Праздник святого иуды

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Иуда Иаковлев Житие апостола Иуды Иаковлева, брата Господня Святой апостол Иуда, из числа 12-ти учеников Христовых, происходил из рода царя Давида и Соломона, был сыном Иу́да Иаковлев (Левве́й, Фадде́й), брат Господень

Апостол Иу́да Иаковлев (Левве́й, Фадде́й), брат Господень

Дни памяти

Житие

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Иуда Иаковлев

Житие апостола Иуды Иаковлева, брата Господня

Свя­той апо­стол Иуда, из чис­ла 12-ти уче­ни­ков Хри­сто­вых, про­ис­хо­дил из ро­да ца­ря Да­ви­да и Со­ло­мо­на, был сы­ном пра­вед­но­го Иоси­фа Об­руч­ни­ка от его пер­вой же­ны.

Свя­той апо­стол Иоанн Бо­го­слов в сво­ем Еван­ге­лии пи­шет: «Ни бра­тья бо Его ве­ро­ва­ху в Него» (Ин.7,5). Свя­ти­тель Фе­о­фи­лакт, ар­хи­епи­скоп Бол­гар­ский, объ­яс­ня­ет эти сло­ва так: в на­ча­ле зем­но­го слу­же­ния Гос­по­да Иису­са Хри­ста сы­но­вья Иоси­фа, в том чис­ле и Иуда, не ве­ри­ли в Его Бо­же­ствен­ную сущ­ность. Пре­да­ние ука­зы­ва­ет, что, ко­гда пра­вед­ный Иосиф Об­руч­ник, воз­вра­тив­шись из Егип­та, стал де­лить меж­ду сы­но­вья­ми при­над­ле­жав­шую ему зем­лю, он по­же­лал вы­де­лить часть и Хри­сту Спа­си­те­лю, рож­ден­но­му пре­есте­ствен­но и нетлен­но от Пре­чи­стой Де­вы Ма­рии. Бра­тья вос­про­ти­ви­лись это­му, и толь­ко стар­ший из них, Иа­ков, при­нял Хри­ста Иису­са в сов­мест­ное вла­де­ние сво­ей до­лей и за это был на­зван бра­том Гос­под­ним. Позд­нее Иуда по­ве­рил во Хри­ста Спа­си­те­ля как ожи­да­е­мо­го Мес­сию, всем серд­цем об­ра­тил­ся к Нему и был из­бран Им в чис­ло бли­жай­ших 12-ти уче­ни­ков. Но, пом­ня свой грех, апо­стол Иуда счи­тал се­бя недо­стой­ным на­зы­вать­ся бра­том Бо­жи­им и в сво­ем со­бор­ном по­сла­нии име­ну­ет се­бя лишь бра­том Иа­ко­ва.

Свя­той апо­стол Иуда имел и дру­гие име­на: еван­ге­лист Мат­фей на­зы­ва­ет его «Лев­ве­ем, про­зван­ным Фад­де­ем» (Мф.10,3), свя­той еван­ге­лист Марк то­же на­зы­ва­ет его Фад­де­ем (Мк.3,18), а в Де­я­ни­ях свя­тых апо­сто­лов он упо­ми­на­ет­ся под име­нем Вар­са­вы (Деян.15,22). В то вре­мя это бы­ло в обы­чае.

По Воз­не­се­нии Гос­по­да Иису­са Хри­ста апо­стол Иуда от­пра­вил­ся с про­по­ве­дью Еван­ге­лия. Он рас­про­стра­нял ве­ру во Хри­ста сна­ча­ла в Иудее, Га­ли­лее, Са­ма­рии и Иду­мее, а за­тем – в стра­нах Ара­вии, Си­рии и Ме­со­по­та­мии и, на­ко­нец, при­шел в го­род Эдес­су. Здесь он за­вер­шил то, что не бы­ло за­кон­че­но его пред­ше­ствен­ни­ком, апо­сто­лом из чис­ла 70-ти, Фад­де­ем. Со­хра­ни­лось из­ве­стие, что свя­той апо­стол Иуда хо­дил с про­по­ве­дью в Пер­сию и от­ту­да на­пи­сал на гре­че­ском язы­ке свое со­бор­ное по­сла­ние, в крат­ких сло­вах ко­то­ро­го за­клю­че­но мно­го глу­бо­ких ис­тин. Оно со­дер­жит дог­ма­ти­че­ское уче­ние о Свя­той Тро­и­це, о во­пло­ще­нии Гос­по­да Иису­са Хри­ста, о раз­ли­чии Ан­ге­лов доб­рых и злых, о бу­ду­щем Страш­ном Су­де. В нрав­ствен­ном от­но­ше­нии апо­стол убеж­да­ет ве­ру­ю­щих бе­речь се­бя от плот­ской нечи­сто­ты, быть ис­прав­ны­ми в сво­их долж­но­стях, мо­лит­ве, ве­ре и люб­ви, за­блуд­ших об­ра­щать на путь спа­се­ния, охра­нять се­бя от уче­ний ере­ти­ков. Апо­стол Иуда учит, что недо­ста­точ­но толь­ко ве­ры во Хри­ста, необ­хо­ди­мы еще и доб­рые де­ла, свой­ствен­ные хри­сти­ан­ско­му уче­нию.

Свя­той апо­стол Иуда му­че­ни­че­ски скон­чал­ся око­ло 80-го го­да в Ар­ме­нии, в го­ро­де Ара­те, где он был рас­пят на кре­сте и прон­зен стре­ла­ми.

См. так­же: «Па­мять свя­то­го апо­сто­ла Иуды, бра­та Гос­под­ня по пло­ти» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: «Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Развернуть

Тропари, кондаки, молитвы и величания

Тропарь апостолу Иуде, брату Господню,
глас 1

Христо́ва тя сро́дника, о Иу́до, ве́дуще и му́ченика тве́рда,/ свяще́нно восхваля́ем, пре́лесть попра́вша и ве́ру соблю́дша./ Те́мже, днесь всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднующе,// грехо́в разреше́ние моли́твами твои́ми прие́млем.


Перевод:

Зная тебя как родственника Христа и твердого мученика, о Иуда, церковными песнопениями прославляем, победившего заблуждения и сохранившего веру. Потому сегодня всесвятую память твою празднуя, грехов прощение по твоим молитвам получаем.

Ин тропарь апостолу Иуде, брату Господню,
глас 1

Чистоту́ душе́вную и житие́ непоро́чно стяжа́в,/ Пречи́стаго Све́та, нам прибли́жшагося, быв по пло́ти брат и учени́к,/ благоче́стия пропове́дник и язы́ком учи́тель и́стинный,/ Иу́до всехва́льне,/ моли́ Христа́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.


Перевод:

Чистоту душевную и непорочное житие приобретя, Пречистого Света, приблизившегося к нам, ты был по плоти брат и ученик, благочестия проповедник и язычникам истинный учитель, прославляемый всеми Иуда, моли Христа Бога, да спасет души наши.

Кондак апостолу Иуде, брату Господню,
глас 2

Тве́рдым умо́м избра́н учени́к ты яви́лся еси́/ и столп необори́м Це́ркве Христо́вы,/ язы́ком пропове́дал еси́ сло́во Христо́во,/ ве́ровати глаго́ля во Еди́но Божество́;/ от Него́же просла́вився, прия́л еси́ дар исцеле́ний,/ цели́ти неду́ги притека́ющих к тебе́,// апо́столе Иу́до всехва́льне.


Перевод:

Будучи избран за твердость духа, ты стал учеником Христовым и неразрушимой крепостью Церкви Христовой, язычникам ты проповедал слово Христово, говоря им веровать в Единого Бога, от Него же ты прославился, принял дар исцелений, излечивать болезни приходящих к тебе, апостол Иуда всеми прославляемый.

Ин кондак апостолу Иуде, брату Господню,
глас 2

Па́влу я́влься собесе́дник, апо́столе,/ с сим нам про́поведь возвести́л еси́ Боже́ственныя благода́ти,/ тайноглаго́льниче Иу́до блаже́нне./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:// не преста́й моля́ся о всех нас.


Перевод:

Ты был собеседником апостолу Павлу, вместе с ним возвещая нам проповедь Божественной благодати, объясняющий тайны Божии блаженный Иуда. Поэтому взываем к тебе: «Не переставай молиться обо всех нас».

Развернуть

Каноны и Акафисты

Случайный тест

«Thaddaeus» redirects here. For the saint known as Mar Addai, see Thaddeus of Edessa. For other uses, see Thaddeus.

Saint

Jude the Apostle

Anthonis van Dyck 088.jpg

Apostle Jude by Anthony van Dyck

Apostle and Martyr
Born 1st century AD
Galilee, Israel
Died c. AD 65
Armenia[1]
Venerated in All Christian denominations that venerate saints
Canonized Pre-Congregation
Major shrine St. Thaddeus Armenian Monastery, northern Iran; Saint Peter’s, Rome; Reims, Toulouse, France[citation needed]
Feast 28 October (Western Christianity)
19 June and 30 June,
(Eastern Christianity)[2]
Attributes Axe, club, canon, medallion
Patronage Armenia; lost causes; desperate situations; hospitals; St. Petersburg, Florida; Cotta;[3] the Chicago Police Department; Clube de Regatas do Flamengo (in Rio de Janeiro, Brazil); places in the Philippines (Lucena in Quezon, Sibalom in Antique, and Trece Martires in Cavite); and Sinajana (in Guam)

Jude (Greek: Ἰούδας Ἰακώβου translit. Ioúdas Iakóbou) was one of the Twelve Apostles of Jesus according to the New Testament. He is generally identified as Thaddeus (Greek: Θαδδαῖος; Coptic: ⲑⲁⲇⲇⲉⲟⲥ; Syriac/Aramaic: ܝܗܘܕܐ ܫܠܝܚܐ[4]), and is also variously called Judas Thaddaeus, Jude Thaddaeus, Jude of James, or Lebbaeus[5] and is considered as the founding father and the first Catholicos-Patriarch of the Armenian Apostolic Church.[citation needed] He is sometimes identified with Jude, the brother of Jesus, but is clearly distinguished from Judas Iscariot, the apostle who betrayed Jesus prior to his crucifixion. Catholic writer Michal Hunt suggests that Judas Thaddaeus became known as Jude after early translators of the New Testament from Greek into English sought to distinguish him from Judas Iscariot and subsequently abbreviated his forename.[6] Most versions of the New Testament in languages other than English and French refer to Judas and Jude by the same name.[7]

The Armenian Apostolic Church honors Thaddeus along with Saint Bartholomew as its patron saints. In the Roman Catholic Church, he is the patron saint of desperate cases and lost causes.[8]

Saint Jude’s attribute is a club. He is also often shown in icons with a flame around his head. This represents his presence at Pentecost, when he received the Holy Spirit with the other apostles. Another common attribute is Jude holding an image of Jesus Christ, known as the Image of Edessa. In some instances, he may be shown with a scroll or a book (the Epistle of Jude) or holding a carpenter’s rule.[9]

Identity[edit]

New Testament[edit]

Jude is clearly distinguished from Judas Iscariot, another apostle and later the betrayer of Jesus. Both Jude and Judas are translations of the name Ὶούδας in the Koine Greek language original text of the New Testament, which in turn is a Greek variant of Judah (Y’hudah), a name which was common among Jews at the time. In most Bibles in languages other than English and French, Jude and Judas are referred to by the same name.

Aside from Judas Iscariot, the New Testament mentions Jude or Judas six times, in four different contexts:

  1. «Jude of James», one of the twelve apostles (Luke 6:16 and Acts 1:13);
  2. «Judas, (not Judas Iscariot)», apparently an apostle (John 14:22);
  3. the brother of Jesus (Matthew 13:55, Mark 6:3);
  4. the writer of the Epistle of Jude, who identifies himself as «the brother of James» (Jude 1).

Catholic tradition generally holds all four to be the same person,[citation needed] while Protestants generally believe 1 and 2 to be one person,[10] although theologian Raymond Brown saw the identification as uncertain.[11] The latter two are also usually thought to be the same person, although this too is not certain, but different from 1 and 2.[citation needed]

Brother of James or son of James?[edit]

Translations into English from the original Greek of the New Testament vary in their rendering of Luke 6:16 and Acts 1:13. A literal translation of the references to Jude in these passages gives «Jude of James» (Greek: Ἰούδας Ἰακώβου), as in Young’s Literal Translation of the Bible, but scholars differ on whether this means «Jude, brother of James» or «Jude, son of James». The King James and the Douay-Rheims versions call him «Judas the brother of James», making him the same person as the writer of the Epistle of Jude, who identifies himself as «Jude, the servant of Jesus Christ, and brother of James» (Jude 1:1).

Most modern translations (including the New International Version, Revised Standard Version and New Revised Standard Version), identify him as «Jude the son of James», and not the same person as the author of the Epistle of Jude. Protestant scholar Darrell L. Bock writes that it must mean «son» not «brother», because when «brother» is intended, the Greek word for «brother» (adelphos) is present.[12] Bock also says that means he was not the brother of Jesus. Additionally the use of the genitive case of «James» (Iakovou) in Greek, usually signifies or implies the person’s father to be distinguished from his homonyms.[13]

Brother of Jesus?[edit]

Opinion is divided on whether Jude the apostle was also Jude, brother of Jesus, the traditional author of the Epistle of Jude.[14] Generally, Catholics believe the two Judes are the same person,[15] while Protestants do not.[citation needed]

According to the surviving fragments of the work Exposition of the Sayings of the Lord of the Apostolic Father Papias of Hierapolis, who lived c. 70–163 AD, Mary the wife of Cleophas or Alphaeus would be the mother of Judas the brother of Jesus that Papias identifies with Thaddeus:

Mary the wife of Cleophas or Alphaeus, who was the mother of James the bishop and apostle, and of Simon and Thaddeus, and of one Joseph…(Fragment X)[16]

Possible identity with Thaddeus[edit]

St. Thaddeus, St. Sandukht and other Christians in Sanatruk’s prison

In the apostolic lists at Matthew 10:3 and Mark 3:18, Jude is omitted, but there is a Thaddeus (or in some manuscripts of Matthew 10:3, «Lebbaeus who was surnamed Thaddaeus», as in the King James Version) listed in his place. This has led many Christians since early times to harmonize the lists by positing a «Jude Thaddeus», known by either name. This is made plausible by the fact that «Thaddeus» seems to be a nickname (see Thaddeus) and that many New Testament figures have multiple names (such as Simon Peter and Joseph Barnabas). A further reason is the fact that the name «Judas» was tarnished by Judas Iscariot. It has been argued that for this reason, it is unsurprising that Mark and Matthew refer to him by an alternate name.[17]

Some Biblical scholars reject this theory, however, holding that Jude and Thaddeus did not represent the same person.[18] They have proposed alternative theories to explain the discrepancy: an unrecorded replacement of one for the other during the ministry of Jesus because of apostasy or death;[19] the possibility that «twelve» was a symbolic number and an estimation;[20] or simply that the names were not recorded perfectly by the early church.[21]

Thaddeus, one of the twelve apostles, is often indistinguishable from Thaddeus of Edessa, one of the Seventy Disciples.[22][23]

In some Latin manuscripts of Matthew 10:3, Thaddeus is called Judas the Zealot.

In other manuscripts[edit]

According to the Golden Legend, which is a collection of hagiographies compiled by Jacobus de Voragine in the thirteenth century:

This Judas was called by many names. He was said Judas of James, for he was brother to James the Less, and he was called Thaddeus, which is as much to say as taking a prince; or Thadee is said of Thadea, that is a vesture, and of Deus, that is God, for he was vesture royal of God by ornament of virtues, by which he took Christ the prince. He is said also in the History Ecclesiastic, Lebbæus, which is as much to say as heart, or worshipper of heart. Or he is said Lebbæus of lebes, that is a vessel of heart by great hardiness, or a worshipper of heart by purity, a vessel by plenitude of grace, for he deserved to be a vessel of virtues and a caldron of grace.[24][25]

The same work writes that «Simon Cananean and Judas Thaddeus were brethren of James the Less and sons of Mary Cleophas, who was married to Alpheus.»

The Letter or Epistle of Saint Jude in the Bible is usually attributed to the Apostle Jude, and is a short piece. Some statues of Saint Jude include the letter (such as the statue of Saint Jude by Adam Kossowski in Faversham, Kent).[26]

Tradition and legend[edit]

Tradition holds that Saint Jude preached the Gospel in Judea, Samaria, Idumaea, Syria, Mesopotamia and Libya.[27] He is also said to have visited Beirut and Edessa, though the emissary of the latter mission is also identified as Thaddeus of Edessa, Addai,[28] one of the Seventy.[29] The 14th-century writer Nicephorus Callistus makes Jude the bridegroom at the wedding at Cana. The legend reports that St. Jude was born into a Jewish family in Paneas, a town in Galilee later rebuilt during the Roman period and renamed Caesarea Philippi.[30][note 1]

In all probability, he spoke both Greek and Aramaic, like almost all of his contemporaries in that area, and was a farmer by trade.[32] According to the legend, St. Jude was son of Clopas and Mary of Clopas, sister of the Virgin Mary.[33] Tradition has it that Jude’s father, Clopas, was martyred because of his forthright and outspoken devotion to the risen Christ.[citation needed]

Although Saint Gregory the Illuminator is credited as the «Apostle to the Armenians», when he baptized King Tiridates III of Armenia in 301, converting the Armenians, the Apostles Jude and Bartholomew are traditionally believed to have been the first to bring Christianity to Armenia, and are therefore venerated as the patron saints of the Armenian Apostolic Church. Linked to this tradition is the Saint Thaddeus Monastery (now in northern Iran) and Saint Bartholomew Monastery (now in southeastern Turkey) which were both constructed in what was then Armenia.[citation needed]

On October 4, 2015, the Catholicos of All Armenians Karekin II, consecrated the Saint Thaddeus Church in Masis, Armenia. The construction site of the Church was chosen by Vazgen I, the Catholicos of All Armenians, in 1991 and the ground blessing service was conducted in the same year.

Death and remains[edit]

According to tradition, Saint Jude suffered martyrdom about 65 AD in Beirut, in the Roman province of Syria during the 1st century in Lebanon together with the apostle Simon the Zealot, with whom he is usually connected. The axe that he is often shown holding in pictures symbolizes the way in which he was killed.[34] Their acts and martyrdom were recorded in an Acts of Simon and Jude that was among the collection of passions and legends traditionally associated with the legendary Abdias, bishop of Babylon, and said to have been translated into Latin by his disciple Tropaeus Africanus, according to the Golden Legend account of the saints.[35]

According to one account, Saint Jude’s body was brought from Beirut to Rome and placed in a crypt in St. Peter’s Basilica which is visited by many devotees. His bones are in the left transept of St. Peter’s Basilica under the main altar of St. Joseph, in one tomb with the remains of the apostle Simon the Zealot. These were moved here on 27 December 1665.[26] According to another popular tradition, the remains of St. Jude were preserved in an Armenian monastery on an island in the northern part of Issyk-Kul Lake in Kyrgyzstan at least until the mid-15th century. Later legends either deny that the remains are preserved there or claim that they were moved to a yet more desolate stronghold in the Pamir Mountains.[citation needed]

A plain ossuary marked with the inscription «Judas Thaddaeus» (Ιουδας Θαδδαιου) was found in Kefar Barukh, Jezreel Valley, alongside fragments of four uninscribed ossuaries. The site was dated by lamps and other pottery to no later than the early second century.[36]

Iconography[edit]

Jude is traditionally depicted carrying the image of Jesus in his hand or close to his chest, betokening the legend of the Image of Edessa, recorded in apocryphal correspondence between Jesus and Abgar which is reproduced in Eusebius’ History Ecclesiastica, I, xiii. Eusebius relates that King Abgar of Edessa (now Şanlıurfa in southeast Turkey) sent a letter to Jesus seeking a cure for an illness afflicting him. With the letter he sent his envoy Hannan, the keeper of the archives, offering his own home city to Jesus as a safe dwelling place. The envoy painted a likeness of Jesus with choice paints (or alternatively, impressed with Abgar’s faith, Jesus pressed his face into a cloth and gave it to Hannan) to take to Abgar with his answer. Upon seeing Jesus’ image, the king placed it with great honor in one of his palatial houses. After Christ’s execution, Jude Thomas the Apostle sent Addai, one of the 70 or 72 in Luke 10:1–12, to King Abgar[37] and the king was cured. Astonished, he converted to Christianity, along with many of the people under his rule. Additionally, St. Jude is often depicted with a flame above his head, representing his presence at Pentecost, when he was said to have received the Holy Spirit with the other apostles.[citation needed]

Veneration[edit]

According to tradition, after his martyrdom, pilgrims came to his grave to pray and many of them experienced the powerful intercessions of St. Jude. Thus the title, ‘The Saint for the Hopeless and the Despaired’. St. Bridget of Sweden and St. Bernard had visions from God asking each to accept St. Jude as ‘The Patron Saint of the Impossible’.[34][38][39] Jude is remembered (with Simon) in the Church of England with a Festival on 28 October.[40]

His feast day is 28 October (in the Roman Catholic Church, Anglican Communion, and Lutheran Church).

Apostle Jude son of James (Lebbaeus, Thaddaeus) the Brother of the Lord is commemorated on 19 June and 30 June (Synaxis of the Holy, Glorious and All-Praised Twelve Apostles) in the Eastern Orthodox Church.[41][42][43][44]

Thaddeus of Edessa, an Apostle of the Seventy (sometimes identified as Jude Thaddaeus, one of the Twelve Apostles) is commemorated on 21 August and 4 January (Synaxis of the Seventy Apostles) in the Eastern Orthodox Church.[41][42][45][46]

The Order of Preachers (better known as the Dominicans) began working in present-day Armenia soon after their founding in 1216. At that time, there was already a substantial devotion to Saint Jude by both Catholic and Orthodox Christians in the area. This lasted until Muslim persecution drove Christians from the area in the 18th century. Devotion to Saint Jude began again in earnest in the 19th century, starting in Italy and Spain, spreading to South America and finally to the United States (starting in the vicinity of Chicago) owing to the influence of the Claretians and the Dominicans in the 1920s.[citation needed]

Patronage[edit]

Among some Roman Catholics, Saint Jude is venerated as the «patron saint of hopeless causes». This practice is said to stem from the belief that few Christians invoked him for misplaced fear of praying to Christ’s betrayer, Judas Iscariot, because of their similar names. The ignored Jude thus supposedly became quite eager to assist anyone who sought his help, to the point of interceding in the most dire of circumstances.[47]

Saint Jude is the patron saint of the Chicago Police Department, of Customs Officers, of Clube de Regatas do Flamengo (a soccer team in Rio de Janeiro, Brazil) and of two St Jude’s GAA teams, the first in Templeogue Dublin 6W and also St Jude’s GAA club in Southampton & Bournemouth (UK). His other patronages include desperate situations and hospitals. One of his namesakes is St. Jude Children’s Research Hospital in Memphis, Tennessee, which has helped many children with terminal illnesses and their families since its founding in 1962.[48]

Shrines and churches[edit]

Many countries venerate the Apostle Jude and have constructed shrines or churches dedicated to his memory. Such sites include those in Australia, Brazil, Sri Lanka,[49] Cuba, India, Iran, the Philippines, New Zealand, the United Kingdom, the United States and Lebanon. The National Shrine of St. Jude in Chicago, Illinois, was founded in 1929 by the Claretian Missionaries. The Nationwide Center of St. Jude Devotions[50] in Baltimore was founded in 1917 by the Pallottines. The National Shrine of Saint Jude Thaddeus in the Philippines was erected by the Archdiocese of Manila in 1954 as Espíritu Santo Chinese Parish. The Shrine holds the saint’s novena liturgy every Thursday and is now under the Society of the Divine Word that also runs the attached Saint Jude Catholic School. The National Shrine of Saint Jude at Faversham in England was founded in 1955.[51] There is also a shrine of St. Jude built by the Dominicans (Order of Preachers) in Lagos, Nigeria.[52]

In Islam[edit]

The quranic account of the disciples of Jesus does not include their names, numbers, or any detailed accounts of their lives. Muslim exegesis, however, more or less agrees with the New Testament list and says that the disciples included Peter, Philip, Thomas, Bartholomew, Matthew, Andrew, James, Jude, John and Simon the Zealot.[53]

See also[edit]

  • Statue of Jude the Apostle, Charles Bridge
  • Veneration of Judas Thaddaeus (San Judas Tadeo) in Mexico

References[edit]

Notes[edit]

  1. ^ However, Philostorgius, the 5th-century Arian Christian historian, says in his Historia Ecclesiastica: «The district of Paneas was formerly called Dan. But in the course of time it came to be called Caesarea Philippi, and later still, when the heathen erected in it a statue of the God Pan, its name was changed to Paneas.»[31]

Citations[edit]

  1. ^ Butler, Alban. «St Jude, Apostle». EWTN. Retrieved 27 May 2014.
  2. ^ Lanzi, Fernando; Lanzi, Gioia (2004). Saints and Their Symbols: Recognizing Saints in Art and in Popular Images. Liturgical Press. p. 70. ISBN 9780814629703.
  3. ^ «St. Jude Shrine, Yoodhapuram». Yoodhapuramchurch.com. Archived from the original on 16 December 2013. Retrieved 16 December 2013.
  4. ^ «القديس يهوذا الرسول | لباوس المُلقب تداوس | St-Takla.org». st-takla.org. Retrieved 25 July 2020.
  5. ^ «Saint Jude». Encyclopædia Britannica. Retrieved 21 December 2020.
  6. ^ «The Letter of Saint Jude». Agape Bible Study. Archived from the original on 15 October 2015. Retrieved 19 October 2015.
  7. ^ «Frequently Asked Questions Regarding Saint Jude». Catholic Doors. Retrieved 19 October 2015.
  8. ^ Online, Catholic. «St. Jude Thaddaeus – Saints & Angels». Catholic Online. Retrieved 3 January 2020.
  9. ^ Fournier, Catherine (2010). «Saint Simon and Saint Jude». Domestic Church Communications Ltd.
  10. ^ Commentary on John 14:22, Expositor’s Bible Commentary CDROM, Zondervan, 1978
  11. ^ Brown, Raymond E., The Gospel According to Saint John volume 2, p. 641.
  12. ^ Darrell L. Bock, Luke, volume 1, 1:1–9:50, (Baker Books, 1994), p. 546
  13. ^ «Ποιος ήταν ο Άγιος Ιούδας ο Θαδδαίος». ΕΚΚΛΗΣΙΑ Online. 18 June 2019.
  14. ^ Neyrey, Jerome H., 2 Peter, Jude, Anchor Bible Reference Library, Doubleday, 1993. p.44-45.
  15. ^ «CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: The Brethren of the Lord». www.newadvent.org.
  16. ^ of Hierapolis, Papias. Exposition of the Sayings of the Lord. Fragment X. earlychristianwritings.com. Retrieved 10 September 2015.
  17. ^ For instance Otto Harpan, in «The Apostle» (Sands, 1962), quoted at «St. Jude». 12apostlesofthecatholicchurch.com. Archived from the original on 26 January 2005.
  18. ^ Pesch, Rudolf. «Simon-Petrus. Geschichte und geschichtliche Bedeutung der ersten Juengers Jesu Christ», Paepste und Papsttum 15, Hiersmann, 1980. p.36.
  19. ^ Meier, John P., A Marginal Jew volume 3, pp 130–133, 200 («Christian imagination was quick to harmonize and produce Jude Thaddeus, a conflation that has no basis in reality.»)
  20. ^ [1]Sanders, E.P., Jesus and Judaism, Fortress Press, 1985. ISBN 0-334-02091-3. p.102
  21. ^ Fitzmyer, Joseph, The Gospel according to Luke: Introduction, translation, and notes, Volume 2, The Anchor Bible, Garden City, NY: Doubleday, 1981–1985. ISBN 0-385-00515-6. p.619-620
  22. ^ Kutash, V. Rev. Ihor. «Thaddeus, Apostle of the Seventy». Ukrainian-orthodoxy.org. Archived from the original on 6 February 2012. Retrieved 16 December 2013.
  23. ^ Emanuela Marinelli (2014). «Judas, Thaddeus, Addai: possible connections with the vicissitudes of the Edessan and Constantinopolitan Mandylion and any research perspectives | Mimmo Repice and Emanuela Marinelli». Workshop on Advances in the Turin Shroud Investigation (ATSI). Academia.edu. Retrieved 2 May 2015.
  24. ^ de Voragine, Jacobus (1275). The Golden Legend or Lives Of The Saints. Retrieved 28 October 2018.
  25. ^ Stracke, Richard. Golden Legend: Life of SS. Simon and Jude. Retrieved 28 October 2018.
  26. ^ a b «Shrine of Saint Jude». 20 October 2016.
  27. ^ «About Saint Jude, Shrine of St. Jude Thaddeus, San Francisco, Ca». Stjude-shrine.org. Archived from the original on 3 October 2013. Retrieved 16 December 2013.
  28. ^ «CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Doctrine of Addai». newadvent.org. Retrieved 27 October 2016.
  29. ^ «Lk 10:1–12». usccb.org. Retrieved 26 October 2016.
  30. ^ Ján Majerník; Joseph Ponessa; Laurie Watson Manhardt (2005). Come and See: The Synoptics: On the Gospels of Matthew, Mark, Luke. Emmaus Road Publishing. p. 108. ISBN 978-1-931018-31-9.
  31. ^ John Francis Wilson (23 July 2004). Caesarea Philippi: Banias, the Lost City of Pan. I.B.Tauris. p. 61. ISBN 978-0-85771-115-1.
  32. ^ Richard Bauckham The Relatives of Jesus Themelios Volume 21 (2)pp.18–21 1996
  33. ^ «Who is St. Jude?, International Shrine of St. Jude, New Orleans, La». Judeshrine.com. Archived from the original on 18 November 2013. Retrieved 16 December 2013.
  34. ^ a b «St. Jude Shrine Koothattukulam : St.Jude the Apostle». Archived from the original on 1 December 2012.
  35. ^ «CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Apocrypha». www.newadvent.org.
  36. ^ Prausnitz M. and Rahmani L.Y. (1967). Jewish Burial Caves of the Early Second Century CE at Kfar Baruch. In Me’eretz Kishon: The Book of the ‘Emek. Kishon County Council, Tel Adashim. 309–312.
  37. ^ The Doctrine of Addai, see http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
  38. ^ «Biography of St. Jude Thaddeus, St. Jude’s Pilgrim Shrine, Travandrum, India». Stjudetvm.com. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 16 December 2013.
  39. ^ «Biography of St. Jude Thaddeus, St. Jude’s Novena». stjudenovena.org. Archived from the original on 19 April 2015. Retrieved 21 April 2015.
  40. ^ «The Calendar». The Church of England. Retrieved 27 March 2021.
  41. ^ a b «Άγιος Θαδδαίος ο Απόστολος». Ορθόδοξος Συναξαριστής. Retrieved 20 August 2019.
  42. ^ a b Saint Jude | History, Facts, & Feast Day. Retrieved 21 August 2019.
  43. ^ «ИУДА, БРАТ ГОСПОДЕНЬ — Древо». drevo-info.ru (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  44. ^ «Апостол Иу́да Иаковлев (Левве́й, Фадде́й), брат Господень». Православный Церковный календарь (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  45. ^ «ФАДДЕЙ, АПОСТОЛ — Древо». drevo-info.ru (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  46. ^ «Апостол от 70-ти Фадде́й Едесский, Бейрутский, епископ». Православный Церковный календарь (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  47. ^ Farmer, David (2011). «Jude». Oxford Dictionary of Saints (5th ed.). Oxford University Press. ISBN 978-0-19-959660-7. Retrieved 15 February 2022.
  48. ^ Orsi, Robert A. (1996). Thank you, St. Jude women’s devotion to the patron saint of hopeless causes. New Haven, Conn.: Yale University Press. pp. x. ISBN 9780300162691.
  49. ^ Wickramage, Hemamala. «The Sunday Leader Online – Review». www.thesundayleader.lk. Retrieved 24 November 2019.
  50. ^ «Nationwide Center of St. Jude Devotions». St. Jude Shrine. Retrieved 25 July 2020.
  51. ^ «Who is Saint Jude?». Carmelite.org. Archived from the original on 6 June 2015. Retrieved 2 May 2015.
  52. ^ «Dominican Shrine of St. Jude Thaddeus». Retrieved 25 July 2020.
  53. ^ Noegel, Scott B.; Wheeler, Brandon M. (2003). Historical Dictionary of Prophets in Islam and Judaism. Lanham, MD: Scarecrow Press (Rowman & Littlefield). p. 86. ISBN 978-0810843059. Muslim exegesis identifies the disciples of Jesus as Peter, Andrew, Matthew, Thomas, Philip, John, James, Bartholomew, and Simon

External links[edit]

  • Media related to Jude the Apostle at Wikimedia Commons

«Thaddaeus» redirects here. For the saint known as Mar Addai, see Thaddeus of Edessa. For other uses, see Thaddeus.

Saint

Jude the Apostle

Anthonis van Dyck 088.jpg

Apostle Jude by Anthony van Dyck

Apostle and Martyr
Born 1st century AD
Galilee, Israel
Died c. AD 65
Armenia[1]
Venerated in All Christian denominations that venerate saints
Canonized Pre-Congregation
Major shrine St. Thaddeus Armenian Monastery, northern Iran; Saint Peter’s, Rome; Reims, Toulouse, France[citation needed]
Feast 28 October (Western Christianity)
19 June and 30 June,
(Eastern Christianity)[2]
Attributes Axe, club, canon, medallion
Patronage Armenia; lost causes; desperate situations; hospitals; St. Petersburg, Florida; Cotta;[3] the Chicago Police Department; Clube de Regatas do Flamengo (in Rio de Janeiro, Brazil); places in the Philippines (Lucena in Quezon, Sibalom in Antique, and Trece Martires in Cavite); and Sinajana (in Guam)

Jude (Greek: Ἰούδας Ἰακώβου translit. Ioúdas Iakóbou) was one of the Twelve Apostles of Jesus according to the New Testament. He is generally identified as Thaddeus (Greek: Θαδδαῖος; Coptic: ⲑⲁⲇⲇⲉⲟⲥ; Syriac/Aramaic: ܝܗܘܕܐ ܫܠܝܚܐ[4]), and is also variously called Judas Thaddaeus, Jude Thaddaeus, Jude of James, or Lebbaeus[5] and is considered as the founding father and the first Catholicos-Patriarch of the Armenian Apostolic Church.[citation needed] He is sometimes identified with Jude, the brother of Jesus, but is clearly distinguished from Judas Iscariot, the apostle who betrayed Jesus prior to his crucifixion. Catholic writer Michal Hunt suggests that Judas Thaddaeus became known as Jude after early translators of the New Testament from Greek into English sought to distinguish him from Judas Iscariot and subsequently abbreviated his forename.[6] Most versions of the New Testament in languages other than English and French refer to Judas and Jude by the same name.[7]

The Armenian Apostolic Church honors Thaddeus along with Saint Bartholomew as its patron saints. In the Roman Catholic Church, he is the patron saint of desperate cases and lost causes.[8]

Saint Jude’s attribute is a club. He is also often shown in icons with a flame around his head. This represents his presence at Pentecost, when he received the Holy Spirit with the other apostles. Another common attribute is Jude holding an image of Jesus Christ, known as the Image of Edessa. In some instances, he may be shown with a scroll or a book (the Epistle of Jude) or holding a carpenter’s rule.[9]

Identity[edit]

New Testament[edit]

Jude is clearly distinguished from Judas Iscariot, another apostle and later the betrayer of Jesus. Both Jude and Judas are translations of the name Ὶούδας in the Koine Greek language original text of the New Testament, which in turn is a Greek variant of Judah (Y’hudah), a name which was common among Jews at the time. In most Bibles in languages other than English and French, Jude and Judas are referred to by the same name.

Aside from Judas Iscariot, the New Testament mentions Jude or Judas six times, in four different contexts:

  1. «Jude of James», one of the twelve apostles (Luke 6:16 and Acts 1:13);
  2. «Judas, (not Judas Iscariot)», apparently an apostle (John 14:22);
  3. the brother of Jesus (Matthew 13:55, Mark 6:3);
  4. the writer of the Epistle of Jude, who identifies himself as «the brother of James» (Jude 1).

Catholic tradition generally holds all four to be the same person,[citation needed] while Protestants generally believe 1 and 2 to be one person,[10] although theologian Raymond Brown saw the identification as uncertain.[11] The latter two are also usually thought to be the same person, although this too is not certain, but different from 1 and 2.[citation needed]

Brother of James or son of James?[edit]

Translations into English from the original Greek of the New Testament vary in their rendering of Luke 6:16 and Acts 1:13. A literal translation of the references to Jude in these passages gives «Jude of James» (Greek: Ἰούδας Ἰακώβου), as in Young’s Literal Translation of the Bible, but scholars differ on whether this means «Jude, brother of James» or «Jude, son of James». The King James and the Douay-Rheims versions call him «Judas the brother of James», making him the same person as the writer of the Epistle of Jude, who identifies himself as «Jude, the servant of Jesus Christ, and brother of James» (Jude 1:1).

Most modern translations (including the New International Version, Revised Standard Version and New Revised Standard Version), identify him as «Jude the son of James», and not the same person as the author of the Epistle of Jude. Protestant scholar Darrell L. Bock writes that it must mean «son» not «brother», because when «brother» is intended, the Greek word for «brother» (adelphos) is present.[12] Bock also says that means he was not the brother of Jesus. Additionally the use of the genitive case of «James» (Iakovou) in Greek, usually signifies or implies the person’s father to be distinguished from his homonyms.[13]

Brother of Jesus?[edit]

Opinion is divided on whether Jude the apostle was also Jude, brother of Jesus, the traditional author of the Epistle of Jude.[14] Generally, Catholics believe the two Judes are the same person,[15] while Protestants do not.[citation needed]

According to the surviving fragments of the work Exposition of the Sayings of the Lord of the Apostolic Father Papias of Hierapolis, who lived c. 70–163 AD, Mary the wife of Cleophas or Alphaeus would be the mother of Judas the brother of Jesus that Papias identifies with Thaddeus:

Mary the wife of Cleophas or Alphaeus, who was the mother of James the bishop and apostle, and of Simon and Thaddeus, and of one Joseph…(Fragment X)[16]

Possible identity with Thaddeus[edit]

St. Thaddeus, St. Sandukht and other Christians in Sanatruk’s prison

In the apostolic lists at Matthew 10:3 and Mark 3:18, Jude is omitted, but there is a Thaddeus (or in some manuscripts of Matthew 10:3, «Lebbaeus who was surnamed Thaddaeus», as in the King James Version) listed in his place. This has led many Christians since early times to harmonize the lists by positing a «Jude Thaddeus», known by either name. This is made plausible by the fact that «Thaddeus» seems to be a nickname (see Thaddeus) and that many New Testament figures have multiple names (such as Simon Peter and Joseph Barnabas). A further reason is the fact that the name «Judas» was tarnished by Judas Iscariot. It has been argued that for this reason, it is unsurprising that Mark and Matthew refer to him by an alternate name.[17]

Some Biblical scholars reject this theory, however, holding that Jude and Thaddeus did not represent the same person.[18] They have proposed alternative theories to explain the discrepancy: an unrecorded replacement of one for the other during the ministry of Jesus because of apostasy or death;[19] the possibility that «twelve» was a symbolic number and an estimation;[20] or simply that the names were not recorded perfectly by the early church.[21]

Thaddeus, one of the twelve apostles, is often indistinguishable from Thaddeus of Edessa, one of the Seventy Disciples.[22][23]

In some Latin manuscripts of Matthew 10:3, Thaddeus is called Judas the Zealot.

In other manuscripts[edit]

According to the Golden Legend, which is a collection of hagiographies compiled by Jacobus de Voragine in the thirteenth century:

This Judas was called by many names. He was said Judas of James, for he was brother to James the Less, and he was called Thaddeus, which is as much to say as taking a prince; or Thadee is said of Thadea, that is a vesture, and of Deus, that is God, for he was vesture royal of God by ornament of virtues, by which he took Christ the prince. He is said also in the History Ecclesiastic, Lebbæus, which is as much to say as heart, or worshipper of heart. Or he is said Lebbæus of lebes, that is a vessel of heart by great hardiness, or a worshipper of heart by purity, a vessel by plenitude of grace, for he deserved to be a vessel of virtues and a caldron of grace.[24][25]

The same work writes that «Simon Cananean and Judas Thaddeus were brethren of James the Less and sons of Mary Cleophas, who was married to Alpheus.»

The Letter or Epistle of Saint Jude in the Bible is usually attributed to the Apostle Jude, and is a short piece. Some statues of Saint Jude include the letter (such as the statue of Saint Jude by Adam Kossowski in Faversham, Kent).[26]

Tradition and legend[edit]

Tradition holds that Saint Jude preached the Gospel in Judea, Samaria, Idumaea, Syria, Mesopotamia and Libya.[27] He is also said to have visited Beirut and Edessa, though the emissary of the latter mission is also identified as Thaddeus of Edessa, Addai,[28] one of the Seventy.[29] The 14th-century writer Nicephorus Callistus makes Jude the bridegroom at the wedding at Cana. The legend reports that St. Jude was born into a Jewish family in Paneas, a town in Galilee later rebuilt during the Roman period and renamed Caesarea Philippi.[30][note 1]

In all probability, he spoke both Greek and Aramaic, like almost all of his contemporaries in that area, and was a farmer by trade.[32] According to the legend, St. Jude was son of Clopas and Mary of Clopas, sister of the Virgin Mary.[33] Tradition has it that Jude’s father, Clopas, was martyred because of his forthright and outspoken devotion to the risen Christ.[citation needed]

Although Saint Gregory the Illuminator is credited as the «Apostle to the Armenians», when he baptized King Tiridates III of Armenia in 301, converting the Armenians, the Apostles Jude and Bartholomew are traditionally believed to have been the first to bring Christianity to Armenia, and are therefore venerated as the patron saints of the Armenian Apostolic Church. Linked to this tradition is the Saint Thaddeus Monastery (now in northern Iran) and Saint Bartholomew Monastery (now in southeastern Turkey) which were both constructed in what was then Armenia.[citation needed]

On October 4, 2015, the Catholicos of All Armenians Karekin II, consecrated the Saint Thaddeus Church in Masis, Armenia. The construction site of the Church was chosen by Vazgen I, the Catholicos of All Armenians, in 1991 and the ground blessing service was conducted in the same year.

Death and remains[edit]

According to tradition, Saint Jude suffered martyrdom about 65 AD in Beirut, in the Roman province of Syria during the 1st century in Lebanon together with the apostle Simon the Zealot, with whom he is usually connected. The axe that he is often shown holding in pictures symbolizes the way in which he was killed.[34] Their acts and martyrdom were recorded in an Acts of Simon and Jude that was among the collection of passions and legends traditionally associated with the legendary Abdias, bishop of Babylon, and said to have been translated into Latin by his disciple Tropaeus Africanus, according to the Golden Legend account of the saints.[35]

According to one account, Saint Jude’s body was brought from Beirut to Rome and placed in a crypt in St. Peter’s Basilica which is visited by many devotees. His bones are in the left transept of St. Peter’s Basilica under the main altar of St. Joseph, in one tomb with the remains of the apostle Simon the Zealot. These were moved here on 27 December 1665.[26] According to another popular tradition, the remains of St. Jude were preserved in an Armenian monastery on an island in the northern part of Issyk-Kul Lake in Kyrgyzstan at least until the mid-15th century. Later legends either deny that the remains are preserved there or claim that they were moved to a yet more desolate stronghold in the Pamir Mountains.[citation needed]

A plain ossuary marked with the inscription «Judas Thaddaeus» (Ιουδας Θαδδαιου) was found in Kefar Barukh, Jezreel Valley, alongside fragments of four uninscribed ossuaries. The site was dated by lamps and other pottery to no later than the early second century.[36]

Iconography[edit]

Jude is traditionally depicted carrying the image of Jesus in his hand or close to his chest, betokening the legend of the Image of Edessa, recorded in apocryphal correspondence between Jesus and Abgar which is reproduced in Eusebius’ History Ecclesiastica, I, xiii. Eusebius relates that King Abgar of Edessa (now Şanlıurfa in southeast Turkey) sent a letter to Jesus seeking a cure for an illness afflicting him. With the letter he sent his envoy Hannan, the keeper of the archives, offering his own home city to Jesus as a safe dwelling place. The envoy painted a likeness of Jesus with choice paints (or alternatively, impressed with Abgar’s faith, Jesus pressed his face into a cloth and gave it to Hannan) to take to Abgar with his answer. Upon seeing Jesus’ image, the king placed it with great honor in one of his palatial houses. After Christ’s execution, Jude Thomas the Apostle sent Addai, one of the 70 or 72 in Luke 10:1–12, to King Abgar[37] and the king was cured. Astonished, he converted to Christianity, along with many of the people under his rule. Additionally, St. Jude is often depicted with a flame above his head, representing his presence at Pentecost, when he was said to have received the Holy Spirit with the other apostles.[citation needed]

Veneration[edit]

According to tradition, after his martyrdom, pilgrims came to his grave to pray and many of them experienced the powerful intercessions of St. Jude. Thus the title, ‘The Saint for the Hopeless and the Despaired’. St. Bridget of Sweden and St. Bernard had visions from God asking each to accept St. Jude as ‘The Patron Saint of the Impossible’.[34][38][39] Jude is remembered (with Simon) in the Church of England with a Festival on 28 October.[40]

His feast day is 28 October (in the Roman Catholic Church, Anglican Communion, and Lutheran Church).

Apostle Jude son of James (Lebbaeus, Thaddaeus) the Brother of the Lord is commemorated on 19 June and 30 June (Synaxis of the Holy, Glorious and All-Praised Twelve Apostles) in the Eastern Orthodox Church.[41][42][43][44]

Thaddeus of Edessa, an Apostle of the Seventy (sometimes identified as Jude Thaddaeus, one of the Twelve Apostles) is commemorated on 21 August and 4 January (Synaxis of the Seventy Apostles) in the Eastern Orthodox Church.[41][42][45][46]

The Order of Preachers (better known as the Dominicans) began working in present-day Armenia soon after their founding in 1216. At that time, there was already a substantial devotion to Saint Jude by both Catholic and Orthodox Christians in the area. This lasted until Muslim persecution drove Christians from the area in the 18th century. Devotion to Saint Jude began again in earnest in the 19th century, starting in Italy and Spain, spreading to South America and finally to the United States (starting in the vicinity of Chicago) owing to the influence of the Claretians and the Dominicans in the 1920s.[citation needed]

Patronage[edit]

Among some Roman Catholics, Saint Jude is venerated as the «patron saint of hopeless causes». This practice is said to stem from the belief that few Christians invoked him for misplaced fear of praying to Christ’s betrayer, Judas Iscariot, because of their similar names. The ignored Jude thus supposedly became quite eager to assist anyone who sought his help, to the point of interceding in the most dire of circumstances.[47]

Saint Jude is the patron saint of the Chicago Police Department, of Customs Officers, of Clube de Regatas do Flamengo (a soccer team in Rio de Janeiro, Brazil) and of two St Jude’s GAA teams, the first in Templeogue Dublin 6W and also St Jude’s GAA club in Southampton & Bournemouth (UK). His other patronages include desperate situations and hospitals. One of his namesakes is St. Jude Children’s Research Hospital in Memphis, Tennessee, which has helped many children with terminal illnesses and their families since its founding in 1962.[48]

Shrines and churches[edit]

Many countries venerate the Apostle Jude and have constructed shrines or churches dedicated to his memory. Such sites include those in Australia, Brazil, Sri Lanka,[49] Cuba, India, Iran, the Philippines, New Zealand, the United Kingdom, the United States and Lebanon. The National Shrine of St. Jude in Chicago, Illinois, was founded in 1929 by the Claretian Missionaries. The Nationwide Center of St. Jude Devotions[50] in Baltimore was founded in 1917 by the Pallottines. The National Shrine of Saint Jude Thaddeus in the Philippines was erected by the Archdiocese of Manila in 1954 as Espíritu Santo Chinese Parish. The Shrine holds the saint’s novena liturgy every Thursday and is now under the Society of the Divine Word that also runs the attached Saint Jude Catholic School. The National Shrine of Saint Jude at Faversham in England was founded in 1955.[51] There is also a shrine of St. Jude built by the Dominicans (Order of Preachers) in Lagos, Nigeria.[52]

In Islam[edit]

The quranic account of the disciples of Jesus does not include their names, numbers, or any detailed accounts of their lives. Muslim exegesis, however, more or less agrees with the New Testament list and says that the disciples included Peter, Philip, Thomas, Bartholomew, Matthew, Andrew, James, Jude, John and Simon the Zealot.[53]

See also[edit]

  • Statue of Jude the Apostle, Charles Bridge
  • Veneration of Judas Thaddaeus (San Judas Tadeo) in Mexico

References[edit]

Notes[edit]

  1. ^ However, Philostorgius, the 5th-century Arian Christian historian, says in his Historia Ecclesiastica: «The district of Paneas was formerly called Dan. But in the course of time it came to be called Caesarea Philippi, and later still, when the heathen erected in it a statue of the God Pan, its name was changed to Paneas.»[31]

Citations[edit]

  1. ^ Butler, Alban. «St Jude, Apostle». EWTN. Retrieved 27 May 2014.
  2. ^ Lanzi, Fernando; Lanzi, Gioia (2004). Saints and Their Symbols: Recognizing Saints in Art and in Popular Images. Liturgical Press. p. 70. ISBN 9780814629703.
  3. ^ «St. Jude Shrine, Yoodhapuram». Yoodhapuramchurch.com. Archived from the original on 16 December 2013. Retrieved 16 December 2013.
  4. ^ «القديس يهوذا الرسول | لباوس المُلقب تداوس | St-Takla.org». st-takla.org. Retrieved 25 July 2020.
  5. ^ «Saint Jude». Encyclopædia Britannica. Retrieved 21 December 2020.
  6. ^ «The Letter of Saint Jude». Agape Bible Study. Archived from the original on 15 October 2015. Retrieved 19 October 2015.
  7. ^ «Frequently Asked Questions Regarding Saint Jude». Catholic Doors. Retrieved 19 October 2015.
  8. ^ Online, Catholic. «St. Jude Thaddaeus – Saints & Angels». Catholic Online. Retrieved 3 January 2020.
  9. ^ Fournier, Catherine (2010). «Saint Simon and Saint Jude». Domestic Church Communications Ltd.
  10. ^ Commentary on John 14:22, Expositor’s Bible Commentary CDROM, Zondervan, 1978
  11. ^ Brown, Raymond E., The Gospel According to Saint John volume 2, p. 641.
  12. ^ Darrell L. Bock, Luke, volume 1, 1:1–9:50, (Baker Books, 1994), p. 546
  13. ^ «Ποιος ήταν ο Άγιος Ιούδας ο Θαδδαίος». ΕΚΚΛΗΣΙΑ Online. 18 June 2019.
  14. ^ Neyrey, Jerome H., 2 Peter, Jude, Anchor Bible Reference Library, Doubleday, 1993. p.44-45.
  15. ^ «CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: The Brethren of the Lord». www.newadvent.org.
  16. ^ of Hierapolis, Papias. Exposition of the Sayings of the Lord. Fragment X. earlychristianwritings.com. Retrieved 10 September 2015.
  17. ^ For instance Otto Harpan, in «The Apostle» (Sands, 1962), quoted at «St. Jude». 12apostlesofthecatholicchurch.com. Archived from the original on 26 January 2005.
  18. ^ Pesch, Rudolf. «Simon-Petrus. Geschichte und geschichtliche Bedeutung der ersten Juengers Jesu Christ», Paepste und Papsttum 15, Hiersmann, 1980. p.36.
  19. ^ Meier, John P., A Marginal Jew volume 3, pp 130–133, 200 («Christian imagination was quick to harmonize and produce Jude Thaddeus, a conflation that has no basis in reality.»)
  20. ^ [1]Sanders, E.P., Jesus and Judaism, Fortress Press, 1985. ISBN 0-334-02091-3. p.102
  21. ^ Fitzmyer, Joseph, The Gospel according to Luke: Introduction, translation, and notes, Volume 2, The Anchor Bible, Garden City, NY: Doubleday, 1981–1985. ISBN 0-385-00515-6. p.619-620
  22. ^ Kutash, V. Rev. Ihor. «Thaddeus, Apostle of the Seventy». Ukrainian-orthodoxy.org. Archived from the original on 6 February 2012. Retrieved 16 December 2013.
  23. ^ Emanuela Marinelli (2014). «Judas, Thaddeus, Addai: possible connections with the vicissitudes of the Edessan and Constantinopolitan Mandylion and any research perspectives | Mimmo Repice and Emanuela Marinelli». Workshop on Advances in the Turin Shroud Investigation (ATSI). Academia.edu. Retrieved 2 May 2015.
  24. ^ de Voragine, Jacobus (1275). The Golden Legend or Lives Of The Saints. Retrieved 28 October 2018.
  25. ^ Stracke, Richard. Golden Legend: Life of SS. Simon and Jude. Retrieved 28 October 2018.
  26. ^ a b «Shrine of Saint Jude». 20 October 2016.
  27. ^ «About Saint Jude, Shrine of St. Jude Thaddeus, San Francisco, Ca». Stjude-shrine.org. Archived from the original on 3 October 2013. Retrieved 16 December 2013.
  28. ^ «CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Doctrine of Addai». newadvent.org. Retrieved 27 October 2016.
  29. ^ «Lk 10:1–12». usccb.org. Retrieved 26 October 2016.
  30. ^ Ján Majerník; Joseph Ponessa; Laurie Watson Manhardt (2005). Come and See: The Synoptics: On the Gospels of Matthew, Mark, Luke. Emmaus Road Publishing. p. 108. ISBN 978-1-931018-31-9.
  31. ^ John Francis Wilson (23 July 2004). Caesarea Philippi: Banias, the Lost City of Pan. I.B.Tauris. p. 61. ISBN 978-0-85771-115-1.
  32. ^ Richard Bauckham The Relatives of Jesus Themelios Volume 21 (2)pp.18–21 1996
  33. ^ «Who is St. Jude?, International Shrine of St. Jude, New Orleans, La». Judeshrine.com. Archived from the original on 18 November 2013. Retrieved 16 December 2013.
  34. ^ a b «St. Jude Shrine Koothattukulam : St.Jude the Apostle». Archived from the original on 1 December 2012.
  35. ^ «CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Apocrypha». www.newadvent.org.
  36. ^ Prausnitz M. and Rahmani L.Y. (1967). Jewish Burial Caves of the Early Second Century CE at Kfar Baruch. In Me’eretz Kishon: The Book of the ‘Emek. Kishon County Council, Tel Adashim. 309–312.
  37. ^ The Doctrine of Addai, see http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
  38. ^ «Biography of St. Jude Thaddeus, St. Jude’s Pilgrim Shrine, Travandrum, India». Stjudetvm.com. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 16 December 2013.
  39. ^ «Biography of St. Jude Thaddeus, St. Jude’s Novena». stjudenovena.org. Archived from the original on 19 April 2015. Retrieved 21 April 2015.
  40. ^ «The Calendar». The Church of England. Retrieved 27 March 2021.
  41. ^ a b «Άγιος Θαδδαίος ο Απόστολος». Ορθόδοξος Συναξαριστής. Retrieved 20 August 2019.
  42. ^ a b Saint Jude | History, Facts, & Feast Day. Retrieved 21 August 2019.
  43. ^ «ИУДА, БРАТ ГОСПОДЕНЬ — Древо». drevo-info.ru (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  44. ^ «Апостол Иу́да Иаковлев (Левве́й, Фадде́й), брат Господень». Православный Церковный календарь (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  45. ^ «ФАДДЕЙ, АПОСТОЛ — Древо». drevo-info.ru (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  46. ^ «Апостол от 70-ти Фадде́й Едесский, Бейрутский, епископ». Православный Церковный календарь (in Russian). Retrieved 14 July 2022.
  47. ^ Farmer, David (2011). «Jude». Oxford Dictionary of Saints (5th ed.). Oxford University Press. ISBN 978-0-19-959660-7. Retrieved 15 February 2022.
  48. ^ Orsi, Robert A. (1996). Thank you, St. Jude women’s devotion to the patron saint of hopeless causes. New Haven, Conn.: Yale University Press. pp. x. ISBN 9780300162691.
  49. ^ Wickramage, Hemamala. «The Sunday Leader Online – Review». www.thesundayleader.lk. Retrieved 24 November 2019.
  50. ^ «Nationwide Center of St. Jude Devotions». St. Jude Shrine. Retrieved 25 July 2020.
  51. ^ «Who is Saint Jude?». Carmelite.org. Archived from the original on 6 June 2015. Retrieved 2 May 2015.
  52. ^ «Dominican Shrine of St. Jude Thaddeus». Retrieved 25 July 2020.
  53. ^ Noegel, Scott B.; Wheeler, Brandon M. (2003). Historical Dictionary of Prophets in Islam and Judaism. Lanham, MD: Scarecrow Press (Rowman & Littlefield). p. 86. ISBN 978-0810843059. Muslim exegesis identifies the disciples of Jesus as Peter, Andrew, Matthew, Thomas, Philip, John, James, Bartholomew, and Simon

External links[edit]

  • Media related to Jude the Apostle at Wikimedia Commons

ПРАЗДНИКИ С КРИМИНАЛЬНОЙ ПОДОПЛЕКОЙ

По версии Олега Логинова.

28 октября – ДЕНЬ ПАМЯТИ СВЯТОГО ИУДЫ ФАДДЕЯ

(ST. JUDE THADDEUS MEMORIAL DAY)

 

Иуда Фаддей (Иуда Иаковлев или Леввей, Lebbaeus), брат Иакова Алфеева – один  из двенадцати апостолов, учеников Иисуса Христа.

Согласно преданию, апостол Иуда проповедовал в Палестине, в Аравии, Сирии и Месопотамии и умер мученической смертью в Армении во второй половине  1 века н. э.

Как-то нехорошо получилось. На Кавказе Армения считается оплотом христианства. За что здорово пострадала от турок. Но именно в этой стране жесточайшей казни были преданы апостолы Фаддей и Варфоломей, первые просветители, принесшие христианство на ее земли.

Святой Фаддей был одним из 12 учеников Иисуса Христа. Восприняв его учение, стал прозываться Леввеем, то есть «сердечным», и Фаддеем, то есть «хвалящим», ибо прославлял Христа и возвестил Евангелие многим народам. Проповедовал в Палестине, Аравии, Сирии и Месопотамии, пока не добрался до Армении, где обратил в христианство дочь царя. Армянский государь страшно разгневался. Сначала он казнил дочь, а потом и Фаддея. Всесте с ним был казнен другой праведник Симон по прозвищу «Зилот», тоже причисленный святым мученикам.

Хендрик Гольциус.» Мученичество Симона и Иуды Фаддея».

По легенде это происходило так:

«Царь велел затравить святого хищными зверями, но звери легли у его ног; затем бросили его в печь, но ветер охладил печь. Наконец, царь приказал умертвить его мечом. Но лишь меч поразил апостола, как небесный свет осветил его тело, земля затряслась, расселся камень и принял тело. Язычники обратились в бегство. Это было в 44 г. по Р. Х.».

Святой Фаддей и другие христиане в тюрьме Санатрука.

Но, вообще-то, орудием его казни считается секира или алебарда, поэтому святого Иуду Фаддея часто изображают с этими видами оружия.

Стефан Лохнер. «Мученичество святых Симона и Иуды Фаддея»

Через три века на месте захоронения апостола был возведен монастырь Тадеи. Мощи святого Фаддея хранятся в Эчмиадзинском соборе. А вообще в его честь воздвигнуты церкви в Иране, Иордании, Азербайджане и в российском городе Сочи.

Фоторейтинг по теме «Картины про казни апостолов»

*Использованы тексты из Википедии и других интернетресурсов.

День памяти Святого апостола Иуды Православная церковь отмечает  2 июля (19 июня по ст.ст.) и 12 июля (30 июня по ст.ст.) (Собор 12 апостолов).

Святой апостол Иуда, согласно Библии один из 12 апостолов, был сыном праведного Иосифа Обручника от первой жены. С точностью неизвестно, кто была мать Иуды. Родился он в галилейском городе Назарете.

Святой апостол Иуда имел и другие имена. Евангелист Матфей называет его Леввеем и Фаддеем. Леввей значит «сердечен», Фаддей означает «хвалящий», ибо он прославлял и исповедал Христа и возвестил Евангелие многим народам. В Евангелии от Луки и Деяниях апостол назван Иудой Иаковлевым, что традиционно понималось как Иуда, брат Иакова, а в Деяниях святых апостолов он упоминается под именем Варсавы.

О жизни и деятельности святого Апостола Иуды известно очень немного. Известно, что Иуда согрешил пред Господом своим маловерием. Кроме того, он оказал Христу и небратолюбие, как о том пишется в житии Иакова. В начале земного служения Иисуса Христа сыновья Иосифа, в том числе и Иуда, не верили в Его Божественную сущность. Предание указывает, что, когда праведный Иосиф Обручник, возвратившись из Египта, стал делить между сыновьями принадлежавшую ему землю, он пожелал выделить часть и Христу Спасителю, рожденному от Пречистой Девы Марии. Братья воспротивились этому, и только старший из них, Иаков, принял Иисуса Христа в совместное владение своей долей и за это был назван братом Господним.

Позднее Иуда поверил во Христа Спасителя как ожидаемого Мессию, всем сердцем обратился к Нему и был избран Им в число ближайших 12‑ти учеников. Но, помня свой грех, апостол Иуда считал себя недостойным называться братом Божьим и в своем соборном послании именует себя лишь братом Иакова. В своем послании он называл себя: «Иуда, раб Иисуса Христа, брат Иакова».

После вознесения Иисуса Христа на небо, Апостол Иуда отправился с проповедью Евангелия. По свидетельству церковного историка Никифора, «божественный Иуда, не Искариотский, а иной, которому было двоякое наименование Фаддей и Леввей, сын Иосифа, брат же Иакова, сброшенного с крыши храма иерусалимского, проповедовал Евангелие  … «. Он распространял христианскую веру сначала в Иудее, Галилее, Самарии и Идумее, а затем ‑ в странах Аравии, Сирии и Месопотамии и, наконец, пришел в город Эдессу.

Сохранилось известие, что святой апостол Иуда ходил с проповедью в Персию и оттуда написал на греческом языке свое соборное послание, в кратких словах которого заключено много глубоких истин. Оно содержит догматическое учение о Святой Троице, о воплощении Господа Иисуса Христа, о различии Ангелов добрых и злых, о будущем Страшном Суде. В нравственном отношении апостол убеждает верующих беречь себя от плотской нечистоты, быть исправными в своих должностях, молитве, вере и любви, заблудших обращать на путь спасения, охранять себя от учений еретиков. Апостол Иуда учит, что недостаточно только веры во Христа, необходимы еще и добрые дела, свойственные христианскому учению.

Святой апостол Иуда мученически скончался около 80-го года в Армении, в городе Арате, где он был распят на кресте и пронзен стрелами.

Предполагаемая могила Святого апостола Иуды расположена на территории армянского монастыря святого Фаддея на северо-западе Ирана.

Материал подготовлен на основе информации открытых источников

«Фаддей» перенаправляется сюда. О святом, известном как Мар Аддай, см. Фаддей Эдесский. Для использования в других целях см. Фаддей.

Святой апостол Иуда

Антонис ван Дайк 088.jpg

Апостол Иуда к Энтони ван Дейк

Апостол и мученик
Родившийся 1 век нашей эры
Галилея, Римская империя
Умер 1 век нашей эры
Армения[1]
Почитается в Все Христианские деноминации которые почитают святые
ислам
Канонизированный Преконгрегация
Основной святыня Армянский монастырь Святого Фаддея, северный Иран; Святой Петр, Рим; Реймс, Тулуза, Франция[нужна цитата ]
Праздник 28 октября (Западное христианство )
19 июня и 21 августа (Восточное христианство )[2][неудачная проверка ]
Атрибуты Топор, дубинка, лодка, весло, медальон
Покровительство Армения; безнадежные дела; безвыходные ситуации; больницы; Санкт-Петербург, Флорида; Котта;[3] в Департамент полиции Чикаго; Clube de Regatas do Flamengo из Рио-де-Жанейро, Бразилия; Lucena, Кесон, Сибалом, Античный, и Trece Mártires, Кавите, то Филиппины; и Синаджана в Гуам

Джуд, также известный как Иуда Фаддей[4] (Греческий: Θαδδαῖος; Коптский: ⲑⲁⲇⲇⲉⲟⲥ; Сирийский / арамейский: ܝܗܘܕܐ ܫܠܝܚܐ),[5] был одним из Двенадцать апостолов из Иисус согласно Новый Завет. Его обычно отождествляют с Фаддей, а также по-разному называется Иуда Джеймса, Иуда Фаддей, Иуда Фаддей или же Lebbaeus. Иногда его отождествляют с Иуда, брат Иисуса, но четко отличается от Иуда Искариот, то апостол который предал Иисуса до его распятия. Католический писатель Михал Хант предполагает, что Иуда Фаддей стал известен как Иуд после первых переводчиков Новый Завет из Греческий на английский язык стремился отличить его от Иуды Искариота и впоследствии сократил его имя.[6] Большинство версий Нового Завета на других языках, кроме английского и Французский относятся к Иуде и Иуде под тем же именем.[7]

В Армянская Апостольская Церковь чтит Фаддея вместе с Святой Варфоломей как его святые покровители. в Римская католическая церковь, он покровитель отчаянных случаев и проигранных дел.[8]

Атрибут святого Иуды — это клуб. Также его часто показывают в иконки с пламенем вокруг головы. Это представляет его присутствие в Пятидесятница, когда он получил Святой Дух с другими апостолами. Еще один распространенный атрибут — Джуд держит изображение Иисус Христос, известный как Образ Эдессы. В некоторых случаях его могут показать со свитком или книгой ( Послание Иуды ) или держащие столярное правило.[9]

Личность

Новый Завет

Иуда четко отличается от Иуда Искариот, еще один апостол, а затем предатель Иисус. Иуда, и Иуда являются переводами имени ούδας в Койне греческий язык оригинальный текст Новый Завет, что, в свою очередь, является греческим вариантом Иуда (Y’hudah), имя, которое было распространено среди евреев в то время. В большинстве Библий на других языках, кроме английского и французского, Иуда и Иуда упоминаются под одним и тем же именем.

Помимо Иуды Искариота, Новый Завет упоминает Иуду или Иуду шесть раз в четырех разных контекстах:

  1. «Иуда Иакова», один из двенадцати апостолов (Луки 6:16 и Деяния 1:13 );
  2. «Иуда (не Иуда Искариот)», по-видимому, апостол (Иоанна 14:22 );
  3. в брат Иисуса (Матфея 13:55, Марка 6: 3 );
  4. автор Послание Иуды, который называет себя «братом Иакова» (Иуда 1 ).

Католическая традиция обычно считает всех четверых одним и тем же человеком,[нужна цитата ] в то время как протестанты обычно считают, что 1 и 2 — это одно лицо,[10] хотя теолог Раймонд Браун считал идентификацию неопределенной.[11] Последние двое также обычно считаются одним и тем же человеком, хотя это тоже не точно, но отличается от 1 и 2.[нужна цитата ]

Брат Иакова или сын Иакова?

Переводы на английский язык с греческого оригинала Нового Завета различаются в переводе Луки 6:16 и Деяния 1:13. Дословный перевод ссылок на Иуду в этих отрывках дает «Иуду Иакова», как в Дословный перевод Юнга Библии, но ученые расходятся во мнениях относительно того, означает ли это «Иуда, брат Иакова» или «Иуда, сын Иакова». Король Джеймс и Дуэ-Реймс версии называют его «Иуда, брат Иакова», что делает его тем же человеком, что и автор Послание Иуды, который называет себя «Иудой, рабом Иисуса Христа и братом Иакова» (Иуды 1: 1).

Большинство современных переводов (включая Новая международная версия, Пересмотренная стандартная версия и Новая пересмотренная стандартная версия ), идентифицировать его как «Иуда, сына Иакова», а не то же лицо, что и автор Послание Иуды. Протестантский ученый Даррелл Л. Бок пишет, что оно должно означать «сын», а не «брат», потому что, когда подразумевается «брат», присутствует греческое слово «брат» (adelphos).[12] Бок также говорит, что это означает, что он не был братом Иисуса. Кроме того, использование родительного падежа «Джеймс» (Iakovou) в греческом языке обычно означает или подразумевает, что отца человека следует отличать от его омонимов.[13]

Брат Иисуса?

Мнения разделились относительно того, был ли апостол Иуда также Иуда, брат Иисуса, традиционный автор Послание Иуды.[14] Как правило, католики считают, что два иуда — одно и то же лицо,[15] в то время как протестанты обычно этого не делают.

По сохранившимся фрагментам работы Изложение слов Господа из Апостольский отец Папия Иераполя, который жил c. 70–163 гг. Н.э., Мария, жена Клеофа или Алфея, будет матерью Иуда, брат Иисуса что Папий отождествляет с Фаддеем:

Мария, жена Клеофа или Алфея, которая была матерью епископа и апостола Иакова, Симона и Фаддея, и некоего Иосифа …(Фрагмент X)[16]

Возможная идентичность с Фаддеем

Святой Фаддей, Святой Сандухт и другие христиане в Санатрук тюрьма

В апостольских списках на Матфея 10: 3 и Марка 3:18, Иуда опущен, но есть Фаддей (или в некоторых рукописях Матфея 10: 3, «Леввей, которого прозвали Фаддей», как в Версия короля Джеймса ) указан вместо него. Это побудило многих христиан с давних времен согласовать списки, постулируя «Иуда Фаддей», известного под любым именем. Это становится правдоподобным, потому что «Фаддей» кажется прозвищем (см. Фаддей ) и что многие персонажи Нового Завета имеют несколько имен (например, Симон Петр и Иосиф Варнава ). Еще одна причина заключается в том, что имя «Иуда» было запятнано Иуда Искариот. Утверждалось, что по этой причине неудивительно, что Марк и Мэтью обращаются к нему под другим именем.[17]

Немного Библеисты отвергнуть эту теорию, однако, утверждая, что Иуда и Фаддей не представляли одного и того же человека.[18] Они предложили альтернативные теории, чтобы объяснить это несоответствие: незарегистрированная замена одной на другую во время служения Иисуса из-за отступничество или смерть;[19] возможность того, что «двенадцать» было символическим числом и оценкой;[20] или просто то, что эти имена не были полностью записаны ранней церковью.[21]

Фаддей, один из двенадцати апостолов, часто неотличим от Фаддей Эдесский, один из Семьдесят учеников.[22][23]

В некоторых латинских рукописях от Матфея 10: 3 Фаддей называется Иуда Зилот.

В других рукописях

В соответствии с Золотая легенда, который представляет собой набор жития составленный Якобус де Вараджин в тринадцатом веке:

Этого Иуду называли многими именами. Его называли Иудой Иаковом, потому что он был братом Иакова Меньшего, и его звали Фаддей, что равносильно захвату князя; или Фади сказано о Фадеи, то есть облачении, и о Деусе, то есть Боге, потому что он был царственным облачением Бога, украшенным добродетелями, которым он взял Христа как князя. Он также упоминается в «Истории духовенства», Леббеус, что значит «сердце» или «поклонник сердца». Или его называют Lebbus of lebes, то есть сосуд сердца великой стойкостью, или поклонник сердца чистотой, сосуд полнотой благодати, ибо он заслуживал быть сосудом добродетелей и котлом благодати.[24][25]

В этой же работе написано, что «Саймон Кананеан и Иуда Фаддей были братьями Джеймс Меньший и сыновья Мэри Клеофас, который был женат на Алфей.»

Письмо или послание святого Иуды в Библии обычно приписывается апостолу Иуде и представляет собой небольшой фрагмент. Некоторые статуи Святого Иуда включают письмо (например, статуя Святого Иуды Адама Коссовского в Фавершеме, Кент).[26]

Традиция и легенда

Предание гласит, что Святой Иуда проповедовал Евангелие в Иудея, Самария, Идумея, Сирия, Месопотамия и Ливия.[27] Он также сказал, что посетил Бейрут и Эдесса, хотя эмиссар последней миссии также идентифицирован как Фаддей Эдесский, Аддаи,[28] один из семидесяти.[29] Писатель 14 века Никифор Каллист делает Иуда женихом на свадьба в Кане. Легенда сообщает, что Святой Иуда родился в Еврейский семья в Панеас, город в Галилея позже перестроен в римский период и переименован Кесария Филипповая.[30][примечание 1]

По всей видимости, он говорил на обоих Греческий и арамейский, как и почти все его современники в той местности, по профессии был фермером. Согласно легенде, святой Иуда был сыном Clopas и Мария Клопа, сестра Дева Мария.[32] Предание гласит, что отец Иуды, Клопас, принял мученическую смерть из-за своей прямой и откровенной преданности воскресшему Христу.[нужна цитата ]

Несмотря на то что Святой Григорий Просветитель считается «Апостолом армян», когда он крестил короля Тиридат III Армении в 301 г., обращая армян, апостолов Иуда и Варфоломей традиционно считаются первыми, кто принес христианство к Армения, и поэтому почитаются как святые покровители Армянская Апостольская Церковь. С этой традицией связана Монастырь Святого Фаддея (сейчас на севере Ирана) и Свято-Варфоломеевский монастырь (сейчас на юго-востоке Турции), которые были построены на территории тогдашней Армении.[нужна цитата ]

Предание гласит, что апостол Иуда был вегетарианец.[33]

Смерть и останки

По преданию, Святой Иуда пострадал мученичество около 65 г. н.э. в Бейрут, в римской провинции Сирия вместе с апостолом Симон Фанатик, с которыми он обычно связан. Топор, который его часто изображают в руке, символизирует то, как он был убит.[34] Их действия и мученичество были записаны в Деяния Симона и Иуды это было в собрании страстей и легенд, традиционно связанных с легендарным Абдиас, епископ Вавилона, и считается, что он был переведен на латынь его учеником Тропеем Африканским, согласно Золотая легенда счет святых.[35]

Через некоторое время после его смерти тело святого Иуды было перевезено из Бейрута в Рим и помещен в склеп в Базилика Святого Петра который посетили многие преданные. Сейчас его кости находятся в левом трансепте базилики Святого Петра под главным алтарем Святого Иосифа, в одной гробнице с останками апостола Симона Зилота. Они были перенесены сюда 27 декабря 1665 года.[26] Согласно другой популярной традиции, останки святого Иуды были сохранены в армянском монастыре на острове в северной части Озеро Иссык-Куль в Кыргызстан по крайней мере, до середины 15 века. Более поздние легенды либо отрицают, что там сохранились останки, либо утверждают, что они были перенесены в еще более пустынную цитадель в Памирские горы.[нужна цитата ]

Равнина склеп отмечен надписью «Иуда Фаддей» (Ιουδας Θαδδαιου) был найден в Кефар Барух, Изреельская долина, наряду с фрагментами четырех оссуариев без надписей. Это место было датировано светильниками и другой глиняной посудой не позднее начала II века.[36]

Иконография

Иуда традиционно изображается несущим образ Иисуса в руке или близко к груди, что свидетельствует о легенде о Образ Эдессы, записанный в апокрифической переписке между Иисусом и Абгар который воспроизводится в Евсевий ‘ History Ecclesiastica, I, xiii. Евсевий рассказывает, что царь Абгар из Эдесса (сейчас же Шанлыурфа на юго-востоке индюк ) послал Иисусу письмо, в котором искал лекарство от поразившей его болезни. С письмом он отправил своего посланника Ханнан, хранитель архивов, предлагающий Иисусу свой родной город в качестве безопасного жилища. Посланник нарисовал подобие Иисуса отборными красками (или, альтернативно, впечатленный верой Авгара, Иисус прижал его лицо к ткани и отдал его Ханнан) отнести Абгару с его ответом. Увидев образ Иисуса, царь с большой честью поместил его в одном из своих роскошных домов. После казни Христа апостол Иуда Фома послал Аддаи, одного из 70 или 72 человек. Луки 10: 1–12, королю Абгару[37] и царь выздоровел. Удивленный, он обратился в христианство вместе со многими людьми под его властью. Кроме того, святого Иуду часто изображают с пламенем над головой, символизируя его присутствие на Пятидесятнице, когда он, как говорят, принял Святого Духа вместе с другими апостолами.[нужна цитата ]

Почитание

По преданию, после его мученической кончины паломники приходили к его могиле, чтобы помолиться, и многие из них испытали могущественные заступничества святого Иуды. Отсюда и название «Святой для безнадежных и отчаявшихся». Санкт-Петербург Бриджит из Швеции и св. Бернар были видения от Бога, просящие каждого принять святого Иуду как «покровителя невозможного».[34][38][39]

Его фестиваль 28 октября (Римская католическая церковь, Англиканская община, и Лютеранская церковь ); и 19 июня и 21 августа (Восточная Православная Церковь ).[40][41]

В Орден проповедников (более известные как доминиканцы) начали работать в современной Армении вскоре после своего основания в 1216 году. В то время католические и православные христиане в этом районе уже испытывали существенную преданность Святому Иуде. Так продолжалось до тех пор, пока гонения не изгнали христиан из этого района в 18 веке. Посвящение святому Иуде возобновилось всерьез в 19 веке, начиная с Италия и Испания, распространяясь на Южная Америка и, наконец, Соединенные Штаты (начиная с Чикаго ) за счет влияния Кларетины и Доминиканцы в 1920-е гг.[нужна цитата ]

Покровительство

Среди некоторых католиков святой Иуда почитается как «покровитель безнадежных дел «. Эта практика проистекает из убеждения, что немногие христиане взывали к нему из-за неуместного страха молиться предателю Христа, Иуда Искариот, из-за их схожих имен. Таким образом, игнорируемый Джуд, предположительно, очень хотел помочь любому, кто обращался к нему за помощью, вплоть до ходатайства в самых ужасных обстоятельствах. Церковь также хотела поощрять почитание этого «забытого» апостола и утверждала, что святой Иуда заступится за любое проигранное дело, чтобы доказать свою святость и рвение по Христу.[нужна цитата ]

Святой Иуда — покровитель Департамент полиции Чикаго таможенников, из Clube de Regatas do Flamengo (а футбольный команда в Рио-де-Жанейро, Бразилия) и двух команд GAA в Сент-Джуде, первая в Templeogue Dublin 6W, а также клуб St Jude’s GAA в Саутгемптоне и Борнмуте (Великобритания). Его другие покровительства включают безвыходные ситуации и больницы. Один из его тезок Детская исследовательская больница Св. Иуды в Мемфис, Теннесси, который помог многим детям с неизлечимыми заболеваниями и их семьям с момента своего основания в 1962 году.[42]

Святыни и церкви

Многие страны почитают апостола Иуду и построили святыни или церкви, посвященные его памяти. К таким сайтам относятся сайты в Австралии, Бразилии, Шри-Ланке,[43] Куба, Индия, Иран, Филиппины, Новая Зеландия, Великобритания, США и Ливан. В Национальная святыня святого Иуды в Чикаго, штат Иллинойс, была основана в 1929 г. Кларетинские миссионеры. Общенациональный центр поклонения святого Иуды[44] в Балтимор была основана в 1917 г. Паллоттин. В Национальный храм Святого Иуда Фаддея на Филиппинах был возведен Архиепископия Манилы в 1954 году как Espíritu Santo Китайский Приход. Каждый четверг в святыне проводится литургия новены святого. Общество Божественного Слова который также запускает прикрепленный Католическая школа Святого Иуды. В Национальный храм святого Иуды в Faversham в Англии была основана в 1955 году.[45] Есть также храм Святого Иуды, построенный доминиканцами (Орден проповедников) в Лагосе, Нигерия.[46]

В исламе

В Коранический счет ученики из Иисус не включает их имена, номера или какие-либо подробные отчеты об их жизни. Мусульманин экзегетика однако более или менее согласен с Новый Завет список и говорит, что ученики включены Питер, Филип, Томас, Варфоломей, Мэтью, Андрей, Джеймс, Джуд, Джон и Симон Фанатик.[47]

Смотрите также

  • Статуя апостола Иуды, Карлов мост
  • Почитание Иуды Фаддея (Сан-Иуда Тадео) в Мексике

Пояснительные примечания

  1. ^ Однако Филосторгий, арианский христианский историк V века, говорит в своем Historia Ecclesiastica: «Район Панеас раньше назывался Дан. Но со временем он стал называться Кесарией Филипповой, и еще позже, когда язычники установили в нем статую бога Пана, его название было изменено на Панеас».[31]

Рекомендации

  1. ^ Батлер, Олбан. «Святой Иуда, апостол». EWTN. Получено 27 мая 2014.
  2. ^ Ланци, Фернандо; Ланци, Джоя (2004). Святые и их символы: узнавание святых в искусстве и в популярных образах. Литургическая пресса. п. 70. ISBN  9780814629703.
  3. ^ «Святилище Святого Иуды, Йодхапурам». Yoodhapuramchurch.com. Архивировано из оригинал 16 декабря 2013 г.. Получено 16 декабря 2013.
  4. ^ «Святой Иуда». Британская энциклопедия. Получено 19 октября 2015.
  5. ^ «القديس يهوذا الرسول | لباوس المُلقب تداوس | St-Takla.org». st-takla.org. Получено 25 июля 2020.
  6. ^ «Письмо святого Иуды». Изучение Библии Агапе. Архивировано из оригинал 15 октября 2015 г.. Получено 19 октября 2015.
  7. ^ «Часто задаваемые вопросы о Святом Иуде». Католические двери. Получено 19 октября 2015.
  8. ^ Интернет, католик. «Святой Иуда Фаддей — Святые и ангелы». Католический Интернет. Получено 3 января 2020.
  9. ^ Фурнье, Катрин (2010). «Святой Симон и Святой Иуда». Домашняя церковная коммуникация, ООО
  10. ^ Комментарий к Иоанна 14:22, компакт-диск с библейскими комментариями толкователя, Зондерван, 1978
  11. ^ Браун, Раймонд Э., Евангелие от Иоанна том 2, стр. 641.
  12. ^ Даррелл Л. Бок, Луки, том 1, 1: 1–9: 50, (Бейкер Букс, 1994), стр. 546
  13. ^ «Ποιος ήταν ο Άγιος Ιούδας ο Θαδδαίος». ΕΚΚΛΗΣΙΑ Онлайн.
  14. ^ Нейрей, Джером Х., 2 Петр, Иуда, Библейская справочная библиотека Anchor, Doubleday, 1993. стр.44-45.
  15. ^ «КАТОЛИЧЕСКАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ: Братья Господни».
  16. ^ Иераполис, Папий. Изложение слов Господа. Фрагмент X. Earlychristianwritings.com. Получено 10 сентября 2015.
  17. ^ Например, Отто Харпан в «Апостоле» (Sands, 1962), цитируется в «Сент-Джуд». 12apostlesofthecatholicchurch.com. Архивировано из оригинал 26 января 2005 г.
  18. ^ Пеш, Рудольф. «Симон-Петрус. Geschichte und geschichtliche Bedeutung der ersten Juengers Jesu Christ», Paepste und Papsttum 15, Hiersmann, 1980. с.36.
  19. ^ Мейер, Джон П., Маргинальный еврей том 3, стр. 130–133, 200 («Христианское воображение быстро согласовало и породило Иуду Фаддея, смешение, не имеющее реальной основы»).
  20. ^ [1]Сандерс, Э., Иисус и иудаизм, Fortress Press, 1985. ISBN  0-334-02091-3. стр.102
  21. ^ Фитцмайер, Джозеф, Евангелие от Луки: введение, перевод и примечания, Том 2, Якорная Библия, Гарден-Сити, Нью-Йорк: Doubleday, 1981–1985. ISBN  0-385-00515-6. стр.619-620
  22. ^ Куташ, В. Преподобный Игорь. «Фаддей, апостол семидесяти». Ukrainian-orthodoxy.org. Архивировано из оригинал 6 февраля 2012 г.. Получено 16 декабря 2013.
  23. ^ Эмануэла Маринелли (2014). «Иуда, Фаддей, Аддай: возможные связи с превратностями Эдессанского и Константинопольского Мандилиона и любые перспективы исследования | Миммо Репис и Эмануэла Маринелли». Семинар по достижениям в расследовании Туринской плащаницы (ATSI). Academia.edu. Получено 2 мая 2015.
  24. ^ де Воражин, Якобус (1275 г.). Золотая легенда или жития святых. Получено 28 октября 2018.
  25. ^ Stracke, Ричард. Золотая легенда: Жизнь СС. Саймон и Джуд. Получено 28 октября 2018.
  26. ^ а б «Святыня святого Иуды».
  27. ^ «О Святом Иуде, Храме Святого Иуды Фаддея, Сан-Франциско, Калифорния». Stjude-shrine.org. Архивировано из оригинал 3 октября 2013 г.. Получено 16 декабря 2013.
  28. ^ «КАТОЛИЧЕСКАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ: Доктрина Аддаи». newadvent.org. Получено 27 октября 2016.
  29. ^ «Лк 10: 1–12». usccb.org. Получено 26 октября 2016.
  30. ^ Ян Майерник; Джозеф Понесса; Лори Уотсон Манхардт (2005). Приходите и смотрите: синоптики: Евангелие от Матфея, Марка, Луки. Эммаус Роуд Паблишинг. п. 108. ISBN  978-1-931018-31-9.
  31. ^ Джон Фрэнсис Уилсон (23 июля 2004 г.). Кесария Филипповая: Баниас, затерянный город Пана. И. Б. Таурис. п. 61. ISBN  978-0-85771-115-1.
  32. ^ «Кто такой святой Иуд? Международный храм святого Иуда, Новый Орлеан, штат Луизиана». Judeshrine.com. Архивировано из оригинал 18 ноября 2013 г.. Получено 16 декабря 2013.
  33. ^ Мюррей, Лоуренс (1 июня 1998 г.). УДИВИТЕЛЬНОЕ РАСПРОСТРАНЕНИЕ ХРИСТИАНСТВА. ISBN  978-0-9722149-2-6.
  34. ^ а б «Храм Святого Иуды Кутхаттукулам: Святой Иуда Апостол». Архивировано из оригинал 1 декабря 2012 г.
  35. ^ «КАТОЛИЧЕСКАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ: Апокрифы».
  36. ^ Праусниц М. и Рахмани Л.Ю. (1967). Еврейские погребальные пещеры начала II века н.э. в Кфар Барух. В Меэрец Кишон: Книга Эмек. Совет округа Кишон, Тель-Адашим. 309–312.
  37. ^ Доктрина Аддаи, см. http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
  38. ^ «Биография святого Иуды Фаддея, Паломнический храм святого Иуды, Травандрам, Индия». Stjudetvm.com. Архивировано из оригинал 3 декабря 2013 г.. Получено 16 декабря 2013.
  39. ^ «Биография св. Иуды Фаддея, Св. Иуды Новены». stjudenovena.org.
  40. ^ «Άγιος Θαδδαίος ο Απόστολος». Ορθόδοξος Συναξαριστής. Получено 20 августа 2019.
  41. ^ Святой Иуд | История, факты и праздник. Получено 21 августа 2019.
  42. ^ Орси, Роберт А. (1996). Спасибо, преданность женщин Св. Иуды покровителю безнадежных дел.. Нью-Хейвен, Коннектикут: Издательство Йельского университета. стр. x. ISBN  9780300162691.
  43. ^ Викрамадж, Хемамала. «The Sunday Leader Online — Обзор». www.thesundayleader.lk. Получено 24 ноября 2019.
  44. ^ http://www.stjudeshrine.org/sj. «Общенациональный центр поклонения святого Иуды». Храм Святого Иуды. Получено 25 июля 2020.
  45. ^ «Кто такой Святой Иуда?». Carmelite.org. Архивировано из оригинал 6 июня 2015 г.. Получено 2 мая 2015.
  46. ^ «Доминиканский храм Святого Иуда Фаддея». Получено 25 июля 2020.
  47. ^ Noegel, Scott B .; Уилер, Брэндон М. (2003). Исторический словарь пророков в исламе и иудаизме. Лэнхэм, Мэриленд: Scarecrow Press (Роман и Литтлфилд). п. 86. ISBN  978-0810843059. В мусульманской экзегезе учениками Иисуса были Петр, Андрей, Матфей, ​​Фома, Филипп, Иоанн, Иаков, Варфоломей и Симон.

внешняя ссылка

  • СМИ, связанные с Иуда Апостол в Wikimedia Commons

Like this post? Please share to your friends:
  • Праздник святого иосифа обручника
  • Праздник святого илии пророка
  • Праздник святого иакова
  • Праздник святого зачатия
  • Праздник святого жана во франции