divinatory. For example, the person who receives a coin will be wealthy; a nail indicates that they will become or marry a carpenter.[35][36]

Observances[edit]

On the final day of the Shrovetide season, Shrove Tuesday, many traditional Christians, such as Anglicans, Lutherans, Methodists and Roman Catholics,[37] «make a special point of self-examination, of considering what wrongs they need to repent, and what amendments of life or areas of spiritual growth they especially need to ask God’s help in dealing with.»[38] As such, many churches offer confession and absolution on Shrove Tuesday.[39]

On Shrove Tuesday, many Christians finalize their decision with respect to what Lenten sacrifices they will make for Lent.[40] While making a Lenten sacrifice, it is customary to pray for strength to keep it; many often wish others for doing so as well, e.g. «May God bless your Lenten sacrifice.»[41][42]

During Shrovetide, many churches place a basket in the narthex to collect the previous year’s Holy Week palm branches that were blessed and distributed during the Palm Sunday liturgies; on Shrove Tuesday, churches burn these palms to make the ashes used during the services held on the very next day, Ash Wednesday.[3][43]

Festivities[edit]

In the United Kingdom, as part of community celebration, many towns held traditional Shrove Tuesday «mob football» games, some dating as far back as the 17th century.[44] The practice mostly died out in the 19th century after the passing of the Highway Act 1835 which banned playing football on public highways.[45] A number of towns have maintained the tradition, including Alnwick in Northumberland (Scoring the Hales),[46] Ashbourne in Derbyshire (called the Royal Shrovetide Football),[47] Atherstone in Warwickshire (called simply the Atherstone Ball Game),[48] St Columb Major in Cornwall (called Hurling the Silver Ball), and Sedgefield in County Durham (Sedgefield Ball Game).[49]

Shrove Tuesday was once known as a «half-holiday» in Britain. It started at 11:00 am with the ringing of a church bell.[50] On Pancake Day, «pancake races» are held in villages and towns across the United Kingdom. The tradition is said to have originated in 1445 when a housewife from Olney, Buckinghamshire, was so busy making pancakes that she forgot the time until she heard the church bells ringing for the service. She raced out of the house to church while still carrying her frying pan and pancake, tossing it to prevent it from burning.[51][52] The pancake race remains a relatively common festive tradition in the UK, especially England. Participants with frying pans race through the streets tossing pancakes into the air and catching them in the pan while running.[53] The pancake race at Olney traditionally has women contestants who carry a frying pan and race over a 415-yard course to the finishing line. The rules are strict: contestants must toss the pancake at the start and the finish, and wear a scarf and apron.[51]

Since 1950, the people of Liberal, Kansas, and Olney have held the «International Pancake Day» race between the two towns. The two towns’ competitors race along an agreed-upon measured course. The times of the two towns’ competitors are compared to determine a winner overall. As of 2021, Liberal leads the competition with 38 wins to Olney’s 31.[54] A similar race is held in North Somercotes in Lincolnshire, England.[55]

In London, the Rehab Parliamentary Pancake Race takes place every Shrove Tuesday, with teams from the British lower house (the House of Commons), the upper house (the House of Lords), and the Fourth Estate, contending for the title of Parliamentary Pancake Race Champions. The fun relay race is to raise awareness of Rehab, which provides a range of health and social care, training, education, and employment services in the UK for disabled people and others who are marginalised.[56]

Scarborough celebrates by closing the foreshore to all traffic, closing schools early, and inviting all to skip. Traditionally, long ropes were used from the nearby harbour. The town crier rang the pancake bell, situated on the corner of Westborough (main street) and Huntriss Row. Since 1996 a replica «pancake bell» situated at Newborough and North Street has been rung to initiate the day’s festivities.[57]

The children of the hamlet of Whitechapel, Lancashire keep alive a local tradition by visiting local households and asking «please a pancake», to be rewarded with oranges or sweets. It is thought the tradition arose when farm workers visited the wealthier farm and manor owners to ask for pancakes or pancake fillings.[58]

Shrove Tuesday in England often involved a form of ritual begging, not dissimilar to wassailing, in which children and adolescents would go door-to-door asking for tidbits from the frying pan. If the household was not forthcoming, they could expect levels of mischief, including the pelting of their house, knock and run, or gate stealing. This was known as Lent Crocking, Nicky-Nan Night, the Drawing of Cloam, Dappy-Door Night, or Pan Sharding.[59]

In Ireland, the observance of fasting at Lent continued up to the 20th century, with Shrove Tuesday marking the last day of the consumption of meat for the Lenten period. This was later relaxed, but with three days of fasting observed, Ash Wednesday, Spy Wednesday, and Good Friday. It was a tradition that the eldest unmarried daughter would toss the first pancake. If the pancake fell on the floor, she would remain unmarried for the next 12 months. As marriages were not traditionally permitted during the Lenten period, as decreed by the Council of Trent, weddings on Shrove Tuesday were popular.[60][61] In some parts of Ireland the holly from Christmas was saved and burnt in the fire for the pancakes. The night was also known as Skellig Night in Counties Cork and Kerry, during the celebrations, those who were unmarried were taunted with jeers and singing.[62]

In Scandinavia, in particular in Finland and Sweden, the day is associated with the almond paste-filled sweet roll.[63]

In Finland, the day is known as Laskiainen. It is a celebration with Finnish origins, which includes both pagan and ecclesiastic traditions, and is often described as a «mid-winter sliding festival».[64]

Thin pancakes called blini are traditional in Christian festivals in Belarus, Ukraine and Russia also at this time of year (Maslenitsa).[65]

Dates[edit]

Shrove Tuesday and other named days and day ranges around Lent and Easter in Western Christianity, with the fasting days of Lent numbered

Shrove Tuesday is exactly 47 days before Easter Sunday, a moveable feast based on the cycles of the moon. The date can be between 3 February and 9 March inclusive.

Shrove Tuesday occurs on these dates:[66]

2023 – February 21
2024 – February 13
2025 – March 4
2026 – February 17
2027 – February 9
2028 – February 29
2029 – February 13
2030 – March 5
2031 – February 25
2032 – February 10
2033 – March 1
2034 – February 21
2035 – February 6
2036 – February 26
2037 – February 17
2038 – March 9
2039 – February 22
2040 – February 14
2041 – March 5
2042 – February 18
2043 – February 10
2044 – March 1
2045 – February 21
2046 – February 6
2047 – February 26
2048 – February 18
2049 – March 2
2050 – February 22
2051 – February 14
2052 – March 5
2053 – February 18
2054 – February 10
2055 – March 2
2056 – February 15
2057 – March 6
2058 – February 26
2059 – February 11
2060 – March 2
2061 – February 22
2062 – February 7
2063 – February 27
2064 – February 19
2065 – February 10
2066 – February 23
2067 – February 15
2068 – March 6
2069 – February 26
2070 – February 11
2071 – March 3
2072 – February 23
2073 – February 7
2074 – February 27
2075 – February 19
2076 – March 3
2077 – February 23
2078 – February 15
2079 – March 7
2080 – February 20
2081 – February 11
2082 – March 3
2083 – February 16
2084 – February 8
2085 – February 27
2086 – February 12
2087 – March 4
2088 – February 24
2089 – February 15
2090 – February 28
2091 – February 20
2092 – February 12
2093 – February 24
2094 – February 16
2095 – March 8
2096 – February 28
2097 – February 12
2098 – March 4
2099 – February 24
2100 – February 9

See also[edit]

  • Clean Monday
  • Collop Monday
  • Fat Thursday
  • Laskiainen
  • Mardi Gras
  • Mardi Gras in Mobile, Alabama – United States French-Catholic festival.
  • Mardi Gras in New Orleans
  • Maslenitsa
  • Nickanan Night
  • Nuremberg Shrovetide Carnival
  • Powder Day
  • Shrove Monday
  • Tsiknopempti
  • Shrove Tuesday: The Legend of Pancake Marion.

References[edit]

  1. ^ a b Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020. Many churches—including Catholic, Anglican and Methodist—celebrate Shrove Tuesday then as the beginning of the season of lent, a time to reflect and repent of wrongdoings. But, as Howard notes, it’s also called Fat Tuesday, a time to load up on rich food before Lent(40 Days). «For some people it’s Mardi Gras, or Fat Tuesday, a time to fatten up before you give something up,» he said.
  2. ^ a b c Cocks, Alfred Heneage (1897). The church bells of Buckinghamshire: their inscriptions, founders, and uses, and traditions; &c. Jarrold & sons. p. 276.
  3. ^ a b c «Shrove Tuesday burning of the Palms». DSPNSDA PPC. 2 March 2019. Retrieved 4 April 2020.
  4. ^ Walker, Katie (2011). Shrove Tuesday inspires unique church traditions. Archived 2016-02-14 at the Wayback Machine
  5. ^ Provine, Darren (2014). Shrove Tuesday
  6. ^ a b Melitta Weiss Adamson; Francine Segan (2008). Entertaining from Ancient Rome to the Super Bowl. ABC-CLIO. ISBN 978-0313086892. In Anglican countries, Mardis Gras is known as Shrove Tuesday-from shrive meaning «confess»—or Pancake Tuesday—after the breakfast food that symbolizes one final hearty meal of eggs, butter, and sugar before the fast. On Ash Wednesday, the morning after Mardi Gras, repentant Christians return to church to receive upon the forehead the sign of the cross in ashes.{{cite book}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  7. ^ «Shrove Tuesday Pancake Breakfast & Worship». Bishop United Methodist Church. 26 February 2014. Retrieved 25 February 2020.
  8. ^ «Shrovetide». Catholic Encyclopedia. Archived from the original on 14 September 2015. Retrieved 1 August 2015.
  9. ^ a b Self, David (1993). One Hundred Readings for Assembly. Heinemann. p. 24. ISBN 978-0-435-80041-3.
  10. ^ a b Collins, Tony; Martin, John; Vamplew, Wray (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0415352246. The association between pancakes and Shrove Tuesday appears to have its origins in the fact that the pancakes used up food such as butter, eggs and fat that were prohibited during Lent, which begins the following day on Ash Wednesday. … Pancakes have been eaten on Shrove Tuesday since at least the sixteenth century. In some parishes, it was the custom for the church bell to ring at noon as the signal for people to begin frying their pancakes.
  11. ^ Stephens, Valerie (2016). Basic Philosophy. p. 21. ISBN 978-1329951747. Then there is Shrove Tuesday, which is the day observed before Ash Wednesday or Lent. Shrove Tuesday derives from the days when the earliest practising Christians would repent of their sins and be «shriven» or pardoned.
  12. ^ Pulleyn, William (1828). The Etymological Compendium, Or Portfolio of Origins and Inventions. Richard Griffin and Company. p. 192.
  13. ^ «Catholic Encyclopedia: Shrovetide». Archived from the original on 18 October 2014. Retrieved 2 October 2014.
  14. ^ Stackpoole, Nelius. «The 5 Best Pancake Recipes Ahead Of Pancake Tuesday». SPINSouthWest.
  15. ^ «Shrove Tuesday – Pancake Day!». Irish Culture and Customs. Archived from the original on 9 December 2006. Retrieved 17 November 2006.
  16. ^ «Pancake Day (Shrove Tuesday) in the UK». British Embassy, Washington DC. Archived from the original on 23 February 2007. Retrieved 17 November 2006.
  17. ^ «Easter in Australia». The Australian Government Culture and Recreation Portal. Archived from the original on 7 October 2006. Retrieved 17 November 2006.
  18. ^ «Pota Focal | Inid». Pota Focal.
  19. ^ Love Life Live Lent Family Book: Transform Your World. Church House Publishing. 2008. ISBN 978-0-7151-4182-3. Archived from the original on 28 February 2017.
  20. ^ Shoemaker, Alfred Lewis (2000). Eastertide in Pennsylvania: A Folk-cultural Study. Stackpole Books. p. 8. ISBN 978-0-8117-0548-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  21. ^ a b Spicer, Dorothy Gladys (1973). Festivals of Western Europe. Library of Alexandria. ISBN 978-1-4655-7999-7. Archived from the original on 28 February 2017.
  22. ^ «Güdeldienstag». Duden. Archived from the original on 23 February 2016. Retrieved 9 February 2016.
  23. ^ American Heritage Dictionary
  24. ^ «History of Venice Carnival». Oltrex. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  25. ^ a b c «This is what people eat on Shrove Tuesday around the world». Metro. 26 February 2016. Archived from the original on 27 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  26. ^ «Malasada Day». Leonard’s Bakery. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  27. ^ «Fastelavn celebration». Danish Home of Chicago. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  28. ^ Complete Estonian: Teach Yourself. Hachette. 2012. p. 118. ISBN 978-1-444-17349-9. Archived from the original on 28 February 2017.
  29. ^ «Užgavėnės». Lithuanian Music Hall Association. 22 December 2013. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  30. ^ «The Shrove Festival (February)». visit Lithuania.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  31. ^ [1] Archived 16 February 2015 at the Wayback Machine
  32. ^ Isalaska, Anita (4 March 2015). «10 Reasons to Visit Slovenia in 2015». CNN. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  33. ^ Amon, Ildi (27 January 2015). «Explainer: Farsang celebrations in Hungary». welovebudapest.com. Archived from the original on 16 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  34. ^ «The Fasting Rule of the Orthodox Church». www.abbamoses.com. Archived from the original on 8 August 2017.
  35. ^ «Newfoundland and Labrador Heritage». Archived from the original on 8 March 2011. Retrieved 8 March 2011.
  36. ^ «Its Shrove Tuesday and Pancake Day». Cape Breton Post. Archived from the original on 5 March 2014.
  37. ^ Walker, Katie (7 March 2011). «Shrove Tuesday inspires unique church traditions». Daily American. Retrieved 4 January 2016. Many local churches will celebrate Shrove Tuesday tomorrow, a day of feasting commonly known as «pancake day.» Shrove Tuesday is typically observed by Episcopal, Lutheran, Methodist and Catholic denominations, but each church celebrates the day in its own, unique way. The Rev. Lenny Anderson of the St. Francis-in-the-Fields Episcopal Church in Somerset said the primary focus of Shrove Tuesday is to prepare for Lent, the period of the liturgical year leading up to Easter.
  38. ^ Kiefer, James. Shrove Tuesday. Rowan University.
  39. ^ «Shrove Tuesday». Church of the Good Shepherd. Retrieved 16 February 2021.
  40. ^ Kelvey, Jon (13 February 2018). «Strawbridge United Methodist keeps Shrove Tuesday pancake tradition». The Baltimore Sun. Retrieved 25 February 2020.
  41. ^ «What is Shrove Tuesday? Meaning, Traditions, and 2021 Date». Christianity.com. Retrieved 16 February 2021. While undergoing a Lenten sacrifice, it is helpful to pray for strength; and encouraging fellow Christians in their fast saying, for example: «May God bless your Lenten sacrifice.»
  42. ^ «Prayer for Lenten Sacrifice». Roman Catholic Diocese of Springfield–Cape Girardeau. Retrieved 24 February 2020.
  43. ^ «Shrove Tuesday». The Times-Reporter. 18 February 2020. Retrieved 4 April 2020.
  44. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  45. ^ Polley, Martin (2013). The British Olympics: Britain’s Olympic Heritage 1612–2012. English Heritage. p. 31. ISBN 978-1-848-02226-3.
  46. ^ «Hundreds gather for Alnwick Shrovetide game». BBC News. 17 February 2015. Archived from the original on 12 December 2016. Retrieved 27 February 2017.
  47. ^ «Ashbourne Shrovetide Football: Up’Ards take honours on first day». BBC News. 9 February 2016. Archived from the original on 19 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  48. ^ «Dive for cover – it’s the Atherstone Ball Game!». BBC News. Archived from the original on 7 November 2015. Retrieved 27 February 2017.
  49. ^ «Shrove Tuesday events». The Daily Telegraph. 3 March 2014. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  50. ^ «Cooks Guide». Cooks Guide. Archived from the original on 4 April 2014. Retrieved 28 February 2014.
  51. ^ a b «The origin of pancake racing». Bbc.co.uk. Archived from the original on 5 March 2014. Retrieved 28 February 2014.
  52. ^ «Olney Pancake Race». ukstudentlife.com. Archived from the original on 29 July 2015. Retrieved 17 February 2015.
  53. ^ Tony Collins; John Martin; Wray Vamplew, eds. (2005). Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Psychology Press. p. 202. ISBN 978-0-415-35224-6. Archived from the original on 28 February 2017.
  54. ^ «Race Results | Olney Pancake Race». Archived from the original on 26 February 2021. Retrieved 29 July 2021.
  55. ^ «Welcome to Our Village». North Somercoates Parish Council. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  56. ^ «MPs had a pancake race and it got a bit rowdy». Metro. 9 February 2016. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  57. ^ «Skipping Day 2015». Scarborough.uk. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  58. ^ (7 February 2008), «Pancake traditions in village» Archived 28 August 2008 at the Wayback Machine, Longridge News, accessed 16 June 2010
  59. ^ Wilks, Jon (28 February 2022). «Customs uncovered: Pancake Day and Shrove Tuesday». Tradfolk. Retrieved 28 February 2022.
  60. ^ Mahon, Bríd (1998). Land of milk and honey : the story of traditional Irish food and drink. Dublin [Ireland]: Mercier Press. pp. 124–125. ISBN 1-85635-210-2. OCLC 39935389.
  61. ^ Hickey, Margaret (2019). Ireland’s green larder : the definitive history of Irish food and drink ([Paperback edition] ed.). London: Unbound. p. 301. ISBN 978-1-78352-799-1. OCLC 1085196202.
  62. ^ McGarry, Marion (15 February 2021). «The weird historic traditions around Pancake Tuesday in Ireland». RTÉ Brainstorm. Retrieved 16 February 2021.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  63. ^ «Lent Buns (Semlor)». swedishfood.com. Archived from the original on 28 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  64. ^ Laskiainen, Finnish-American Cultural Activities.
  65. ^ «Maslenitsa». advantour.com. Archived from the original on 5 February 2017. Retrieved 27 February 2017.
  66. ^ «Mardi Gras Dates». Nutrias.org. 30 January 2009. Archived from the original on 12 February 2015. Retrieved 28 February 2014.

External links[edit]

  • Worldwide Pancake Recipes: A collection of recipes from different countries

Масленица. История праздника и традиции, фото № 1

Алексей Степанов — Катание на Масленицу, 1910

Масленица – древний славянский праздник, пришедший к нам из языческой культуры и сохранившийся после принятия христианства. Церковь включила Масленицу в число своих праздников, назвав его Сырной, или Мясопустной неделей, так как Масленица приходится на неделю, предшествующую Великому посту.

По одной из версий, название «масленица» возникло потому, что на этой неделе, по православному обычаю, мясо уже исключалось из пищи, а молочные продукты еще можно было употреблять.

Масленица – самый веселый и сытный народный праздник, длящийся целую неделю. Народ его всегда любил и ласково называл «касаточка», «сахарные уста», «целовальница», «честная масленица», «веселая», «пеpепелочка», «пеpебуха», «объедуха», «ясочка».

Масленица. История праздника и традиции, фото № 2

Борис Кустодиев — Деревенская масленица (Гармонист), 1916

Неотъемлемой частью праздника были катания на лошадях, на которых надевали самую лучшую сбрую. Парни, которые собирались жениться, специально к этому катанию покупали сани. В катанье непременно участвовали все молодые парочки. Также широко, как и праздничная езда на лошадях, распространено было катание молодежи с ледяных гор. Среди обычаев сельской молодежи на Масленицу были также прыжки через костер и взятие снежного городка.

Масленица. История праздника и традиции, фото № 3

На фото: ёлочная игрушка «Русские гуляния. Масленица», магазин «Ватная страна» Светланы Стасенко

Масленица на протяжении многих веков сохранила характер народного гулянья. Все традиции Масленицы направлены на то, чтобы прогнать зиму и разбудить природу ото сна. Масленицу встречали с величальными песнями на снежных горках. Символом Масленицы было чучело из соломы, обряженное в женские одежды, с которым вместе веселились, а затем хоронили или сжигали на костре вместе с блином, которое чучело держало в руке.

Масленица. История праздника и традиции, фото № 4

На фото: народная кукла «Домашняя Масленица», магазин Филипкова Юлия

Блины являются основным угощением и символом Масленицы. Их пекут каждый день с понедельника, но особенно много с четверга по воскресенье. Традиция печь блины была на Руси еще со времен поклонения языческим богам. Ведь именно бога солнца Ярило призывали прогнать зиму, а круглый румяный блин очень похож на летнее солнце.

Каждая хозяйка по традиции имела свой особенный рецепт приготовления блинов, который передавался из поколения в поколение по женской линии. Пекли блины в основном из пшеничной, гречневой, овсяной, кукурузной муки, добавляя в них пшенную или манную кашу, картофель, тыкву, яблоки, сливки.

На Руси существовал обычай: первый блин всегда был за упокой, его, как правило, отдавали нищему для поминания всех усопших или клали на окно. Блины ели со сметаной, яйцами, икрой и другими вкусными приправами с утра до вечера, чередуя с другими блюдами.

Масленица. История праздника и традиции, фото № 5

На фото: ёлочная игрушка «Маслёна», магазин Снежный март / Ватные игрушки

Вся неделя на масленицу именовалась не иначе как «честная, широкая, веселая, боярыня‑масленица, госпожа масленица». До сих пор каждый день недели имеет свое название, которое говорит о том, что в этот день нужно делать. В воскресенье перед Масленицей по традиции наносили визиты родственникам, друзьям, соседям, а также приглашали в гости. Так как в масленичную неделю нельзя было есть мясо, последнее воскресенье перед Масленицей, называли «мясное воскресенье», в которое тесть ездил звать зятя «доедать мясо».

Понедельник — «встреча» праздника. В этот день устраивали и раскатывали ледяные горки. Дети делали утром соломенное чучело Масленицы, наряжали его и все вместе возили по улицам. Устраивались качели, столы со сладостями.

Вторник — «заигрыш». В этот день начинаются веселые игры. С утра девицы и молодцы катались на ледяных горах, ели блины. Парни искали невест, а девушки — женихов (причем свадьбы игрались только после Пасхи).

Среда — «лакомка». На первом месте в ряду угощений, конечно же, блины.

Четверг — «разгуляй». В этот день чтобы помочь солнцу прогнать зиму, люди устраивают по традиции катание на лошадях «по солнышку» — то есть по часовой стрелке вокруг деревни. Главное для мужской половины в четверг — оборона или взятие снежного городка.

Пятница — «тещины вечера», когда зять едет «к теще на блины».

Суббота — «золовкины посиделки». В этот день ходят в гости ко всем родственникам и угощаются блинами.

Воскресенье — это заключительный «прощеный день», когда просят прощения у родных и знакомых за обиды и после этого, как правило, весело поют и пляшут, тем самым провожая широкую Масленицу. В этот день на огромном костре сжигают соломенное чучело, олицетворяющее уходящую зиму. Его устанавливают в центре костровой площадки и прощаются с ним шутками, песнями, танцами. Ругают зиму за морозы и зимний голод и благодарят за веселые зимние забавы. После этого чучело поджигают под веселые возгласы и песни. Когда же зима сгорит, завершает праздник финальная забава: молодежь прыгает через костер. Этим состязанием в ловкости и завершается праздник Масленицы.

Прощание с Масленицей завершалось в первый день Великого поста — Чистый понедельник, который считали днем очищения от греха и скоромной пищи. В Чистый понедельник обязательно мылись в бане, а женщины мыли посуду и «парили» молочную утварь, очищая ее от жира и остатков скоромного.

Масленица. История праздника и традиции, фото № 6

Масленница 1920 г. Кустодиев

На Ярмарке Мастеров вы можете найти душевные сувениры и искуссные куколки Масленицы, чтобы прикоснуться к народным традициям:

Масленица. История праздника и традиции, фото № 7

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Праздник маски улляун
  • Праздник маскарад у испанцев
  • Праздник массового убийства дельфинов
  • Праздник мары богини
  • Праздник массажиста какого числа