https://sputnik-georgia.ru/20211217/v-gruzii-otmechayut-den-svyatoy-varvary—barbaroba-262927736.html
В Грузии отмечают день cвятой Варвары – Барбароба
В Грузии отмечают день cвятой Варвары – Барбароба
Грузинская православная церковь 17 декабря отмечает День cвятой Варвары или Барбароба, как называют торжество в Грузии 17.12.2021, Sputnik Грузия
2021-12-17T08:51+0400
2021-12-17T08:51+0400
2021-12-17T09:38+0400
общество
религия
справки
новости
грузия
дня поминовения святой варвары
праздник
церковный праздник
религиозный праздник
календарь религиозных праздников
/html/head/meta[@name=’og:title’]/@content
/html/head/meta[@name=’og:description’]/@content
https://cdnn1.img.sputnik-georgia.com/img/23422/76/234227682_0:0:1763:992_1920x0_80_0_0_83335c6faca68c9819c152bb0cf18548.jpg
Святую Варвару грузины почитают издревле и считают покровительницей детей – праздничные службы в этот день проходят во всех действующих церквях Грузии. Только в Тбилиси в честь cвятой Варвары возведены четыре храма – первый из них был построен в VIII веке.Во многих семьях на «Барбароба» по традиции пекут «лобиани» – лепешки с фасолевой начинкой. На Барбароба в Грузии отмечают и «бедоба» – «день судьбы» в переводе с грузинского, поэтому очень важно, кто в качестве гостя переступит первым порог дома.В День cвятой Варвары все Варвары-Барбаре отмечают именины.Житие cвятойСвятая Варвара жила и пострадала в IV веке, при императоре Максимиане – идя на смерть, великомученица испросила у Господа себе дар спасать от болезни и внезапной смерти всех, кто будет вспоминать ее и ее страдания.Варвара родилась в городе Илиополе Финикийском в знатной и богатой семье. Отец Варвары, язычник Диоскор, рано овдовев, всю силу душевной привязанности сосредоточил на своей единственной дочери.Диоскор решил выдать Варвару замуж, как только она стала совершеннолетней. Но Варвара, узнав о Боге-Творце и о Христе Спасителе и уверовав, тайно приняла Святое крещение и под разными предлогами отказывала женихам.Дочери измену Диоскор не простил и выдал Варвару как христианку тогдашнему правителю Максимиану. Красота Варвары покорила Максимиана. Он убеждал ее отречься от своей веры и принести идолам жертву.Когда предложение правителя Варвара отвергла и объявила всенародно себя верующей во Христа как в Бога и Спасителя людей, ее предали жестоким пыткам. По церковным хроникам святая дева удостоилась явления самого Спасителя – Он исцелял ее от ран и обещал ей великую награду на Небе.Максимиан, видя, что заставить христианку отречься от веры не могут ни пытки и ни лесть, повелел отсечь ей голову мечом, а жестокосердный Диоскор стал палачом собственной дочери.Вывести на казнь Варвару приказали совершенно обнаженной для большего издевательства. Но Господь сотворил чудо – святую Варвару как одежда окутал неземной свет и ее наготы никто не увидел. Святая Иулиания была обезглавлена вместе с Варварой.Божия кара постигла Максимиана и Диоскора. Вскоре после казни разразилась страшная гроза и ударами молнии были убиты оба.Галентиан, один из жителей города, похоронил с почестями останки святых дев. Над местом захоронения была выстроена церковь, известная тем, что приносила исцеление страждущим.Подписывайтесь на видео-новости из Грузии на нашем YouTube-канале.
https://sputnik-georgia.ru/20211016/pravoslavnyy-tserkovnyy-kalendar-na-2022-god-260606210.html
Sputnik Грузия
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
2021
Sputnik Грузия
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
Новости
ru_GE
Sputnik Грузия
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
https://cdnn1.img.sputnik-georgia.com/img/23422/76/234227682_0:0:1763:1322_1920x0_80_0_0_2b2501ad517a67e8d772f09ccea428d0.jpg
Sputnik Грузия
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
день святой варвары барбароба грузия
день святой варвары барбароба грузия
08:51 17.12.2021 (обновлено: 09:38 17.12.2021)
Подписаться на
Грузинская православная церковь 17 декабря отмечает День cвятой Варвары или Барбароба, как называют торжество в Грузии
Святую Варвару грузины почитают издревле и считают покровительницей детей – праздничные службы в этот день проходят во всех действующих церквях Грузии. Только в Тбилиси в честь cвятой Варвары возведены четыре храма – первый из них был построен в VIII веке.
Во многих семьях на «Барбароба» по традиции пекут «лобиани» – лепешки с фасолевой начинкой. На Барбароба в Грузии отмечают и «бедоба» – «день судьбы» в переводе с грузинского, поэтому очень важно, кто в качестве гостя переступит первым порог дома.
В День cвятой Варвары все Варвары-Барбаре отмечают именины.
Житие cвятой
Святая Варвара жила и пострадала в IV веке, при императоре Максимиане – идя на смерть, великомученица испросила у Господа себе дар спасать от болезни и внезапной смерти всех, кто будет вспоминать ее и ее страдания.
Варвара родилась в городе Илиополе Финикийском в знатной и богатой семье. Отец Варвары, язычник Диоскор, рано овдовев, всю силу душевной привязанности сосредоточил на своей единственной дочери.
Будущая cвятая с юного возраста отличалась необыкновенной красотой и умом. Диоскор, чтобы уберечь Варвару от посторонних взоров и влияния христиан, построил специальный замок для дочери, откуда она выходила только с разрешения отца.
Диоскор решил выдать Варвару замуж, как только она стала совершеннолетней. Но Варвара, узнав о Боге-Творце и о Христе Спасителе и уверовав, тайно приняла Святое крещение и под разными предлогами отказывала женихам.
Дочери измену Диоскор не простил и выдал Варвару как христианку тогдашнему правителю Максимиану. Красота Варвары покорила Максимиана. Он убеждал ее отречься от своей веры и принести идолам жертву.
Когда предложение правителя Варвара отвергла и объявила всенародно себя верующей во Христа как в Бога и Спасителя людей, ее предали жестоким пыткам. По церковным хроникам святая дева удостоилась явления самого Спасителя – Он исцелял ее от ран и обещал ей великую награду на Небе.
Максимиан, видя, что заставить христианку отречься от веры не могут ни пытки и ни лесть, повелел отсечь ей голову мечом, а жестокосердный Диоскор стал палачом собственной дочери.
Вывести на казнь Варвару приказали совершенно обнаженной для большего издевательства. Но Господь сотворил чудо – святую Варвару как одежда окутал неземной свет и ее наготы никто не увидел. Святая Иулиания была обезглавлена вместе с Варварой.
Божия кара постигла Максимиана и Диоскора. Вскоре после казни разразилась страшная гроза и ударами молнии были убиты оба.
Галентиан, один из жителей города, похоронил с почестями останки святых дев. Над местом захоронения была выстроена церковь, известная тем, что приносила исцеление страждущим.
Подписывайтесь на видео-новости из Грузии на нашем YouTube-канале.
Saint Barbara |
|
---|---|
St. Barbara with her attribute – three-windowed tower, central panel of St. Barbara Altarpiece (1447), National Museum in Warsaw |
|
Virgin martyr | |
Born | Mid-third century Heliopolis, Phoenice, Roman Empire (present-day Baalbek, Lebanon) |
Died | Late-third century to early-fourth century (executed by her father) |
Venerated in |
|
Feast |
|
Attributes | Three-windowed tower, palm, chalice, lightning, a crown of martyrdom |
Patronage | Paternò, Rieti (Italy); armourers; architects; artillerymen; firemen; firework makers; mathematicians; miners; tunnelers; lightning; chemical engineers; prisoners; Strategic Rocket Forces of the Russian Federation, Russian Missile Strategic Forces; Lebanon |
Saint Barbara (Ancient Greek: Ἁγία Βαρβάρα; Coptic: Ϯⲁⲅⲓⲁ Ⲃⲁⲣⲃⲁⲣⲁ; Church Slavonic: Великомученица Варва́ра Илиопольская; Arabic: القديسة الشهيدة بربارة), known in the Eastern Orthodox Church as the Great Martyr Barbara, was an early Christian Lebanese and Greek saint and martyr. Accounts place her in the 3rd century in Heliopolis Phoenicia, present-day Baalbek, Lebanon, and recent discovered texts in the Saida early church archives suggest her maternal grandmother is a descendant from Miye ou Miye village.[1][2] There is no reference to her in the authentic early Christian writings nor in the original recension of Saint Jerome’s martyrology.[3]
Despite the legends detailing her story, the earliest references to her supposed 3rd-century life do not appear until the 7th century, and veneration of her was common, especially in the East, from the 9th century.[4]
Because of doubts about the historicity of her legend,[5] she was removed from the General Roman Calendar in the 1969 revision, though not from the Catholic Church’s list of saints.[6]
Saint Barbara is often portrayed with miniature chains and a tower. As one of the Fourteen Holy Helpers, Barbara continues to be a popular saint in modern times, perhaps best known as the patron saint of armourers, artillerymen, military engineers, miners and others who work with explosives because of her legend’s association with lightning, and also of mathematicians. A 15th-century French version of her story credits her with thirteen miracles, many of which reflect the security she offered that her devotees would not die before getting to make confession and receiving extreme unction.[4]
Life[edit]
According to the hagiographies,[4][7] Barbara, the daughter of a rich pagan named Dioscorus, was carefully guarded by her father who kept her locked up in a tower in order to preserve her from the outside world. Having secretly become a Christian, she rejected an offer of marriage that she received through her father.
Before going on a journey, her father commanded that a private bath-house be erected for her use near her dwelling, and during his absence, Barbara had three windows put in it, as a symbol of the Holy Trinity, instead of the two originally intended. When her father returned, she acknowledged herself to be a Christian. Dragged before the prefect of the province, Martinianus, who had her cruelly tortured, Barbara held true to her Christian faith. During the night, the dark prison was bathed in light and new miracles occurred. Every morning, her wounds were healed. Torches that were to be used to burn her went out as soon as they came near her. Finally, she was condemned to death by beheading. Her father himself carried out the death sentence. However, as punishment, he was struck by lightning on the way home and his body was consumed by flame. Barbara was buried by a Christian, Valentinus, and her tomb became the site of miracles. This summary omits picturesque details, supplemented from Old French accounts.[4]
According to the Golden Legend, her martyrdom took place on December 4 «in the reign of emperor Maximianus and Prefect Marcien» (r. 286–305); the year was given as 267 in the French version edited by Father Harry F. Williams of the Anglican Community of the Resurrection (1975).
Veneration[edit]
Saint Barbara and her tower, French (Villeloup, Aube), c. 1520–30, polychromed limestone
The name of Saint Barbara was known in Rome in the 7th century;[4] her cult can be traced to the 9th century, at first in the East. Since there is no mention of her in the earlier martyrologies, her historicity is considered doubtful.[8]
Her legend is included in Vincent of Beauvais’ Speculum historiale (xii.64) and in later versions of the Golden Legend[9] (and in William Caxton’s version of it).
Various versions, which include two surviving mystery plays, differ on the location of her martyrdom, which is variously given as Tuscany, Rome, Antioch, Baalbek, and Nicomedia.[10]
Saint Barbara is one of the Fourteen Holy Helpers. Her association with the lightning that killed her father has caused her to be invoked against lightning and fire; by association with explosions, she is also the patron of artillery and mining.[11]
Her feast, December 4, was introduced in Rome in the 12th century and included in the Tridentine Calendar. In 1729, that date was assigned to the celebration of Saint Peter Chrysologus, reducing that of Saint Barbara to a commemoration in his Mass.[7]: 98 In 1969, it was removed from that calendar, because the accounts of her life and martyrdom were judged to be entirely fabulous, lacking clarity even about the place of her martyrdom.[7]: 147 However, she is still mentioned in the Roman Martyrology,[12] which, in addition, lists another ten martyr saints named Barbara.
In the 12th century, the relics of Saint Barbara were brought from Constantinople to the St. Michael’s Golden-Domed Monastery in Kyiv, where they were kept until the 1930s, when they were transferred to St. Volodymyr’s Cathedral in the same city. In November 2012, Patriarch Filaret of The Ukrainian Orthodox Church – Kiev Patriarchate transferred a small part of St. Barbara’s relics to St. Andrew Ukrainian Orthodox Cathedral in Bloomingdale, Illinois.
Her feast day for Roman Catholics[6] and most Anglicans is December 4.
In 2022, Barbara was officially added to the Episcopal Church liturgical calendar with a feast day she shares with Catherine of Alexandria, and Margaret of Antioch on 24 November.[13]
Patronage[edit]
Saint Barbara with chalice and cannon
Saint Barbara is venerated by Catholics who face the danger of sudden and violent death at work. She is invoked against thunder and lightning and all accidents arising from explosions of gunpowder.[14][15] She became the patron saint of artillerymen, armourers, military engineers, gunsmiths, and anyone else who worked with cannon and explosives.[16][17] Following the widespread adoption of gunpowder in mining in the 1600s, she was adopted as the patron of miners, tunnellers,[11] and other underground workers. As the geology and mine engineering developed in association with mining, she became patron of these professions.
The Spanish word santabárbara, the corresponding Italian word santabarbara, and the obsolete French Sainte-Barbe, signify the powder magazine of a ship or fortress.[18] It was customary to have a statue of Saint Barbara at the magazine to protect the ship or fortress from suddenly exploding.[18] Saint Barbara is the patron of the Italian Navy.[14][17]
Within the tunnelling industry, as a long-standing tradition, one of the first tasks for each new tunnelling projects is to establish a small shrine to Santa Barbara at the tunnel portal or at the underground junction into long tunnel headings. This is often followed with a dedication and an invocation to Santa Barbara for protection of all who work on the project during the construction period.[19][20]
In English-speaking countries[edit]
The church at HMS Excellent (also known as Whale Island) Portsmouth, Hampshire, England, the former Gunnery School of the Royal Navy, is called St. Barbara’s. From ‘Britain’s Glorious Navy’: «On the dining-table in the ward-room at Whale Island, a delightful silver statuette of Saint Barbara, the patron saint of Artillerists, smiles down on successive generations of gunnery officers who will not let her, or the Navy, down. Their job is to get straddles with full-gun salvoes of a reasonable spread; Saint Barbara herself arranges the hits.»[citation needed]
Saint Barbara was also the Patron saint of the Royal Army Ordnance Corps of the British Army, a church being dedicated to her initial at Hilsea Barracks Portsmouth later being moved to Backdown in Surrey, when the Corps moved its training establishment there.
The Irish Army venerates her as the patron saint of the Artillery Corps where she appears on the corps insignia, half dressed, holding a harp, sitting on a field cannon.
Saint Barbara’s Day, December 4, is celebrated by the British (Royal Artillery, RAF Armourers, Royal Engineers), Royal Navy Fleet Air Arm Armourers, Australian (Royal Regiment of Australian Artillery, RAAF Armourers), Canadian (Explosive Ordnance Disposal Technicians (EOD), Canadian Ammunition Technicians, Canadian Air Force Armourers, Royal Canadian Artillery, Canadian Military Field Engineers, Royal Canadian Navy Weapons Engineering Technicians), and New Zealand (RNZN Gunners Branch, RNZA, Royal New Zealand Army Ordnance Corps, RNZAF Armourers) armed forces.[citation needed] It is celebrated by the Norwich University Artillery Battery with a nighttime fire mission featuring multiple M116 howitzers.[citation needed]
Saint Barbara’s Day is celebrated by United States Army and Marine Corps Field and Air Defense Artillery, many Marine Corps Explosive Ordnance Disposal Technicians.[citation needed] The units and sub-units celebrate the day with church parades, sports days, guest nights, cocktail parties, dinners and other activities.[citation needed] Several mining institutions also celebrate it, such as some branches of the Australian Institute of Mining and Metallurgy.[citation needed]
The West Australian Mining Club celebrate Saint Barbara’s Day and use it to remember those people who have died working in the mining industry during the year.[citation needed] Although they do not celebrate her saint’s day, she is also the patron saint of US Navy and Marine Corps Aviation Ordnancemen.[citation needed]
Church of St. Barbara, Ashton-Under-Hill
A 12th-century church in the Worcestershire village of Ashton under Hill is dedicated to Saint Barbara and is still in use to this day.[when?][citation needed]
In the mining town Kalgoorlie, Australia, as patron saint of miners she is venerated in the annual St. Barbara’s Day parade.[21][22]
Central Europe[edit]
In Germany, Barbarazweig is the custom of bringing branches into the house on December 4 to bloom on Christmas.[23] Saint Barbara is revered as a patron saint of miners and in extension, the geosciences in general, including the tunneling industry.[24][25][26] This connection is particularly strong in the Catholic areas of Germany, as for example Bavaria. Some university geology departments hold annual ‘Barabarafests’ if not on the 4th then the closest Friday,[27] or within Baden-Württemberg, see University of Tübingen,[28] University of Freiburg[29] or University of Bonn[30] or applied geosciences of the Technische Universität Darmstadt in Hesse.[31]
In the Czech Republic, a statue of Saint Barbara is placed near the future tunnel portal during the groundbreaking ceremony of most major tunneling projects, owing to her being the patron saint of miners.[32]
In Poland, the salt mine at Wieliczka honours Saint Barbara in Saint Kinga’s chapel.
In France, due to the historic link between the firefighters and the military sappers, Saint Barbara is also the patron of firefighters and has thus been celebrated by fire services throughout the country on December 4 since the Third Republic.[33]
Spain, Portugal and former colonies[edit]
The Spanish military artillerymen, mining engineers and miners also venerate her as patron saint. Parades, masses, dinners and other activities are held in her honour.[citation needed]
A portion of the coast of California, now occupied by the city of Santa Barbara, California and located approximately 100 miles northwest of Los Angeles, is named after her.[34] The City of Santa Barbara got its name from the early Spanish navigator Juan Cabrillo. On December 4, the explorer stopped at a particular place on the California coast. He chose to name the spot after the patron of that day, Saint Barbara.[35] A Roman Catholic missionary church, the Mission Santa Barbara, was founded there on her feast day in 1786, and is one of the twenty-one such churches that were operated by the Franciscan Order and collectively known as the California missions. The Presidio of Santa Barbara was built in 1782, with the mission of defending the Second Military District in Spanish California. Santa Barbara County was one of the twenty-seven original counties of California, formed in 1850 at the time of statehood.[36] The county’s territory was later divided to create Ventura County in 1873.[37]
Other Spanish and Portuguese settlements named Santa Barbara were established in Brazil, Chile, Colombia, Honduras, Mexico, Venezuela, and the Philippines.[38]
In the Afro-Cuban religion of Santería, Barbara is syncretized with Chango, the deity of fire, lightning, and thunder. In Afro-Brazilian religions of Candomblé and Umbanda, she is often identified as Yansan, the orisha of wind and storms.[citation needed]
Eastern Europe, Eastern Orthodox Church[edit]
In Ukraine, alleged[39] relics of Saint Barbara are kept in St. Michael’s Golden-Domed Monastery.[40][41][42] A church of Great-Martyr Barbara (Храм великомучениці Варвари) of Ukrainian Orthodox Church (Moscow Patriarchate) is located near Kyrylivskyi Hai (Кирилівський Гай) park in Kyiv. In 2019 the 19th Missile Brigade of the Ukrainian Ground Forces received the honorary title «Saint Barbara».[43]
In Georgia, Saint Barbara’s Day is celebrated as Barbaroba on December 17 (which is December 4 in the old style calendar).[44] The traditional festive food is lobiani, bread baked with a bean stuffing.
In Greece, the day is celebrated by the Artillery Corps of the Greek Army and the Cypriot National Guard. Artillery camps throughout the two countries host celebrations in honor of the saint, where the traditional sweet of loukoumades is offered to soldiers and visitors, allegedly because it resembles cannonballs.[45] Saint Barbara is also the patron saint of the northern Greek city of Drama, where a sweet called varvara, which resembles a more liquid form of koliva, is prepared and consumed on her feast day.[citation needed]
In North Macedonia Saint Barbara’s day is celebrated by the Eastern Orthodox, as Варвара (Varvara) on 17 December. Some Macedonians celebrate with their closest family and friends at home, while others refrain, believing that people who step in their house on Saint Barbara’s day will give them either good or bad luck for the rest of the year.[citation needed]
In Armenia, a cave shrine to Saint Barbara (Kuys Varvara) is located on the slopes of Mount Ara and lit candles and flower garlands are used as tribute.[citation needed]
Eid il-Burbara or Saint Barbara’s day is celebrated in Lebanon, Syria, Jordan and Palestine, Israel among Arab Christians annually on December 4, in a feast day similar to that of North American Halloween.[46] The traditional food for the occasion is Burbara, a bowl of boiled wheat, barley, pomegranate seeds, raisins, anise and sugar. Shredded Coconut, Walnuts or almonds can be added.[47][48] The general belief among Lebanese Christians is that Saint Barbara disguised herself in numerous characters to elude the Romans who were persecuting her, and the tradition states that when the saint was escaping from the army of the pagan king in Baalbek, she passed in a field of wheat, and the wheat grew miraculously in order to hide her footprints from the soldiers, and this is the reason of serving the traditional wheat dessert on the feast day. In the Christian village of Aboud in the West Bank, there is a shrine in a cave that the saint reportedly took refuge in.[49] It is celebrated on December 17.
Many churches in Russia are dedicated in her name, including one in Moscow, next to Saint Basil’s Cathedral, and in Yaroslavl.[50]
The feast of Santa Barbara in Italy[edit]
The feast of Santa Barbara is the main religious feast of Paternò, in the province of Catania, dedicated to Santa Barbara, the patron saint of the city, originally from Nicomedia, in Bithynia (current İzmit in Turkey) and martyred according to tradition in 306 by father Dioscuro.[citation needed]
The event takes place annually on December 3, 4, 5 and 11, May 27 and July 27. December 4 represents the date of the martyrdom of the saint, May 27 is the feast of the patronage of Santa Barbara during which the miracle of the stopping of the eruption of Etna in 1780 is remembered, while July 27 is the feast of the arrival of the relics that were brought to Paternò in 1576.[citation needed] The feast of Santa Barbara is one of the most beautiful Catholic feasts in Italy.[according to whom?]
The Order of Saint Barbara[edit]
The United States Army Field Artillery Association and the United States Army Air Defense Artillery Association maintain the Order of Saint Barbara as an honorary military society of the United States Army Field Artillery and the United States Army Air Defense Artillery. Members of both the United States Army and United States Marine Corps, along with their military and civilian supporters, are eligible for membership.[51]
Cultural legacy[edit]
Major Barbara, The Court Theatre 1904–1907 (1907)
The name of the barbiturate family of pharmaceutical drugs is believed to derive from the suggestion by an artilleryman commemorating the feast of Saint Barbara in 1864, whom the chemist Adolf von Baeyer encountered at a local tavern whilst celebrating his recent discovery of the parent compound.[52]
Saint Barbara is mentioned in Thomas Pynchon’s novel Against the Day. The December fourth holiday is compared to the Fourth of July, as being more celebrated by the Dynamiters.[citation needed]
Saint Barbara is mentioned in Federico García Lorca’s play La Casa de Bernarda Alba (1936). According to this drama, a popular Spanish phrase regarding this saint in the early 20th century was:
Blessed Santa Barbara, /
Your story is written in the sky, /
With paper and holy water.
The first Spanish-language telenovela filmed in color for TV in the US was the 1973 production of Santa Bárbara, Virgen y Mártir, filmed entirely on location in Hialeah, Florida.[citation needed]
G. K. Chesterton wrote the Ballad of Saint Barbara,[53] interweaving the Legend of the Saint with the contemporary account of the huge artillery barrages that turned the First Battle of the Marne.
Major Barbara is a play by George Bernard Shaw in which the title character is an officer in the Salvation Army and grapples with the moral dilemma of whether this Christian denomination should accept donations from her father, who is an armaments manufacturer.[54]
In «Time Bomb,» an episode of The Closer, the LAPD deploy a bomb-squad robot named Babs, after St. Barbara in her role as patron saint of artillery and explosives personnel.[citation needed]
Saint Barbara’s story is mentioned in a live version of The Hold Steady’s song «Don’t Let Me Explode» from Lollapalooza.
The original play «Hala and the King» هالة_والملك_(مسرحية) of the Rahbani_brothers starring Fairuz is based on the traditional celebrations of the Saint Barbara Feast in Lebanon, the songs of the first act use the same musical rhyme used by the children until today during the feast, and the concept of costumes in the play is based on the local practices during the feast.
Gallery[edit]
Saint Barbara is usually depicted in art as standing by a tower with three windows and two tables with any chair, carrying a palm branch and a chalice, sometimes with cannons depicted by her side.[55]
-
The Holy Family with Saint Barbara and young Saint John, by Paolo Veronese (c. 1565)
-
Traditional holy card design for Saint Barbara
-
An altar at St. Verena’s Catholic Church in Roggenbeuren depicting Saint George and Saint Barbara.
-
Fourteenth-century sculpture in the Musée National du Moyen Âge, Paris
-
St. Barbara receiving Christ’s consolation while in prison
-
Sculpture of St. Barbara above the entrance to Santa Barbara dei Librari
-
St Barbara, Ranworth Rood Screen, c.1430, St. Helen’s Church, Ranworth, Norfolk, UK
-
Reliquary Bust of Saint Barbara. Strasbourg, c. 1465
-
-
Gold iconographic finger ring from the medieval period, found in York, England in 2010
-
Saint Barbara at Bergkirche Rodaun in Vienna
-
German 15th Century, Saint Barbara, 1440/1460, woodcut, Rosenwald Collection, National Gallery of Art
-
St. Barbara, plaster, 19th century, St Omer’s Church, Houchin (Pas de Calais), France
See also[edit]
- Barbara (given name)
- Barbara’s day in Russia
- Fourteen Holy Helpers
- St. Barbara’s Church
- Saint Barbara, patron saint archive
References[edit]
- ^ Signs and Symbols in Christian Art, Oxford University Press, G. Ferguson, 1959, p. 107.
- ^ Ulysses Annotated: Notes for James Joyce’s Ulysses, D. Gifford, Robert J. Seidman, University of California Press, 2008, ISBN 0520253973, p. 527.
- ^ Kirsch, Johann Peter. «St. Barbara.» The Catholic Encyclopedia Vol. 2. New York: Robert Appleton Company, 1907
- ^ a b c d e Harry F. Williams, «Old French Lives of Saint Barbara» Proceedings of the American Philosophical Society 119.2 (16 April 1975:156–185), with extensive bibliography.
- ^ Medieval historian Norman F. Cantor referred to Barbara in passing as «entirely mythical’, in In the Wake of the Plague: The Black Death and the World It Made 2002:84.
- ^ a b Martyrologium Romanum (Libreria Editrice Vaticana 2001 ISBN 978-88-209-7210-3), p. 621
- ^ a b c Calendarium Romanum (Libreria Editrice 1969)
- ^ Alexander Joseph Denomy, «An old French life of Saint Barbara», Medieval Studies 1 (1939:148–78) publishes a 13th- or 14th-century poem in octasyllabic couplets; Wilhelm Weyh, Die syrische Barbara-Legende (Schweinfurt, 1912), concludes that the first legenda was in Greek.
- ^ B. de Gaiffier Analecta bollandiana77 (1959)5–41, suggests that the Legenda Aurea version was inspired by one from the late 15th-century Augustinian Jean de Wackerzeele, also known as Jean de Louvain (noted by Williams 1975:1758 note 17).
- ^ Bulfinch, (2001). One Hundred Saints. Boston, MA: Little, Brown and Company.
- ^ a b Shaver, Katherine (2018-12-27). «As workers toil underground, Saint Barbara keeps watch». Washington Post. Retrieved 2018-12-27.
- ^ Martyrologium Romanum (Libreria Editrice Vaticana 2001 ISBN 88-209-7210-7)
- ^ «General Convention Virtual Binder». www.vbinder.net. Retrieved 2022-07-22.
- ^ a b «St. Barbara». Catholic Online. Retrieved 4 December 2018.
- ^ «Saint Barbara». Saint Barbara Parish. Archived from the original on 2011-06-28. Retrieved 2008-03-07.
- ^ «Saint Barbara Nomination» (PDF). USFAA. Archived from the original (PDF) on 2008-05-09. Retrieved 2007-12-25.
- ^ a b Kinard, Jeff (2007). Artillery : an illustrated history of its impact. Santa Barbara: ABC-CLIO, Inc. ISBN 9781851095612.
- ^ a b Caprio, Betsy (1982). The Woman Sealed in the Tower—Being a View of Feminine Spirituality As Revealed by the Legend of Saint Barbara. New York: Paulist Press. ISBN 9780809124862.
- ^ «Santa Barbara watches over tunnellers». tunneltalk.com. Retrieved 4 December 2018.
- ^ «London: Crossrail workers seek protection of Saint Barbara». Independent Catholic News. Retrieved 3 December 2013.
- ^ «St Barbara’s Parade».
- ^ «St. Barb’s festival».
- ^ Where the tradition of the ‘Barbarazweig’ comes from
- ^ «The Ecumenical Sacred Lexicon (ÖHL)».
- ^ «American Geophysical Union publication: Medieval Saint Barbara Worship and Professional Traditions in Early Mining and Applied Earth Science». doi:10.1029/HG003p0039.
- ^ «International Commission on the History of Geological Sciences, page 38» (PDF).
- ^ «Saint Barbara’s Day».
- ^ «Barbarafest 2018 — Maskenball Venedig». University of Tübingen. Retrieved 3 December 2018.
- ^ «Barbarafest 2013». Universität Freiburg. 26 November 2018. Retrieved 3 December 2018.
- ^ fachschaft.uni-bonn. «Steinmann Student Union». Archived from the original on 2018-12-01. Retrieved 3 December 2018.
- ^ Institut für Angewandte Geowissenschaften der Technischen Universität Darmstadt. (7 December 2018). «Barbarafeier am 07.12.18 im Schlosskeller». dubistgeologie.wordpress.com. Retrieved 3 December 2018.
- ^ «Tisková zpráva: Na stavbě prvního úseku metra D je vyražen první kilometr tunelů a osazena poslední soška svaté Barbory».
- ^ Sapeurs-pompiers de France. (4 December 2020). «Sainte-Barbe». pompiers.fr. Retrieved 4 December 2020.
- ^ Information on Saint Barbara as patron of Santa Barbara, California
- ^ A Day to Honor Saint Barbara
- ^ 1850 Calif. Stats., Chap. 15, § 4.
- ^ «Ventura County: Historical Landmarks and Points of Interest» (PDF). County of Ventura, General Services Agency. p. xiii. Retrieved January 1, 2016.
- ^ Hammond Atlas of the World. 1997.
- ^ https://www.academia.edu/27429624/False_Kyiv_relics_of_St_Barbara_ False Kyiv relics of «St. Barbara» by Микола Жарких
- ^ https://www.academia.edu/44536830/Eastern_Christian_relics_in_Ukraine_in_the_late_17th_and_18th_centuries «Eastern Christian relics in Ukraine in the late 17th and 18th centuries», page 77, in the last paragraph: «St Barbara’s relics were kept in Saint Michael’s Cathedral in Kyiv.»
- ^ http://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CS%5CA%5CSaintMichaelsGolden6DomedMonastery.htm Internet Encyclopedia of Ukraine, «Saint Michael’s Golden-Domed Monastery»: «It enjoyed the patronage of hetmans and other benefactors and acquired many valuable artifacts (including the relics of Saint Barbara…»
- ^ https://www.oca.org/saints/lives/2012/07/11/149025-transfer-of-the-relics-of-saint-barbara Orthodox Church in America, «Transfer of the Relics of Saint Barbara»: «The hand of Saint Barbara is kept in a special shrine at Saint Michael’s Monastery in Kiev, on the left side of the church.»
- ^ https://www.president.gov.ua/documents/8832019-30901 DECREE OF THE PRESIDENT OF UKRAINE №883/2019 «…1. To assign to the 19th missile brigade of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine the honorary title «Saint Barbara» and further to name it — the 19th missile brigade «Saint Barbara» of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine.»
- ^ «Saint Barbara’s Day in Georgia, December 17». Messenger.com.ge. 2007-09-28. Retrieved 2014-08-22.
- ^ «Cyprus Army notes on Saint Barbara». Army.gov.cy. Retrieved 2014-08-22.
- ^ Gervers, Michael; Bikhazi, Ramzi Jibran (1990). Conversion and Continuity: Indigenous Christian Communities in Islamic Lands Eighth to Eighteenth Centuries. Pontifical Institute of Mediaeval Studies. ISBN 9780888448095.
- ^ Carter, Terry (2004). Syria and Lebanon. p. 66. ISBN 1-86450-333-5.
- ^ Wilhelmina and George Baramki (February 2007). «Winter Traditions in Palestine». Issue 106. Retrieved 2008-12-04.
- ^ «Saint Barbara: A celebration for Arab Christians». BBC.
- ^ Church of St. Barbara in Varvarka Street (Moscow)
- ^ United States Field Artillery Association: Saint Barbara
- ^ «Barbiturates». Archived from the original on 7 November 2007. Retrieved 2007-10-31.
- ^ «cse.dmu.ac.uk». cse.dmu.ac.uk. 2005-01-10. Retrieved 2014-08-22.
- ^ Albert, Sidney P. (May 1968). ««In More Ways than One»: «Major Barbara»‘s Debt to Gilbert Murray». Educational Theatre Journal. 20 (2): 123–140. doi:10.2307/3204896. JSTOR 3204896.
- ^ St. Barbara at the Christian Iconography
- This article incorporates text from a publication now in the public domain: Herbermann, Charles, ed. (1913). «St. Barbara». Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
Further reading[edit]
- Drolet, Jean-Paul (1990). Sancta Barbara, Patron Saint of Miners: An Account Drawn from Popular Traditions. Québec: J.-P. Drolet. OCLC 20756409.
- Graffy de Garcia, Erin (1999). Saint Barbara: The Truth, Tales, Tidbits, and Trivia of Santa Barbara’s Patron Saint. Santa Barbara, CA: Kieran Pub. Co. ISBN 9780963501813.
- Haas, Capistran J. (1988). Saint Barbara, Her Story. Santa Barbara, CA: Old Mission. OCLC 183447944.
- Holy Great Martyr Saint Barbara: Who Was Killed by Her Own Father for Her Faith in Christ. Lives of saints, v. 5. St Marys, N.S.W.: Holy Dormition Sisterhood. 2004. OCLC 224359179.
- Chisholm, Hugh, ed. (1911). «Barbara, Saint» . Encyclopædia Britannica. Vol. 3 (11th ed.). Cambridge University Press.
External links[edit]
- St Barbara statue — St Peter’s Square Colonnade Saints
- Katarina Sweda — St. Barbara Sculptures
- Catholic Forum profile for Saint Barbara
- Saint Barbara in Orthodoxy
- An image of a 16th-century French sculpture of Saint Barbara, holding a tower
- Patron Saints Index: Saint Barbara
- «Here Beginneth the Life of St. Barbara» from the Caxton translation of the Golden Legend
Saint Barbara |
|
---|---|
St. Barbara with her attribute – three-windowed tower, central panel of St. Barbara Altarpiece (1447), National Museum in Warsaw |
|
Virgin martyr | |
Born | Mid-third century Heliopolis, Phoenice, Roman Empire (present-day Baalbek, Lebanon) |
Died | Late-third century to early-fourth century (executed by her father) |
Venerated in |
|
Feast |
|
Attributes | Three-windowed tower, palm, chalice, lightning, a crown of martyrdom |
Patronage | Paternò, Rieti (Italy); armourers; architects; artillerymen; firemen; firework makers; mathematicians; miners; tunnelers; lightning; chemical engineers; prisoners; Strategic Rocket Forces of the Russian Federation, Russian Missile Strategic Forces; Lebanon |
Saint Barbara (Ancient Greek: Ἁγία Βαρβάρα; Coptic: Ϯⲁⲅⲓⲁ Ⲃⲁⲣⲃⲁⲣⲁ; Church Slavonic: Великомученица Варва́ра Илиопольская; Arabic: القديسة الشهيدة بربارة), known in the Eastern Orthodox Church as the Great Martyr Barbara, was an early Christian Lebanese and Greek saint and martyr. Accounts place her in the 3rd century in Heliopolis Phoenicia, present-day Baalbek, Lebanon, and recent discovered texts in the Saida early church archives suggest her maternal grandmother is a descendant from Miye ou Miye village.[1][2] There is no reference to her in the authentic early Christian writings nor in the original recension of Saint Jerome’s martyrology.[3]
Despite the legends detailing her story, the earliest references to her supposed 3rd-century life do not appear until the 7th century, and veneration of her was common, especially in the East, from the 9th century.[4]
Because of doubts about the historicity of her legend,[5] she was removed from the General Roman Calendar in the 1969 revision, though not from the Catholic Church’s list of saints.[6]
Saint Barbara is often portrayed with miniature chains and a tower. As one of the Fourteen Holy Helpers, Barbara continues to be a popular saint in modern times, perhaps best known as the patron saint of armourers, artillerymen, military engineers, miners and others who work with explosives because of her legend’s association with lightning, and also of mathematicians. A 15th-century French version of her story credits her with thirteen miracles, many of which reflect the security she offered that her devotees would not die before getting to make confession and receiving extreme unction.[4]
Life[edit]
According to the hagiographies,[4][7] Barbara, the daughter of a rich pagan named Dioscorus, was carefully guarded by her father who kept her locked up in a tower in order to preserve her from the outside world. Having secretly become a Christian, she rejected an offer of marriage that she received through her father.
Before going on a journey, her father commanded that a private bath-house be erected for her use near her dwelling, and during his absence, Barbara had three windows put in it, as a symbol of the Holy Trinity, instead of the two originally intended. When her father returned, she acknowledged herself to be a Christian. Dragged before the prefect of the province, Martinianus, who had her cruelly tortured, Barbara held true to her Christian faith. During the night, the dark prison was bathed in light and new miracles occurred. Every morning, her wounds were healed. Torches that were to be used to burn her went out as soon as they came near her. Finally, she was condemned to death by beheading. Her father himself carried out the death sentence. However, as punishment, he was struck by lightning on the way home and his body was consumed by flame. Barbara was buried by a Christian, Valentinus, and her tomb became the site of miracles. This summary omits picturesque details, supplemented from Old French accounts.[4]
According to the Golden Legend, her martyrdom took place on December 4 «in the reign of emperor Maximianus and Prefect Marcien» (r. 286–305); the year was given as 267 in the French version edited by Father Harry F. Williams of the Anglican Community of the Resurrection (1975).
Veneration[edit]
Saint Barbara and her tower, French (Villeloup, Aube), c. 1520–30, polychromed limestone
The name of Saint Barbara was known in Rome in the 7th century;[4] her cult can be traced to the 9th century, at first in the East. Since there is no mention of her in the earlier martyrologies, her historicity is considered doubtful.[8]
Her legend is included in Vincent of Beauvais’ Speculum historiale (xii.64) and in later versions of the Golden Legend[9] (and in William Caxton’s version of it).
Various versions, which include two surviving mystery plays, differ on the location of her martyrdom, which is variously given as Tuscany, Rome, Antioch, Baalbek, and Nicomedia.[10]
Saint Barbara is one of the Fourteen Holy Helpers. Her association with the lightning that killed her father has caused her to be invoked against lightning and fire; by association with explosions, she is also the patron of artillery and mining.[11]
Her feast, December 4, was introduced in Rome in the 12th century and included in the Tridentine Calendar. In 1729, that date was assigned to the celebration of Saint Peter Chrysologus, reducing that of Saint Barbara to a commemoration in his Mass.[7]: 98 In 1969, it was removed from that calendar, because the accounts of her life and martyrdom were judged to be entirely fabulous, lacking clarity even about the place of her martyrdom.[7]: 147 However, she is still mentioned in the Roman Martyrology,[12] which, in addition, lists another ten martyr saints named Barbara.
In the 12th century, the relics of Saint Barbara were brought from Constantinople to the St. Michael’s Golden-Domed Monastery in Kyiv, where they were kept until the 1930s, when they were transferred to St. Volodymyr’s Cathedral in the same city. In November 2012, Patriarch Filaret of The Ukrainian Orthodox Church – Kiev Patriarchate transferred a small part of St. Barbara’s relics to St. Andrew Ukrainian Orthodox Cathedral in Bloomingdale, Illinois.
Her feast day for Roman Catholics[6] and most Anglicans is December 4.
In 2022, Barbara was officially added to the Episcopal Church liturgical calendar with a feast day she shares with Catherine of Alexandria, and Margaret of Antioch on 24 November.[13]
Patronage[edit]
Saint Barbara with chalice and cannon
Saint Barbara is venerated by Catholics who face the danger of sudden and violent death at work. She is invoked against thunder and lightning and all accidents arising from explosions of gunpowder.[14][15] She became the patron saint of artillerymen, armourers, military engineers, gunsmiths, and anyone else who worked with cannon and explosives.[16][17] Following the widespread adoption of gunpowder in mining in the 1600s, she was adopted as the patron of miners, tunnellers,[11] and other underground workers. As the geology and mine engineering developed in association with mining, she became patron of these professions.
The Spanish word santabárbara, the corresponding Italian word santabarbara, and the obsolete French Sainte-Barbe, signify the powder magazine of a ship or fortress.[18] It was customary to have a statue of Saint Barbara at the magazine to protect the ship or fortress from suddenly exploding.[18] Saint Barbara is the patron of the Italian Navy.[14][17]
Within the tunnelling industry, as a long-standing tradition, one of the first tasks for each new tunnelling projects is to establish a small shrine to Santa Barbara at the tunnel portal or at the underground junction into long tunnel headings. This is often followed with a dedication and an invocation to Santa Barbara for protection of all who work on the project during the construction period.[19][20]
In English-speaking countries[edit]
The church at HMS Excellent (also known as Whale Island) Portsmouth, Hampshire, England, the former Gunnery School of the Royal Navy, is called St. Barbara’s. From ‘Britain’s Glorious Navy’: «On the dining-table in the ward-room at Whale Island, a delightful silver statuette of Saint Barbara, the patron saint of Artillerists, smiles down on successive generations of gunnery officers who will not let her, or the Navy, down. Their job is to get straddles with full-gun salvoes of a reasonable spread; Saint Barbara herself arranges the hits.»[citation needed]
Saint Barbara was also the Patron saint of the Royal Army Ordnance Corps of the British Army, a church being dedicated to her initial at Hilsea Barracks Portsmouth later being moved to Backdown in Surrey, when the Corps moved its training establishment there.
The Irish Army venerates her as the patron saint of the Artillery Corps where she appears on the corps insignia, half dressed, holding a harp, sitting on a field cannon.
Saint Barbara’s Day, December 4, is celebrated by the British (Royal Artillery, RAF Armourers, Royal Engineers), Royal Navy Fleet Air Arm Armourers, Australian (Royal Regiment of Australian Artillery, RAAF Armourers), Canadian (Explosive Ordnance Disposal Technicians (EOD), Canadian Ammunition Technicians, Canadian Air Force Armourers, Royal Canadian Artillery, Canadian Military Field Engineers, Royal Canadian Navy Weapons Engineering Technicians), and New Zealand (RNZN Gunners Branch, RNZA, Royal New Zealand Army Ordnance Corps, RNZAF Armourers) armed forces.[citation needed] It is celebrated by the Norwich University Artillery Battery with a nighttime fire mission featuring multiple M116 howitzers.[citation needed]
Saint Barbara’s Day is celebrated by United States Army and Marine Corps Field and Air Defense Artillery, many Marine Corps Explosive Ordnance Disposal Technicians.[citation needed] The units and sub-units celebrate the day with church parades, sports days, guest nights, cocktail parties, dinners and other activities.[citation needed] Several mining institutions also celebrate it, such as some branches of the Australian Institute of Mining and Metallurgy.[citation needed]
The West Australian Mining Club celebrate Saint Barbara’s Day and use it to remember those people who have died working in the mining industry during the year.[citation needed] Although they do not celebrate her saint’s day, she is also the patron saint of US Navy and Marine Corps Aviation Ordnancemen.[citation needed]
Church of St. Barbara, Ashton-Under-Hill
A 12th-century church in the Worcestershire village of Ashton under Hill is dedicated to Saint Barbara and is still in use to this day.[when?][citation needed]
In the mining town Kalgoorlie, Australia, as patron saint of miners she is venerated in the annual St. Barbara’s Day parade.[21][22]
Central Europe[edit]
In Germany, Barbarazweig is the custom of bringing branches into the house on December 4 to bloom on Christmas.[23] Saint Barbara is revered as a patron saint of miners and in extension, the geosciences in general, including the tunneling industry.[24][25][26] This connection is particularly strong in the Catholic areas of Germany, as for example Bavaria. Some university geology departments hold annual ‘Barabarafests’ if not on the 4th then the closest Friday,[27] or within Baden-Württemberg, see University of Tübingen,[28] University of Freiburg[29] or University of Bonn[30] or applied geosciences of the Technische Universität Darmstadt in Hesse.[31]
In the Czech Republic, a statue of Saint Barbara is placed near the future tunnel portal during the groundbreaking ceremony of most major tunneling projects, owing to her being the patron saint of miners.[32]
In Poland, the salt mine at Wieliczka honours Saint Barbara in Saint Kinga’s chapel.
In France, due to the historic link between the firefighters and the military sappers, Saint Barbara is also the patron of firefighters and has thus been celebrated by fire services throughout the country on December 4 since the Third Republic.[33]
Spain, Portugal and former colonies[edit]
The Spanish military artillerymen, mining engineers and miners also venerate her as patron saint. Parades, masses, dinners and other activities are held in her honour.[citation needed]
A portion of the coast of California, now occupied by the city of Santa Barbara, California and located approximately 100 miles northwest of Los Angeles, is named after her.[34] The City of Santa Barbara got its name from the early Spanish navigator Juan Cabrillo. On December 4, the explorer stopped at a particular place on the California coast. He chose to name the spot after the patron of that day, Saint Barbara.[35] A Roman Catholic missionary church, the Mission Santa Barbara, was founded there on her feast day in 1786, and is one of the twenty-one such churches that were operated by the Franciscan Order and collectively known as the California missions. The Presidio of Santa Barbara was built in 1782, with the mission of defending the Second Military District in Spanish California. Santa Barbara County was one of the twenty-seven original counties of California, formed in 1850 at the time of statehood.[36] The county’s territory was later divided to create Ventura County in 1873.[37]
Other Spanish and Portuguese settlements named Santa Barbara were established in Brazil, Chile, Colombia, Honduras, Mexico, Venezuela, and the Philippines.[38]
In the Afro-Cuban religion of Santería, Barbara is syncretized with Chango, the deity of fire, lightning, and thunder. In Afro-Brazilian religions of Candomblé and Umbanda, she is often identified as Yansan, the orisha of wind and storms.[citation needed]
Eastern Europe, Eastern Orthodox Church[edit]
In Ukraine, alleged[39] relics of Saint Barbara are kept in St. Michael’s Golden-Domed Monastery.[40][41][42] A church of Great-Martyr Barbara (Храм великомучениці Варвари) of Ukrainian Orthodox Church (Moscow Patriarchate) is located near Kyrylivskyi Hai (Кирилівський Гай) park in Kyiv. In 2019 the 19th Missile Brigade of the Ukrainian Ground Forces received the honorary title «Saint Barbara».[43]
In Georgia, Saint Barbara’s Day is celebrated as Barbaroba on December 17 (which is December 4 in the old style calendar).[44] The traditional festive food is lobiani, bread baked with a bean stuffing.
In Greece, the day is celebrated by the Artillery Corps of the Greek Army and the Cypriot National Guard. Artillery camps throughout the two countries host celebrations in honor of the saint, where the traditional sweet of loukoumades is offered to soldiers and visitors, allegedly because it resembles cannonballs.[45] Saint Barbara is also the patron saint of the northern Greek city of Drama, where a sweet called varvara, which resembles a more liquid form of koliva, is prepared and consumed on her feast day.[citation needed]
In North Macedonia Saint Barbara’s day is celebrated by the Eastern Orthodox, as Варвара (Varvara) on 17 December. Some Macedonians celebrate with their closest family and friends at home, while others refrain, believing that people who step in their house on Saint Barbara’s day will give them either good or bad luck for the rest of the year.[citation needed]
In Armenia, a cave shrine to Saint Barbara (Kuys Varvara) is located on the slopes of Mount Ara and lit candles and flower garlands are used as tribute.[citation needed]
Eid il-Burbara or Saint Barbara’s day is celebrated in Lebanon, Syria, Jordan and Palestine, Israel among Arab Christians annually on December 4, in a feast day similar to that of North American Halloween.[46] The traditional food for the occasion is Burbara, a bowl of boiled wheat, barley, pomegranate seeds, raisins, anise and sugar. Shredded Coconut, Walnuts or almonds can be added.[47][48] The general belief among Lebanese Christians is that Saint Barbara disguised herself in numerous characters to elude the Romans who were persecuting her, and the tradition states that when the saint was escaping from the army of the pagan king in Baalbek, she passed in a field of wheat, and the wheat grew miraculously in order to hide her footprints from the soldiers, and this is the reason of serving the traditional wheat dessert on the feast day. In the Christian village of Aboud in the West Bank, there is a shrine in a cave that the saint reportedly took refuge in.[49] It is celebrated on December 17.
Many churches in Russia are dedicated in her name, including one in Moscow, next to Saint Basil’s Cathedral, and in Yaroslavl.[50]
The feast of Santa Barbara in Italy[edit]
The feast of Santa Barbara is the main religious feast of Paternò, in the province of Catania, dedicated to Santa Barbara, the patron saint of the city, originally from Nicomedia, in Bithynia (current İzmit in Turkey) and martyred according to tradition in 306 by father Dioscuro.[citation needed]
The event takes place annually on December 3, 4, 5 and 11, May 27 and July 27. December 4 represents the date of the martyrdom of the saint, May 27 is the feast of the patronage of Santa Barbara during which the miracle of the stopping of the eruption of Etna in 1780 is remembered, while July 27 is the feast of the arrival of the relics that were brought to Paternò in 1576.[citation needed] The feast of Santa Barbara is one of the most beautiful Catholic feasts in Italy.[according to whom?]
The Order of Saint Barbara[edit]
The United States Army Field Artillery Association and the United States Army Air Defense Artillery Association maintain the Order of Saint Barbara as an honorary military society of the United States Army Field Artillery and the United States Army Air Defense Artillery. Members of both the United States Army and United States Marine Corps, along with their military and civilian supporters, are eligible for membership.[51]
Cultural legacy[edit]
Major Barbara, The Court Theatre 1904–1907 (1907)
The name of the barbiturate family of pharmaceutical drugs is believed to derive from the suggestion by an artilleryman commemorating the feast of Saint Barbara in 1864, whom the chemist Adolf von Baeyer encountered at a local tavern whilst celebrating his recent discovery of the parent compound.[52]
Saint Barbara is mentioned in Thomas Pynchon’s novel Against the Day. The December fourth holiday is compared to the Fourth of July, as being more celebrated by the Dynamiters.[citation needed]
Saint Barbara is mentioned in Federico García Lorca’s play La Casa de Bernarda Alba (1936). According to this drama, a popular Spanish phrase regarding this saint in the early 20th century was:
Blessed Santa Barbara, /
Your story is written in the sky, /
With paper and holy water.
The first Spanish-language telenovela filmed in color for TV in the US was the 1973 production of Santa Bárbara, Virgen y Mártir, filmed entirely on location in Hialeah, Florida.[citation needed]
G. K. Chesterton wrote the Ballad of Saint Barbara,[53] interweaving the Legend of the Saint with the contemporary account of the huge artillery barrages that turned the First Battle of the Marne.
Major Barbara is a play by George Bernard Shaw in which the title character is an officer in the Salvation Army and grapples with the moral dilemma of whether this Christian denomination should accept donations from her father, who is an armaments manufacturer.[54]
In «Time Bomb,» an episode of The Closer, the LAPD deploy a bomb-squad robot named Babs, after St. Barbara in her role as patron saint of artillery and explosives personnel.[citation needed]
Saint Barbara’s story is mentioned in a live version of The Hold Steady’s song «Don’t Let Me Explode» from Lollapalooza.
The original play «Hala and the King» هالة_والملك_(مسرحية) of the Rahbani_brothers starring Fairuz is based on the traditional celebrations of the Saint Barbara Feast in Lebanon, the songs of the first act use the same musical rhyme used by the children until today during the feast, and the concept of costumes in the play is based on the local practices during the feast.
Gallery[edit]
Saint Barbara is usually depicted in art as standing by a tower with three windows and two tables with any chair, carrying a palm branch and a chalice, sometimes with cannons depicted by her side.[55]
-
The Holy Family with Saint Barbara and young Saint John, by Paolo Veronese (c. 1565)
-
Traditional holy card design for Saint Barbara
-
An altar at St. Verena’s Catholic Church in Roggenbeuren depicting Saint George and Saint Barbara.
-
Fourteenth-century sculpture in the Musée National du Moyen Âge, Paris
-
St. Barbara receiving Christ’s consolation while in prison
-
Sculpture of St. Barbara above the entrance to Santa Barbara dei Librari
-
St Barbara, Ranworth Rood Screen, c.1430, St. Helen’s Church, Ranworth, Norfolk, UK
-
Reliquary Bust of Saint Barbara. Strasbourg, c. 1465
-
-
Gold iconographic finger ring from the medieval period, found in York, England in 2010
-
Saint Barbara at Bergkirche Rodaun in Vienna
-
German 15th Century, Saint Barbara, 1440/1460, woodcut, Rosenwald Collection, National Gallery of Art
-
St. Barbara, plaster, 19th century, St Omer’s Church, Houchin (Pas de Calais), France
See also[edit]
- Barbara (given name)
- Barbara’s day in Russia
- Fourteen Holy Helpers
- St. Barbara’s Church
- Saint Barbara, patron saint archive
References[edit]
- ^ Signs and Symbols in Christian Art, Oxford University Press, G. Ferguson, 1959, p. 107.
- ^ Ulysses Annotated: Notes for James Joyce’s Ulysses, D. Gifford, Robert J. Seidman, University of California Press, 2008, ISBN 0520253973, p. 527.
- ^ Kirsch, Johann Peter. «St. Barbara.» The Catholic Encyclopedia Vol. 2. New York: Robert Appleton Company, 1907
- ^ a b c d e Harry F. Williams, «Old French Lives of Saint Barbara» Proceedings of the American Philosophical Society 119.2 (16 April 1975:156–185), with extensive bibliography.
- ^ Medieval historian Norman F. Cantor referred to Barbara in passing as «entirely mythical’, in In the Wake of the Plague: The Black Death and the World It Made 2002:84.
- ^ a b Martyrologium Romanum (Libreria Editrice Vaticana 2001 ISBN 978-88-209-7210-3), p. 621
- ^ a b c Calendarium Romanum (Libreria Editrice 1969)
- ^ Alexander Joseph Denomy, «An old French life of Saint Barbara», Medieval Studies 1 (1939:148–78) publishes a 13th- or 14th-century poem in octasyllabic couplets; Wilhelm Weyh, Die syrische Barbara-Legende (Schweinfurt, 1912), concludes that the first legenda was in Greek.
- ^ B. de Gaiffier Analecta bollandiana77 (1959)5–41, suggests that the Legenda Aurea version was inspired by one from the late 15th-century Augustinian Jean de Wackerzeele, also known as Jean de Louvain (noted by Williams 1975:1758 note 17).
- ^ Bulfinch, (2001). One Hundred Saints. Boston, MA: Little, Brown and Company.
- ^ a b Shaver, Katherine (2018-12-27). «As workers toil underground, Saint Barbara keeps watch». Washington Post. Retrieved 2018-12-27.
- ^ Martyrologium Romanum (Libreria Editrice Vaticana 2001 ISBN 88-209-7210-7)
- ^ «General Convention Virtual Binder». www.vbinder.net. Retrieved 2022-07-22.
- ^ a b «St. Barbara». Catholic Online. Retrieved 4 December 2018.
- ^ «Saint Barbara». Saint Barbara Parish. Archived from the original on 2011-06-28. Retrieved 2008-03-07.
- ^ «Saint Barbara Nomination» (PDF). USFAA. Archived from the original (PDF) on 2008-05-09. Retrieved 2007-12-25.
- ^ a b Kinard, Jeff (2007). Artillery : an illustrated history of its impact. Santa Barbara: ABC-CLIO, Inc. ISBN 9781851095612.
- ^ a b Caprio, Betsy (1982). The Woman Sealed in the Tower—Being a View of Feminine Spirituality As Revealed by the Legend of Saint Barbara. New York: Paulist Press. ISBN 9780809124862.
- ^ «Santa Barbara watches over tunnellers». tunneltalk.com. Retrieved 4 December 2018.
- ^ «London: Crossrail workers seek protection of Saint Barbara». Independent Catholic News. Retrieved 3 December 2013.
- ^ «St Barbara’s Parade».
- ^ «St. Barb’s festival».
- ^ Where the tradition of the ‘Barbarazweig’ comes from
- ^ «The Ecumenical Sacred Lexicon (ÖHL)».
- ^ «American Geophysical Union publication: Medieval Saint Barbara Worship and Professional Traditions in Early Mining and Applied Earth Science». doi:10.1029/HG003p0039.
- ^ «International Commission on the History of Geological Sciences, page 38» (PDF).
- ^ «Saint Barbara’s Day».
- ^ «Barbarafest 2018 — Maskenball Venedig». University of Tübingen. Retrieved 3 December 2018.
- ^ «Barbarafest 2013». Universität Freiburg. 26 November 2018. Retrieved 3 December 2018.
- ^ fachschaft.uni-bonn. «Steinmann Student Union». Archived from the original on 2018-12-01. Retrieved 3 December 2018.
- ^ Institut für Angewandte Geowissenschaften der Technischen Universität Darmstadt. (7 December 2018). «Barbarafeier am 07.12.18 im Schlosskeller». dubistgeologie.wordpress.com. Retrieved 3 December 2018.
- ^ «Tisková zpráva: Na stavbě prvního úseku metra D je vyražen první kilometr tunelů a osazena poslední soška svaté Barbory».
- ^ Sapeurs-pompiers de France. (4 December 2020). «Sainte-Barbe». pompiers.fr. Retrieved 4 December 2020.
- ^ Information on Saint Barbara as patron of Santa Barbara, California
- ^ A Day to Honor Saint Barbara
- ^ 1850 Calif. Stats., Chap. 15, § 4.
- ^ «Ventura County: Historical Landmarks and Points of Interest» (PDF). County of Ventura, General Services Agency. p. xiii. Retrieved January 1, 2016.
- ^ Hammond Atlas of the World. 1997.
- ^ https://www.academia.edu/27429624/False_Kyiv_relics_of_St_Barbara_ False Kyiv relics of «St. Barbara» by Микола Жарких
- ^ https://www.academia.edu/44536830/Eastern_Christian_relics_in_Ukraine_in_the_late_17th_and_18th_centuries «Eastern Christian relics in Ukraine in the late 17th and 18th centuries», page 77, in the last paragraph: «St Barbara’s relics were kept in Saint Michael’s Cathedral in Kyiv.»
- ^ http://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CS%5CA%5CSaintMichaelsGolden6DomedMonastery.htm Internet Encyclopedia of Ukraine, «Saint Michael’s Golden-Domed Monastery»: «It enjoyed the patronage of hetmans and other benefactors and acquired many valuable artifacts (including the relics of Saint Barbara…»
- ^ https://www.oca.org/saints/lives/2012/07/11/149025-transfer-of-the-relics-of-saint-barbara Orthodox Church in America, «Transfer of the Relics of Saint Barbara»: «The hand of Saint Barbara is kept in a special shrine at Saint Michael’s Monastery in Kiev, on the left side of the church.»
- ^ https://www.president.gov.ua/documents/8832019-30901 DECREE OF THE PRESIDENT OF UKRAINE №883/2019 «…1. To assign to the 19th missile brigade of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine the honorary title «Saint Barbara» and further to name it — the 19th missile brigade «Saint Barbara» of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine.»
- ^ «Saint Barbara’s Day in Georgia, December 17». Messenger.com.ge. 2007-09-28. Retrieved 2014-08-22.
- ^ «Cyprus Army notes on Saint Barbara». Army.gov.cy. Retrieved 2014-08-22.
- ^ Gervers, Michael; Bikhazi, Ramzi Jibran (1990). Conversion and Continuity: Indigenous Christian Communities in Islamic Lands Eighth to Eighteenth Centuries. Pontifical Institute of Mediaeval Studies. ISBN 9780888448095.
- ^ Carter, Terry (2004). Syria and Lebanon. p. 66. ISBN 1-86450-333-5.
- ^ Wilhelmina and George Baramki (February 2007). «Winter Traditions in Palestine». Issue 106. Retrieved 2008-12-04.
- ^ «Saint Barbara: A celebration for Arab Christians». BBC.
- ^ Church of St. Barbara in Varvarka Street (Moscow)
- ^ United States Field Artillery Association: Saint Barbara
- ^ «Barbiturates». Archived from the original on 7 November 2007. Retrieved 2007-10-31.
- ^ «cse.dmu.ac.uk». cse.dmu.ac.uk. 2005-01-10. Retrieved 2014-08-22.
- ^ Albert, Sidney P. (May 1968). ««In More Ways than One»: «Major Barbara»‘s Debt to Gilbert Murray». Educational Theatre Journal. 20 (2): 123–140. doi:10.2307/3204896. JSTOR 3204896.
- ^ St. Barbara at the Christian Iconography
- This article incorporates text from a publication now in the public domain: Herbermann, Charles, ed. (1913). «St. Barbara». Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
Further reading[edit]
- Drolet, Jean-Paul (1990). Sancta Barbara, Patron Saint of Miners: An Account Drawn from Popular Traditions. Québec: J.-P. Drolet. OCLC 20756409.
- Graffy de Garcia, Erin (1999). Saint Barbara: The Truth, Tales, Tidbits, and Trivia of Santa Barbara’s Patron Saint. Santa Barbara, CA: Kieran Pub. Co. ISBN 9780963501813.
- Haas, Capistran J. (1988). Saint Barbara, Her Story. Santa Barbara, CA: Old Mission. OCLC 183447944.
- Holy Great Martyr Saint Barbara: Who Was Killed by Her Own Father for Her Faith in Christ. Lives of saints, v. 5. St Marys, N.S.W.: Holy Dormition Sisterhood. 2004. OCLC 224359179.
- Chisholm, Hugh, ed. (1911). «Barbara, Saint» . Encyclopædia Britannica. Vol. 3 (11th ed.). Cambridge University Press.
External links[edit]
- St Barbara statue — St Peter’s Square Colonnade Saints
- Katarina Sweda — St. Barbara Sculptures
- Catholic Forum profile for Saint Barbara
- Saint Barbara in Orthodoxy
- An image of a 16th-century French sculpture of Saint Barbara, holding a tower
- Patron Saints Index: Saint Barbara
- «Here Beginneth the Life of St. Barbara» from the Caxton translation of the Golden Legend
Барбароба — День Святой Барбары
В Грузии 17 декабря отмечают православный праздник День Святой Варвары, или как он называется в Грузии, Барбароба.
К этому дню во многих грузинских семьях по традиции пекут «лобиани» (так по-грузински называют лепешку с фасолевой начинкой), также считается важным, кто в этот день зайдет в дом в качестве первого гостя. Так как Святая Варвара считается покровительницей детей, сегодня в грузинских церквях и храмах на службе в честь праздника будет присутствовать много детей и подростков.
В Грузии издревле почитают Святую Варвару.
Жила Святая Варвара в Илиополе Финикийском (на севере Святой Земли) в конце третьего и начале четвертого столетий. Она была единственной дочерью знатного язычника Диоскора, рано овдовевшего. Отец Святой Варвары был человеком властным, привыкшим к беспрекословному повиновению своих подчиненных. Больше всего на свете он любил свою дочь и по своей языческой ограниченности желал ей лишь земных благ. Боясь, что общение с людьми доставит Варваре знакомства ниже ее происхождения, Диоскор выстроил для нее великолепное жилище с высокой башней и приказал не выходить оттуда.
Когда Варвара достигла совершеннолетия, отец решил выдать ее замуж. Толпами стали к ней приходить женихи, но она под разными предлогами отказывала им. Тогда отец подумал, что она стала нелюдимой от продолжительного затвора и разрешил ей выходить из дома и знакомиться с людьми. По Божиему устроению Варвара познакомилась с христианскими девицами и от них узнала о Боге-Творце и о Христе Спасителе. Она своей чуткой душой поняла, что наконец нашла то, что давно хотела узнать. Уверовав, она тайно от своего отца приняла крещение.
Когда Диоскор вернулся домой, он с удивлением заметил, что в строящейся для Варвары бане устроено три окна, вместо двух, которые он велел прорубить, а на мраморе начертан крест. В разговоре с отцом Варвара не смогла более от него скрывать свою христианскую веру. Она объяснила, что три окна символизируют Святую Троицу, а крест начертан ею в память распятого Спасителя. В припадке гнева Диоскор хотел сейчас же зарубить ее своим мечом, но Варвара убежала от него.
Диоскор нашел ее только на следующий день и продержал запертой несколько дней, лишив всякой пищи. Затем он выдал Варвару правителю города Мартиану, как христианку, и сказал: «Делай с нею что хочешь. Я отрекаюсь от нее».
Прельщенный красотой Варвары, Мартиан сперва пытался ласковыми словами убедить ее отречься от своей веры и принести жертву идолам. Варвара отвергла его предложение и мужественно перед всеми объявила себя верующей во Христа как в Бога и Спасителя людей. Это заявление привело правителя в ярость, и он предал ее пыткам. Но они не смогли поколебать веру и дух Варвары. В своих страданиях она непрестанно молилась Богу. После повторных пыток Святая Варвара была брошена в темницу, где удостоилась явления самого Христа Спасителя, исцелившего ее от ран и обещавшего ей великую награду на Небе.
Наутро палачи обнаружили Варвару полностью исцелившейся, но приписали исцеление своим богам. Правитель города вновь стал принуждать Святую Варвару к принесению жертвы идолам, но она оставалась непоколебимой. Тогда подвергли ее новым пыткам, и она черпала новые духовные силы в своей пламенной молитве к Богу. Видя, что ни пытки, ни лесть не могут заставить христианку отречься от веры, правитель повелел мечом отсечь ей голову. Для большего издевательства было приказано вывести ее на казнь совершенно обнаженной. Но Господь сотворил чудо и неземной свет окутал Святую Варвару как одежда и никто не увидел ее наготы.
В то же время Диоскор, отец Варвары, был так ожесточен, что не только не скорбел при виде мучений своей дочери, но и не постыдился быть ее палачом. К месту казни за городом он отвел ее сам, а за ним один из воинов вел другую приговоренную — Святую Иулианию. После того, как Святые Варвара и Иулиания были обезглавлены, их останки с почестями похоронил один из жителей города, Галентиан. Над местом захоронения была выстроена церковь, известная тем, что приносила исцеление страждущим. В то же время Диоскора и правителя Мартиана постигла кара Божия. Вскоре после казни разразилась страшная гроза и ударами молний были убиты оба — Диоскор, когда сходил с горы, где совершил казнь, а Мартиан — в своем доме.
Источник
Если вам понравился данный материал, нажмите на кнопку любимой соц. сети, чтобы о нем узнали другие люди. Спасибо!
17 декабря Грузинская Православная Церковь отмечает день Памяти Святой великомученицы Варвары – Барбароба. В Грузии этот праздник носит воистину всенародный характер. Святая Варвара – очень почитаема грузинами издревле. Только в Тбилиси действуют четыре церкви построенные в ее честь, одна из них возведена в восьмом веке.
Так как праздник приходится на Рождественский пост, в Грузии в этот день принято угощать гостей лобиани. Это лепешки с фасолевой начинкой. На сладкое подают вареную тыкву.
Святая Варвара считается покровительницей детей. В этот день на торжественных молебнах в грузинских храмах можно заметить много детворы.
Святая Варвара жила в III веке в городе Илиополе Финикийском. Её отец — Диоскур (Диоскор) — был язычником и представителем аристократии в Малой Азии при римском императоре Максимиане. Отличалась особенной красотой и была заперта отцом в башне, чтобы скрыть её от посторонних глаз. Так отец решил ее обезопасить от знакомств с людьми более низкого происхождения.
В период заточения святая Варвара, изучая окружающий мир, который был виден ей из окон, пришла к мысли о наличии единого Создателя. Когда отец в целях её замужества разрешил ей выходить из башни, Варвара познакомилась с христианами Илиополя и приняла крещение.
Когда отец узнал о религии дочери, он впал в ярость и продержал дочь запертой несколько дней, лишив всякой пищи. Затем он выдал Варвару правителю города Мартиану, как христианку, и сказал: «Делай с нею что хочешь. Я отрекаюсь от нее».
Прельщенный красотой Варвары, Мартиан сперва пытался ласковыми словами убедить ее отречься от своей веры и принести жертву идолам. Варвара отвергла его предложение и мужественно перед всеми объявила себя верующей во Христа как в Бога и Спасителя людей. Это заявление привело правителя в ярость, и он предал ее пыткам. Но они не смогли поколебать веру и дух Варвары. В своих страданиях она непрестанно молилась Богу. После повторных пыток Святая Варвара была брошена в темницу, где удостоилась явления самого Христа Спасителя, исцелившего ее от ран и обещавшего ей великую награду на Небе.
Варвару жестоко пытали: бичевали воловьими жилами, а раны растирали власяницей. Правитель города Мартиан дал отцу право свершить суд над дочерью, который обезглавил святую Варвару. Диоскура и Мартиана постигло возмездие, оба они были сожжены молнией. Вместе со святой Варварой была казнена святая Иулиания, открыто объявившая себя христианкой во время пыток святой Варвары.
После того, как Святые Варвара и Иулиания были обезглавлены, их останки с почестями похоронил один из жителей города, Галентиан. Над местом захоронения была выстроена церковь, известная тем, что приносила исцеление страждущим.
В VI веке мощи святой великомученицы были перенесены в Константинополь.
Собираетесь в Грузию? Напишите на info@v-georgia.com – мы составим для вас оптимальный маршрут путешествия. Приезжайте, а мы постараемся сделать ваш отдых незабываемым! Получить бесплатную консультацию можно по телефонам: +7 (495) 268-07-72 или +995 555 566 540
Продолжаем наши воспоминания. Рассказ от 04.12.2020.
Дорогие друзья и гости нашего сайта!
Сегодня четвертый день декабря, и мы с Вами открываем четвертую дверцу нашего волшебного «подснежного» адвент-календаря! С огромным удовольствием продолжаем наше виртуальное путешествие в немецкое Рождество и красивые традиции этого праздника!
Если вы испытываете затруднение с определением подходящей в мужья кандидатуры из нескольких, предлагаемых на выбор, сегодняшний экскурс будет для вас крайне полезным! Прислушайтесь к совету, которому по обычаю следовали немецкие девушки на выданье, и правильное решение будет вам обеспечено! Также рецепт сегодняшнего дня прекрасно подойдет всем, кто хочет заручиться на весь грядущий год счастьем и благополучием!* Интересно?!
Четвертое декабря в римско-католической церкви — это день святой Барбары (или святой Варвары в церкви греческой-православной, то есть Варварин день), которая, согласно преданию, пострадала за веру в Христа. Преследуемая за свои религиозные убеждения собственным отцом, она бежала из дома, но была схвачена и посажена в заключение. По пути туда одежды девушки зацепились за ветви дерева, и одна из тоненьких веточек отломилась. В темнице святая Варвара поставила веточку в воду и та расцвела — именно в тот день, когда мученицу казнили на площади города за ее отказ отречься от веры.
В память о святой Варваре появился очень красивый рождественский ритуал, который упоминается еще в письменных источниках XIII века. Четвертого декабря верующие срезают веточки дерева и ставят в воду. Их так и называют — Варварины веточки (Barbarazweige). Традиционно это были ветки вишни, реже — яблони, но сейчас для этой цели используются также форзиция, орешник, декоративная смородина и сирень, а бывает, что и совсем уже нетрадиционные береза и можжевельник.
Если к Рождеству, а еще лучше — непосредственно в день праздника, веточки зацветают, это сулит семье счастье на весь грядущий год. Количество распустившихся цветов предсказывает также размер будущего урожая. Ну а если несмотря на все флористические усилия веточки так и не зацветают или распустившиеся цветочки, не дай Бог, начинают вянуть, — это предостерегающий знак и предвестник несчастья.
Кроме того, Варварины веточки девушки раньше использовали для гадания на «суженого». В день, когда срезанные веточки ставились в воду, каждой из них присваивалось имя одного из потенциальных женихов. (Каким образом происходила «идентификация» веточек, история, увы, умалчивает. С учетом общей неграмотности крестьянского населения, вряд ли это были таблички с написанными на них именами. Но девушки обычно чрезвычайно изобретательны, особенно когда речь идет о женихах! К примеру, они могли привязывать разноцветные ниточки или подрезать веточки, чтобы те были неодинаковой длины (по росту женихов :)) и т.п.) Соответственно, наиболее подходящим на роль будущего супруга считался претендент, чья «именная» веточка распускалась первой.
Традиция Варвариных веточек жива и по сей день! Более того, на форумах садоводов можно обнаружить полезные советы, которые помогут вам выбрать правильное дерево и правильно «подвести» его веточки к цветению. Профессионалы рекомендуют срезать веточки острым ножом наискосок. Идеально, если процедура будет проведена после морозной ночи. Если морозов накануне 4 декабря не было, то можно прибегнуть к благам цивилизации и поместить срезанные веточки на ночь в морозилку. Температуры ниже нуля помогают сократить количество ингибитора роста, затормаживающего процесс цветения. После морозилки следует убрать веточки на день в прохладное помещение, а на всю следующую ночь — погрузить в чуть теплую воду, например, в ванну, таким образом создав для почек «эффект весны». Утром веточки можно будет извлечь из ванны и, наконец, поставить в сосуд с водой. Чтобы они лучше поглощали воду, можно слегка раздробить концы молотком. Воду следует менять как минимум каждые четыре дня. Лучше всего веточки будут зацветать в теплом, хорошо увлажненном помещении. От недостатка влаги в воздухе они могут засохнуть.
Некоторые (городские жители) могут задаться вопросом о том, как идентифицировать зимой нужное дерево? Можно, конечно, заприметить себе вишневое деревце еще в сезон вегетации — весной или летом. А вообще садоводы советуют обратить внимание на кору дерева: она должна быть блестящей, серебристой или красно-коричневой, и отделяться от ствола поперечными полосками. Характерным для вишни также является густое скопление почек на концах ветвей. Если с вишней не получилось, можно, разумеется, попробовать и с березовыми веточками. С идентификацией березы в городской черте проблем быть не должно, однако, максимум, что вас в этом случае ждет на Рождество, — это березовый веник. Что само по себе тоже весьма полезно :))
В некоторых регионах раньше существовал обычай «рубить с плеча», при котором у фруктового дерева «отнимались» и ставились в воду целые ветви. Такое «Варварино дерево» украшалось орехами и сушеными фруктами и могло занимать всю стену в доме. Если оно зацветало к Рождеству, то, безусловно, не могло не впечатлить всех гостей. Однако из «Варвариной» подобная традиция превращалась постепенно просто в варварскую, и в 18 веке была законодательно запрещена в целях предотвращения бессмысленного истребления плодовых деревьев.
Попробуйте сегодня поискать подходящее деревце — вишневое или яблоневое — и провести такой рождественский эксперимент! Если у вас в доме к Рождеству (или Новому году) стол будет украшать цветущая веточка, это будет настоящим весенним чудом посреди зимы! Ведь чудеса порой создаем мы сами…
*Редакция сайта Подснежники не несет ответственность за точность методов предсказания и их достоверность :)) Тем более в таких тонких сферах, как взаимные чувства!
**И не рубите сгоряча!
P.S.: Зачитала рассказ вслух мужу. После абзаца о цветущей веточке на новогоднем столе дочка (у которой ушки на макушке все ее 4 года) кричит из другой комнаты : «А где ЁЛКА?!!»
Друзья, не волнуйтесь! Ёлка будет обязательно!
В Германии 4 декабря 2022 года отмечают праздник, который называться День святой Варвары. В этом году он совпадает со вторым адвентом в воскресенье, соответственно по всей стране так или иначе 4 декабря будет выходной.
День святой Варвары в Германии отмечают 4 декабря. Дата из года в год не меняется. Это праздник в Германии не является государственным, поэтому дополнительного выходного не предусмотренно.
Значение Дня святой Варвары для христиан
Праздник святой Варвары в Германии называется Днем святой Барбары. Назван он в честь святой Варвары Никомидийская. Церковь (преимущественно римско-католическая и греческая православная) начала его отмечать еще с 12 века и делает это по сей день.
Когда-то давно молодая девушка, по имени Варвара под страхом смерти приняла крещение. Она подвергалась преследованию, убегала от отца, который запер ее в замке, а потом казнил. Жила она в Сирии, поэтому вокруг нее было не так много христиан, но это ей не помешало.
Умерла Варвара от меча своего отца, который не признавал веры девушки в Святую Троицу. Умерла в 29 лет во имя веры своей в Бога, Святого Духа и Иисуса Христа. Именно в честь нее стали отмечать праздник — День святой Варвары великомученицы.
Традиции и обычаи на день святой Барбары в Германии
История вишневой ветки
В Германии Варвару называют Барбарой, а праздник на немецком звучит как «Barbaratag». В этот день в Германии по традиции обрезают ветки с деревьев вишни и других фруктовых деревьев. Эта традиция связана со случаем, который произошел во время того, как Варвара шла в тюрьму. Она случайно зацепила платьем ветку вишни и отломала ее. Девушка не хотела оставлять ее. Она забрала ветку с собой в камеру и поставила в вазу сс водой. В день когда Брабару казнили эта ветка покрылась цветами.
Во время празднования дня святой Варвары немцы срезают ветки вишни, абрикоса, яблони груши или любого другого фруктового дерева, приносят к себе домой и ставят в воду.
Как правильно и какие ветки нужно срезать
Цветы на ветках Барбары символизируют надежду и, как говорят, приносит удачу в Новом году. Если вы хотите следовать старому обычаю в День святой Варвары, вам следует соблюдать следующее:
- обрежьте ветки по диагонали, лучше всего острым ножом или подходящими садовыми ножницами;
- принесите ветки домой и поставьте их в емкость с водой, например, в вазу;
- регулярно меняйте воду, чтобы она всегда была свежей;
- найдите для ветки Барбары светлое место и наберитесь терпения. Если вам повезет, то она расцветет именно в канун Рождества.
День святой Варвары — значение для горняков
Святая Варвара считается покровительницей горняков. Это связано с историей ее побега от своего отца. Во время побега девушка спряталась в ущелье скалы. На некоторое время это ее спасло, но потом все равно отец ее нашел.
Шахтеры в Германии и других странах традиционно празднуют день святой Варвары в память о ней, как о своем святом покровителе. На этих праздниках благодарят за безаварийный год и просят защиты на новый. В некоторых шахтерских регионах в День святой Варвары также проводится парад, во время которого шахтеры надевают свою униформу. В Силезии, Австрии и Рурской области мундиры имеют 29 пуговиц в память о 29 годах жизни Барбары. Три верхние пуговицы носят расстегнутыми, символизируя три года заточения молодого святого или Троицу.
Профессии, которые связаны с днем святой Варвары
Помимо шахтеров, Барбара также «отвечает» за защиту пожарных, каменщиков, плотников, артиллеристов, заключенных и умирающих. Кроме того, верующие призывают святую Варвару в случае опасности внезапной смерти, например, от удара молнии. Возможно, это связано со смертью отца Барбары от удара молнии.
17 декабря в Грузии отмечают один из самых популярных праздников – Барбароба. В каждом доме обязательно пекутся лобиани – лепёшки с фасолью, традиционное блюдо этого дня Филипповок. Издавна с этим праздником народ связывает много поверий.
Особое внимание в этот день уделяется «меквле», что в переводе означает «прокладывающий след». Это посторонний мужчина или мальчик, который первым входит в дом. Считается, что он вносит с собой благополучие и удачу. Как правило, меквле держит при себе что-то сладкое и желает всем членам семьи долголетия и процветания. Естественно, его тут же сажают за стол, на котором только постные блюда. В сегодняшней Грузии всё больше и больше людей, которые, несмотря на непростую жизнь, натиск иеговистов, курсирующих по улицам, и пр., начинают вести церковный образ жизни.
Само собой, в любой церкви города в этот день очень многолюдно. Служба кончается, но люди идут и идут, чтобы попросить о чём-то своём у святой Варвары.
В Тбилиси несколько церквей, посвящённых святой великомученице.
Часто в прессе появляются статьи о новых и новых чудесах, творимых св. Варварой. Вот, например, настоятель церкви Св. Варвары на улице Богдана Хмельницкого о. Элгуджа (Лосаберидзе) рассказывает на страницах журнала «Сарке»:
«Одна женщина попросила меня: “Дайте мне ключи от церкви. Они помогут моему ребёнку, если он покрутит их во рту”. Я ничего подобного не слышал. Это, наверное, какое-то народное поверье. Эта женщина была нашей постоянной прихожанкой и долго молила святую о чуде. Все знают, что св. Варвара покровительствует детям. Я не смог отказать измученной матери и дал просимое. Потом она пришла ко мне и плакала от радости. Её немой от рождения ребёнок заговорил…»
В 1999 г. в Тбилиси была построена ещё одна церковь Св. Варвары. До того её будущему настоятелю о. Кахаберу (Натенадзе) и двум его друзьям одновременно приснилось, что на этом месте должна быть церковь. Великомученица явилась о. Кахаберу во сне именно такой, какой её изображают на иконах, положила ему на голову Чашу и обещала помочь в строительстве.
И правда, церковь была построена в рекордные сроки – за шесть месяцев. В её ограде похоронена 16-летняя Хатия Мтивлишвили, чья удивительная кончина привлекла к себе всеобщее внимание. Какое-то время все в городе только и говорили, что о св. Варваре, Хатии и камне. Кто-то видел в этом наказание за скрытый грех, другие жалели девочку, а третьи только многозначительно цокали языком: чего, мол, не бывает на свете.
В том же самом журнале «Сарке» отец Кахабер рассказал об этом поразившем всех случае:
«Мы с прихожанами собрались ехать в Кватахевский монастырь. Организовала эту поездку Хатия, глубоко верующая и образованная девочка. Она почему-то очень спешила туда поехать. Перед отправлением она рассказала мне сон, будто приснилась ей св. Варвара, прижала её к сердцу и пообещала, что очень скоро заберёт её с собой. Хатия, рассказывая это, была очень взволнованна и спрашивала: “Неужели это так и будет?”
Мы приехали в Кватахевский монастырь, отслужили там молебен, потом была трапеза. Недалеко находилась одна скала. Хатия настояла, чтобы мы поднялись туда сделать снимки. Вдруг от горы откололся камень и покатился в сторону детей. Все бросились врассыпную. Только Хатия осталась на месте, закрыв лицо руками. Камень попал ей в голову, и она тут же скончалась.
Надо отметить, что Хатия отошла ко Господу точно в таком же возрасте, как и великомученица Варвара, в 16 лет.
На похоронах стали происходить удивительные вещи. Во время панихиды все видели, как на покрывале в гробу сами собой возникли изображения Иисуса Христа, Пресвятой Богородицы и св. Варвары.
Девочка лежала в гробу как живая. У неё были тёплые, мягкие руки и легко сгибались конечности, что не свойственно покойникам. Хатия была чистым сосудом Божиим. Поэтому Господь и забрал её так рано, чтобы не успел влиться в неё яд современной жизни».
Майя, мать Хатии, рассказала журналистам следующее:
«Моя дочь была отличница, у меня никогда не было проблем с её воспитанием. Со дня открытия церкви она проводила там всё своё свободное время. Часто молилась по ночам, хотя я была против такого усердия, считая это лишним. Часто говорила ей, опасаясь её простоты и доверчивости к людям: “Будь похитрее, в жизни это необходимо”. Я не была верующей. Уход Хатии из этой жизни заставил меня посмотреть на многое другими глазами.
Трагедия сменилась радостью, как это ни странно звучит. Просто я чувствую, что Хатия всегда рядом со мной. Я тоже видела те чудеса, о которых говорил отец Кахабер. Добавлю только, что иногда наш дом сам собой наполняется благоуханием ладана. Я знаю, что это Хатия со своим Ангелом-хранителем посещает меня. Господь нам всем явно показал, что есть жизнь вечная».
Со временем пересуды и обсуждения этого случая улеглись. Жизнь берёт своё. Что же касается популярности св. Варвары, то нет-нет да и услышишь какое-то новое чудо, связанное с ней.
Поэтому девочку, родившуюся 17 декабря, обязательно назовут Барбаре – именем, которое в годы безбожной власти считалось безнадёжно устаревшим.
Мария Сараджашвили Газета Эском – Вера 16 декабря 2011 г.
http://www.pravoslavie.ru/50446.html
#inelisaveta #mon_sofia #православие #общество #история #мариясараджишвили #писатель #литература #грузия #великомученицаварвара #происшествия #праздник
День святой Барбары, покровительницы горняков и артиллеристов, помощницы при опасности пожара и смертельной угрозе: зерна злаков — символ этого дня — высаживают на влажную промокательную бумагу. Тогда к Рождеству поле зеленеет и образует ландшафт вокруг рождественских яслей. Ветки вишневого дерева и черемухи приносят в дом, кладут на ночь в теплую воду, а затем в кувшин с водой. Воду надо менять каждый третий день, и тогда есть надежда на цветы к Рождеству, которые должны напоминать о побеге корня Иисуса.
У российских немцев, живущих в Поволжье в конце 19 — начале 20 века, рождественских елок не было, так как не было хвойных лесов. В качестве замены использовались уже упомянутые ветки вишни, особенно любимые поволжскими немцами: в течение предрождественского месяца почки на них распускались и даже начиналось цветение. Ветки, которые оставались голыми, украшались золотой, серебряной или цветной бумагой, — эта работа доставляла детям особую радость.(Источник: Е.М. Шишкина-Фишер. Немецкие народные календарные обряды, обычаи, танцы и песни.М.2000 год)
Св. вмц. Варвара |
17
декабря в Грузии отмечают один из самых популярных
праздников – Барбароба. В каждом доме обязательно
пекутся лобиани – лепёшки с фасолью, традиционное
блюдо этого дня Филипповок. Издавна с этим праздником
народ связывает много поверий.
Особое внимание в этот день уделяется
«меквле», что в переводе означает
«прокладывающий след». Это посторонний мужчина
или мальчик, который первым входит в дом. Считается, что
он вносит с собой благополучие и удачу. Как правило,
меквле держит при себе что-то сладкое и желает всем членам
семьи долголетия и процветания. Естественно, его тут же
сажают за стол, на котором только постные блюда. В
сегодняшней Грузии всё больше и больше людей, которые,
несмотря на непростую жизнь, натиск иеговистов,
курсирующих по улицам, и пр., начинают вести церковный
образ жизни.
Само собой, в любой церкви города в этот день очень
многолюдно. Служба кончается, но люди идут и идут, чтобы
попросить о чём-то своём у святой Варвары.
В Тбилиси несколько церквей, посвящённых святой
великомученице.
Часто в прессе появляются статьи о новых и новых чудесах,
творимых св. Варварой. Вот, например, настоятель церкви
Св. Варвары на улице Богдана Хмельницкого о. Элгуджа
(Лосаберидзе) рассказывает на страницах журнала
«Сарке»:
«Одна женщина попросила меня: “Дайте мне ключи
от церкви. Они помогут моему ребёнку, если он покрутит их
во рту”. Я ничего подобного не слышал. Это,
наверное, какое-то народное поверье. Эта женщина была
нашей постоянной прихожанкой и долго молила святую о чуде.
Все знают, что св. Варвара покровительствует детям. Я не
смог отказать измученной матери и дал просимое. Потом она
пришла ко мне и плакала от радости. Её немой от рождения
ребёнок заговорил…»
В 1999 г. в Тбилиси была построена ещё одна церковь Св.
Варвары. До того её будущему настоятелю о. Кахаберу
(Натенадзе) и двум его друзьям одновременно приснилось,
что на этом месте должна быть церковь. Великомученица
явилась о. Кахаберу во сне именно такой, какой её
изображают на иконах, положила ему на голову Чашу и
обещала помочь в строительстве.
И правда, церковь была построена в рекордные сроки –
за шесть месяцев. В её ограде похоронена 16-летняя Хатия
Мтивлишвили, чья удивительная кончина привлекла к себе
всеобщее внимание. Какое-то время все в городе только и
говорили, что о св. Варваре, Хатии и камне. Кто-то видел в
этом наказание за скрытый грех, другие жалели девочку, а
третьи только многозначительно цокали языком: чего, мол,
не бывает на свете.
В том же самом журнале «Сарке» отец Кахабер
рассказал об этом поразившем всех случае:
«Мы с прихожанами собрались ехать в Кватахевский
монастырь. Организовала эту поездку Хатия, глубоко
верующая и образованная девочка. Она почему-то очень
спешила туда поехать. Перед отправлением она рассказала
мне сон, будто приснилась ей св. Варвара, прижала её к
сердцу и пообещала, что очень скоро заберёт её с собой.
Хатия, рассказывая это, была очень взволнованна и
спрашивала: “Неужели это так и будет?”
Мы приехали в Кватахевский монастырь, отслужили там
молебен, потом была трапеза. Недалеко находилась одна
скала. Хатия настояла, чтобы мы поднялись туда сделать
снимки. Вдруг от горы откололся камень и покатился в
сторону детей. Все бросились врассыпную. Только Хатия
осталась на месте, закрыв лицо руками. Камень попал ей в
голову, и она тут же скончалась.
Надо отметить, что Хатия отошла ко Господу точно в таком
же возрасте, как и великомученица Варвара, в 16 лет.
На похоронах стали происходить удивительные вещи. Во время
панихиды все видели, как на покрывале в гробу сами собой
возникли изображения Иисуса Христа, Пресвятой Богородицы и
св. Варвары.
Девочка лежала в гробу как живая. У неё были тёплые,
мягкие руки и легко сгибались конечности, что не
свойственно покойникам. Хатия была чистым сосудом Божиим.
Поэтому Господь и забрал её так рано, чтобы не успел
влиться в неё яд современной жизни».
Майя, мать Хатии, рассказала журналистам следующее:
«Моя дочь была отличница, у меня никогда не было
проблем с её воспитанием. Со дня открытия церкви она
проводила там всё своё свободное время. Часто молилась по
ночам, хотя я была против такого усердия, считая это
лишним. Часто говорила ей, опасаясь её простоты и
доверчивости к людям: “Будь похитрее, в жизни это
необходимо”. Я не была верующей. Уход Хатии из этой
жизни заставил меня посмотреть на многое другими глазами.
Трагедия сменилась радостью, как это ни странно звучит.
Просто я чувствую, что Хатия всегда рядом со мной. Я тоже
видела те чудеса, о которых говорил отец Кахабер. Добавлю
только, что иногда наш дом сам собой наполняется
благоуханием ладана. Я знаю, что это Хатия со своим
Ангелом-хранителем посещает меня. Господь нам всем явно
показал, что есть жизнь вечная».
Со временем пересуды и обсуждения этого случая улеглись.
Жизнь берёт своё. Что же касается популярности св.
Варвары, то нет-нет да и услышишь какое-то новое чудо,
связанное с ней.
Поэтому девочку, родившуюся 17 декабря, обязательно
назовут Барбаре – именем, которое в годы безбожной
власти считалось безнадёжно устаревшим.