Праздник на воде гендель

Композитор

Композитор

Год создания

1749

Жанр

Страна

Англия, Германия

Пленэрные жанры

Георг Фридрих Гендель / George Frideric Handel

Ни в одной области инструментальной музыки не был Гендель так демократичен и прозорлив, как в созданных им пленэрных жанрах. В них он особенно сосредоточенно и чутко обобщил жанровые черты и интонации, бытовавшие в повседневной народной жизни его времени. Эти произведения демонстрируют ту жанровую щедрость и отзывчивость даже на самые непритязательные запросы широких кругов общества, какая всегда была характерною чертой великих классиков музыкального искусства. Это — легкая, развлекательная музыка в лучшем смысле слова. Естественно, что самый уклад музыкальной жизни в Англии после буржуазной революции, уклад более демократичный, открытый, общительный в свою очередь, способствовал возникновению этих произведений.

  • Гендель — лучшее в интернет-магазине OZON.ru →

К пленэрным жанрам Генделя принадлежат его двойные концерты. Один из них, в фа мажоре, сочиненный в 40-х годах (точнее время не установлено), представляет девятичастную сюиту с импозантной пассакальей посередине всей композиции. Концерт предназначен для большого оркестра в составе струнного ансамбля и двух духовых групп. Это — веселая, приветливая и энергичная музыка общедоступного плана. Интересно задуман и мастерски выполнен другой Двойной концерт B-dur в семи частях, созданный Генделем около 1750 года. Он примечателен своей кульминацией — новым оркестровым переложением величественного первого хора оратории «Мессия» — «Ибо станет явью великолепие» («Denn die Herrlichkeit»).

Вплоть до наших дней неизменным успехом у широкой публики пользуется «Музыка на воде» («Water Music»), сочиненная Генделем, вероятно, около 1715—1717 годов для праздничного королевского кортежа на Темзе, но обращенная своими образами и музыкальною речью не столько ко двору, сколько к широким слоям населения. Это — оркестровая серенада, или сюита-дивертисмент, для струнных, духовых и чембало — из двадцати с лишком небольших пьес. Между ними есть веселые, изящно отделанные танцы — бурре, менуэты, традиционный английский Hornpipe; есть и чувствительные песенные номера народного склада (Adagio). Всему предшествует торжественная увертюра, а отдельные части обрамлены блестящими фанфарами-перекличками труб и валторн. Характерна в «Музыке на воде» активность духовых. Солируют флейта, флейта-пикколо, гобой, фагот, валторна. С 1740 года «Water Music» широко вошла в программы садовых, а затем и академических концертов.

Еще более крупным планом и штрихом написана сюита «Музыка фейерверка» («Firework Music»), предназначенная для большого празднества в Грин-парке 27 апреля 1749 года по случаю окончания войны за австрийское наследство и заключения мира в Аахене (Германия). Масштабно она скромнее «Музыки на воде», рассчитанной специально на продолжительное звучание. В «Фейерверке» всего шесть частей: Праздничная увертюра в маршевом ритме, Бурре, программное Largo alia siciliana («Мир»), программное же Allegro («Радость») и два Менуэта. Это произведение на современную политическую тему — может быть, самое декоративное среди инструментальных opus’ов Генделя; недаром отдельные пьесы исполнялись во время различных пиротехнических номеров, и музыка сопровождалась пушечными выстрелами. Первоначально сюита написана была для большого духового оркестра, в составе двадцати гобоев, двенадцати фаготов, девяти валторн, девяти труб (все разделены по партиям) и трех литавр. Впоследствии Гендель ввел в оркестр «Фейерверка» также струнную группу, и тогда ансамбль возрос почти до ста инструментов. Это было нечто совершенно небывалое и принесло композитору большую славу, несмотря на то что празднество в Грин-парке было омрачено катастрофой и паникой (Рухнул возведенный в парке аллегорический храм, воспламенившийся от фейерверка.).

Четыре крупных произведения, которые названы здесь, не были единственными в этом жанре. Можно было бы назвать и другие, более мелкие — увертюры-«симфонии», танцы, как, например, национальный «Hornpipe composed for the concert of Voxhall («Хорнпайп, сочиненный для Концерта в Воксхолле») и другие.

Инструментальное творчество Генделя отразило его эпоху, страну, современников. Для его могучей и демократической артистической натуры оно было подлинным служением своему искусству. Но несравненно большее создал он в вокально-инструментальных жанрах.

К. Розеншильд

реклама

вам может быть интересно

Публикации

April 16 2016, 14:38

Category:

  • Музыка
  • Cancel

Гендель. «Музыка на воде»

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

Георг Фридрих Гендель (23 февраля 1685, Галле — 14 апреля 1759, Лондон) — немецкий композитор эпохи барокко, известный своими операми, ораториями и концертами.

496px-George_Frideric_Handel_by_Balthasar_Denner (496x600, 35Kb)

Он родился в Германии в один год с Иоганном Себастьяном Бахом и Доменико Скарлатти. Получив музыкальное образование и опыт в Италии, он затем переселился в Лондон, а впоследствии стал английским подданным. В число его наиболее знаменитых произведений входят «Мессия»,  «Музыка для королевского фейерверка» и «Музыка на воде».

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

743px-GeorgIvonGroßbritannienGeorgFriedrichHaendelHamman (700x564, 125Kb)

Гендель и Георг I на Темзе

Гендель, любимый композитор короля Георга I, в 1717 году написал сюиту для праздничного королевского кортежа, совершающего плавание по реке Темзе. Возле королевской барки находилась барка с музыкантами, их было пятьдесят человек, они играли на самых разных инструментах: трубах, валторнах, гобоях, фаготах, флейтах, скрипках и контрабасах. Король был настолько восхищён музыкой, что приказал повторить концерт дважды до ужина и один раз после него. Народ на берегах Темзы и в лодках на воде тоже принял участие в королевском веселье.

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

Handel — Water music

«Музыку на воде» составляют три сюиты. В произведение входят около 20 пьес, главным образом танцевального характера. За торжественной увертюрой следуют разнообразные стилизованные танцевальные части: менуэты, бурре, хорнпайпы, ригодон, несколько медленных частей с обозначением «ария» и т. д.

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

00:00:23 — Water Music, Suite No. 1, HWV 348
00:29:36 — Water Music, Suite No. 2, HWV 349
00:40:38 — Water Music, Suite No. 3, HWV 350
00:50:42 — Suite No. 5, HWV 430

Сюита фа мажор (HWV 348)

(два гобоя, фагот, две валторны, струнные и бассо континуо)

  1. Overture: Largo. Allegro
  2. Adagio e staccato
  3. Allegro
  4. Menuet
  5. Air
  6. Menuet
  7. Bourrée
  8. Hornpipe
  9. Allegro

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

Сюита ре мажор (HWV 349)

(два гобоя, фагот, две трубы, две валторны, струнные и бассо континуо)

  1. Allegro. Adagio
  2. Alla Hornpipe (самая известная часть)
  3. Menuet
  4. Lento
  5. Bourrée

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

Сюита соль мажор (HWV 350)

(блок- и обычные флейты, струнные и бассо континуо)

  1. Sarabande
  2. Rigaudon
  3. Menuet
  4. Gigue

0_73e8a_8edeb40e_XL.jpg (322x25, 4Kb)

В летние месяцы музыкальная жизнь традиционно перемещается из концертных залов на свежий воздух (по-английски open air). Это касается не только популярной музыки и близких к ней направлений, но и академических коллективов и музыкантов.

Популярное в наше время направление open air имеет давние корни и хорошо знакомо нашим предкам, в том числе как музыка на пленере. Замечательные образцы музыки на свежем воздухе созданы английским композитором немецкого происхождения Георгом Фридрихом Генделем.

Это три оркестровые сюиты «Water Music» («Музыка на воде») и сюита «Music for the Royal Fireworks» («Музыка для королевского фейерверка»). Сочинения были созданы Генделем для времяпрепровождения королевского двора на свежем воздухе и стали прекрасными образцами легкой музыки, в которой нашли отражение традиции народного музицирования.

Музыка на воде

Создание «Water Music» относится историками музыки к периоду 1715-1717 годов, когда Гендель состоял на службе у английского короля Георга I, первого из представителей Ганноверской династии на троне Великобритании.

В июле 1717 года монарх вместе с семьей, а также приближенными членами двора совершил прогулку по Темзе. С берегов реки за процессией наблюдали горожане. Барка государя сопровождалась лодками с музыкантами. Гендель задействовал в исполнении сюит в общей сложности 50 человек на духовых, струнных инструментах и клавесине.

В сюитах 20 музыкальных номеров, представляющих танцы той эпохи, протяжные арии, торжественные увертюры и типичный для английской музыки жанр Hornpipe – пьеса для духовых инструментов празднично-призывного характера. Установленного порядка исполнения номеров нет. Вероятно, что выбор исполнения того или иного номера зависела от конкретного момента путешествия и приближенности короля к лодкам музыкантов.

Знаменателен факт, что Георг I, который согласно воспоминаниям современников не любил массовых мероприятий и предпочитал уединенное времяпрепровождение, был в восторге от музыкального сопровождения речной прогулки. Он дал распоряжение повторить музыку при прибытии на берег и еще раз за ужином. Для времени Генделя и традиций дворцового музицирования это можно назвать нонсенсом: сочинения редко исполнялись в то время дважды, намного чаще музыкальные произведения создавались и исполнялись по случаю и единожды.

Hornpipe из первой сюиты «Музыка на воде»:

Музыка для фейерверка

«Музыка для королевского фейерверка» была заказана Генделю Георгом II и планировалась как сопровождение праздничному салюту в честь заключения Ахенского мира 1749 года. Король настаивал на «военной музыке», то есть участию в ней только духовых инструментов, однако Гендель по своему усмотрению ввел также струнную группу. В результате этого оркестр вырос до 100 человек.

Празднование, которое прошло в Грин-Парке Лондона 27 апреля, было предварено репетицией музыки без салюта. Событие собрало 12 тысяч любопытных горожан и стало причиной большой давки.

Не обошлось исполнение «Музыки для фейерверка» без инцидентов и при самом праздновании. Организатор праздника известный архитектор Дж. Сервандони выстроил для музыкантов большое деревянное строение в стиле древнегреческих храмов. Не смотря на то, что Гендель предусмотрел исполнение музыки одновременно с залпами салюта, музыкальное сопровождение было исполнено до фейерверка. А начавшийся салют, который давали из 101 пушки, стал причиной большого пожара и обрушения деревянного храма. По счастливой случайности музыканты успели покинуть свою импровизированную сцену и никто не пострадал.

Четвертая часть сюиты «Музыка для королевского фейерверка» в сопровождении видеоряда современного салюта:

Источники: И. Барна. Если бы Гендель вел дневник… — Будапешт, 1987.

Зильберквит М. Георг Фридрих Гендель. – М., 2014.

«Музыка на воде» Генделя — хороший повод поговорить о сюите как о жанре. Узнаем о нем подробнее и послушаем само произведение.

📜 Сюита — это старый жанр, который относится к 16 веку. Он доминировал в оркестровой музыке до 18 века, а дальше стал уступать симфонии, сонате, концерту. Сюита состоит из нескольких произведений в разных танцевальных ритмах. Изначально в сюиты собиралась музыка для исполнения на балах. Музыка шла в той последовательности, в который ее в то время было принято на балах играть: вначале аллеманда, потом куранта и сарабанда, последней была жига. Но этот порядок не был абсолютным правилом, скорее — широко распространенной практикой.

🆎 Если сам термин «сюита» развернуть и посмотреть на него чуть шире, то откроем несколько значений.


Сюиты = барокко. Сюиты — это произведения эпохи барокко или произведение, которое намекает на эпоху барокко. Пример видим у австрийско-американского композитора Арнольда Шёнберга в сюите для фортепиано, написанной в 1920-е.

Сюиты = объединение. Сюита — это несколько произведений, которые могут быть объединены темой как музыкальной, так и напрямую не относящейся к музыке. Возможно, это будет романтическая сюита, например, сюита «Карелия» Яна Сибелиуса — она тематически объединена темой Карелии. Или набор самых ярких номеров из большого произведения (оперы или балета), сюита может быть даже составлена из музыки к фильму.

Сюиты = вариации. У сюит есть разновидность — партиты. Это вариации на одну и ту же тему, которые объединяют вместе.

🇫🇷 В истории музыки сложилось несколько национальных сюит и национальных увертюр. Например, первую из «водных» сюит Генделя открывает французская увертюра, у которой есть две характеристики. Во-первых, она двухчастная: быстрая часть чередуется с медленной. Второй характерный признак — ритм представляет собой последовательность из, допустим, четверти с точкой и одной восьмой. Словами это можно записать так: па-а-ам-пам, па-а-ам-пам.

🧘🏻‍♂️ «Музыка на воде» — это шаг на пути к поиску формы, который делает вся европейская музыкальная культура. Поиск этот — полусознательно — ведет и Гендель. Его опера 1715 года «Амадис Галльский» рассыпалась и ярко продемонстрировала то, что найденный Генделем через широкую практику метод написания опер достаточно ограничен — стоит написать музыку чуть сложнее, чуть необычнее по языку, и тут же структура оперы начинает быть шаткой. Гендель ищет новые пути, оставляет оперный жанр на несколько лет и уходит в несколько иную сторону. Иногда при невозможности решить трудную задачу полезным бывает переключиться на нечто иное, а потом вернуться к ней с новыми силами. Как это произошло у Генделя мы расскажем завтра. А пока давайте послушаем сюиту «Музыка на воде» и попробуем представить себе берега Темзы.

→ Георг Фридрих Гендель. Сюита «Музыка на воде»
Аудиопример
⏱ Время прослушивания: 1 час

From Wikipedia, the free encyclopedia

Water Music
Orchestral suites by George Frideric Handel
GeorgIvonGroßbritannienGeorgFriedrichHaendelHamman.jpg

Handel (left) and King George I on the River Thames, 17 July 1717; painting by Edouard Hamman

Catalogue HWV 348, 349, 350
Year 1717
Period Baroque
Performed 17 July 1717: London

The Water Music is a collection of orchestral movements, often published as three suites, composed by George Frideric Handel. It premiered on 17 July 1717, in response to King George I’s request for a concert on the River Thames.

Structure[edit]

The Water Music opens with a French overture and includes minuets, bourrées, and hornpipes. It is divided into three suites:

Suite in F major (HWV 348)[edit]

  1. Overture (Largo – Allegro)
  2. Adagio e staccato
  3. Allegro – Andante – Allegro da capo
  4. Passepied
  5. Air
  6. Minuet
  7. Bourrée
  8. Hornpipe
  9. Andante
  10. Allegro
  11. Hornpipe

Suite in D major (HWV 349)[edit]

  1. Overture (Allegro)
  2. Alla Hornpipe
  3. Lentement
  4. Bourree
  5. Minuet

Suite in G major (HWV 350)[edit]

  1. Sarabande
  2. Rigaudon
  3. Menuet
  4. Gigue

There is evidence for the different arrangement found in Chrysander’s Gesellschaft edition of Handel’s works (in volume 47, published in 1886), where the movements from the «suites» in D and G were mingled and published as one work with HWV 348. This sequence derives from Samuel Arnold’s first edition of the complete score in 1788 and the manuscript copies dating from Handel’s lifetime. Chrysander’s edition also contains an earlier version of the first two movements of HWV 349 in the key of F major composed in 1715 (originally scored for two natural horns, two oboes, bassoon, strings, and continuo), where in addition to the horn fanfares and orchestral responses, the original version contained an elaborate concerto-like first violin part.[1]

The music in each of the suites has no set order today.

First performance[edit]

The first performance of the Water Music is recorded in The Daily Courant, the first British daily newspaper. At about 8 p.m. on Wednesday, 17 July 1717, King George I and several aristocrats boarded a royal barge at Whitehall Palace, for an excursion up the Thames toward Chelsea. The rising tide propelled the barge upstream without rowing. Another barge, provided by the City of London, transported about 50 musicians who performed Handel’s music. Many other Londoners also took to the river to hear the concert. According to The Courant, «the whole River in a manner was covered» with boats and barges. On arriving at Chelsea, the king left his barge, then returned to it at about 11 p.m. for the return trip. The king was so pleased with Water Music that he ordered it to be repeated at least three times, both on the trip upstream to Chelsea and on the return, until he landed again at Whitehall.[2]

King George’s companions in the royal barge included Anne Vaughan, Duchess of Bolton, Harriet Pelham-Holles, Duchess of Newcastle-upon-Tyne, Evelyn Pierrepont, 1st Duke of Kingston-upon-Hull, Sophia von Kielmansegg, Countess of Darlington, Henrietta Godolphin, 2nd Duchess of Marlborough, and George Douglas-Hamilton, 1st Earl of Orkney.

Handel’s orchestra is believed to have performed from about 8 p.m. until well after midnight, with only one break while the king went ashore at Chelsea.[3]

It was rumoured that the Water Music was composed to help King George refocus London’s attention from his son and heir (later George II of Great Britain), who, worried that his time to rule would be shortened by his father’s long life, threw lavish parties and dinners to compensate for it; the Water Music’s first performance on the Thames was the King’s way of reminding London that he was still there and showing he could carry out gestures even grander than his son’s.[4]

Subsequent performances[edit]

The Water Music is scored for a relatively large orchestra, making it suitable for outdoor performance. It is also performed in indoor concerts and has been regularly programmed.

In 1920 the Irish musician Hamilton Harty made an arrangement of some of the movements for the modern orchestra.[5][6]
Such re-orchestrations were normal at the time. According to the conductor Sir Thomas Beecham:

The original Handelian orchestra was composed of a handful of strings and about a dozen reed wind instruments, mainly oboes and bassoons, with an occasional reinforcement of horns, trumpets, and drums, restricted by necessity to the somewhat monotonous repetition of tonic and dominant. This makes hard going for any audience asked to listen to it with the opulent sound of a latter-day orchestra well in its ears.[7]

In recent years, performers have tended to avoid versions such as that of Hamilton Harty, being influenced by ideas regarding historically informed performance.

[edit]

Legend has it that Handel composed Water Music to regain the favour of King George I. Handel had been employed by the future king George while he was still Elector of Hanover, before he succeeded to the British throne. The composer supposedly fell out of favour for moving to London during Queen Anne’s reign. This story was first related by Handel’s early biographer John Mainwaring; although it may have some foundation in fact, the tale as told by Mainwaring has been doubted by some Handel scholars.

Another version has it that the Elector of Hanover approved of Handel’s permanent move to London, knowing the separation between them would be temporary. Certainly both were aware the Elector of Hanover would eventually succeed to the British throne after Queen Anne’s death.[8]

Popular culture and the media[edit]

Many portions of Water Music have become familiar in popular culture.

From 1958 to 1988, this was featured as the theme music for Anglia Television, a regional franchise for the East of England by ITV.

Captain Peter Pulcer of the SS Edmund Fitzgerald from 1966 to 1971 was noted for playing this tune over the ship’s public address system as it passed through locks in the Great Lakes and connecting canals.

From 1977 to 1996, Walt Disney World featured movements from both installments of Water Music as the background music for the Electrical Water Pageant, a parade of sea creatures lit up with electric lights off the coast of the Magic Kingdom.[9]

From 1983 to 1997, a movement of the music (Bourrée) was used as the theme music to the PBS television show The Frugal Gourmet.

A performance of Water Music plays a major role in the movie The Madness of King George, in which King George III exhibits very erratic and inappropriate behavior at a concert, yelling at the orchestra to play louder (and eventually taking the place of the harpsichordist, playing very badly), culminating in a physical altercation with the Prince of Wales, leading to the Prince of Wales asking to be named Regent.[citation needed]

The “Water Music” appears prominently in the 2003 Baby Einstein video Baby Neptune.

Recordings[edit]

There are many recordings. The Music for the Royal Fireworks (1749), composed 32 years later for another outdoor performance (this time, for George II of Great Britain for the fireworks in London’s Green Park, on 27 April 1749), has often been paired with the Water Music on recordings.

Hamilton Harty’s re-orchestration was used in some earlier recordings of the Water Music. In 1956 the Australian conductor Charles Mackerras recorded this version, but he later changed his approach to Handel turning to the composer’s original orchestration (his 1959 recording of the Music for the Royal Fireworks being seen as something of a watershed).[10] Recent recordings are generally influenced by historically informed performance.[citation needed]

There is a chamber version of the score known as the Oxford Water Music. The title comes from the location of the manuscript rather than the assumed place of performance: the arrangement was possibly intended by Handel for performance at Cannons by the band of his patron the Duke of Chandos. It has been recorded on the Avie label.[11]

References[edit]

  1. ^ Wassermusik [Water Music] (score) (in German), Germany: Bib BVB (the piece is given its German title in this edition by Friedrich Chrysander, Leipzig 1886).
  2. ^ The Daily Courant, 17 July 1717, pp. 76–77, cited by Burrows, Donald (2012), Handel (2 ed.), Oxford, p. 101.
  3. ^ Hogwood, Christopher (2005). Handel: Water Music and Music for the Royal Fireworks. Cambridge: Cambridge University Press. p. 10. ISBN 978-0-521-83636-4.
  4. ^ Handel’s Water Music – Recreating a Royal Spectacular (documentary). 2005.
  5. ^ Holden, Raymond (2004). «Harty, Sir (Herbert) Hamilton (1879-1941)». Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. doi:10.1093/ref:odnb/33746. (Subscription or UK public library membership required.)
    Holden, R. (2011, May 19). Retrieved 16 Feb. 2019 (subscription or UK public library membership required)
  6. ^ Kennedy, Michael. «Harty, Sir Hamilton», Grove Music Online, Oxford Music Online, accessed 15 December 2011 (subscription required)
  7. ^ Beecham, Sir Thomas. Note to RCA LP set LDS6409 (1959) OCLC 812147313
  8. ^ Wilkinson, Andrew, Simply Handel, Union Square, liner notes.
  9. ^ «Electrical Water Pageant Review», Orlando: Disney World, Fodors
  10. ^ Greenfield. «Handel orchestral works». Gramophone.
  11. ^ «Oxford Water Music». www.avie-records.com. Retrieved 15 February 2019.

External links[edit]

  • Water Music: Scores at the International Music Score Library Project

From Wikipedia, the free encyclopedia

Water Music
Orchestral suites by George Frideric Handel
GeorgIvonGroßbritannienGeorgFriedrichHaendelHamman.jpg

Handel (left) and King George I on the River Thames, 17 July 1717; painting by Edouard Hamman

Catalogue HWV 348, 349, 350
Year 1717
Period Baroque
Performed 17 July 1717: London

The Water Music is a collection of orchestral movements, often published as three suites, composed by George Frideric Handel. It premiered on 17 July 1717, in response to King George I’s request for a concert on the River Thames.

Structure[edit]

The Water Music opens with a French overture and includes minuets, bourrées, and hornpipes. It is divided into three suites:

Suite in F major (HWV 348)[edit]

  1. Overture (Largo – Allegro)
  2. Adagio e staccato
  3. Allegro – Andante – Allegro da capo
  4. Passepied
  5. Air
  6. Minuet
  7. Bourrée
  8. Hornpipe
  9. Andante
  10. Allegro
  11. Hornpipe

Suite in D major (HWV 349)[edit]

  1. Overture (Allegro)
  2. Alla Hornpipe
  3. Lentement
  4. Bourree
  5. Minuet

Suite in G major (HWV 350)[edit]

  1. Sarabande
  2. Rigaudon
  3. Menuet
  4. Gigue

There is evidence for the different arrangement found in Chrysander’s Gesellschaft edition of Handel’s works (in volume 47, published in 1886), where the movements from the «suites» in D and G were mingled and published as one work with HWV 348. This sequence derives from Samuel Arnold’s first edition of the complete score in 1788 and the manuscript copies dating from Handel’s lifetime. Chrysander’s edition also contains an earlier version of the first two movements of HWV 349 in the key of F major composed in 1715 (originally scored for two natural horns, two oboes, bassoon, strings, and continuo), where in addition to the horn fanfares and orchestral responses, the original version contained an elaborate concerto-like first violin part.[1]

The music in each of the suites has no set order today.

First performance[edit]

The first performance of the Water Music is recorded in The Daily Courant, the first British daily newspaper. At about 8 p.m. on Wednesday, 17 July 1717, King George I and several aristocrats boarded a royal barge at Whitehall Palace, for an excursion up the Thames toward Chelsea. The rising tide propelled the barge upstream without rowing. Another barge, provided by the City of London, transported about 50 musicians who performed Handel’s music. Many other Londoners also took to the river to hear the concert. According to The Courant, «the whole River in a manner was covered» with boats and barges. On arriving at Chelsea, the king left his barge, then returned to it at about 11 p.m. for the return trip. The king was so pleased with Water Music that he ordered it to be repeated at least three times, both on the trip upstream to Chelsea and on the return, until he landed again at Whitehall.[2]

King George’s companions in the royal barge included Anne Vaughan, Duchess of Bolton, Harriet Pelham-Holles, Duchess of Newcastle-upon-Tyne, Evelyn Pierrepont, 1st Duke of Kingston-upon-Hull, Sophia von Kielmansegg, Countess of Darlington, Henrietta Godolphin, 2nd Duchess of Marlborough, and George Douglas-Hamilton, 1st Earl of Orkney.

Handel’s orchestra is believed to have performed from about 8 p.m. until well after midnight, with only one break while the king went ashore at Chelsea.[3]

It was rumoured that the Water Music was composed to help King George refocus London’s attention from his son and heir (later George II of Great Britain), who, worried that his time to rule would be shortened by his father’s long life, threw lavish parties and dinners to compensate for it; the Water Music’s first performance on the Thames was the King’s way of reminding London that he was still there and showing he could carry out gestures even grander than his son’s.[4]

Subsequent performances[edit]

The Water Music is scored for a relatively large orchestra, making it suitable for outdoor performance. It is also performed in indoor concerts and has been regularly programmed.

In 1920 the Irish musician Hamilton Harty made an arrangement of some of the movements for the modern orchestra.[5][6]
Such re-orchestrations were normal at the time. According to the conductor Sir Thomas Beecham:

The original Handelian orchestra was composed of a handful of strings and about a dozen reed wind instruments, mainly oboes and bassoons, with an occasional reinforcement of horns, trumpets, and drums, restricted by necessity to the somewhat monotonous repetition of tonic and dominant. This makes hard going for any audience asked to listen to it with the opulent sound of a latter-day orchestra well in its ears.[7]

In recent years, performers have tended to avoid versions such as that of Hamilton Harty, being influenced by ideas regarding historically informed performance.

[edit]

Legend has it that Handel composed Water Music to regain the favour of King George I. Handel had been employed by the future king George while he was still Elector of Hanover, before he succeeded to the British throne. The composer supposedly fell out of favour for moving to London during Queen Anne’s reign. This story was first related by Handel’s early biographer John Mainwaring; although it may have some foundation in fact, the tale as told by Mainwaring has been doubted by some Handel scholars.

Another version has it that the Elector of Hanover approved of Handel’s permanent move to London, knowing the separation between them would be temporary. Certainly both were aware the Elector of Hanover would eventually succeed to the British throne after Queen Anne’s death.[8]

Popular culture and the media[edit]

Many portions of Water Music have become familiar in popular culture.

From 1958 to 1988, this was featured as the theme music for Anglia Television, a regional franchise for the East of England by ITV.

Captain Peter Pulcer of the SS Edmund Fitzgerald from 1966 to 1971 was noted for playing this tune over the ship’s public address system as it passed through locks in the Great Lakes and connecting canals.

From 1977 to 1996, Walt Disney World featured movements from both installments of Water Music as the background music for the Electrical Water Pageant, a parade of sea creatures lit up with electric lights off the coast of the Magic Kingdom.[9]

From 1983 to 1997, a movement of the music (Bourrée) was used as the theme music to the PBS television show The Frugal Gourmet.

A performance of Water Music plays a major role in the movie The Madness of King George, in which King George III exhibits very erratic and inappropriate behavior at a concert, yelling at the orchestra to play louder (and eventually taking the place of the harpsichordist, playing very badly), culminating in a physical altercation with the Prince of Wales, leading to the Prince of Wales asking to be named Regent.[citation needed]

The “Water Music” appears prominently in the 2003 Baby Einstein video Baby Neptune.

Recordings[edit]

There are many recordings. The Music for the Royal Fireworks (1749), composed 32 years later for another outdoor performance (this time, for George II of Great Britain for the fireworks in London’s Green Park, on 27 April 1749), has often been paired with the Water Music on recordings.

Hamilton Harty’s re-orchestration was used in some earlier recordings of the Water Music. In 1956 the Australian conductor Charles Mackerras recorded this version, but he later changed his approach to Handel turning to the composer’s original orchestration (his 1959 recording of the Music for the Royal Fireworks being seen as something of a watershed).[10] Recent recordings are generally influenced by historically informed performance.[citation needed]

There is a chamber version of the score known as the Oxford Water Music. The title comes from the location of the manuscript rather than the assumed place of performance: the arrangement was possibly intended by Handel for performance at Cannons by the band of his patron the Duke of Chandos. It has been recorded on the Avie label.[11]

References[edit]

  1. ^ Wassermusik [Water Music] (score) (in German), Germany: Bib BVB (the piece is given its German title in this edition by Friedrich Chrysander, Leipzig 1886).
  2. ^ The Daily Courant, 17 July 1717, pp. 76–77, cited by Burrows, Donald (2012), Handel (2 ed.), Oxford, p. 101.
  3. ^ Hogwood, Christopher (2005). Handel: Water Music and Music for the Royal Fireworks. Cambridge: Cambridge University Press. p. 10. ISBN 978-0-521-83636-4.
  4. ^ Handel’s Water Music – Recreating a Royal Spectacular (documentary). 2005.
  5. ^ Holden, Raymond (2004). «Harty, Sir (Herbert) Hamilton (1879-1941)». Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. doi:10.1093/ref:odnb/33746. (Subscription or UK public library membership required.)
    Holden, R. (2011, May 19). Retrieved 16 Feb. 2019 (subscription or UK public library membership required)
  6. ^ Kennedy, Michael. «Harty, Sir Hamilton», Grove Music Online, Oxford Music Online, accessed 15 December 2011 (subscription required)
  7. ^ Beecham, Sir Thomas. Note to RCA LP set LDS6409 (1959) OCLC 812147313
  8. ^ Wilkinson, Andrew, Simply Handel, Union Square, liner notes.
  9. ^ «Electrical Water Pageant Review», Orlando: Disney World, Fodors
  10. ^ Greenfield. «Handel orchestral works». Gramophone.
  11. ^ «Oxford Water Music». www.avie-records.com. Retrieved 15 February 2019.

External links[edit]

  • Water Music: Scores at the International Music Score Library Project

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Праздник на вднх сегодня программа
  • Праздник на вднх завтра программа
  • Праздник на ввц сегодня
  • Праздник на васильевском острове сегодня
  • Праздник на болгарском языке