Сценарии концертов на белорусском языке

Внеклассное мероприятие для организатора внеклассной и внешкольной работы для 8, 7, 11, 10, 9 класса. Методические разработки по Истории для 8, 7, 11, 10, 9 класса.

Сценарий выступления белоруской группы на фестивале дружбы народов

Автор Гукепшева М.Х.

Учитель истории и обществознания

МБОУ СОШ №19с.Побегайловка

10 декабря 2018 год

с. Побегайловка.

Цель мероприятия:

Сформировать представление у учащихся представление о культуре, традициях братского белорусского народа.

Способствовать воспитанию чувство уважения к представителям разных национальностей.

Хозяйка: Добры дзень, дорогiе сябры. Вiтаю, шаноўнае спадарство. Так приветствуют своих гостей белорусы. И действительно наши друзья-белорусы открывают своё доброе сердце для всех своих гостей. Они всегда рады видеть у себя в гостях людей любой национальности. Наша группа, 6 и 8 а классов познакомят вас дорогие друзья с культурой братского государства, Республики Беларусь.

Хозяин. Какое красивое название у страны – БЕЛАРУСЬ. А знаете ли вы, откуда произошло название «Белоруссия»? Белоруссия раньше называлась «Белой Русью». Это название дал ей царь Алексей Михайлович, во второй половине 17 века, оккупировав эти территории. Слово «белая» в данном случае означает «законная», то есть часть Руси, которая официально присоединена к ней.

Хозяйка: Белоруссия благодатный край. Над широкими полями, над вековечными пущами, над зелёными лугами. Над голубыми лентами рек и речушек, над  зеркалами бесчисленных озёр парят в высоком небе белокрылые аисты. Поэтому поэт Владимир Короткевич назвал эту страну землёй под белыми крыльями.

Презентация. Беларусь — страна под белыми крылами

Хозяйка : Белорусский народ выделяется своей оригинальной самобытной культурой, корни которой уходят в далекую языческую, дохристианскую эпоху. Важнейшей этнической приметой белорусов является рушник. Рушник — «руш-«Рух»-, «Рушить» — ломать, рвать, то есть оторванный кусок ткани. Это домотканый материал, то есть материал, который ткали дома на ткацком станке. От домотканого материала отрывали кусок ткани и вышивали.

1 ученица. Рушник в беларусском быту и занимает очень важное место.В белорусском языке есть несколько различных слов для обозначения рушника. Например, простой рушник с небогатой вышивкой по краям, который служит бытовым целям — это «утиральник», а самый красивый рушник, предназначенный для украшения иконы — это «набожник».

2 ученица.Важную роль играл рушник на свадьбах. В былые времена девушка на выданье в сотрудничестве со старшими женщинами в семье вышивала не менее 30-40 рушников специально к свадьбе. Ими перевязывали важных гостей — свекровь, свата, свояков и сватов со стороны жениха, дружбанов жениха, мать невесты. Помимо этого, во время венчания молодые становились на специальный рушник-подножник, руки молодых тоже связывались рушником, их накрывали одним рушником. Все эти обряды символизировали объединение, связывание двух родов. Некоторые из этих обрядов до сих пор сохранились.
3 ученик. В погребальных обрядах рушник символизирует дорогу в другой мир. В деревнях было принято вывешивать за окно рушник, когда в хате кто-либо умирал. До похорон и шесть недель после них в доме тоже висел рушник, в котором душа умершего, возвращаясь в свой дом, могла найти приют. Рушник до сих пор принято класть в гроб.

4ученица. Существовал в Беларуси и обряд «покрывание поля», когда первый сжатый сноп перевязывали рушником. Это должно было способствовать хорошему будущему урожаю, обеспечить поддержку и благословение предков. Сохранился до наших дней и всем известный обряд встречать дорогих гостей хлебом-солью, которые тоже располагаются на рушнике.

Хозяин.. Много стихов написано об этой стране, много песен спето, искусство не могло не затронуть этот прекрасный край. Узяў мяне одум. Хто я такі, адкуль родам? Стихотворение « Я белоруска» читает Сафонова Виктория

Сафонова Лера.

А я — беларуска!
 І тым ганаруся!
 Славянка? Этруска?
 Я з Белае Русі…
 Яе называлі
 па-рознаму у свеце.
 Тапталі, знішчалі
 ў часы ліхалецця,
 але, яна тут,
 разам з намі, жывая!
 І гэта — галоўнае!
 Усіх нас аднае!
 Пакуль яна ёсць,
 Наша любая маці,
і нас беларусамі
 змогуць назваці…

Хозяйка. Шаноўнае спадарства вучаницы 6 класса прапануюць вашей увазе белорускую польку « Митусь».

Танец. ( исполняет танцевальная группа)

Хозяйка. Еще одним элементов этнической культуры белорусов является традиционный народный костюм.

Дизайнер национальной одежды ( ученица 10кл). Народный костюм отражает характер народа, уровень его духовной и материальной жизни в разные исторические периоды. Материалами для изготовления белорусской народной одежды в основном были льняные и шерстяные ткани домашнего изготовления. Излюбленным цветом белоруской нации во все века был белый. Если подкрашивали то натуральными красителями. Наиболее ярко самобытность белорусского традиционного костюма воплотилась в женской одежде. Она была гораздо разнообразнее. Основой женской одежды была искусно вышитая сорочка, юбка, спадница – летняя, льняная юбка или андарак – зимняя, шерстяная юбка, жилет (гарсет) и фартук. Фартук -это такая часть одежды, которую девочки, впервые начиная ткать или вышивать, делали сами. По тому, как был соткан или вышит фартук, можно было судить о художественных способностях и мастерстве девочки – будущей невесты, жены, хозяйки. Носили фартук с подросткового возраста, он был обязателен в повседневной жизни и в праздничном костюме. Головной убор девушек узкие разноцветные ленты (скидочка, шлячок).Женщины навязывали длинный платок полотенчатого типа- намиток. Особенностью белорусской одежды является орнамент. Сначала вышитый орнамент был в красно-черном колорите, затем постепенно вышивка расцвечивалась.

Идет демонстрация национальной одежды.

Хозяйка: Белоруссия -хлебосольная страна. Они щедро угощают своих гостей, накрывают широкие столы, попробовав белорусских угощений, никому не захочется отсюда уезжать . Белорусская кухня вобрала в себя элементы кухонь, как славянских народов — русских, украинцев, поляков, так и неславянских соседей – литовцев и латышей.

5 ученица. Хлеб в Белоруссии пекут из помеса овсяной, ржаной, ячменной муки. Природно-географические условия Белоруссии способствовали широкому использованию таких продуктов, как грибы, лесные ягоды и травы (сныть, щавель), яблоки, груши, речная рыба, раки, Что касается молочных блюд, то чисто молочных блюд в белорусской кухне нет, но зато разнообразные производные молока (творог, сметана, сыворотка, масло). В белоруской кухне предпочтение отдается овощам- капуста, горох, бобы, морковь и, конечно, картофель — последнему принадлежит особое место. Действительно, для белорусской кухни характерно не только то, что она знает около двух с половиной десятков блюд из картофеля, каждое из которых непохоже на другое, но и то, что эти блюда прочно закрепились в меню, составляют обязательную, непременную, существенную часть национального стола.

Хозяин. Из-за преданной любви народа к картошке, на белорусском языке «бульба», белорусов чаще всего называют бульбашами. Паважаныя сябры, для вас гучыць песня «Бульба».

Учащиеся поют песню

Куплет

Ехалі ў Галандыю бульбашы спяваць
Пачалі Еўропу ўсю бульбай частаваць.
Няма ў свеце лепш нічога, дранікаў спячы
Гэты смак дапамагае ўсіх перамагчы
Припев
Бульба — гэта супер — клас
Абароніць бульба нас
Ад усякай атыпічнай трасцы,
Бульба — гэта лад жыцця
Няма лепей пачуцця
Чым паесці смачна бульбы з мясцам.

Куплет
Бульбу жараць у фрыцюры толькі за мяжой,
З’еш такое на дэсерт, у пузе неспакой.
Каб заўсёды быць здаровым, бульбу адвары,
І адразу вырасцеш дагары.

Припев
Бульба — гэта супер — клас
Абароніць бульба нас
Ад усякай атыпічнай трасцы,
Бульба — гэта лад жыцця
Няма лепей пачуцця
Чым паесці смачна бульбы з мясцам.

Куплет

Няма ў свеце лепш нічога, дранікаў спячы
Гэты смак дапамагае ўсіх перамагчы
Припев

Бульба — гэта супер — клас
Абароніць бульба нас
Ад усякай атыпічнай трасцы,
Бульба — гэта лад жыцця
Няма лепей пачуцця
Чым паесці смачна бульбы з мясцам.

Бульба — гэта супер — клас
Абароніць бульба нас

Бульба — гэта лад жыцця
Няма лепей пачуцця

Хозяйка. Каждый народ славится своими традициями, праздниками и обрядами. Белоруссия не является исключением. В каждом уголке Белоруссии свои традиции, обряды. Но есть и общенациональные,к примеру народные праздники «Дожинки»- праздник урожая, «Ивана Купала» и другие. Наша группа представит вам обрядовую игру « Женитьба Церешки»

(Инсценировка обряда. Группа учащихся 10 класса)

Васильева Э .Женитьба Церешки (Жаніцьба Цярэшкі) – старинная белорусская народная игра, приуроченная к празднику Коляды. Первоначальная её функция познакомить поближе неженатую молодёжь, помочь примерить на себя роль семейных людей. Игра была крайне популярна на севере Беларуси и являлась неотъемлемой частью зимних святок. В упрощённых вариантах она сохранилась в некоторых районах Витебской и Минской областей.

Скрипка Е. Кто же такой этот Церешка (Цярэшка)? Исследователи не могут дать конкретного ответа на вопрос касаемо этого мифологического персонажа. По одной из версий Церешка одно из имён сказачного деревянного мальчика – куклы, который ожил на радость своим бездетным «родителям». По другой версии, в древние времена обрядовая игра проводилась при деревянной резной фигуре некого Церешки, опекуна молодых семейных пар.

Ильина А.Суть игры — сыграть шутливую свадьбу с имитацией свадебных обрядов, обилием народных песен, танцев и шуток. В начале определяется место проведения – чей либо дом или корчма. Молодёжь стягивается туда, каждый несёт с собой что-то для импровизированного «свадебного» стола. Выбирается сватья – девушка которая побойчее. Она ставит играющих в два ряда, с одной стороны парней, с другой – девушек, и начинает сватовство, которое сочетается с парными танцами. Сватья берёт одного из парней за руку, выходит с ним на середину и запевает особый куплет:

Сватья :«Цярэшка валочыцца,
Бо жаніцца хочацца;
Ён туды-сюды зірнёць,
Дзе мілу сваю найдзёць.

Музыканты в это время играют, а стоящие по сторонам участники хлопают в ладоши и в ответ поют:

«Цярэшка, Цярэшачка!
К маей хаці сцежка
Бітая, таптаная;
ў мамкі я каханая.»

Пройдя раза три-четыре взад и вперёд, сватья выхватывает одну из девушек и вручает её парню. Сватья отходит в сторону, а эта пара начинает плясать под пение хора:

«Цярешка хадзiў, блукаў, —
Ён жаны шукаў, шукаў,
Каб была пригожая,
Хоць куды дык гожая.

Сватья ведет молодых к стульям и усаживает спинами друг к другу. На счет три парень и девушка поворачивают головы и если в разные стороны то молодые расходятся , а если в одну , то проходит шуточный свадебный обряд связывание жениха и невесты рушником под пение хора:

Узяў сабе дзевочку
Як тую пралесочку,
Тонкую, высокую,
Ліцом белаліцую.»

Хозяйка: Дорогие гости, сегодня вы совершили заочное путешествие в другую страну, в другую культуру, которая не смотря на различие всё равно очень близка России. Не только своей природой ,искусством, кухней славится эта страна, но и конечно самым главным богатством страны – людьми! Ведь люди – это самое бесценное сокровище любого государства. А люди в Белоруссии замечательные. Я надеюсь, вы лучше стали понимать эту страну и его народ и возможно у кого-то возникнет желание съездить в Белоруссию и сможете увидеть этот благодатный край не со сцены нашего зала. До пабаченне, дорогiе сябры. Дзякую усiх за увагу.

Сценарий выступления «Есть такой удивительный народ»

Беларусь

Ведущая: Здравствуйте ребята, уважаемые гости! Мы начинаем наш праздник «Есть такой удивительный народ»

На сцену выходят девочка Олеся и мальчик Юрась (дети одеты в национальные белорусские костюмы и выносят каравай на белорусском рушнике)

1.Мальчик Юрась:

Здравствуйте детишки: девчонки и мальчишки!

Мы, Олеся и Юрась, очень рады видеть вас.

Проходите, не стесняйтесь, поудобней располагайтесь.

2.Девочка Олеся:

Дорогих гостей встречаем круглым пышным караваем,

Он на блюде расписном с белоснежным рушником.

Каравай мы вам подносим, поклонясь, отведать просим.

3. Много есть стран на зелёной планете.

Кто из них лучше сказать не берусь.

Только тянет меня словно силой волшебной.

Где бы я ни был , моя Беларусь.

Может место такое одно богом выбрано

Для хороших людей, утверждать не берусь.

Только кажется мне, что поётся в названии

Ни какая иная, а Белая Русь.

4.  Белорусский народный танец «Веселуха»

5. Белоруссии запах любимый…
             В песнях пущ и лугов различимый,
             Он и прост, и богат, и чудесен,
             Словно музыка ласковых песен.

6. Песня «Это Беларусь»

              Есть на карте много городов и разных стран,
             Острова и синий океан.
             Но в какой бы край не завела меня судьба,
             Все мои пути ведут туда.

         Припев:

          Это Беларусь – наша Беларусь
         Это моя радость, это грусть.
         Это мой причал, добрая земля,
         Самая любимая моя.
         Это Беларусь – наша Беларусь,
         Это край, куда всегда вернусь.
         Здесь моя семья, здесь мои друзья и любовь моя.

         Белый аист в небе, золотых полей простор,
         Колоколен звонкий разговор.
         Голос мамы, песни под гитару за столом,
         Дом, в котором мы с тобой живем.


         Припев.

        В конце песни  дети выносят флаг и герб Белоруссии.

Государственный флаг Белоруссии имеет три цвета: красный, зелёный, белый. Красный цвет – знак Солнца. Зелёный – цвет полей и лесов, цвет природы, цвет добра, роста, развития, благополучия и мира. Белый цвет – это цвет свободы, нравственной чистоты и мудрости. На белом фоне расположен красный народный узор – орнамент.

      7. Белорусский национальный танец «Бульба»

      8. Нам без бульбы жить на свете

Очень даже грустно дети.

Выручает нас всегда

Эта скромная еда:

И в пюрешке, и в мундирах,

В первых блюдах, и в гарнирах,

И вареной, и печеной,

И хрустящей, и толченой.

Про нее сказать не грех,

Наша бульба лучше всех!

9.Презентация блюда. Звучит песня про бульбу.

     10.Что мы Родиной зовем?

Солнце в небе голубом

И душистый, золотистый

Хлеб за праздничным столом.

Что мы Родиной зовём?

Дом, где мы с тобой растем,

И берёзки, вдоль которых,

Взявшись за руки, идём.

  Выступление начинается с танца «Кивуха»

Презентация

 Сережа:   Добры вечар, госці дарагія, мы рады сустрэчы з вамі!

Зоя: Добрый вечер, дорогие друзья!

Добро пожаловать ( хором в Беларусь)

Виолета: Па бясконцым прасторам радзимы

У вандройку мы ездим штогод:

Мирски замок и Гродна, и Витебск, Брест,

Хатынь и конешна же Минск.

Георгий: Шмат мястин, де еще побываем.

Навотумно не вси облетить.

Али сёдни мы вас запрошаем

В самый любый куток погостить.

Арам: На карте великого света

Она как зеленый листок,

Как песня горячего лета,

как чистой водицы глоток!

Джульета: Знаете ли вы, откуда произошло название «Белоруссия»?

Белоруссия раньше называлась «Белой Русью». Это название дал ей царь Алексей Михайлович, во второй половине 17 века, оккупировав эти территории. Слово «белая» в данном случае означает «законная», то есть часть Руси, которая официально присоединена к ней.

Назени: Беларусь является одной из крупнейших восточно-европейских стран. В составе этой страны 6 областей. Столица Беларуси- Минск- самостоятельная административная единица, не включенная ни в одну из областей. В нем проживает порядка 2,5 млн. человек из 9,5.млн. человек населения Беларуси.

  Площадь страны составляет около 208 тысяч квадратных километров.

Интересные факты:

1 Единый паспорт гражданина Беларуси позволяет совершать заграничные поездки без оформления отдельного заграничного паспорта.

2. Белорусский рубль входит в топ 10 самых дешевых валют в мире.
3. Территория Беларуси в основном равнинная, главные реки страны: Западная Двина, Днепр, Припять, Неман, Сож, Березина.

4.Здесь расположено большое количество озер, крупнейшим является озеро Нарочь площадью 80 квадратных километров и глубиной до 25 метров.
5. В Белоруссии находится самый большой лес в Европе «Беловежская пуща» . В 1992 году Беловежская пуща была включена ЮНЕСКО в список всемирного наследия человечества. На Территории растет около 200 гигантских деревьев, возраст некоторых из них старше открытия Америки. Здесь растет 958 видов растений, обитает 59 видов млекопитающих животных, 227 видов птиц и 24 вида рыб. Здесь обитают лесные гиганты — зубры, королевские олени, волки, лисы, бобры, куницы, рыси, кабаны и другие животные, которых, к сожалению, уже редко можно увидеть в дикой природе.

6. В Беловежской пуще находится резиденция белорусского Деда Мороза. Это заповедная сказка не только для самых маленьких, но и для взрослых. Здесь построена очень красивая лесная усадьба.

7. Брестская крепость была построена ещё в 1842 году. Здесь находился гарнизон российской армии, а казематы крепости вмещали до 12 тысяч солдат. В годы Первой мировой войны как оборонительное сооружение она не использовалась.

По-настоящему прославили это место защитники брестской крепости в 1941 году.

8. Название небольшой деревни Хатынь стало синонимом бесчеловечности нацизма. 22 марта 1943 года немецкие военные сожгли дотла это поселение. Теперь об этом вечно будет напоминать такой символ, как колокола Хатыни.

9.Мирский замок. В городе Мир Гродненской области находится замок. Он датируется 16-м веком и выстроен в готическом стиле. История мирского замка связана со всеми войнами, которые происходили в Беларуси. Особенно сильно укрепления страдали в ходе русско-польских войн и русско-французской войны. Но после каждого сражения замок восстанавливали.

10. Несвижский замок. Этот дворцово-парковый комплекс находится в Белоруссии в городе Несвиж. Его архитектура является мировой ценностью и внесена в список ЮНЕСКО. Сначала этот замок был деревянным. В конце 16-го века было развёрнуто масштабное строительство. Создали каменные постройки, земляные валы, глубокий ров, заполненный водой.

11. Летопись Лидского замка начинается в 1323 году. В Лиде построили каменную крепость, которая смогла бы препятствовать крестоносцам наносить свои разрушительные набеги вглубь белорусских земель. На постройку Лидского замка ушло несколько лет.

Легенда о белорусах. Бог делил между народами земли. Одним — то, другим — то. Пришли белорусы… Очень Богу понравились. Он и начал их наделять: «Реки вам даю полные, пущи — немереные, озера — несчитанные. Жары у вас никогда не будет, но и сильных морозов — тоже. Голодать вы никогда не будете. Не уродит картошка, так уродит рожь или еще что-нибудь. А еще звери и птицы в пущах стаями, рыба в реках — косяками, пчелы в ульях — миллионами. А травы ароматные — как чай. Не будет голода. Женщины у вас будут красивые, дети — сильные, сады — богатые, грибов и ягод — завались. Люди вы будете талантливые, на музыку, песни, стихи — способные и будете жить да жить.»

Назени: Белоруссия – самобытная древняя страна, в традициях которой пересеклись культурные обычаи многих народов. Уникальное сочетание языческих и христианских ритуалов находит свое воплощение в обрядах этой страны. Белорусы – гостеприимный, доброжелательный и веселый народ, бережно хранящий свою историю, и оберегающий свои обычаи.

Здесь сохранились древние языческие ритуалы: Масленица, Купалье, Зажинки,Дожинки – в каждом из этих праздников прослеживаются элементы древних языческих верований. Эти верования очень органично вплелись в христианскую веру, и в результате получилась неповторимая и колоритная белорусская культура, которую мы вам сейчас представим.

(Все уходят со сцены)

Выбегают две девочки навстречу друг дружке

Пульхерия: Здравствуй, Лукерья!

Лукерья: Здравствуй, Пульхерия!

Пульхерия: Куда идешь нарядная?

Лукерья: Пришел праздник урожая:

Урожай соберем, дружно песню запоем.

Пульхерия: Да ты что? Вот это дело!

Я бы тоже так хотела!

Лукерья: Ну тогда бежим скорей

Яську кликать побыстрей.

Косил Ясь конюшину( песня с танцем)

(на сцене рассыпают картошку)
Выходят два мальчика с возом

1й Пока все не уберем,

Домой к бабам не пойдем!

2й Нас давно к застолью ждут!

Все соседи подойдут!

Драников и дерунов спекут!

1й Будет вкусная окрошка!

Конь: Надо собирать картошку!

У меня к вам есть вопрос:

Где мой сахар, где овес?

Ешь теперь вашу ботву!

2й Стой спокойно, жуй траву!

Конь: О чем думали, гадали?

Урожай — то не собрали!

Эх! Ленивые растяпы!

Вам как бабам клецки стряпать!

Вот теперь грузи телегу,

Надо думать о ночлеге…

Бабы: Авакум!Барыс!Лявон!

Мануил!Давыд!Наум!

Конь: Бабы, что ли, вас зовут?

1й Точно! К нам гурьбой идут!

Бабы: Мы к вам в помощь на картошку

2й да нам чуть собрать, немножко!

Сами справимся, идите!

Нас на праздник дома ждите.

Бабы: Не пойдем домой без вас!

Вместе справимся за час!

Ну-ка бабы, веселей!

Загружайся поскорей!

Конь: Всю картошку соберем!

Хором песню запоем!

(собирают картошку в телегу)конь дергает телегу

Конь: Да куда так нагрузили?

Целый день ботвой кормили.

Как теперь тянуть обоз?

Не по мне с картошкой воз!

Я его тащить не буду!

( садится на зад)

Бабы: Где вы взяли это чудо?

1й Конь как конь, не ел давно…

Бабы: Ну и ну! Вот так кино!

( тянут все вместе)

Бабы: Что же делать? Не встает?

2й Он с поклажей не пойдет!

Конь: Плохо мне, изнемогаю!

Под картошкой погибаю!

1й Ну что, будем запрягаться?

Надо ж засветло добраться!

Бабы: Ну, залазь, чтоли в узду!

Конь: А я рядышком пойду!

(переходит на галоп)

Уходят со сцены

Выносят стол с разными явствами

Мамка: Все успели! Все собрались!

Праздник осени дождались!

Все довольны, в поле пусто,

В закромах зерно, капуста.

Все амбары на затворе,

Спит вся живность на подворье.

Значит можно начинать

Праздник осени встречать!

Гостей угощать.

Главной отличительной особенностью белорусской кулинарии является широкое использование картофеля, по белоруски – бульба, поэтому жителей беларуси называют бульбашами.

Картофель варят, жарят, тушат, запекают, фаршируют. Из него готовят супы и салаты, пирожки и хворост. Ни с чем не сравнимы блюда картофеля — драники. 

(выносят жюри драники в чинашнице)

Картофельные колдуны — блюдо, похожее на драники, которые начиняют мясом.. Колдуны обжариваются и подаются со сметаной.
(выносят жюри колдуны в чинашнице со сметаной)

Самые вкусные блюда из рыбы и грибов готовят только в Беларуси!

Республика Беларусь всегда была страной лесов, рек и озер. Это и предопределило появление в национальной кухне блюд из рыбы, грибов и ягод. Один только запеченный карп или щука чего стоят!

(выносят запеченного карпа)

Развитие животноводства на территории страны стало «отправной точкой» для появления мясных деликатесов. Самым известным и излюбленным блюдом является бигос — тушеная капуста с мясом.  Мясные блюда по национальной рецептуре готовятся каждой белорусской хозяйкой. Только белорусы умеют вкусно приготовить тушеную свинину или говядину (тушенку). Эта «походная» еда, которую мы привыкли чаще всего видеть в виде консервов, появилась именно в Беларуси.

Обязательно стоит попробовать холодец, готовящийся из свиной ноги.

Согласитесь, что, решив посетить Республику Беларусь, Вы и понятия не имели, что национальная кухня этой замечательной страны настолько разнообразна и интересна, но при этом проста в приготовлении и требует наличия продуктов, которые можно найти буквально в каждом магазине или вырастить самостоятельно. Чем проще — тем вкуснее. Этой фразой можно охарактеризовать белорусскую национальную кухню и не ошибиться.

Песня «Беларусь моя» с презентацией.

И по старой Белорусской традиции, мы хотим подарить вам Птицу счастья.(Вручают жюри).

(хором)

… «Бывайце здаровы, жывіце багата» і к нам прыязджайце на ўсе нашы святы!

Тема:
“Твая зямля, твая Радзіма
названа
светла – Беларусь!”

Цель:
создать условія для углубления знаний учащихся оБеларуси, её истории; показать,
что государственная символика – это общечеловеческая, государственная ценность;
способствовать формированию любви и уважения к своей стране, чувства гордости
за неё.

Оборудование:  
герб , флаг Республики Беларусь; фотоснимки архитектурных
достопримечательностей РБ.

                                             
Ход урока

Беларускія краявіды…

Перазвоны азёр і бароў.

Над палеткамі бульбы і жыта –

Песня велічных курганоў.

Гэта наша зямля дарагая,

Гэта нашы лугі і палі,

Над якімі спрадвеку лунае

Бусел – сімвал Бяссмерця Зямлі.

                  А. Грачанікаў

I.
Вступительное слово учителя.

 “Зямля…

         Вялікі,
бязмерны абшар зямлі адкрываецца воку майму.

         Я
падымаюся вышэй і вышэй на нейкіх крылах, з дзівам разглядаю велізарнае
ўладарства зямлі…

         Як
у казцы, нясуцца перада мной шыры гэтай зямлі…

         Як
у казцы, нясуцца перада мной поры года: святая зялёная вясна,  гарачае залатое
лета, сытная багатая восень, бліскучая здаровая зіма…

         І
мяняюцца фарбы, і мяняюцца віды…

         Усё
жыве, усё рухаецца… шуміць…

         Зямля!
Маці наша! Чуецца заўсёды і ўсюды тваё цёплае, жыватворнае дыханне, каторае
мёдам па жылах разліваецца…

         Усе
мы дзеці твае: і расліна, і жывёла, і чалавек…

         Усіх
ты нас родзіш, усе мы жывём на табе ,усіх ты нас ізноў прымаешь…

         І
хто каранямі сваімі глыбей у зямлю стараецца ўлезці, у таго галава чуць не да
самага сонейка даходзіць, у таго шчасце ракой-морам расшыраецца…” (Змітрок
Бядуля).

        
О чём эти строки?

        
Почему земля – мать наша? Как человек связан с родной землёй?

         —Что
такое Родина?
(Родина – это наша история, наша культура, наши традиции.
А ещё то, что нас окружает: наши города и сёла, луга и леса, наша школа, наши
соседи, наш народ.)

Что мы Родиной зовём?

Дом, где мы с тобой
растём,

И берёзки, и дороги,

По которым мы идём.

Что мы Родиной зовём?

Солнце в небе голубом

И душистый, золотистый

Хлеб за праздничным
столом.

Что мы Родиной зовём?

Край, где мы с тобой
живём.

II.
Работа по вопросам.

         Давным-давно,
там, где сейчас стоят города и сёла, шумел густой могучий лес, расстилались
широкие безлюдные равнины. И вот однажды к берегам рек пришли люди. И были на
них белоснежные одежды, и волосы у них были светлые, и мысли у них были чистые.
И решили они, что останутся тут жить.одобрили их помыслы птицы счастья – аисты,
укрыли землю своими крыльями от бед и ненастья. И стали называть эту землю
Белая Русь.

Гэта
наша зямля дарагая,

Гэта
нашы лугі і палі,

Над
якімі спрадвеку лунае бусел –

Сімвал
бяссмерця зямлі.

         Именно эти
строки я взяла в качестве эпиграфа к нашему уроку. Потому что нет лучше и краше
родной земли, родного языка, родного человека. Много людей живёт в Беларуси,
все люди разные, но все любят свою Родину и должны стараться стать настоящими
её гражданами. Тема первого урока в этом учебном году “Твая зямля, твая Радзіма
названа светла – Беларусь!”.

        
Как вы понимаете название урока?

        
 А что значит
быть настоящим гражданином ?

На
доске:   знать

                 
беречь

                 
помнить

                 
любить

        
Значит ли, что гражданин — только известная
личность, например, полководец, просветитель, поэт, учёный, герой?

        
Могут ли быть поступком настоящего
гражданина, например, сдача донорской крови, помощь человеку, бережное
отношение к природе?

Гражданин- человек, который
совершает поступки ради людей и Родины.


Назовите, какие символы Республики Беларусь вы знаете? (герб, флаг,
гимн).


Какого цвета наш флаг? Как вы думаете, что обозначают цвета белорусского
флага?

 Государственный
флаг – это главный символ страны. Каждый её гражданин должен понимать язык
белорусского флага, чтобы почитать флаг и гордиться им, как гордятся своим
народом и его славной историей. Наш флаг имеет три цвета: красный, зелёный и
белый.

Красный
цвет
– смелость, отвага, символ огня и вечной
жизни.

Зелёный
цвет –
цвет природы, полей, лесов, добра,
роста, благополучия и мира.

Белый
цвет –
цвет света, чистоты, гостеприимства,
свободы.

На
флаге есть орнамент – символический рисунок , который означает трудолюбие и
трудовое мастерство белорусского народа.

        
Что изображено на белорусском гербе? (Каждая
деталь герба имеет значение и даёт важные сведения о нашей стране. Зелёный
контур (границы)
страны в золотых лучах восходящего солнца обозначает, что
это наша земля, нам чужой не нужно, но и своей не отдадим. Венок из
пучка ржи – символ трудолюбия белорусского народа. Клевер – символ связи
с миром животных, для которых он – лучший корм. Лён – стмвол добра и
достатка. Земной шар – знак того, что Республика Беларусь воспринимает
все народы Земли как равноправных друзей, готова с ними дружить и торговать.)

        
А теперь откройте текст белорусского гимна
и прочитайте самые главные слова.
(Дети зачитывают).

ІІІ.
Работа в группах. (
Дети разбиваются на 3
группы.)

Задание
1 группе
:

1)    Написать,
к какой поре года относится каждый из праздников:

 Дзяды, Купалле, Масленіца, Каляды,
Свята Перамогі,  Вялікдзень, Дзень незалежнасці.

2)    Як
называецца веснавое свята ў гонар Сонца, абуджэння прыроды і надыходу “вялікіх
дзён” палявых работ? ( Вялікдзень)

3)    Ян
называецца свята ў гонар нашых продкаў? ( Дзяды)

4)    Свята,
калі распальвалі вогнішча, шукалі папараць-кветку.( Купалле)

5)    Свята,
якое адзначаюць на працягу 2 тыдняў, з 24 снежня да 6 студзеня. У гэтыя дні
хадзілі  па сяле пераапранутыя хлопцы і дзяўчаты, якія вадзілі з сабою “казу”.
Яны віталі гаспадароў, жадалі ім шчасця, спявалі, танцавалі? ( Каляды)

Задание
2 группе
:  Заполните пропуски.

Францыск
Скарына -…(першадрукар)

У
Нясвіжы помнік -…( Сымону Буднаму)

Ефрасіння
Полацкая -…( асветніца)

Янка
Купала, Якуб Колас, Эдзі Агняцвет, Уладзімір Караткевіч -… (пісьменнікі)

Максім
Мірны, Аксана Менькова -…( спартсмены)

Пётр
Клімук, Уладзімір Кавалёнак  -…( касманаўты)

Ксенія
Сітнік, Аляксей Жыгалковіч  -…( пераможцы Еўрабачання)

Задание
3 группе
: Ответить на вопросы викторины “ Знатоки
родного края”

1.   Што
з’яўляецца галоўным багаццем нашай краіны? ( Лясы)

2.   Які
запаведнік на тэрыторыі Беларусі з’яўляецца самым старажытным у свеце?
(Белавежская пушча)

3.   Птушка-сімвал
Беларусі.( Бусел)

4.   Чаму
Беларусь часта называюць сінявокай? ( Шмат рэк і азёр)

5.   Які
караняплод беларусы ўжываюць у вялікай колькасці? ( Бульба)

6.   Назавіце
самага магутнага звера- жыхара беларускіх лясоў.( Зубр, яго вага ад 1000 да 1200
кг)

8.
Самы высокі будынак у Беларусі? ( Нацыянальная бібліятэка, вышыня 72,6
м. Тут сабраны каля 70 тыс. рэдкіх і старадрукаваных кніг, рукапісаў)

9.
Самы блізкі і родны чалавек? ( Мама)

Презентация
групп.

IV.
Слово
учителя.

   
В. Караткевич писал: “У падзеях мінулага нашы карані.
А дрэва без кораня не можа існаваць, і тым больш прыносіць плады.”

  
Настоящий гражданин должен знать не только символы своего края, но и его
историю, знаменитых людей, культурные ценности родной страны.

        
Какие знаменитые имена вы знаете?

У
истоков белорусского печатного слова стаяли Франциск Скорина
белорусский первопечатник, Симеон Будны – основатель типографии в
Несвиже, Симеон Полоцкий – поэт, просветитель, проповедник,
основатель русского театра. Ефросинья Полоцкая —  святая, которую
издавна уважают как небесную заступницу белорусской земли якую, ее  желая
выходить замуж, она поселилась в келье Софийского собора, где переписывала
церковные книги, позже основала женский и мужской монастыри. Янка Купала,
 Якуб Колас и т.д. Мирский замок, Софийский собор, Витебская ратуша, Брестская
крепость и т.д.

V.
Физкультминутка
(Если “ да”- встать, если “ нет”- присесть возле парт).

        
Якуб Колас, Янка Купала —  беларускія
першадрукары? (нет)

        
Сымону Буднаму стаіць помнік у Мінску?
(нет)

        
Ефрасіння Полацкая лічыцца нябеснай
заступніцай беларускай зямлі? (да)

        
Францыск Скарына- беларускі першадрукар? (да)

День
Победы — один из самых значительных праздников нашей страны


Сколько прошло лет со Дня Победы?
( 66 лет)


Когда празднуется День Победы?
( 9 мая)

Куда
пришёлся первый удар врага?
(Первыми встретили гитлеровцев
защитники  Брестской крепости. Больше месяца небольшой гарнизон, находясь в
окружении, отбивал атаки врага. Наши бойцы стояли насмерть. Крепость на границе
стала символом мужества и отваги.)

Назовите
деревню, сожжённую в годы войны вместе с жителями, на месте которой находится
мемориальный комплекс.(
Хатынь. 22 марта 1943
года фашистские каратели уничтожили деревню Хатынь. Они зажыво сожгли её
жителей, в том числе и младенцев. Вечный огонь на земле Хатыни — это вечная
память народа.)


Назовите имя лётчика, который направил
охваченный огнём самолёт на колонну военной техники?
(
Николай Гастело)

Когда
была освобождена Беларусь?
(3 июля 1944 года, 3 июля
— День независимости РБ.)

Победой кончилась война,

Те годы позади.

Горят медали, ордена

У многих на груди.

Кто носит орден боевой

За подвиги в бою,

А кто за подвиг трудовой

В своём родном краю.

 Надеюсь, что то, что вы
сегодня узнали, услышали, тронуло ваши сердца, вызвало волну любви к родному
краю, к своей Родине. Очень хотелось бы, чтобы в ваших  сердцах никогда не
гасла любовь к родной земле, к её благозвучному языку, гордость за знаменитых
земляков.

Праляцяць непрыкметна
гады,

Пераменіцца многае ў
свеце,

Толькі помніць мы будзем
заўжды

Той адзіны куток на
планеце,

Дзе матуля нам песні
спявала,

Дзе дарогу ў жыццё мы
бяром

Той куток ,нам такі
дарагі,

Мы з маленства Радзімай
завём.

VI.
Подведение итогов урока.

Дидактическая
игра «Закончи предложение».

Наша
страна называется…

Символы
государства – это…

Нашего
президента зовут….

Главная
песня нашей страны — …

Столица
нашего государства — …

VII.
Рефлексия.
Вернёмся к началу нашего урока.

Итак,
что мы должны

 знать

беречь

помнить

любить

На этом наш урок закончен.

Тэма: Беларускі народны фальклор

Мэты:

    — замацаваць веды аб беларускім народным фальклоры: прымаўках, прыказках, песнях, загадках, казках і г.д.;

    — развіваць мову вучняў, узбагачаць слоўнікавы запас;

    — развіваць творчасць вучняў;

    — выхоўваць любоў і павагу да спадчыны беларускага народа.

Абсталяванне:

    — падрыхтаваныя дома тэксты беларусага фальклора, малюнкі, беларускія касцюмы, беларускія песні;

    — клас прыбраны як вясковая хата-развешаны ручнікі, дываны, стол засланы абрусам, на ім стаяць розныя стравы: бліны, аладкі, пернікі і інш.

Заходзяць госці, садзяцца.

1вядучы

— Добры дзень у хату,

  Вашы ягомасці.

  Прыбылі да вас

  Сёння мы ў госці.

2вядучы

— Шчыра вам жадаем

  Шчасця і здароўя,

  Каб было гасцей у вас

  Поўнае падвор’е.

Настаўнік

— Дзякую, дарагія госці, сядайце, калі ласка.

1вядучы

— Рады мы вас бачыць

 У нашай роднай хаце.

2вядучы

— Нашымі прысмакамі

Вас пачаставаці.

Настаўнік

— У нас на Беларусі існуе добры звычай- вітаць гасцей хлебам-соллю, які падаюць на ручніку. Ручнік- сімвал чысціні, цяпла і роднай хаты.

  Вучні падносяць гасцям хлеб-соль:

1вядучы

— Мы звычай зямлі сваёй зберагаем,

Усіх гасцей хлебам-соллю вітаем.

Настаўнік

— Наша свята пачынаем.

2вядучы

— Людзі кажуць:

Жыццё пражыць – не поле перайсці;

У адну ваду два разы не ўвайсці;

З людзьмі ўжыцца – што пуд солі з’есці;

Навуку за плячыма не носяць.

1вядучы

— Мы думаем, ступіўшы адзін крок,

Нічога дрэннага людзям не зробіш.

Але ёсць такі жыццёвы ўрок:

Атрымаеш тое, што заробіш.

2вядучы

— Вельмі добра, што ў казках

Ёсць нам розныя падказкі-

Як пражыць, каго лепш слухаць,

Каб нам пораху не нюхаць.

Павучыць мы вас жадаем,

Паглядзець вас запрашаем.

Настаўнік

— Пачнем наша свята з казкі:

“Ці то полем, ці то лесам, ішлі тры падарожнікі. Ішлі яны тры дні і тры ночы ды яшчэ паўдня. Прытаміліся, прыселі. Раптам чуюць – спявае нехта. Прыслухаўся першы: “Відаць жаваранак”, “Не,- кажа другі- гэта лес шуміць”. А трэці прыпаў вухам да зямлі і прашаптаў: “Ды гэта ж зямля наша спявае”.(Тры падарожніка размаўляюць)

Настаўнік

— Так, зямля наша спявае. Бо беларускі народ мае багатую спадчыну: песні, карагоды, жарты, загадкі, прыказкі. І сёння мы будзем гаварыць пра нашу спадчыну, пра спадчыну беларускага народа.

Загадкі

Настаўнік

— Адным са старажытных відаў народнай творчасці з’ўляюцца загадкі. Чалавек складваў загадкі пра тое, з чым ён сустракаўся ў жыцці, дома, на працы, у час адпачынку.Яго асабліва цікавілі з’явы прыроды, бо ад іх залежыў ураджай і дабрабыт народа. Імкнуючыся пазнаць іх, чалавек параўноўваў загадкавае з добра знаёмым, з відавочным.

1. З барадою, а не стары, з рагамі, а не бык, дояць, а не карова, лыка дзярэ, а лапці не пляце.(каза)

2.У вадзе купаўся, ды сухім застаўся.(гусь)

3.Спераду тыльцы, ззаду вільцы, наверсе чорнае сукно, падыспадам белае палатно.(ластаўка)

4.Доўгі насок, тонкі галасок, хто яго заб’е, той кроў пралье.(камар)

5.Чорны, ды не воран, рагаты, ды не бык, шэсць ног без капыт, ляціць- вые, сядзе – зямлю рые.(жук)

6.Калматы, вусаты, есці пачынае, песенькі спявае.(кот)

 Беларускія гульні. Лічылкі

Гульня “Сляпы музыкант”

                                           Лічылкай( Кацілася торба з вялікага горба. А ў пой торбе хлеб, пшаніца. З кім ты хочаш падзяліцца) выбіралі музыканта.

— Гуляючыя становяца ў груг. Аднаму з іх завязваюць вочы і даюць у рукі палачку. Гэта – “сляпы музыкант”. Ён дакранаецца палачкай да каго-небудзь з гуляючых. Ігрок падае голас: пішчыць, гудзе, імкнецца зрабіць так, каб “сляпы музыкант” не пазнаў яго. Калі той усёж адгадае, ігрок ідзе на сярэдзіну круга і гульня працягваецца з новым “музыкантам”( калі “сляпы музыкант” тры разы не пазнае, хто падае голас, ён выбывае з гульні)

  Беларускія народныя песні

— Ці ведаеце вы беларускія народныя песні?

— Назавіце, якія песні вы ведаеце?

(калыханкі, жніўныя, вясельныя, калядныя і інш.)

— Успомніце, што часцей спяваюць бабулі, матулі малым дзеткам.

— Правільна, калыханкі. Паслухайце адну з іх.

(выходзіць дзяўчынка, трымае ў руках ляльку і спявае калыханку)

Баю, баю, баенькі,

Баю, баю, баенькі,

Люлю, люлю, люленькі,

Прыляцелі гуленькі.

Селі яны ў люленькі,

Сталі яны варкаваць.

Малютачку калыхаць.

Маўчы, маўчы, не крычы.

— Малайчынка. Але акрамя калыханак, каб дзяцей пазабаўляць ім расказвалі забаўлянкі, пацешкі.

Кую,кую ножку,

Паеду ў дарожку,

Дарожка крывая,

Кабылка сляпая.

Еду, еду, еду,

Ніяк не даеду.

Прыпрагу сароку,

Паеду далёка,

У новай кашулі,

Да майго дзядулі.

Ідзе каза рагатая,

Ідзе каза, ідзе,

Барадою трасе,

Малачко нясе.

Малачка хто не п’е-

Таго – бу! Забаду!

На рогі пасаджу!

— Нашы дзяўчаткі падрыхтавалі песню “Саўка ды Грышка”

Саўка ды Грышка ладзілі дуду,

Павесяліцца ды прагнаць нуду.

Дуду, дуду, дуду, дуду,

Ды прагнаць нуду.

Як разышліся музыкі, гуча,

Згінула гора, згінула туга.

Гу-га-га-га, гу-га-га-га,

Згінула туга.

Дзядок старэнькі, ёмкі ўзяўшы спрут,

Кіем на дзверы паказаў ім тут.

Ту-ту-ту-ту, ту-ту-ту-ту,

Паказаў ім тут.

Народныя казкі

Настаўнік

— Запрашаем на сустрэчу з казкай.

1вядучы

…Усіх гадуюць нас матчыны казкі.

Яны вучаць родную мову любіць,

З няпраўдай змагацца, а з праўдай дружыць

І аб недасяжным і сонечным марыць.

Настаўнік

— Сапраўды, з самых малых гадоў казка ішла і жыла побач з намі. Яна захапляла нас святлом незвычайнага, неверагоднага, фантастычнага. Мы любім казкі за тое, што ў іх заўсёды дабро перамагае зло, мудрыя, мужныя, знаходлівыя людзі перамагаюць несумленных, нядобрых, ліхіх. Казкі сеюць зерне мудрасці.

— Якія казкі бываюць?(чарадзейныя, пра жывёл, бытавыя)

— А зараз паглядзім, як вы ведаеце казкі.

— Адкуль гэтыя ўрыўкі?

1.Выскачыў з дуба каток-залаты лабок, залатое вушка, срэбранае вушка, залатая шарсцінка, срэбраная шарсцінка, залатая лапка, срэбраная лапка.(каток-залаты лабок)

2.Паваліўся пеўнік, ногі задраў і не дыхае.(як курачка пеўніка ратавала)

3.А ты як сядзеш за стол, дык страх адразу на шыю скок і душыць! Праз гэта яна і худзее. Ад крадзенага, брат, не пасыцееш!(Ад крадзенага не пасыцееш)

— Нашы артысты падрыхтавалі невялічкую казку “Пчала і муха”

Выходзяць дзеці ў касцюмах.

Муха. Як добра на свеце жыць!

Пчала(ляціць).Ж-ж-ж!

Муха(прачнулася і кажа сярдзіта). Хто гэта? Ах ты, нягодніца! Чаго тут над вухам стогнеш, мне спаць не даеш?

Пчала. Ж-ж-ж! Выбачай! Я шмат мёду нясу, дык і стагну ад цяжару.

Муха. Ха-ха-ха! Сядай! Шмат мёду нясеш, а сама, пэўна, галодная: вунь якая худая, як мыш з царквы.

Пчала. Так. Мы, пчолы, збіраем цуды, а самі худы!

Муха. А чаму ж вы худы? Мёд жа ў вас ёсць.

Пчала. Дык мёд жа мы збіраем не толькі для сябе, а і для дзетак, і для гаспадара, які нам хатку зрабіў, даглядае нас.

Муха. Чакай! Чакай!Як гэта можна збіраць мёд для іншых? Мы, мухі, так не робім!

Пчала. Няма мне калі з табою гаманіць: трэба дзеткам мядовую кашку варыць.

Муха. А дзе возьмеш мядовую кашку?

Пчала. На сабе вязу!

Муха. У чым?

Пчала. (адлятаючы) У вазку, у палазку і за пазухай. Ж-ж-ж.

Муха. У чым? У чым?

1вядучы

— Адзін працуе цэлы дзень,

А другі глядзець, дзе лепшы цень.

Настаўнік

— Казка, як гаварыў Максім Танк, вучыць нас любіць родную мову, змагацца са злом і няпраўдай, марыць аб шчаслівым заўтрашнім дні, які абавязкова наступіць.

Настаўнік

— Нашы дзяўчаты падрыхтавалі песню “Сядзіць камар на дубочку”

Сядзіць камар на дубочку,

На зялёненькім лісточку.

Ай, люлі, люлі, люлі,

На зялененькім лісточку.

Сядзіць камар, напявае.

Чорных мушак забаўляе.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Чорных мушак забаўляе.

Наляцела злая бура,

Камарочка з ліста здула.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Камарочка з ліста з дула.

Тут дзве мушкі падляталі,

Камара пад ручкі ўзялі.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Камара пад ручкі ўзялі.

Камара пад ручкі ўзялі,

У дом вялі, у пасцельку клалі.

Ай, люлі, люлі, люлі,

У дом вялі, у пасцельку клалі.

Жарты

Настаўнік

— А як вы лічаце, жарты гэта фальклор?

Вось зараз і пажартуем.

А) Мама. Пятрусь, ты рукі мыў?

Пятрусь. Памыў, мама, нават з мылам.

Мама. А твар?

Пятрусь. Не!

Мама. Ідзі памый!

Пятрусь. Не пайду!

Мама. Чаму?

Пятрусь. Хітрая ты, мамачка, хочаш, каб я зноў рукі запэцкаў!?

Б) – Мама, ты казала, што ў яблыках шмат вітамінаў. Я іх парэзаў, а вітамінаў не знайшоў.

Прыказкі і прымаўкі

Настаўнік

— А што яшчэ з’яўляецца фальклорам?

— Правільна, прыказкі і прымаўкі.

— Якія прымаўкі і прыказкі вы ведаеце?

(Дзеці называюць)

-Век жыві- век вучыся

Без навук, як без рук.

Гультай за работу – мазоль за руку

Якая справа, такая і слава

Чалавек без сябра, што яда без солі

Настаўнік

— А гэтую прыказку вам патрэбна скласці самім

( Радзіма – матка, чужына – мачыха)

Настаўнік

— Малайчыны! Добра ведаеце народны фальклор.

— Але на нашай зямлі кожнае свята не абыходзілася без музыкі і спеваў.

(гучыць музыка “Беларуская – танцавальная”, выбягаюць дзяўчаты і спяваюць)

Настаўнік

— Малайцы, вы добра папрацавалі!

— Але яшчэ да нас прыляцела птушка- сімвал нашай Беларусі – бусел. Ён прынёс кветачку нашых палёў- васілёк, але тат не хапае маленькага сонейка. Каб гэта сонейка з’явілася, вам патрэбна ўсміхнуцца і падарыць усмешку адзін аднаму і тады ад цеплыні вашых усмешак загарыцца сонейка на Васільку.

Дзяўчынкі

— І нам хочацца пажадаць вам госці

Дружна жывіце,

Край свой любіце.

Не таму любіце, што ён за ўсіх цяплейшы, ці прыгажэйшы,

А таму любіце, што ён мілейшы, за ўсё даражэйшы.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?

Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.

Быстро и объективно проверять знания учащихся.

Сделать изучение нового материала максимально понятным.

Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.

Наладить дисциплину на своих уроках.

Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа

«Свята «Беларускі народны фальклор» »

Тэма: Беларускі народны фальклор

Мэты:

— замацаваць веды аб беларускім народным фальклоры: прымаўках, прыказках, песнях, загадках, казках і г.д.;

— развіваць мову вучняў, узбагачаць слоўнікавы запас;

— развіваць творчасць вучняў;

— выхоўваць любоў і павагу да спадчыны беларускага народа.

Абсталяванне:

— падрыхтаваныя дома тэксты беларусага фальклора, малюнкі, беларускія касцюмы, беларускія песні;

— клас прыбраны як вясковая хата-развешаны ручнікі, дываны, стол засланы абрусам, на ім стаяць розныя стравы: бліны, аладкі, пернікі і інш.

Заходзяць госці, садзяцца.

1вядучы

— Добры дзень у хату,

Вашы ягомасці.

Прыбылі да вас

Сёння мы ў госці.

2вядучы

— Шчыра вам жадаем

Шчасця і здароўя,

Каб было гасцей у вас

Поўнае падвор’е.

Настаўнік

— Дзякую, дарагія госці, сядайце, калі ласка.

1вядучы

— Рады мы вас бачыць

У нашай роднай хаце.

2вядучы

— Нашымі прысмакамі

Вас пачаставаці.

Настаўнік

— У нас на Беларусі існуе добры звычай- вітаць гасцей хлебам-соллю, які падаюць на ручніку. Ручнік- сімвал чысціні, цяпла і роднай хаты.

Вучні падносяць гасцям хлеб-соль:

1вядучы

— Мы звычай зямлі сваёй зберагаем,

Усіх гасцей хлебам-соллю вітаем.

Настаўнік

— Наша свята пачынаем.

2вядучы

— Людзі кажуць:

Жыццё пражыць – не поле перайсці;

У адну ваду два разы не ўвайсці;

З людзьмі ўжыцца – што пуд солі з’есці;

Навуку за плячыма не носяць.

1вядучы

— Мы думаем, ступіўшы адзін крок,

Нічога дрэннага людзям не зробіш.

Але ёсць такі жыццёвы ўрок:

Атрымаеш тое, што заробіш.

2вядучы

— Вельмі добра, што ў казках

Ёсць нам розныя падказкі-

Як пражыць, каго лепш слухаць,

Каб нам пораху не нюхаць.

Павучыць мы вас жадаем,

Паглядзець вас запрашаем.

Настаўнік

— Пачнем наша свята з казкі:

“Ці то полем, ці то лесам, ішлі тры падарожнікі. Ішлі яны тры дні і тры ночы ды яшчэ паўдня. Прытаміліся, прыселі. Раптам чуюць – спявае нехта. Прыслухаўся першы: “Відаць жаваранак”, “Не,- кажа другі- гэта лес шуміць”. А трэці прыпаў вухам да зямлі і прашаптаў: “Ды гэта ж зямля наша спявае”.(Тры падарожніка размаўляюць)

Настаўнік

— Так, зямля наша спявае. Бо беларускі народ мае багатую спадчыну: песні, карагоды, жарты, загадкі, прыказкі. І сёння мы будзем гаварыць пра нашу спадчыну, пра спадчыну беларускага народа.

Загадкі

Настаўнік

— Адным са старажытных відаў народнай творчасці з’ўляюцца загадкі. Чалавек складваў загадкі пра тое, з чым ён сустракаўся ў жыцці, дома, на працы, у час адпачынку.Яго асабліва цікавілі з’явы прыроды, бо ад іх залежыў ураджай і дабрабыт народа. Імкнуючыся пазнаць іх, чалавек параўноўваў загадкавае з добра знаёмым, з відавочным.

1. З барадою, а не стары, з рагамі, а не бык, дояць, а не карова, лыка дзярэ, а лапці не пляце.(каза)

2.У вадзе купаўся, ды сухім застаўся.(гусь)

3.Спераду тыльцы, ззаду вільцы, наверсе чорнае сукно, падыспадам белае палатно.(ластаўка)

4.Доўгі насок, тонкі галасок, хто яго заб’е, той кроў пралье.(камар)

5.Чорны, ды не воран, рагаты, ды не бык, шэсць ног без капыт, ляціць- вые, сядзе – зямлю рые.(жук)

6.Калматы, вусаты, есці пачынае, песенькі спявае.(кот)

Беларускія гульні. Лічылкі

Гульня “Сляпы музыкант”

Лічылкай( Кацілася торба з вялікага горба. А ў пой торбе хлеб, пшаніца. З кім ты хочаш падзяліцца) выбіралі музыканта.

— Гуляючыя становяца ў груг. Аднаму з іх завязваюць вочы і даюць у рукі палачку. Гэта – “сляпы музыкант”. Ён дакранаецца палачкай да каго-небудзь з гуляючых. Ігрок падае голас: пішчыць, гудзе, імкнецца зрабіць так, каб “сляпы музыкант” не пазнаў яго. Калі той усёж адгадае, ігрок ідзе на сярэдзіну круга і гульня працягваецца з новым “музыкантам”( калі “сляпы музыкант” тры разы не пазнае, хто падае голас, ён выбывае з гульні)

Беларускія народныя песні

— Ці ведаеце вы беларускія народныя песні?

— Назавіце, якія песні вы ведаеце?

(калыханкі, жніўныя, вясельныя, калядныя і інш.)

— Успомніце, што часцей спяваюць бабулі, матулі малым дзеткам.

— Правільна, калыханкі. Паслухайце адну з іх.

(выходзіць дзяўчынка, трымае ў руках ляльку і спявае калыханку)

Баю, баю, баенькі,

Баю, баю, баенькі,

Люлю, люлю, люленькі,

Прыляцелі гуленькі.

Селі яны ў люленькі,

Сталі яны варкаваць.

Малютачку калыхаць…

Маўчы, маўчы, не крычы.

— Малайчынка. Але акрамя калыханак, каб дзяцей пазабаўляць ім расказвалі забаўлянкі, пацешкі.

Кую,кую ножку,

Паеду ў дарожку,

Дарожка крывая,

Кабылка сляпая.

Еду, еду, еду,

Ніяк не даеду.

Прыпрагу сароку,

Паеду далёка,

У новай кашулі,

Да майго дзядулі.

Ідзе каза рагатая,

Ідзе каза, ідзе,

Барадою трасе,

Малачко нясе.

Малачка хто не п’е-

Таго – бу! Забаду!

На рогі пасаджу!

— Нашы дзяўчаткі падрыхтавалі песню “Саўка ды Грышка”

Саўка ды Грышка ладзілі дуду,

Павесяліцца ды прагнаць нуду.

Дуду, дуду, дуду, дуду,

Ды прагнаць нуду.

Як разышліся музыкі, гуча,

Згінула гора, згінула туга.

Гу-га-га-га, гу-га-га-га,

Згінула туга.

Дзядок старэнькі, ёмкі ўзяўшы спрут,

Кіем на дзверы паказаў ім тут.

Ту-ту-ту-ту, ту-ту-ту-ту,

Паказаў ім тут.

Вы сабе дуйце сваё го-ца-ца,

Толькі не страшыце малога хлапца.

Го-ца-ца-ца, го-ца-ца-ца,

Малога хлапца.

Народныя казкі

Настаўнік

— Запрашаем на сустрэчу з казкай.

1вядучы

…Усіх гадуюць нас матчыны казкі.

Яны вучаць родную мову любіць,

З няпраўдай змагацца, а з праўдай дружыць

І аб недасяжным і сонечным марыць.

Настаўнік

— Сапраўды, з самых малых гадоў казка ішла і жыла побач з намі. Яна захапляла нас святлом незвычайнага, неверагоднага, фантастычнага. Мы любім казкі за тое, што ў іх заўсёды дабро перамагае зло, мудрыя, мужныя, знаходлівыя людзі перамагаюць несумленных, нядобрых, ліхіх. Казкі сеюць зерне мудрасці.

— Якія казкі бываюць?(чарадзейныя, пра жывёл, бытавыя)

— А зараз паглядзім, як вы ведаеце казкі.

— Адкуль гэтыя ўрыўкі?

1.Выскачыў з дуба каток-залаты лабок, залатое вушка, срэбранае вушка, залатая шарсцінка, срэбраная шарсцінка, залатая лапка, срэбраная лапка.(каток-залаты лабок)

2.Паваліўся пеўнік, ногі задраў і не дыхае.(як курачка пеўніка ратавала)

3.А ты як сядзеш за стол, дык страх адразу на шыю скок і душыць! Праз гэта яна і худзее. Ад крадзенага, брат, не пасыцееш!(Ад крадзенага не пасыцееш)

— Нашы артысты падрыхтавалі невялічкую казку “Пчала і муха”

Выходзяць дзеці ў касцюмах.

Муха. Як добра на свеце жыць!

Пчала(ляціць).Ж-ж-ж!

Муха(прачнулася і кажа сярдзіта). Хто гэта? Ах ты, нягодніца! Чаго тут над вухам стогнеш, мне спаць не даеш?

Пчала. Ж-ж-ж! Выбачай! Я шмат мёду нясу, дык і стагну ад цяжару.

Муха. Ха-ха-ха! Сядай! Шмат мёду нясеш, а сама, пэўна, галодная: вунь якая худая, як мыш з царквы.

Пчала. Так. Мы, пчолы, збіраем цуды, а самі худы!

Муха. А чаму ж вы худы? Мёд жа ў вас ёсць.

Пчала. Дык мёд жа мы збіраем не толькі для сябе, а і для дзетак, і для гаспадара, які нам хатку зрабіў, даглядае нас.

Муха. Чакай! Чакай!Як гэта можна збіраць мёд для іншых? Мы, мухі, так не робім!

Пчала. Няма мне калі з табою гаманіць: трэба дзеткам мядовую кашку варыць.

Муха. А дзе возьмеш мядовую кашку?

Пчала. На сабе вязу!

Муха. У чым?

Пчала. (адлятаючы) У вазку, у палазку і за пазухай. Ж-ж-ж.

Муха. У чым? У чым?

1вядучы

— Адзін працуе цэлы дзень,

А другі глядзець, дзе лепшы цень.

Настаўнік

— Казка, як гаварыў Максім Танк, вучыць нас любіць родную мову, змагацца са злом і няпраўдай, марыць аб шчаслівым заўтрашнім дні, які абавязкова наступіць.

Настаўнік

— Нашы дзяўчаты падрыхтавалі песню “Сядзіць камар на дубочку”

Сядзіць камар на дубочку,

На зялёненькім лісточку.

Ай, люлі, люлі, люлі,

На зялененькім лісточку.

Сядзіць камар, напявае.

Чорных мушак забаўляе.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Чорных мушак забаўляе.

Наляцела злая бура,

Камарочка з ліста здула.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Камарочка з ліста з дула.

Тут дзве мушкі падляталі,

Камара пад ручкі ўзялі.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Камара пад ручкі ўзялі.

Камара пад ручкі ўзялі,

У дом вялі, у пасцельку клалі.

Ай, люлі, люлі, люлі,

У дом вялі, у пасцельку клалі.

Жарты

Настаўнік

— А як вы лічаце, жарты гэта фальклор?

Вось зараз і пажартуем.

А) Мама. Пятрусь, ты рукі мыў?

Пятрусь. Памыў, мама, нават з мылам.

Мама. А твар?

Пятрусь. Не!

Мама. Ідзі памый!

Пятрусь. Не пайду!

Мама. Чаму?

Пятрусь. Хітрая ты, мамачка, хочаш, каб я зноў рукі запэцкаў!?

Б) – Мама, ты казала, што ў яблыках шмат вітамінаў. Я іх парэзаў, а вітамінаў не знайшоў.

В) Н.- Хто скажа, чаму бывае раса?

В.- Я ведаю! Зямля круціцца так хутка, што ажно пацее.

Праказкі і прымаўкі

Настаўнік

— А што яшчэ з’яўляецца фальклорам?

— Правільна, прыказкі і прымаўкі.

— Якія прымаўкі і прыказкі вы ведаеце?

(Дзеці называюць)

-Век жыві- век вучыся

Без навук, як без рук.

Гультай за работу – мазоль за руку

Якая справа, такая і слава

Чалавек без сябра, што яда без солі

Настаўнік

— А гэтую прыказку вам патрэбна скласці самім

( Радзіма – матка, чужына – мачыха)

Настаўнік

— Малайчыны! Добра ведаеце народны фальклор.

— Але на нашай зямлі кожнае свята не абыходзілася без музыкі і спеваў.

(гучыць музыка “Беларуская – танцавальная”, выбягаюць дзяўчаты і спяваюць)

Танцавалі мы гапак,

Танцавалі рускую.

Паглядзіце зараз, як

Скачам беларускую.

Прыпеў

Туп. Туп. Чаравік.

Не ляніся!

Туды, сюды, чаравік,

Павярніся!

Дзяўчынка, Надзйка,

Выхадзі на круг хутчэй-ка,

Патанцуй-ка на памосце,

Будуць рады нашы госці.

Прыпеў.

На Палессі стук ды звон-

Гэта грае наш Лявон.

З Юрачкам да нас ідзе,

Мікіту з сабой вядзе.

Прыпеў.

Усіх сабралі! Ну, давайце

Дружна танцы пачынайце!

Трэба ўсім на свеце знаць,

Як мы ўмеем танцаваць.

Настаўнік

— Малайцы, вы добра папрацавалі!

— Але яшчэ да нас прыляцела птушка- сімвал нашай Беларусі – бусел. Ён прынёс кветачку нашых палёў- васілёк, але тат не хапае маленькага сонейка. Каб гэта сонейка з’явілася, вам патрэбна ўсміхнуцца і падарыць усмешку адзін аднаму і тады ад цеплыні вашых усмешак загарыцца сонейка на Васільку.

Дзяўчынкі

— І нам хочацца пажадаць вам госці

Дружна жывіце,

Край свой любіце.

Не таму любіце, што ён за ўсіх цяплейшы, ці прыгажэйшы,

А таму любіце, што ён мілейшы, за ўсё даражэйшы.

— Запрашаем вас пачаставацца нашымі прысмакамі.000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Танцавалі мы гапак,

Танцавалі рускую.

Паглядзіце зараз, як

Скачам беларускую.

Прыпеў

Туп. Туп. Чаравік.

Не ляніся!

Туды, сюды, чаравік,

Павярніся!

Дзяўчынка, Надзйка,

Выхадзі на круг хутчэй-ка,

Патанцуй-ка на памосце,

Будуць рады нашы госці.

Прыпеў.

На Палессі стук ды звон-

Гэта грае наш Лявон.

З Юрачкам да нас ідзе,

Мікіту з сабой вядзе.

Прыпеў.

Усіх сабралі! Ну, давайце

Дружна танцы пачынайце!

Трэба ўсім на свеце знаць,

Як мы ўмеем танцаваць.

Сядзіць камар на дубочку,

На зялёненькім лісточку.

Ай, люлі, люлі, люлі,

На зялененькім лісточку.

Сядзіць камар, напявае.

Чорных мушак забаўляе.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Чорных мушак забаўляе.

Наляцела злая бура,

Камарочка з ліста здула.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Камарочка з ліста з дула.

Тут дзве мушкі падляталі,

Камара пад ручкі ўзялі.

Ай, люлі, люлі, люлі,

Камара пад ручкі ўзялі.

Камара пад ручкі ўзялі,

У дом вялі, у пасцельку клалі.

А) Мама. Пятрусь, ты рукі мыў?

Пятрусь. Памыў, мама, нават з мылам.

Мама. А твар?

Пятрусь. Не!

Мама. Ідзі памый!

Пятрусь. Не пайду!

Мама. Чаму?

Пятрусь. Хітрая ты, мамачка, хочаш, каб я зноў рукі запэцкаў!?

Муха. Як добра на свеце жыць!

Пчала(ляціць).Ж-ж-ж!

Муха(прачнулася і кажа сярдзіта). Хто гэта? Ах ты, нягодніца! Чаго тут над вухам стогнеш, мне спаць не даеш?

Пчала. Ж-ж-ж! Выбачай! Я шмат мёду нясу, дык і стагну ад цяжару.

Муха. Ха-ха-ха! Сядай! Шмат мёду нясеш, а сама, пэўна, галодная: вунь якая худая, як мыш з царквы.

Пчала. Так. Мы, пчолы, збіраем цуды, а самі худы!

Муха. А чаму ж вы худы? Мёд жа ў вас ёсць.

Пчала. Дык мёд жа мы збіраем не толькі для сябе, а і для дзетак, і для гаспадара, які нам хатку зрабіў, даглядае нас.

Муха. Чакай! Чакай!Як гэта можна збіраць мёд для іншых? Мы, мухі, так не робім!

Пчала. Няма мне калі з табою гаманіць: трэба дзеткам мядовую кашку варыць.

Муха. А дзе возьмеш мядовую кашку?

Пчала. На сабе вязу!

Муха. У чым?

Пчала. (адлятаючы) У вазку, у палазку і за пазухай. Ж-ж-ж.

Муха. У чым? У чым?

Саўка ды Грышка ладзілі дуду,

Павесяліцца ды прагнаць нуду.

Дуду, дуду, дуду, дуду,

Ды прагнаць нуду.

Як разышліся музыкі, гуча,

Згінула гора, згінула туга.

Гу-га-га-га, гу-га-га-га,

Згінула туга.

Дзядок старэнькі, ёмкі ўзяўшы спрут,

Кіем на дзверы паказаў ім тут.

Ту-ту-ту-ту, ту-ту-ту-ту,

Паказаў ім тут.

Вы сабе дуйце сваё го-ца-ца,

Толькі не страшыце малога хлапца.

Го-ца-ца-ца, го-ца-ца-ца,

Малога хлапца.

— І нам хочацца пажадаць вам госці

Дружна жывіце,

Край свой любіце.

Не таму любіце, што ён за ўсіх цяплейшы, ці прыгажэйшы,

А таму любіце, што ён мілейшы, за ўсё даражэйшы.

— Запрашаем вас пачаставацца нашымі прысмакамі.000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Сценарии знаменитых фильмов на русском
  • Сценарии на бесконечное лето на андроид
  • Сценарии концертов волонтеров
  • Сценарии ноябрьских праздников
  • Сценарии вымирания человечества