Сурский рубеж на чувашском языке сценарий

Cкачать: Сценарий мероприятия Незабытый подвиг трудового народа: Строителям Сурских рубежей посвящается… в подготовительной к школе группе

МБДОУ
«Детский сад № 5 «Берёзка»

 город
Алатырь Чувашская Республика

Сценарий
мероприятия

«Незабытый
подвиг трудового народа:

 Строителям
Сурских рубежей посвящается…»

в
подготовительной к школе группе

Автор:
Рожкова Светлана Николаевна

МБДОУ
«Детский сад № 5 «Берёзка»

Воспитатель
I
квалификационной категории

Тема:
«Незабытый подвиг трудового народа: Строителям Сурских рубежей посвящается…»

Цель:
Формирование уважение к истории своего народа на основе ознакомления с

трудовым
подвигом строителей Сурского и Казанского оборонительных рубежей

Задачи:


расширять знания детей о трудовом подвиге народа во время ВОВ.


мотивировать формированию чувства гордости за своих земляков, за малую Родину,
где они родились и живут;


воспитывать дух патриотизма, закладывать в сознание воспитанников чувств долга
и ответственности.

Место
проведения: музыкальный зал

Вид:
литературно- музыкальное мероприятие

Участники:
воспитанники подготовительной к школе группы

Оборудование:
ноутбук, интерактивная доска, презентация «Сурский рубеж», музыкальный центр, выставка
поделок.

Предварительная
работа: беседа о земляках, строивших Сурский оборонительный рубеж в годы
Великой Отечественной Войны, просмотр фотографий и видеороликов, прослушивание
песен ВОВ, разучивание стихотворений и песен.

Ход
мероприятия.

Под
музыку «С чего начинается Родина» дети входят в музыкальный зал и встают в
полукруг, рассказывают стихи.

1ребенок.
Что мы Родиной зовём?

Дом,
где мы с тобой живём,

И
берёзки, вдоль которых

Рядом
с мамой мы идём.

2
ребенок. Что мы Родиной зовём?

Поле
с тонким колоском,

Наши
праздники и песни,

Тёплый
вечер за окном.

3
ребенок. Что мы Родиной зовём?

Всё,
что в сердце бережём,

И
под небом синим-синим

Флаг
России над Кремлём.

Песня «С чего начинается Родина».

Дети
присаживаются на стульчики. На экране включается презентация

Ведущий:
Прошло много лет, как закончилась Великая Отечественная война. Все дальше
уходит в историю то время и все меньше остается живых свидетелей этих страшных
дней.  76 лет мы вспоминаем с глубоким уважением и почтением своих предков,
воевавших и отдавших жизни за нашу Родину. Мы чтим память и не забываем боевые
подвиги не только солдат, но и тружеников тыла, которые, не жалея сил и
здоровья совершали трудовые подвиги ради Великой Победы. Среди таких подвигов –
строительство Сурского оборонительного рубежа и Казанского обвода.

2021
год в Чувашии объявлен Годом, посвященным трудовому подвигу строителей Сурского
и Казанского оборонительных рубежей. И сегодня мы будем говорить и вспоминать о
том нелегком времени, о подвиге жителей нашей малой Родины.

Ведущий:
Осенью 1941 года, когда враг уже был под Москвой, было принято решение строить
оборонительные рубежи в глубоком тылу на берегах рек. На случай, если немцы
пойдут вглубь нашей страны, им должны помешать эти оборонительные сооружения.
Так появились Сурский оборонительный рубеж и Казанский обвод. Если бы во время
Великой Отечественной немцы дошли до Чувашии, то натолкнулись бы на
оборонительные сооружения. Их задача – задержать танки и не дать врагу пройти
дальше. Мобилизацию населения в Чувашии объявили в конце октября 1941 года.
Почти все мужчины к тому времени ушли на фронт, так что «на окопы» отправляли
всех, кто мог трудиться, – это были женщины, старики и дети.

Ведущий:
Проявляя героический труд наш народ за 45 дней на морозе до -40 C лопатами
вырыли оборонительный рубеж протяженностью 380 км.  В память о героизме
тружеников тыла при сооружении оборонительных рубежей, стали создаваться
памятники.

Первый
памятник строителям Сурского рубежа был поставлен в 2002 году в Мордовии
недалеко от поселка Ясная Поляна.

В
2010 году недалеко от моста через реку Суру был установлен памятник.

В
2015 году был установлен памятник строителям Сурского рубежа в селе Порецкое.

В
2020 году Правительство Чувашской республики вместе с Главой Республики Олегом
Николаевым приняло решение о создании мемориала памяти, в сентябре был заложен
камень будущего мемориала «Строителям безмолвных рубежей» в парке «Победа» в
столице нашей Республики города Чебоксары, чтобы на века сохранить память об
этих трагических событиях.  (Слайд)

Чувашское
книжное издательство выпустила книгу «Подвиг тружеников Чувашии: строительство
Сурского и Казанского оборонительных рубежей», посвященную народному героизму.

В
2021 году в Чувашии учредили памятную медаль в честь 80-летия строительства
Сурского рубежа.

Ведущий.
Сейчас от Сурского рубежа остались лишь холмы и овраги. Но рассказы самих участников,
передаваемые из поколения в поколение, дошли и до наших дней. И нам нельзя забывать
про их героический подвиг.

1
ребенок: Декабрь сорок первого. Фашисты у Москвы.

И
принято решение на берегу Суры

Построить
укрепления, чтоб немцы не прошли.

2
ребенок: Зима. Мороз стоял трескучий,

А
люди ломом и киркой крушили эти кручи.

Им
не хватало тёплой обуви, еды,

Но
все же они выстояли, построили, смогли.

3
ребенок: 9 мая здесь многолюдно,

Дети
приносят букеты цветов.

Помнят
сельчане, как было трудно

И
мы не забудем тот подвиг отцов!

Танец «Смуглянка»

                     

Ведущий:
Глядя на нашу выставку, мне вспомнилось стихотворение Михаила Васильевича
Колчина, уроженца Порецкого района Чувашии, посвященное строителям Сурского
рубежа.

Затянулись
земли раны

Много
лет прошло уже

Так
их мало ветеранов,

Что
на Сурском рубеже

Землю
мерзлую долбили

Твердую,
как сам бетон.

Помнят
все, как страшный сон:

Обмороженные
руки,

Под
собой, не чуя ног,

Превозмочь
все нужно муки

Чтобы
враг пройти не смог…

Бесконечны
павших списки,

Но
мы памяти верны –

Вам
поклон от всех нас низкий

Отстоявшим
честь страны.

С
28 октября 1941 года по 21 января 1942 года велось строительство Сурского
оборонительного рубежа и Казанского обвода. Низкий поклон всем участникам
строительства оборонительных рубежей, которые в 1941–1942 годы без выходных
дней и в лютые морозы смогли соорудить Сурский оборонительный рубеж и Казанский
обвод.

Минута молчания.

Ведущий:

Враг
не дошел, он западней разбит был,

Вдали
от этих Сурских рубежей,

Враг
не дошел, но все равно: Спасибо,

Строителям
безмолвных блиндажей!

Дети
встают полукругом и исполняют песню «Солнечный круг»

Информационные
ресурсы.

1. Сайт
Министерства обороны Российской Федерации «Подвиг народа».

Адрес:
http://podvignaroda.mil.ru/?#tad=navHome

2. Сайт «Вместе о
Победе». Адрес: http://pobeda.mosmetod.ru/

Используемая
литература.

1. Алатырь.
Летопись города. Факты, события, воспоминания, фотографии. – Алатырь, 2002. –
512 с. (С. 246–259).

2. Андреев, О. В.
Чувашия в годы Великой Отечественной войны /

О. В. Андреев, М.
А. Широков. – Чебоксары.: Новое время, 2020. – С. 91–92.

3. Ахазов, Т. А. Все
для фронта, все для победы!: Алатырь в годы Великой Отечественной войны
Советского Союза против гитлеровской Германии 1941–1945 гг. / Т. А. Ахазов. –
Чебокс
ары,
1970. – 36 с.

Чǎваш Республикин Елчĕк районĕн Кивĕ Эйпеçри пĕтĕмĕшле пĕлÿ паракан тĕп шкул

«Вǎрçǎ тата чǎваш çыравçисем»

литература каçĕ

Ĕçе тǎваканĕ –

ЧР Елчĕк районĕн Кивĕ Эйпеç тĕп шкулĕнче

чǎваш чĕлхипе литературине вĕрентекен

Федорова Елена Сергеевна,

ЧР Елчĕк районĕн Кавал ялĕнче пурǎнаканскер,

тел. – 8-927-992-90-42.

Ăнлантарни

Литература каçне шкулта Тǎван çĕр-шывǎн Аслǎ вǎрçи пĕтнĕренпе 73 çул çитнине халалласа вǎтам тата аслǎ классенчи ачасен умĕнче ирттерме пулать.

Тĕллевĕсем:

  1. Вǎрçǎ çулĕсенчи литературǎпа, ун уйрǎмлǎхĕпе, çыравçисемпе тата вĕсен паллǎрах хайлавĕсемпе паллаштарасси;

  2. Вǎрçǎ этемлĕхшĕн пысǎк трагеди пулнине çирĕплетесси;

  3. Вǎрçǎ çинчен çырнǎ кĕнекесемпе паллаштарса ачасене хǎйсем тĕллĕн ытларах вулама хǎнǎхтарасси, вĕсен паттǎрлǎхпа патриотизм туйǎмĕсене аталантарасси;

Литература:

М.Я.Сироткин «Очерки истории советской чувашской литературы»

Н.С.Дедушкин «Пǎшалпа та, перопа та»

Илемлĕ хайлавсем:

П.П.Хусанкай «Таня» поэма, «Аптраман тавраш» сǎвǎлла роман

Я.Г.Ухсай «Пĕр дивизири чǎваш салтакĕсемпе офицерĕсем чǎваш халǎхне янǎ çыру» (сǎвǎласа çыру евĕр çырнǎ поэма), «Шǎллǎм»

Уйǎп Мишши «Салтак амǎшĕ» поэма

Аркадий Ĕçхĕл «Ăмǎрткайǎк» поэма

С.В.Элкер «Вǎл вилĕмсĕр» поэма

Ĕç хатĕрĕсем:

Компьютер, проектор, Тǎван çĕр-шывǎн Аслǎ вǎрçи çинчен çырнǎ илемлĕ хайлавсен стенчĕ;

Ĕç мелĕ:

Каласа пынǎ майǎн проекторпа вǎрçǎра пулнǎ писательсен сǎнĕсене кǎтартса пырасси;

юрри-кĕввисене компьютерпа итлеттересси.

Тǎван çĕр-шывǎн Аслǎ вǎрçи пуçланни çинчен Левитан хыпарланине итлеттересси.

А.В.Александров çырнǎ, В.Лебедев – Кумач кĕвĕленĕ «Сǎваплǎ вǎрçǎ» юрǎ янǎрать.

1-мĕш ертсе пыракан: 1941 çул. Июнĕн 22-мĕшĕ. Пирĕн аслǎ Тǎван çĕр-шыв çине фашистла Германи вǎрǎ-хурахла тапǎнса кĕнĕ. Тǎван çĕр-шыв ирĕкĕпе никама пǎхǎнманлǎхĕшĕн пынǎ хаяр вǎрçǎ 4 çул кĕрленĕ. Çак вǎрçǎра 20 млн. совет çыннин пурнǎçĕ татǎлнǎ, 1710 хулапа посёлок арканнǎ, 70 000 ял çунса кĕлленнĕ.

Вǎрçǎ тĕнчипе 26 млн. та 265 пин çын пурнǎçне татнǎ.

2-мĕш ертсе пыракан: Фашистсем 2-3 уйǎх хушшинче пĕтĕм Совет çĕрне шǎлса тухма ĕмĕтленнĕ. Тǎнǎç ĕçпе пурǎннǎ çынсем тǎшман эшкерĕсене хирĕç çĕкленнĕ, тылри халǎх фронта туртǎннǎ. Салтак çулне çитмен яш-кĕрĕм те çар комиссариатне пырса тулнǎ. Хĕр упраç та фронта яма ыйтнǎ. Вǎрçǎн малтанхи кунĕсенчех вǎй питти çамрǎк фронта, çапǎçу хирне тухса кайнǎ.

Ачасем чǎваш халǎхĕ хывнǎ

«Хур кайǎксем кайса пĕтсен» юрра юрлаççĕ.

1-мĕш ертсе пыракан: Чǎваш поэчĕсем, писателĕсем те айккине тǎрса юлман. Вǎтам шкулта вĕренекен Валентин Урташ, çулне пысǎклатса кǎтартса, хǎйне фронта яма ыйтнǎ. Ϋпке чирĕпе аптракан Илле Тукташ поэт та, хǎй чирлине тухтǎрсенчен пытарса, тǎшманпа çапǎçнǎ. Ывǎлĕ вилни çинчен хут килсен ватǎ писатель, граждан вǎрçи паттǎрĕ Максим Данилов–Чалтун хǎй ирĕкĕпе вǎрçа тухса кайнǎ.

2-мĕш ертсе пыракан: Чǎваш писателĕсем пурте тенĕ пекех çапǎçу хирĕнче пулнǎ. Писатель вǎл – халǎхǎн малти ретĕнчи çынни, тĕрĕс те чǎн сǎмах ǎсти. Урǎхла пулма тивĕçĕ çук унǎн. Вǎрçǎ хирне кайма хǎват çитерейменнисем – пĕрремĕш тĕнче вǎрçинчех аманса пĕтнĕ ватǎ Çемен Элкер, пач суккǎр Николай Шелепи, асат хуçнǎ Куçма Чулкаç, йывǎр чирленĕ Иван Ивник, Стихван Шавли, ялти шкулта вĕрентекен Марфа Трубина, пǎшал тытасран иртнĕ Иоаким Максимов-Кошкинский, Пётр Осипов, Иван Мучи, йывǎр аманса таврǎннǎ Хветĕр Уяр хǎйсене фронтри пек туйнǎ. Вĕсем сахал йышпах хаçат-журнал, кĕнеке кǎларнǎ, фронтри тата аманса таврǎннǎ салтаксемпе, ялти ватǎ-вĕтĕпе çыхǎну тытнǎ. Тĕслĕхрен, «Илемлĕ литература» альманах кǎларса тǎнǎ.

1-мĕш ертсе пыракан: Çар пичетĕнче Леонид Агаков, Василий Алагер, Василий Долгов, Илпек Микулайĕ, Василий Ржанов, Федот Çитта, Алексей Талвир, Илле Тукташ, Ухсай Яккǎвĕ, Петĕр Хусанкай, Николай Чурбай, Александр Яндаш тата ытти çамрǎк журналистсемпе писательсем вǎй хунǎ. Вĕсем Шупашкарта чǎвашла тухса тǎнǎ «Чǎваш Коммуни» (хальхи «Хыпар») хаçата, «Илемлĕ литература» (хальхи «Тǎван Атǎл») журнала тǎтǎшах çырса тǎнǎ.

2-мĕш ертсе пыракан: Çар хаçатĕнче ĕçлемен писательсем те çырнǎ: рота командирĕсем пулнǎ Андрей Петтоки, Александр Алка, Тихǎн Петĕркки, взвод комиссарĕсем Иван Вашки, Кĕркури Краснов-Кĕçĕнни, çар врачĕ Куçма Пайраш т.ыт.те.

1-мĕш ертсе пыракан:

Чылай чǎваш поэчĕсем, писателĕсем вǎрçǎ хирĕнче выртса юлнǎ, вǎрçǎран таврǎнайман:М.Данилов–Чалтун, И.Думилин,

Хв. Çитта, А.Петтоки, К.Кольцов, Вл. Бараев,

М. Ястран, Е. Еллиев, М. Аттай, И. Викторов,

В. Васькин, А. Орлов, Кǎтра Мишша, В. Усли,

Н. Чурпай, Н. Пиктемир, Ф. Николаев (Сергеев), В. Туртуш. Вĕсем хаяр çапǎçура пуçне хунǎ. Мĕн чухлĕ çамрǎкǎн тǎван поэзирен, тǎван халǎхран тин çеç пуçланǎ сǎввисене çырса пĕтереймесĕрех уйрǎлма тивнĕ!

«Алёша» юрǎ кĕввине ярса итлеттересси.

2-мĕш ертсе пыракан:

Вǎрçǎра пулнǎ писательсенчен чылайǎшĕ политрук пулса ĕçленĕ. Çав вǎхǎтрах вĕсем çапǎçу хирĕнче те пулнǎ, канлĕрех самантсенче ларса та çырнǎ. Çавǎн пек вĕсем тǎшмансене хирĕç, Н.С.Дедушкин критик калашле, пǎшалпа та, перопа та çапǎçнǎ.

II. Вǎрçǎ вǎхǎтĕнчи литература формипе ытларах поэзипе тулли пулнǎ. Поэзи çын чĕрине часах çитнĕ. Паллах, вǎрçǎ хирĕнче пысǎк произведенисем çуралма пултарайман. Сǎвǎсемпе калавсем, статьясемпе тĕрленчĕксем, çырусемпе очерксем килнĕ фронтран.

1-мĕш ертсе пыракан: Литература тематики тĕпренех улшǎнать. Произведенисенчи тĕп сǎнар – фашизма хирĕç çĕкленнĕ совет салтакĕн сǎнарĕ пулса тǎрать. Вǎрçǎн малтанхи кунĕсенчех çырнǎ произведенисенче пуринче тенĕ пекех пĕр тĕп шухǎша палǎртма пулать: Тǎван çĕр-шыва хÿтĕлесси, фашизма çапса салатасси, фронтпа тылра паттǎр ĕçсем тǎвасси.

2-мĕш ертсе пыракан: Малтанхи вǎхǎтрах йыхрав поэзийĕ аталаннǎ. Хǎйсен сǎввисемпе поэтсем фашистсене хǎвǎртрах совет çĕрĕнчен хǎваласа кǎларса яма, Тǎван çĕр-шыва хÿтĕлеме, тылпа фронта тачǎ çыхǎнса тǎма, тыла фронта пулǎшма йыхǎрнǎ.

1-мĕш вулакан:

Тǎшман урать. Тǎшман хурахланать.

Ĕçесшĕн вǎл ĕçчен этем юнне.

Чĕрем çунать те, ал кǎварланать,

Часрах ватас килет шǎлне унне!

— тесе çырнǎ фронтри çамрǎк сǎвǎç Варфоломей Энжей.

2-мĕш вулакан:

Çап фашиста ураран –

Вǎл малалла ан уттǎр!

Хǎйĕн юнлǎ урипе

Пирĕн çĕре ан пустǎр!

тесе ǎсатнǎ салтаксене ватǎ юрǎçǎ Кашкǎр Микули.

Вǎрçа салтакра, Хĕвел анǎç чиккинче, кĕтсе илнĕ Уйǎп Мишши поэт стройри çамрǎксене вĕрентсе каланǎ:

3-мĕш вулакан:

Сан пĕр ĕç: нимĕçе вĕлер!

Ăна аркат, çунтар, пĕçерт,

Ăна эс чĕррĕн ан вĕçерт!

Çĕр-шывǎн çурçĕр енче çапǎçнǎ Кĕçтук Кольцов сǎвǎç командир салтаксен юратнǎ юлташĕ пулнǎ. Ăна Карелире халĕ те ас тǎваççĕ. Унǎн вирлĕ сǎмахĕсене гранит çине касса çырнǎ:

Юншǎн – юн!

Ирсĕр вилĕмшĕн – вилĕм!

Малалла, тǎшмана çĕнтерме!

Вǎрçǎ вǎхǎтĕнчи поэзин тепĕр уйрǎмлǎхĕ вǎл – халǎх сǎмахлǎхĕпе туллин усǎ курни. Тĕслĕхрен, Иван Ивник хǎйĕн «Ылхан» ятлǎ сǎввинче халǎхра питĕ тарǎхса ылханнǎ чух мĕнле сǎмахсемпе ылханаççĕ, çавǎн пек фашистсене ылханать.

4-мĕш вулакан:

Ылхан сана, хура ылхан,

Тилĕпеле сысна йǎхне.

Чее те сĕмсĕр майпалан

Эс кĕтĕн пирĕн çĕр çине.

Ылхан сана, виç хут ылхан,

Çĕлен-калта йǎхне-тĕпне,

Пĕр систермесĕр йǎвунтан

Эс тǎсрǎн вилĕм сǎннине.

Ылхан сана, çич хут ылхан,

Тĕнчен хура вǎр-хурахне,

Ăмсаннǎ имĕш тахçантан

Эс пирĕн халǎх пурлǎхне!

Ылхан сана, çĕр хут ылхан,

Ал тǎснǎшǎн хĕвел çине:

Хǎртасшǎн пулнǎ-мĕн, тǎшман,

Эс пирĕн халǎх телейне.

Ылхан çине ылхан сана

Таптанǎшǎн çĕре-шыва.

Ăçта эс пуснǎ уруна,

Унта путлантǎн эс шавах.

Ылхан сана, пин хут ылхан,

Аркатнǎшǎн хуласене,

Çак çут тĕнче ниçта, нихçан

Сана ан илтĕр ытамне.

Ылхан сана, ылхан кǎна,

Асап кÿнишĕн халǎха,

Тǎрлавсǎр вилĕм сан чунна

Кǎлартǎр чапсǎр, кǎлǎхах.

Çĕр çĕклейми ылхан сана

Пур ĕмĕр-ĕмĕр тǎршшине.

Аçа кикен те тǎпруна

Шǎтса ан палǎрттǎр санне!

2-мĕш ертсе пыракан: Тǎван çĕр-шывǎн аслǎ вǎрçи çулĕсенчи сǎвǎсем – вǎрçǎ паттǎрĕсем çинчен çырнǎ сǎвǎлла репортажсем. (Репортаж тесе эпир пулса иртнĕ ĕçсем çинчен хаçатра е радиопа журналист хǎй мĕн курнине çырса е каласа кǎтартнине калатпǎр). Тĕслĕхрен, П. Хусанкай «Пулчĕ вǎрçǎ» сǎвǎ ярǎмĕнче совет салтакĕсен паттǎрлǎхне кǎтартса парать. Автор «Ахмет Делиевǎн маттурлǎхĕ» сǎвǎра узбек ачи Ахмет кавалерист нимĕç офицерне тыткǎна илнине çырса парать; «Ширшов комсомолецǎн паттǎрлǎхĕ» сǎвǎра Ширшов комсомолец аманнǎ 3 юлташне шыв урлǎ каçарать; «Арам Петросян» сǎвǎра вара Петросян коммунист нимĕç ефрейторĕпе офицерне вĕлерет, тыткǎнран тухса тарать, тǎшман складне сирпĕтет. Ку йышши сǎвǎсене татах та илсе пама пулать. Пĕтĕмлетсе каласан, вǎрçǎ вǎхǎтĕнчи литературǎра (çавǎн пекех поэзире те) документлǎхпа публицистикǎлǎх хытǎ палǎрса тǎнǎ. Ку вǎл унǎн вǎйлǎ енĕсенчен пĕри пулнǎ.

Вǎрçǎ вǎхǎтĕнчи лирика тулли сǎнарлǎхĕпе те уйрǎлса тǎнǎ. Тĕслĕхрен, çавǎн пек сǎвǎсенчен пĕри вǎл – эсир пурте пĕлекен А.Алкан «Ырǎ ят» сǎвви.

5-мĕш вулакан:

Çĕрлехи çапǎçу чакаланǎ сǎрта

Çутатать ирхи шуçǎм – çут ылтǎн…

Сывлǎм ÿкнĕ варта çамрǎк паттǎр выртать,

Пǎшалне чǎмǎртанǎ хǎй хыттǎн.

Ϋксе выртнǎ çĕрте юлташне вǎл шырать.

Вǎйсǎр куçĕ ун вилĕм пек сыхǎ…

Юлташ мар-çке умра, савни мар-çке çумра,-

Палламан хĕр сÿтет шурǎ çыхǎ.

«Ан та тǎрǎш, юлташ, — илтĕнет лǎпкǎ сас,-

Сǎрхǎнать юлашки чĕрĕ юнǎм;

Ϋте пуля кǎшлать, ǎша тимĕр касать;

Сивĕ вилĕм туять çамрǎк чунǎм.

Итлесем, ырǎ хĕр: илт савниçĕм ятне,

Ман чĕрем çумĕнчех унǎн адресĕ.

Аслǎ Атǎл ялне, савнǎ тусǎм патне,

Ман çинчен пĕлтерсе çыру яр эсĕ.

Эс пĕлтер ǎна: вилĕм пǎхсан куçǎмран

Çÿçенсе каялла эп чакмарǎм.

Куç курми тǎвǎлра, чарǎнми çулǎмра

Эпĕ çапǎçрǎм çивĕч, хаяррǎн.

Эс пĕлтерччĕ ǎна: шухǎ çамрǎк пуçа

Эп çĕр-шывǎн телейĕшĕн патǎм.

Пурнǎçа юратса эп хупатǎп куçа –

Çĕр çинче ман юлать ырǎ ятǎм…»

Çÿлте çǎлтǎр сÿнет. Çĕре сывлǎм çǎвать.

Пĕлĕте Сар хĕвел ыталасшǎн.

Ырǎ хĕр çамрǎка питĕнчен чуптǎвать

Çурхи ǎшǎ чечек пек йǎвашшǎн.

Çĕрлехи çапǎçу чакаланǎ сǎрта

Шǎратса çутатать ирхи ылтǎн.

Ешĕл сулхǎн варта çамрǎк паттǎр выртать,

Пǎшалне чǎмǎртанǎ хǎй хыттǎн.

1-мĕш ертсе пыракан: Илле Тукташ çырнǎ «Шурǎ кǎвакарчǎн» сǎвви те тулли сǎнарлǎхпа уйрǎлса тǎрать. Ку сǎввǎн сǎмахĕсемпе Василий Воробьёв композитор юрǎ кĕвĕленĕ. Юрǎ ячĕ те çавǎн пекех, вǎл 1942-мĕш çултанпа фронтра янǎранǎ.

«Шурǎ кǎвакарчǎн» юрра ачасем юрлаççĕ.

Вǎрçǎра çуралнǎ витĕмлĕ те ǎста лирикǎллǎ сǎвǎсемпе балладǎсем татах та пур. Тĕслĕхрен, А.Алкан «Юн», «Хаяр чунри ачашлǎх», «Тǎван тантǎш тǎпри çинче»; П.Хусанкайǎн «Аннене» (1942 çулхине Сталинград фронтĕнче çырнǎскер)

«Салампи» (пĕчĕк хĕрне халалланǎскер), Я.Ухсайǎн «Винтовка», «Тǎрнасем», «Карти – карти кикак-кикак хуркайǎк» сǎввисем.

Тǎван çĕр-шывǎн Аслǎ вǎрçи вǎхǎтĕнче чуна пырса тивмелле çырнисенчен пĕри вǎл – Владимир Бараев поэт. Эпир унǎн анлǎ сарǎлнǎ «Чǎваш хĕрне» тата «Анне патне» сǎввисене пĕлетпĕр.

6-мĕш вулакан

Салам сана,тǎван аннеçĕм,

Салам тǎхлан çǎван çĕртен!

Мана аса илсен, халь эсĕ

Кǎвар çине пǎхса илсем.

Калас сǎмахǎм ман пиншерĕн,

Ялан çырма пикентĕм эп.

Анчах шавах чĕрем темскершĕн

Шǎп çавǎн чух тулса килет.

Ик куç умне тухать кун-çулǎм,

Йĕркипеле курап ǎна,

Ăша хыпса илет вут-çулǎм,

Пушар хыпса илет чуна.

Ун чух вара хама туятǎп

Вĕл-вĕл вĕçен шух чĕкеç пек.

Вǎрçа пǎхми вĕçсе каятǎп

Çÿлтен çÿле ĕмĕтĕмпе.

Çурхи садсем епле илемлĕ

Сенкер кǎвак чечек ярсан,

Çулçисемпе мана витеççĕ,

Турат айне пырса ларсан…

Ăçта-ши халь çавсем – ним ассǎр

Çарран чупса çÿренисем,

Васан пасар енне хавассǎн

Асаннепе васканисем?

Ачалǎха калле илеймĕн,

Ачалǎх вǎхǎчĕ инçе…

Кун-çулǎма, анне, пĕлеймĕн,

Ăна хам çеç пĕлетĕп эп.

7-мĕш вулакан

Вǎл такǎр мар, тумхах-сумхахлǎ,

Шǎмма витет, хула авать.

Анчах анне пиллет пулсассǎн –

Чугун хÿме ванса юлать…

Кĕрем вута, шыва чǎмам-и,

Çунмастǎп эп, путмастǎп эп,

Тǎван аннеçĕмшĕн пулсан-и? –

Йĕп çǎртинчен тухатǎп эп.

Сǎнанǎ эс: çĕрле, ир умĕн,

Кǎвак тÿпе çунса тǎрать,

Кĕмĕл укçа пек илĕртÿллĕн

Вĕçсе иртет те çухалать.

Е хǎш чухне унтах пĕр авǎк

Такам çулу шаккать хуллен,

Чǎл-пар вутне сапать йǎл-ялǎн

Куçа хупса илейиччен.

Шǎп çавǎн пек, анне, ман халĕ

Кун-çулǎм хǎвǎрттǎн иртет.

Çавǎнпала хǎш чух хаяр эп,

Çак çут тĕнче те тǎвǎр пек.

Аса илеп: уя тухсассǎн,

Çÿлте, шǎпах ман пуç çинче,

Тǎхǎр тǎрри юрра яратчĕ

Пулас мухтав-телей çинчен.

Куратǎп халĕ те хавассǎн

Тǎван уй-хирĕн ытамне,

Сар ылтǎн пучахсем йǎвашшǎн

Ачаш çилпе хумханнине.

Çапла, анне. Çапла, аннеçĕм,

Илем нумай вǎл çут тĕнчен.

Ăна ывлу çырса вĕçлеймĕ

Этем чǎтми вут айĕнче.

8-мĕш вулакан

Анчах та çак пушар лǎпланĕ,

Тасалĕ тĕтĕмлĕ тÿпе.

Уйра тǎри юрри шǎранĕ,

Хумханĕ тырǎ лĕп çилпе.

Ман тантǎшсем комбайн тытĕç,

Васкатĕç вǎйлǎ трактора.

Хутран-ситрен мана ас илĕç

Тесе шутлатǎп ǎшǎмра.

Пĕлетĕн ху, кирек кама та

Ытла нумай хǎна пулма

Çак çĕр çинче паман-ха ирĕк,

Епле килен – çапла каян.

Кун-çул вǎл – сывлǎм шǎрçи çеç-мĕн,

Хĕвел тухать – типет, сÿнет.

Анчах хǎшин тумхахлǎ, тертлĕ,

Хǎшин шыв пек юхса иртет.

Çапла, анне, çапла, аннеçĕм,

Ман шух ята аса илме

Чылай çĕрте эп йĕр хǎвартǎм,

Анчах та ир-çке-ха вилме!

Эп çавǎнпа хама вǎрçатǎп:

Ытла та хĕн аса илме –

Яш вǎхǎта тарам çухатнǎ,

Ăна ĕçре упра пĕлмен.

Ман шухǎшсем чǎнах нумайччĕ,

Тем те тǎвас тесеттĕм эп,

Ĕмĕтĕме тǎшман путарчĕ,

Унпа вǎрçма васкарǎм эп.

Унта темле этем хаяррǎн

Хĕç вылятса вǎрçать тесен:

«Ман Тимĕр мар-ши?» — тесе хур эс,

Вĕри чуна аса илсе.

Тен, вǎл эпех пулма пултарǎп,

Чĕрем çапла хушать, аннем.

Хǎшĕ паян мана ǎнланмĕç,

Ыран ǎнкартĕç эп камне.

9-мĕш вулакан

Салам сире, атте-аннемçĕм,

Пин хут салам ярап сире.

Кун-çулǎрсем аван пулсассǎн,

Ялан хавас айван чĕрем.

Салам сире, атте – аннеçĕм!

Йǎмǎксене, шǎллǎмсене,

Ял-йышсене ятран валеçĕр

Çак ыр сунан сǎмахсене!

Мĕн пур тǎван пĕрле пулсассǎн,

Чыс кĕреки умне тǎрса,

Мухтав юрри пĕрле юрласчĕ,

Юрласчĕ-çке шǎрантарса!

Çитейĕ-ши çак ырǎ ĕмĕт?

Çитес пулсан – тав пурнǎçа!

А çитмесен – шǎпам çапла пуль,

Вара эп юлǎп манǎçа. –

Çакна калас килмест пĕрре те,

Мĕншĕн тесен – Çĕр-шыв йĕрет:

Тǎван çĕр-шыв – анне хǎех вǎл,

Тǎван çĕр-шыв вǎрçа чĕнет.

Çав вǎрçǎра пуçа хурсассǎн,

Пĕр ĕмĕт çех чун таппинче:

Таса хахат илсе çÿретĕр

Ыр ятǎма чǎваш çинче

2-мĕш ертсе пыракан:

Сталинград… 1942 çул кунта вутлǎ çапǎçу –

сем пулнǎ, çĕр кисреннĕ. Сталинграда хÿтĕлес –

сишĕн пынǎ хаяр çапǎçу хирĕнче чылай çамрǎк пуçĕсене хунǎ. Вĕсем хушшинче чǎваш салтакĕ –

сем те пулнǎ. Тĕслĕхрен, 1942 çулхи чÿк уйǎхĕн 22-мĕшĕнче Сталинград çапǎçǎвĕнче чǎвашсен паллǎ поэчĕ Вл. Бараев паттǎррǎн çапǎçса пуçне

хунǎ.

Сталинград çĕрĕнче тата ытти çĕрте нимĕç фашисчĕсене хирĕç çапǎçнǎ салтаксен, ахаль çынсен иксĕлми паттǎрлǎхĕ пире паянхи кун та тĕлĕнтерет. Пирĕн ырǎ пуласлǎхшǎн çапǎçса пуçĕсене хунǎ вĕсем.

(Вǎрçǎра çапǎçса пуçĕсене хунисене, юн тǎкнисене, вǎрçǎн йывǎр шǎпине тÿссе ирттернĕ çынсене асǎнса шǎплǎх самантне ура çине тǎма ыйтатǎп)

Расул Гамзатовǎн сǎмахĕсем тǎрǎх Ян Френкель кĕвĕленĕ «Тǎрнасем» юрǎ янǎрать.

III. 1-мĕш ертсе пыракан: Вǎрçǎ пирĕн халǎхǎн мĕн пур вǎй-халне хаяррǎн тĕрĕсленĕ. Çакна кĕске сǎвǎсем те, пысǎк поэмǎсем те кǎтартса параççĕ. Вǎрçǎ çулĕсенче чǎваш поэчĕсем 16 поэма çырнǎ.

Тĕслĕхрен: П. Хусанкайǎн «Таня» поэми 1942 –мĕш çулхине кун çути курнǎ. (Ку поэмǎра автор Совет Союзĕн Геройĕ, паттǎр комсомолка Зоя Космодемьянскаяна нимĕç фашисчĕсем тискеррĕн вĕлерни çинчен каласа парать);

Уйǎп Мишшин «Салтак амǎшĕ» поэма;

Çемен Элкерĕн «Вǎл вилĕмсĕр» поэма;

(ку поэмǎра С.В.Элкер поэт Совет Союзĕн Геройĕ ятне илнĕ чǎваш каччи Иван Смирнов пулемётчик паттǎрсен вилĕмĕпе вилнине çырса кǎтартнǎ)

Стихван Шавлин «Киев пионерĕ»;

Аркадий Ĕçхĕлĕн «Ăмǎрткайǎк» поэминчи тĕп сǎнар чǎваш каччи, Совет Союзĕн Геройĕ ятне илнĕ Федот Никитич Орлов лётчик пулса тǎрать.

Ухсай Яккǎвĕн «Шǎллǎм», «Вырǎс ачи» поэмисем лиро-эпикǎн чи паллǎ произведенийĕсенчен пĕр пайĕ шутланаççĕ.

Ухсай Яккǎвĕн «Чǎваш дивизийĕ çинчен каласа паракан поэминче» Чапаев пек маттур чǎваш салтакĕсене нумай асǎннǎ: элĕксем – Ваçлей Антонов, Шǎхасан ачи Николаев, Патǎрьел ачи Энтри Гаврилов, дзота хǎйĕн ÿчĕпе хупланǎ Гена Вавилов, Канаш чǎвашĕ Павел Ильиных, шǎмǎршǎсем – Ваçлей Можаев, Елчĕк районĕнчен Николай Фролов сержант, Вǎрмар енчен – Петюк Яковлев… Вĕсем, паттǎр çапǎçса, поэмǎна ĕмĕрлĕхех кĕрсе юлнǎ.

2-мĕш ертсе пыракан: 1941 -1945 çулсенче ытларах сǎвǎсем, поэмǎсем, очерксем, статьясем пичетленнĕ пулин те, пысǎк калǎпǎшлǎ хайлавсем те пулнǎ. Повеçсенчен С.Асланǎн «Аслати», Л.Агаковǎн «Партизан Мурат», «Вилĕмрен те вǎйлǎрах», Илпек Микулайĕн «Ирена», Иван Салампекĕн «Иксĕлми шанчǎк» т. ыт. хǎш-пĕр

произведенисене те палǎртса хǎвармалла. Ку çулсенче прозǎн пĕчĕк жанрĕсем малта тǎнǎ. Тĕрленчĕкпе очерк ǎстисенчен Василий Алагер, Василий Долгов, Федот Çитта, Александр Янташ, Илле Тукташ нумай çырнǎ.

Леонид Агаков статья та, очерк та, калав та пичетлесех пынǎ.

Мĕн çинчен çырнǎ –ха вĕсем?

Пуринчен ытларах – совет çыннисен фронтри тата тылри паттǎрлǎхĕ çинчен. Писательсем Тǎван çĕр-шывǎн паттǎр ывǎлĕ-хĕрĕсене мухтанǎ. Йывǎр самантсенче те совет çыннисем шикленсе ÿкменнине, чыса пурнǎçран мала хунине кǎтартнǎ. Вǎрçǎ çулǎмĕнче халǎхсен туслǎхĕ нихçанхинчен пиçĕрех çирĕпленнĕ. Çавна та писательсем хǎйсен куçĕпе курса, чунĕпе туйса çырса хǎварнǎ. Тǎван çĕр-шывǎн ирĕклĕхĕшĕн ачасем те паттǎр кĕрешнĕ. Вĕсем çинчен çырнǎ калавсемпе повеçсене хумханмасǎр вулама çук.

Поэзири пекех прозǎра та документлǎхпа публицистикǎлǎх хытǎ палǎрса тǎнǎ. Жанрсем енчен вǎрçǎ прози пуян. Юмахсемпе халапсем, очерксем, тĕрленчĕксемпе репортажсем, калавсемпе новеллǎсем паттǎрлǎх пафосĕпе, унччен литературǎра пулман сǎнарсемпе пуянланнǎ. Хаяр вǎрçǎ кунĕсенче драматурги те аталаннǎ. Драматургсем тǎшмана нихçанхинчен вирлĕ çапǎçма чĕнекен пьесǎсем ( трагедисемпе драмǎсем, сатирǎллǎ комедисем) çырнǎ.

Никифор Мранькка писатель «Юншǎн – юн»,

Николай Айзман драматург «Патриотсем», «Лиза Короткова»,

Аркадий Ĕçхĕл поэт «Çĕрпе кǎвак тÿпе» пьесǎсем пичетленĕ.

Ватǎ писатель, чǎваш театрне никĕсленĕ Иоаким Максимов – Кошкинский 4 пьеса хайланǎ: «Сенкер иккĕ», «Ачамǎрсем», «Савнисем» драмǎсем, «Телейлĕ çуркунне» комеди. Вǎрçǎчченех пуçласа хунǎ «Ăру вĕçĕ» (тепĕр варианчĕ – «Пугачёв парни») 1942 çулта пичетленĕ.

Истори темипех А. Кǎлкан «Иван Кадыков» («Октябрь хумĕ») драма çырнǎ.

IV. Пĕтĕмлетÿ

1-мĕш ертсе пыракан: Пирĕн халǎх çыннисен, Раççей халǎх çыннисен, мĕн пур совет çĕр-шывĕн çыннисен патриотла кǎмǎл – туйǎмне, вĕсем тǎшман таптакан тǎван çĕре ирĕке кǎларассишĕн паттǎррǎн çапǎçнине кǎтартни – вǎрçǎ тапхǎрĕнчи литературǎн паллǎ уйрǎмлǎхĕ пулса тǎрать. Вǎрçǎ вǎхǎтĕнче пирĕн халǎх вǎйлǎ туйǎмсемпе пурǎнни поэзие хǎвǎртрах аталантарма май панǎ. Çын чĕри ытларах лирика ыйтнǎ. Малтан, вǎрçǎ пуçланнǎ чухне, чǎваш поэчĕсем ытларах агитациллĕ, публицистикǎллǎ произведенисем, йыхрав, чĕнÿ сǎввисем çыраççĕ.

Тĕслĕхрен, П. Хусанкайǎн «Тǎван çĕр-шывшǎн, ирĕклĕхшĕн, чысшǎн!», «Хǎюллǎн малалла»; Н. Шелепин «Тавǎрар тǎшмана»;

Кашкǎр Микулин «Тĕп пултǎр фашист!»,

С.В.Элкерĕн «Юншǎн – юн», Уйǎп Мишшин «Малалла, хĕвел анǎçнелле!» т.ыт.те. Поэзире икĕ вǎйлǎ туйǎм палǎрать: тǎшмана курайман-

ни, Тǎван çĕр-шыва юратни.

2-мĕш ертсе пыракан: Халǎх хǎй те фашистсене питлекен юмах-халап хывнǎ. Литературǎра авалхи фольклор жанрĕсем чĕрĕлнĕ: ылхан, тупа, пил сǎмахĕ, вĕрÿ – суру чĕлхи. Тĕслĕхрен, Иван Ивнике «Ылхан» сǎввине фольклор жанрĕпе усǎ курса çырни тǎшмана курайманнине вǎйлǎн палǎртма май парать. Çапǎçу эпизочĕсене кǎтартакан

документлǎ – художествǎлла произведенисем йышлǎн тухма тытǎннǎ. Поэтсемпе писательсем фронтра е тылра пулнǎ ĕçсене çырса кǎтартнǎ. Тĕслĕхрен, Я. Ухсай «Пĕр дивизири чǎваш салтакĕсемпе офицерĕсем чǎваш халǎхне янǎ çыру» хайлавĕнче пĕр дивизие лекнĕ Дон шывĕ хĕрринчи çапǎçура пысǎк паттǎрлǎх кǎтартнǎ чǎваш каччисем çинчен çырса парать. Каярахпа поэзире салтак кǎмǎл-туйǎмне палǎртакан сǎвǎсем малти вырǎна тухаççĕ.

1-мĕш ертсе пыракан: Çапла вара, фронтра юн тǎкнǎ писательсем хǎйсен çапǎçури ĕçĕпе те, литературǎри пултарулǎхĕпе те пысǎк хисепе тивĕç. Вĕсен сǎмахĕсем, калǎпланǎ сǎнарĕсем пĕтĕм халǎх шухǎшĕпе туйǎмне палǎртса тǎраççĕ, пирĕн тǎван çынсен вǎрçǎ вǎхǎтĕнчи паттǎрлǎхне мухтаççĕ.

2-мĕш ертсе пыракан: Раççей халǎхĕ, Совет çĕр-шывĕнче пурǎннǎ мĕн пур халǎх, вĕсен шутĕнче чǎвашсем те, фашизма çĕнтерсе Тǎван çĕр-шыва, пирĕн ирĕкпе малашлǎха сыхласа хǎварнǎ. Вǎрçǎ хирĕнче выртса юлнǎ чǎваш çыравçисен ячĕсене те эпир ĕмĕр-ĕмĕр асра тытǎпǎр.

Çĕнтерÿ çитнине саламласа пурте ура çине тǎрса «Çĕнтерÿ кунĕ» юрра юрлатпǎр.

На чувашском языке

Васильева, М. Шурă хурăн аса илĕвĕ : юмах : [«Тăван халăхăмăрăн тылри паттăрлăхĕ» республикăри сочиненисен конкурсне тăратнă ĕç] / Мария Васильева // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 60-61. – (Сăр тата Хусан хÿтлĕх чиккисене тунăранпа 80 çул).

Галкина, Е. Пуçа усмарăмăр, çĕнтертĕмĕр : [Вăрнар районĕнчи Çĕрпел ялĕнче çуралса ÿснĕ Клавдия Никитична Никитина тыл ĕçченĕ çинчен] / Елизавета Галкина // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 61-62. – (Сăр тата Хусан хÿтлĕх чиккисене тунăранпа 80 çул).

Матвеева, К. Тăван çĕр-шывшăн тунă ĕç сăваплă : сăр тата Хусан хÿтĕлев чиккисене тунă паттăр çынсен ячĕпе çырнă çыру / К. Матвеева // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 59-60. – (Сăр тата Хусан хÿтлĕх чиккисене тунăранпа 80 çул).

Çитĕнÿ тунă ятпа саламлатпăр! : («Тăван халăхăмăрăн тылри паттăрлăхĕ» сочиненисен конкурсĕ çинчен) // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 59. – (Сăр тата Хусан хÿтлĕх чиккисене тунăранпа 80 çул).

На русском языке

Голубчикова, М. Ю. Чтобы помнили, чтобы гордились… : (Внеклассное мероприятие для учащихся 7-8 классов) / М. Ю. Голубчикова, Г. Н. Кадыкова // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 6. – С. 55-57 : фот. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Егорова, С. Л. Изготовление макета «Сурский рубеж» : (Мастер-класс для детей старшего дошкольного возраста) / С. Л. Егорова // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 6. – С. 58-59. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Ефимова, В. П. Сурский и Казанский рубежи – героический подвиг в тылу : (Урок мужества в 10-11 классах) / В. П. Ефимова // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 6. – С. 51-54 : фот. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам). – Библиогр.: с. 54 (11 назв.).

Кульев, О. Песня трудоармейца / Олег Кульев // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 6. – С. 54. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Фалеев, А. «Война, беда, мечта и юность» : [творческая работа, ставшая победителем республиканского фестиваля-конкурса по духовно-нравственному воспитанию обучающихся в номинации «Зима 1941: невидимый подвиг в тылу» ] / Антон Фалеев // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 6. – С. 91-93 : фот. – (Воспитание). – Библиогр.: с. 93 (7 назв.).

Федина, М. В. Строителям безмолвных рубежей : (Мероприятие, посвященное памяти строительства Сурского и Казанского оборонительных рубежей) / М. В. Федина, Е. В. Егорова // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 6. – С. 59-60. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Нуякшева, О. Е. Подвиг земляков на Сурском рубеже : (Занятие с детьми подготовительной к школе группе) / О. Е. Нуякшева, В. В. Васягина // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 54-56 : фот. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Руссков, С. П. Методические рекомендации по проведению открытых уроков и других мероприятий о трудовом подвиге строителей Сурского и Казанского оборонительных рубежей / С. П. Руссков // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 46-53. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам). – Библиогр.: с. 53 (3 назв.).

Фомина, Т. С. Великий подвиг тружеников тыла : (Занятие по познавательному развитию с детьми подготовительной к школе группе) / Т. С. Фомина // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 2. – С. 56-58 : фот. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Казакова, Н. К. Сурский рубеж: враг не пройдет! : (Конспект занятия с детьми подготовительной к школе группы ) / Н. К. Казакова, Л. И. Уткина // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 1. – С. 45-46. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам).

Николаева, Е. И. Трудовой подвиг строителей Сурского и Казанского оборонительных рубежей : (Методические рекомендации по проведению занятий с детьми старшего дошкольного возраста) / Е. И. Николаева // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2021. – № 1. – С. 43-44. – (80 лет Сурскому и Казанскому оборонительным рубежам). – Библиогр.: с. 44 (2 назв.).

Семенова, Л. С. Сурский оборонительный рубеж : (Игра-квест по истории) / Л. С. Семенова // Халăх шкулĕ = Народная школа. – 2020. – № 6. – С. 33-34 : карты. – (Юбилей).

        Çĕнтерÿ  уявĕ ирттерме кашни çулах сценари кирлĕ, анчах та чăвашла сценари тупма питĕ хĕн. Эпĕ хам хатĕрленĕ сценарие учительсене сĕнесшĕн. Тен,  кама та пулин кирлĕ пулĕ. Ман шутпа,  чăваш ялĕнче чăваш çыннисен умĕнче митинга чăвашла ирттерсен питĕ аван пек туйăнать. Вăрçă ветеранĕсем çултан- çул сахалланса пыраççĕ. Пирĕн паттăрсене яланах асра тытмалла.

                                            Çĕнтерÿ уявĕ.

 Тĕллевсем: Çапăçу хирĕнче пулнă тата пуç хунă паттăрсене хисеп тăвасси; ентешсен паттарлахĕпе мухтанасси; Тăван çĕр-шыва хисеплеме, хаклама, юратма вĕрентесси; ачасен тавра курăмне аталантарасси.

Ертÿçĕ.  Майăн 9-мĕшĕнче 1941-1945 çулсенчи Тăван çĕр-шывăн  аслă вăрçинче фашистла Германие çĕнтернине халаласа йĕркеленĕ митинга уçма ирĕк парсамăр.

Тăван çĕр-шыв Гимнĕ янăрать. (кĕв. А.Александровăн, сăв.С.Михалковăн)

1-мĕш ача. Тÿпе йăлтăр таса,

                    Сывлăш уçă ытла!

                    Кĕрлесе, янраса

                    Вăранать ял-хула

                    Кашнин сăн-питĕнче

                    Çутă савăнăç куран.

                    Епле хÿхĕм тĕнче-

                    Мир уявĕ паян!

Ертÿçĕ.   Ырă  кун, хаклă ветерансем, хăнасем, ял-йыш! Паян эпир Çĕнтерÿ

                  кунĕ 67 çул тултарнине уявлатпăр.

Юрă « День Победы»  (кĕв. Д.Тухмановăн, сăв.В.Харитоновăн)

2-мĕш ача. Сар хĕвел çине пăхса савăнар!

                    Çĕнтерÿ юрри шăранать ян та ян.

                    Ĕмĕрне сÿнми чап- мухтавăмăр

                    Çутатса тăрать тĕнчене паян.

                    Çут тĕнче çине пăхса савăнар!

                    Ешерсе выртать ирĕкри Çĕр-шыв.

                    Ташмана нихăçан пурнăç памăпăр,

                    Тек ан пултăр ун шăрши- марши.

                    Паттăрсем çине пăхса савăнар!

                    Мăн уяв кунне саламлаççĕ вĕсем.

                   Чĕресем тулли пирĕн тавăмăр,

                   Чыс-салам сире, çĕнтерÿçĕсем!

                                                                     И.Тукташ

Юрă «Журавли» (кĕв. Я.Френкелĕн, сăв.Р.Гамзатовăн)

3-мĕш ача.  Салтак паян та салтаках,-

                     Юрлать ят-сумлă ветеран.

                     Юн юхтарман эпир таках,

                     Тăшман килсессĕн çич ютран.

                     Пĕрре кăна-и çĕр-шыва

                     Хупланă хамăр ÿтпеле?

                    Çĕнтернĕ çулăмлă шава,

                    Тасалнă çăлтăрлă тÿпе.

                    Утать вилни те юнашар,

                    Ун ячĕ çухалмасть нихçан.

                    Ан тухтăр тетпĕр çĕн пушар,

                    Ан сăхтăр чĕрене тăхлан.

Юрă «Баллада о красках» ( кĕв. О.Фельцманăн, сăв. Р.Рожденственскиĕн)

4-мĕш ача. Салтак паян та салтаках,-

                     Юрлать мухтавлă ветеран.

                     Канма манса каять ака,

                     Ăна шанать хура тăпра.

                     Çурт хыççăн çурт çĕклет хитре,

                     Унра тăрать хура тĕтре.

                     Вылять ыр кулă сăн-питре,

            Телей тупать салтак ĕçре.

                     Утать фронтри хастарлăхпа

                     Çунатлă халăх ретĕнче,

                     Вал миршĕн хунă вăй-халпа

                     Чечекленсе пырать тĕнче.

Юрă «Бери шинель, пошли домой» (кĕв. В.Левашовăн, сăв. Б.Окуджавăн)

Ертÿçĕ. 67 çул иртрĕ. Сахалланса пыраççĕ ветерансем… Шеллемест вĕсене вăхăт…Канăç памаççĕ сурансем…  Уйрăлаççĕ вĕсем çут тĕнчерен…

5-мĕш ача.          Вăрçă ветеранĕсене.

                    Тăнлавсене вут-вăрçă кăвакартнă,

                    Кăвакармаççĕ орден-медальсем.

                    Çук, ватăлмастпăр, тăшмана аркатнă,

                    Кĕлрен хула çĕкленĕ салтаксем!

                   Тăван çĕр-улăх, юрату, хаярлăх,

                    Хăватлă чăнлăх çыннисем пуртан

                    Эсир çĕнтернĕ. Ĕмĕр пархатарлă

                    Ĕçе пикеннĕ-чунăр ыйтнăран.

                    Чылайăн вăрçă хирĕнчех пуç хутăр,

                    Сайралнăн çитрĕр хăвăр килĕре.

                    Тен, çавăнпа хăш чух сăн-питĕр хурлă,

                    Тĕксĕмленет ыратнăран чĕре.

                    Ĕмĕтсене пĕрне те сÿнтермерĕр

                    Çĕре кĕнĕ  туссен ячĕпеле-

                    Эсир çĕкленĕ хуласен сенкерĕ

                    Хуллен, хуллен куçать пĕлĕтелле.

                                                     М.Волкова

Юрă «Песня о солдате» ( кĕв. В.Мигульăн, сăв.М.Агашинăн)

Ертÿçĕ.  Аслă вăрçăра пуç хунă паттăрсене аса илсе шăплăх саманчĕ.

……………………………………………………………………………………….

          Курăр! Акă вĕсем пирĕн умра вăрçăн чĕрĕ легендисем! Аслă вăрçăн

 ветеранĕсем: Емельянов Иван Игнатьевич, Морозов Лука Ильич, Ложков Нил Михайлович, Гаврилов Семен Сергеевич, Константинов Аверий Григорьевич. Тăвăллăн алă çупса саламлар Çĕнтерĕве çывхартнă паттăрсене.

 (Сăмах илеççĕ  «Тăхарьял» агрофирма представителĕ тата хаклă хăнасем).

6-мĕш ача. Хапха умне тухса тăрса

                    Амăш ăсатнă ывăлне,

                    Анчах йĕрсе те макăрса

                    Йывăрлатман салтак чунне.

                    Юлашки хут ыталаса

                    Каланă вăл хуллен ăна:

                    -Пĕлетĕп йывăр пуласса,

                    Нумай асап кĕтет сана.

                    Вилес пулсассăн, чĕрÿне

                    Пар пархатарлăн çĕр-шыва,

                    Анчах шанатăп, ĕнен:

                    Киле эс таврăнăн сывах.

                    Инçе-инçе çула кайса,

                    Хăварнă йĕкĕт амăшне.

                    Каçхи тăманлă çил шăлса

                    Хупланă патăрăн йĕрне.

                    Вăл курнă вилĕм çавине,

                    Вăл илтнĕ хурçă йĕнине.

                    Çапах пĕр пуля та унне

                    Юхтарайман вĕри юнне.

                    -Шинелĕ унăн хурçă, тен!-

                    Шÿт тунă салтаксем тавра.

                   Ăна сыхланă вилĕмрен

                   Амăшĕн пилĕ вăрçăра.

Ертÿçĕ. Аслă вăрçăра пуçĕсене хунă паттăрсене чысласа венок хурар.

(Томазо Альбинони-Адажио соль минор). Венок хураççĕ.

Ертÿçĕ. Тайма пуç сире, вăрçă салтакĕсем!

                 Майăн 9-мĕш палăк пулнишĕн,

                 Халăха Çĕнтерÿ парнеленишĕн

                 Савăнăç, ырлăх туллишĕн, телейшĕн,

                 Тĕнчери, тÿпери сар хĕвелшĕн

                 Тав сана, çĕнтерÿçĕ салтак!

                 Мирлĕ куншăн, кун лăпкă çутишĕн,

                 Пурнăçа вилĕмрен хăтарнишĕн

                 Тав сана, çĕнтерÿçĕ салтак!

Çакăнпа аслă Çĕнтерĕве халалласа йĕркеленĕ митинга вĕçлетпĕр.

Литература: Лукашин А. «Пирĕн уявсем» — Шупашкар, 1991

                     Егорова Л.В. «Савăнар-ха уявра» -Шупашкар, 2010

                     Тукташ И. «Сăвăсемпе юрăсем» -Шупашкар, 1958

автор:

Аркадьева Елена Александровна

старший воспитатель Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение “Детский сад № 52 “Солнечная полянка” города Чебоксары Чувашской Республики

Солдатова Марианна Валериановна

Музыкальный руководитель Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение “Детский сад № 52 “Солнечная полянка” города Чебоксары Чувашской Республики

Литературно-музыкальная гостиная «Сурский рубеж. Помним и гордимся»

Литературно-музыкальная гостиная «Сурский рубеж. Помним и гордимся»

Вед.1  Много – много лет назад над нашей Родиной нависла смертельная опасность. Фашистская Германия решила захватить чужие земли, чужие богатства. Многие страны ей удалось покорить, дошла очередь и до нашего государства. Это случилось 22 июня 1941 года. На нашу Родину  напали фашисты. И не только армия, но и вся страна встала на защиту Отчизны. 

«Военный марш» 

Вед.1 Немцы наступали, почти дошли до Москвы. Чтобы защитить нашу Родину, чтобы фашисты не смогли пройти  вглубь страны,  было принято решение на берегу реки Суры построить укрепление, которое назвали Сурский рубеж. Он проходит через территорию нашей Республики Чувашии.   

Вед.2 Почти все мужчины к тому времени ушли на фронт, так что « на окопы»  отправляли всех, кто мог трудиться.  В основном это были женщины, старики и даже дети. Очень- очень много людей,  наши с вами прабабушки, прадедушки, молодые и красивые мальчишки и девчонки, строили эту линию обороны едва ли не голыми руками. Работали до упаду, впроголодь, на пределе человеческих возможностей. 

Реб.1 Зима. Стоял мороз трескучий.

Промерзшая земля.

Работали киркой, лопатой,  ломом 

И строили защиту для себя.

Реб.2 Для Родины, которую любили, 

Для  мамы, папы, что сражался на войне.

Для  брата, для сестренки, малыши ведь.

Для маленькой березки во дворе.

Реб.3 Простые женщины, подростки, старики,

Вгрызались в землю мерзлую как камень.

Окопы рыли, строили блиндажи –

Задание Родины выполняли.

Реб.4 Представить даже не могли они, 

Что враг пройдет  по улице родимой,

В лаптях, без теплой обуви, еды

Построили  рубеж на берегу Суры!

Вед.1   Очень непросто было строителям укреплений. А помогала им во время  работы и  в минуты отдыха задушевная  песня. Ведь песня трудиться, строить и жить помогает. 

Песня «Катюша»

Вед.2  За три долгих месяца, в очень тяжелых условиях холодной зимы, когда люди не имели  самого необходимого,  была построена целая оборонительная линия с землянками, блиндажами, окопами  протяженностью более 80 километров. 

Вед.1 Задание Родины было выполнено. Труженики Чувашии, простые люди  сделали все, что могли,   чтобы защитить нашу страну  – Россию.  Порой не хватало рукавиц, а лапти были основной обувью строителей. Но это не беда!

Вед.2  Жители Чувашиистроившие  Сурский  рубеж,   выстояли, все выдержали!  

Вед.1 Никто не сомневался, что наша великая страна победит в этой страшной войне.

Вед.2  Война была жестоким испытанием,
Четыре долгих года, как века.
Жила страна с единственным желанием –
Ждала победы русская страна.
Вед.1  И этот великий день – День Победы, наступил. 9 мая 1945 года. Да, ребята, никогда этот день не забудут люди.   Все  радовались этой великой Победе. Выходили на улицы, обнимались и целовались.

Вед.2  Совершенно незнакомые, но такие родные и близкие друг другу, столько страшных дней пережившие вместе. А теперь их объединило одно – радость: радость Победы, радость мира, радость безоблачного неба. 

Вед.1  Первый мирный день! Весна! Бойцы с радостью увидели, что цветут сады, поют птицы, улыбаются друг другу люди! И никому не сломить их Родину, никогда! 

Вед.2 Потому что Родина – это ты и я. И то,  какая она, во многом зависит от тебя и меня. Давайте, ребята, мы с вами споем песню о Родине, о нашей любимой России.

Песня «Моя Россия» Г. Струве

Реб.6 День Победы – праздник дедов,

Это праздник твой и мой,

Пусть же чистым будет небо

У ребят над головой.

Реб.7  Пусть гремят сегодня пушки

На парадах и в кино!

Мы за мир, войны не нужно,

Это точно решено!

Реб.8 Мы за то, чтоб в мире дети

Не играли бы в войну,

Чтобы утром на рассвете

Слушать мира тишину!

Реб.9 Чтобы горе исчезло,

Пропала беда.

Чтобы яркое солнце

Светило всегда.

Вед.1  За то, что мы сейчас с вами вместе радуемся, ликуем, смеемся, танцуем – мы обязаны нашим прадедушкам и прабабушкам, которые в жестоких боях на фронте  и героических,  трудовых сражениях  в тылу отстояли этот радостный день и попросили нас никогда не забывать о нем. 

Читают стихи дети 3 гр.

Реб. 1 Над вьюгами и стужами седыми
Вновь торжествует юная весна
И как огонь с водой
Несовместимы,
Несовместимы
Дети и война! 

Реб.2  На радостной безоблачной планете! 

Играют дети всей земли в войну,
Но разве о войне мечтают дети?
Пусть только смех взрывает тишину

Реб.3  Чтоб без войны все в мире жить могли,
Пусть льдины злобы и вражды растают!
Дружить давайте, дети всей земли!
Пусть наша дружба с нами вырастает! 

Вед.1  Ради счастья и жизни на свете,

Ради воинов, павших тогда,

Да не будет войны на планете

Дети(хором).

Никогда!

Никогда!

Никогда!

Вед.2  Пусть солнце утопит всю землю в лучах!

Дети(хором)

Пусть!

Вед.1  Пусть мирные звёзды сияют над ней!

Дети(хором).

Пусть!

Вед. 2 Пусть дышится глубже, спокойней, вольней!

Дети (хором)

Пусть! Пусть! Пусть!

Пусть всегда будет солнце!

Пусть всегда будет небо!

Пусть всегда будет мама!

Пусть всегда будет мир!

Вед.1  Наш чувашский народ, терпеливый,  трудолюбивый,  смелый и  отважный, прошел в годы войны через невероятные трудности, но выстоял, победил и заслужил высокие слова благодарности и уважения от нас с вами.   Строители Сурского рубежа совершили трудовой подвиг  и создали линию обороны в короткие сроки и в очень сложных  условиях.  

Вед.2 Из памяти людей этот народный подвиг  не стереть.  Чувашия помнит и чтит массовый  трудовой героизм  своего  народа в тылу.  2021  год объявлен Годом трудового подвига строителей Сурского  и Казанского оборонительных рубежей. 

Репертуар: 

  1. «Военный марш»
  2. Песня «Катюша»
  3. Песня «Моя Россия» Г. Струве

Образовательная ситуация «Незабытый подвиг чувашского народа»

(Подготовительная группа)

Основный вид деятельности: интегрированная (познавательная, игровая и двигательная).

Интеграция образовательных областей: «Познавательное развитие», «Социально-коммуникативное», «Речевое развитие», «Физическое развитие».

Задачи:

  • Расширить знания детей об истории и значении чувашского народа в годы Великой Отечественной войны;
  • Формировать уважительное отношение и чувство принадлежности к своей республике; самостоятельную личность, способность к сотрудничеству и принятию решения;
  • Воспитывать у детей качества необходимые будущему гражданину своей Родины, чувство взаимопомощи, находчивость, умение сплоченно действовать;
  • Воспитывать любовь и уважение к защитникам Родины на основе ярких впечатлений, вызывающих у них эмоциональное переживание.

Предварительная работа: чтение стихотворений и рассказов на военную тематику, рассматривание фотографий и иллюстраций, альбомов.

Словарная работа: День Победы, фашизм, предки, оборонительный рубеж.

Материалы, инструменты и оборудование: видеопроектор, презентация «Незабытый подвиг чувашского народа», картинки с изображением предметов (спички, кроссовки, теплая обувь, фуфайка, телефон, бинты, чупа-чупс, хлеб, шерстяные носки, варежки, джинсы…), две коробки (для посылок), «мины-мешочки», бинты, «Красное Знамя», два комплекта картинки-паззл «Гусеничный трактор» и «Колесный трактор».

Ход проведения

Первая часть – познавательная деятельность

Воспитатель: – Ребята, в этот год наша страна празднует 75-тие Великой Отечественной войны. 9 мая 1945 года – День Победы над фашисткой Германией (слайды 2, 3). И для нашей небольшой республики этот год значим, ровно 80 лет назад обычные жители Чувашии совершили незабытый подвиг – через территорию нашей республики проходило строительство оборонительных рубежей.

Воспитатель: – Ребята, а что такое оборонительный рубеж, знаете? (Ответы детей: защита, оборона, укрепление.)

Воспитатель: – Правильно ребята, оборонительные рубежи – это определенный участок местности, для успешной защиты от противника. Их строили специально, для того чтобы враги не прошли дальше, вглубь нашей страны, не смогли ее захватить.

(Рассказ воспитателя с демонстрацией слайдов.)

В начале войны наша страна несла огромные потери, погибало много людей. Фашистские войска все дальше и дальше продвигались вперед – к Москве (слайд 4). И для того чтобы задержать, остановить противника на всей территории нашей Родины стали строить оборонительные рубежи.

Вот и наши предки строили такие рубежи. В конце октября 1941 г.  По берегам р. Суры началось строительство оборонительного рубежа, который в дальнейшим и получило название «Сурский рубеж», а рядом с соседней республикой в чувашских селах Октябрьское и Янтиково проходил второй – Казанский оборонительный рубеж (слайд 5).

В годы войны всех мужчин с 18 лет забирали на фронт. В городах, деревнях и селах оставались только женщины, старики и дети. На строительство и возведения укреплений были призваны все жители нашей республики старше17 лет (слайд 6). Не зря эту стройку назвали «всенародной». Работы шли каждый день без выходных, без перерывов, даже когда зимой столбик термометра опускался до -40.

Условия в те времена были ужасные. Строительство началось поздней осенью, когда было холодно, грязно и сыро, людям не хватало инструментов, им приходилось рыть замерзающую землю руками.

Катастрофически не хватало тёплой одежды и обуви. Людям не хватало жилья, им приходилось строить и жить в землянках (слайд 7), а также в холодных бараках и шалашах. Еда была однообразная, бывало и вовсе не было (слайды 8, 9).

Рабочих разделяли на бригады по 50 человек, за каждой был закреплен определенный участок и вид работы, которую они должны были выполнить (слайд 10).

Различные бригады возводили проволочные заграждения (слайд 11), разрушали дороги и мосты (слайды 12, 13), копали противотанковые рвы и ставили противотанковые ежи (слайд 14), строили убежища (слайд 15) и многое другое.

Техника тогда была редкостью, поэтому почти все работы везде шли вручную. Медицинская помощь в то время не оказывалась.

Несмотря на всё, люди отдавали себя полностью работе, они помнили о своих близких на фронте, о своей Родине. Сурский и Казанский оборонительные рубежи на территории Чувашии были выполнены в установленные сроки. Строительство Сурского рубежа было закончено за 45 дней, 21 января 1942 года, Казанского – 25 января 1942 года. Среди бригад были и такие, которые закончили свою работу досрочно.

В Мариинско-Посадском районе Чувашской Республики 4 мая 2010 года труженикам тыла был поставлен обелиск в честь Казанско-Сурского оборонительных рубежей (слайд 16).

В Ядринском районе Чувашской Республике ежегодно проходят сборы «Сурский оборонительный рубеж», на котором воссоздаются события тех лет (слайды 18, 19, 20).

Вторая часть – игровая деятельность

(квест-игра)

Воспитатель: – Ребята, давайте и мы с вами поддержим строителей оборонительных рубежей и попробуем пройти их путь. Для вас подготовлены интересные задания, которые вам необходимо пройти в команде. Я предлагаю вам разделимся на команды: «Сурский рубеж» и «Казанский рубеж». Выберем старшину от каждой команды и приступим к соревнованию. Чья команда будет справляться с заданиями лучше и быстрее, та и выиграет. Команды готовы!

(ответы детей: «Готовы!»)

1 задание – «Посылка из дома»

Каждой команде необходимо собрать посылку для строителей оборонительных рубежей. Из предложенных предметов, изображенных на карточках, выбрать те (правильные), которые были так необходимы людям в то время (например, спички, кроссовки, теплая обувь, фуфайка, телефон, бинты, чупа-чупс, хлеб, шерстяные носки, варежки, джинсы…)

2 задание – «Загадки от строителей» (загадки про строительные инструменты) (слайд 21–35).

( В гости он к дровам явился:

— Я пришёл к вам по делам.

Над поленом наклонился –

И полено пополам (топор).

( Грызть дрова — простое дело:

Я опилочек поела,

Сок древесный попила!

Кто такая я? … (пила)

( Железный нос

В землю врос,

Роет, копает,

Землю взрыхляет (лопата).

( Палкой железной был сделан пролом…

Всё ей ломают.

Зовут её…(лом)

(Одной рукою не поднять.

Двумя? И то не каждый!

И ей не надо ударять

в одно и то же … дважды (кувалда).

( На селе у нас она

Первая помощница!

То песок, то чернозем

В кузовке ее везём…

А за нами с дружным лаем

Увязались песики —

С ней от них мы убегаем

На одном колесике (тачка).

Воспитатель: – Техники было катастрофически мало, но все же она помогала людям. Ребята, а узнать вам о ней поможет следующее задание.

3 задание: «Кто быстрее»

Каждой команде необходимо собрать паззл с изображением трактора (Гусеничного, колесного.)

Воспитатель: – Для того, чтобы задержать вражеские войска, людям приходилось подрывать мосты и дороги. Для вас ребята следующее задание.

4 задание: «Подрывники» (задание для командиров)

Командам необходимо найти «мину» (в ящиках находятся пустые свертки бумаги, в некоторых из них находятся «мины – мешочки») и взорвать мост (кто дальше бросит мешочек).

Воспитатель: – Люди обмораживали себе руки и ноги, из-за тяжелой работы получали различные травмы. Девушки-санитарки оказывали помощь нуждающимся людям.

5 задание: «Санитарная часть»

Каждая команда выбирает двух санитаров. Они оказывают медицинскую помощь, делают перевязки раненым. Чья команда быстрее справиться.

Воспитатель: – На строительстве оборонительных рубежей было организованно соревнование «за досрочное и качественное окончание строительства» … за высокое качество работы было учреждено переходящее Красное Знамя, которое вручалось самому лучшему коллективу. Вот и для вас подготовлена полоса препятствий.

6 задание «Победное Знамя» (эстафета)

Каждая команда строиться друг за другом и передает Красное Знамя, друг другу, предварительно пробежав полосу препятствий. Чья команда быстрее справиться та и выигрывает.

Воспитатель: – Ребята, какие вы молодцы, справились со всеми заданиями!

Релаксация:

— Ребята, расскажите, что нового и интересного вы узнали. Какое чувство вы испытывали, когда услышали историю строительства оборонительных рубежей, почему? Какие задания вам показались легкими, а какие тяжелыми.

Указом Главы Чувашской Республики 2021 год объявлен в Чувашии Годом, посвященным трудовому подвигу строителей Сурского и Казанского оборонительных рубежей.

Методическая разработка представляет собой сценарий внеклассного мероприятия, которое посвящено строителям Сурского оборонительного рубежа. Внеклассное мероприятие ориентировано на учащихся 5–7-х классов и нацелено на воспитание чувства патриотизма к своей Родине.
 

Файлы и документы

М.М. ГОЛЬДШТЕЙН, В.Н. АФАНАСЬЕВ, О.Ю. КОЗИНА Методическая разработка внеклассного мероприятия о Сурском оборонительном рубеже


Распечатать

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Сувениры детям на праздник осени
  • Суккот описание праздника
  • Суини тодд сценарий
  • Сувенир на праздник осени
  • Суздальский огурец праздник

  • 0 0 голоса
    Рейтинг статьи
    Подписаться
    Уведомить о
    guest

    0 комментариев
    Старые
    Новые Популярные
    Межтекстовые Отзывы
    Посмотреть все комментарии