Юан веран тодон валан сценарий

 Интеллектуальные игры по удмуртскому языку и краеведению можно провести в рамках предметной недели или в честь Международного дня родных языков. Возраст учащихся - 5 - 8 классы. Материал ориенти

«Юан-веран, тодон-валан» тол шудонъёс.

Ижкарысь кызё пала школаосын удмурт кылэз дышето кыкети кыл чотын. Таин валче, дышетисьёс азьын султэ ужпум – анай кылмес дышетонын нылпиослэсь мылкыдзэс жутон. Карысь  удмурт кылъя дышетисьёслэн огазеяськоназы 2006-ти арын чектэмын вал малпаны Ижкарысь нылпиослы анай кылъя тол шудонъёс ортчытыны. Малпанзэс дышетисьёс быгатизы улонэ пычатыны. 2012-ти арын тулыспал толэзе 11-ти шор ёзо школаын витети арзэ  ини ортчизы дышетскисьёслэн тужгес яратоно ужрадзы —  «Юан-веран, тодон-валан» йырвизь сынан тол шудонъёс. Тол шудонъёслэн валтись ужпумзы: анай кыллэсь данлыксэ будэтон, дышетскисьёсыз шаермылэн историеныз, культураеныз, калыкеныз тунсыкъяськытон, творческой быгатонлыкъёссэс йылэтон но огъя тодон-валанзэс паськытатон.

Нырысь аръёсы тол шудонъёсты ортчытиськом вал 1 —  4, 5 – 7, 8 – 11  классъёс вискын. Чошатсконэ пыриськыны мылкыд карисьёслэн  лыдзы будэмен ( 150-170 адями)  оргкомитет кельтоно кариськиз школаысь одиг сборной командаез ( кык дышетскись покчи классысь, кык – шор, одиг – бадзым классысь). Оргкомитетэ пыро шаертодонъя, удмурт кылъяно литературая дышетисьёс, печатной изданиосысь журналистъёс, лыдзонъюртысь онерчиос. Берпумети аръёсы Ижкарысь сяна, тол шудонъёсы мылкыд каризы пыриськыны Дэри ёросысь командаос. 2012-ти арын, вожвылъяськонлэн юбилеезлы шуыса, нылпиосын чош одиг командаын тол шудонъёсын пыриськизы удмурт кылъя дышетисьёс но.

Чектэм ужрадэз ортчытыны луоз удмурт кылэз анай кылэз чотын  дышетись  нылпиосын но ( удмуртлыклы сизем жытын но мукет). Интеллектуальной тол шудонъёсты ортчытон понна дасяны кулэ луоз актовой залэз( чеберъяно, кыче лыдпуслы сиземын, кылсярысь, 2011-ти арын Ижкарысь тол шудонъёсмы сиземын вал Трокай Борисовлэн юбилеезлы), командаослы, дунъясьёслы жокъёс дасяно, проектор, экран, компьютер. Вормисьёслы кузьымъёс утчано – милемлы юрттэт сёто йоскалык ужпумъёсъя министерство, Эшъяськон юрт, «Удмурт кенеш» мерлыко огазеяськон. Кулэ луоз жытэз нуись. Шаертодонъя этапысь юанъёс сётэмын зуч кылын, мукетъёсыз – удмурт.

ТОЛ ШУДОНЪЁСЛЭН МЫНЭМЗЫ

1-ти этап  « Ми кыллы устоесь…» ( визитка)

Котькудиз команда тодматэ дунъясьёсты но куноосты асэныз – нимзэ, эмблемазэ, девиззэ шарая. Маин тунсыко луэмзэ возьматэ. Бадзымез  —  5 бал. Дунъяку лыдэ басьтоно командалэсь «удмурт шомо» луэмзэ.

2-ти этап «Сайкатом визьмес» ( разминка)

Экран пыр возьматиське 10 суред ( тодмо адямиос бордысен кутскыса шаерамы будись писпуос дорось) Уж – командалы быгатыны кулэ одиг пол слайдъёсты учкыса( 1 слайд – 1 секунд) борсьысь борсе суредъёсты тодэ вайыны но гожтыны. Радлыксэс суразы ке, та вылын дугдиськом. Шонер гожтэм туспуктэм понна 0,5 бал, озьыен, тужгес тросэз – 5 бал.

3-ти этап «Удмурт шаер – мусо шаер» викторина.

Сётэмын 28 юан валэктонъёсын, одигез соос полысь шонер. Тужгес тросэз – 28 бал. Ужез быдэстон понна командалы сётиське 10 минут.

                                          Викторина     «Удмурт шаер — мусо шаер»

  1. Автор Государственного флага и Государственного  герба УР

а) Ю..Лобанов           б) С.Виноградов              в) П.Ёлкин

     2)Горный инженер, строитель Ижевского завода

а)  А.Москвин               б) А.Дерябин                  в) П.Шувалов

      3) Сколько наших земляков удостоены высокого звания Герой Советского Союза?

                    а) 100                        б)  73              в)   55

       4) Дважды Герой Советского Союза, уроженец УР

                а) Е.Кунгурцев            б) Ф.Пушина             в) В.Сивков

       5)      Первый удмуртский поэт, драматург, учёный

              а) Т.Борисов              б) К.Герд                 в) Г.Верещагин

       6) Когда завершено добровольное  присоединение удмуртского народа к Русскому государству?

а) 1580        б) 1558        в) 1571

       7) Самая  крайняя южная точка УР

          а) Зуевы ключи        б) Кыргында          в) Верхняя Игра

      8)  Население Удмуртской Республики

         а) 1636 тыс                 б) 1100тыс               в)1300 тыс

     9) Сколько  районов в Удмуртской Республике

         а) 23                      б) 20             в)25      

     10) Самый молодой город в Удмуртии

           а) Воткинск          б) Можга         в) Камбарка

      11) Правый приток Камы

             а) Вятка                б) Чепца           в)Кильмезь

      12)  Архитектурно- этнографический музей находится

             а) в  с. Дебёсы           б) в   Лудорвае          в) в Глазове

       13) Дата рождения г. Ижевска

              а) 1780                 б) 1760        в) 1790

       14) Сколько районов в городе Ижевске?

              а)  6                 б) 5            в) 4

      15) Самая распространённая древесная порода в лесах Удмуртии

            а)сосна                   б)ель             в)берёза

       16) Старое название ул.Ленина

              а)Церковная        б) Сенная        в) Базарная

      17) Первый номер газеты «Дась лу» (ныне «Зечбур») вышел

             а) 1935             б) 1930        в) 1934

      18) Первая удмуртская поэтесса

             а) А.Векшина         б)Н.Кралина      в)В.Загуляева

     19) Удмуртское название вишни

            а) легезьпу        б)   чияпу        в) улмопу

      20) Скажи по –удмуртски  слово ЩЕБЕТАТЬ

             а) гурланы          б)зильыртыны      в) пиньгетыны

       21)  Монисто-это:

            а) головной убор удмуртов       б) нагрудное украшение    в) фартук с вышивкой

       22) Удмуртский традиционный смычковый инструмент

            а) кубыз          б) крезь        в)тачыртон

       23) В каком году был открыт удмуртский драматический театр

            а) 1954              б) 1931             в) 1937  

      24) В каком году был заложен памятник  А.Ф. Дерябину  

        а) 1923           б) 1934        в) 1907

      25) На гербе г.Ижевска нарисована

              а) калина        б) рябина    в)черёмуха

      26) Сколько человек  удостоились награды  «Кафтанщики»

                а) 378               б) 780          в)527

      27) Название  МАЙ месяца по-удмуртски

                а) посьтолэзь            б) оштолэзь       в) куартолэзь

      28) « ЫМУСЬТОН» праздник по-русски

                а)Рождество        б) Пасха         в)Масленица

      4-ти этап «Анай кылме мон тодисько»

 Сётэмын 30 зуч  кыл, берыктоно удмурт кылэ, 30 удмурт кыл, берыктоно зуч кылэ. Тужгес тросэз – 30 бал. Шонер гожтэм кыл понна 0,5 бал. Ужез быдэстон понна командаослы сётиське 20 минут.

«Анай кылме мон тодисько» этап

  1. сирпу
  2. дуринчи
  3. етин
  4. каронкыл
  5. верос
  6. дукъя
  7. музъем
  8. мерлык
  9. ужрад
  10. бадяр
  11. сизь
  12. йыды
  13. маймыл
  14. ашальчи
  15. йырнушы
  16. кайсы
  17. сёр
  18. мадиськон
  19. пужым
  20. сезьы
  21. вуюись
  22. инкуазь
  23. вуко
  24. дышетон
  25. инэт
  26. куншет
  27. шоркар
  28. мусылал
  29. нёжал
  30. эмъюрт
  31. бурундук
  32. ольха
  33. комар
  34. сказка
  35. поэт
  36. существительное
  37. мох
  38. мозг
  39. животное
  40. мельница
  41. рай
  42. норма
  43. республика
  44. библиотека
  45. внук
  46. барсук
  47. сорока
  48. сердце
  49. попугай
  50. окунь
  51. пихта
  52. шершень
  53. культура
  54. мудрец
  55. национальность
  56. письмо
  57. электричество
  58. церковь
  59. гимн
  60. город

5-ти этап «Паймымон  песьтэр»

Кулэ луоз зэмос песьтэр. Отын биням кагазъёс вылын ( свиток) гожтэмын юанъёс. Нылпи песьтэрысь кагазэс кыске но валэктон сёто дунъясь азьын. Та этапе командаысь покчи класссын  дышетскись пыриське. Дунъясьёс лыдэ басьто нылпилэсь удмурт кылын вольыт вераськемзэ но валэктон сётэмзэ. Тросэз 5 бал. Юанъёс дышетись аслаз учкемезъя малпа. Кылсярысь

  1. Вань-а тынад песянаед? Кызьы солэн нимыз? Кытын со улэ?

2.Кыче пойшуръёс уло  асьме нюлэсъёсын? Вера куиньзэ.

  1. Яратиськод-а тон лыдзиськыны? Нош кыче али тон книга лыдзиськод?
  2. Удмуртиысь  кыче каръёсы вуылэмед вань?
  3. Тон бадзым будид ке,  кин луод?
  4. Школаысь кыче урокъёсад шумпотыса ветлиськод? Малы?
  5. Кин тынад эшед? Маиныз  со тыныд кельше?
  6. Ветлиськод-а тон театре? Туэ кыче спектакль  учкид
  7. Юрттиськод-а тон анаедлы? Кызьы?
  8. Вань-а тынад яратоно ужед? Ваньмон дыръяд мар карыны яратиськод?
  9. кыче сяськаосты тодиськод? Нош тужгес но кельшо тыныд кычеосыз?  
  10. Ижкарысь кыче интыос тыныд кельшо? Кытчы вуылэмед вань?

6-ти этап « Книга – матысь эшмы»

Произведениысь люкетъёс сётэмын. Тодманы кулэ авторзэ  ( 0,5 бал), произведенилэсь нимзэ (0,5 бал). Команда 15 минут куспын быдэстыны кулэ ужез. Огъя уж понна 8 бал.

1.   Жужыт  ярдурын, шодонтэм гинэ тулкымъяськыса бызись ву шоры жальмаса, кык адямиос сыло. ….  ….  Куд-ог дыръя  чорыг утчась тылобурдоос ву вылэ пукыч кадь лэзисько но сылись муртъёслэн йыр йылтизы ик мечак вылэ тубо.

  • Малы монэ кельтыса кошкиды?  — нылмурт куара паймыса сылись муртъёсыз усыкмемысь сайкатиз.
  • Ми тонэ татчы ик тубид кожам, — яр йылын сылисьёс полысь пиналэзгес кепыр вайыса вазе. …

Произведение: _____________________

Авторез: ____________________________

  1. Мон – язычник. Инмаре – инкуазь.

Мудоре мынам – быдэс инбам.

Султисько ке мон чукна ик вазь,

Шундылы йыбырттисько поннам…  

Произведение______________________  

Авторез:  ________________________

  1. Вордиськем музъеммы,

       Вордиськем шаермы,

        Туж мусо потиськод,

        Туж шулдыр адскиськод.

Произведение__________________________

Авторез: ___________________

  1. ….Музъем вылэ сьод пилем зибиськиз. Дыдыклэсь сюлэмзэ сьод кый зибиз. … Пилем но ортчиз ини. .. Дыдык понна гинэ пилем оз ортчы. Солэн синъёсыз зоро на…

Произведение ____________________  

 Авторез: ____________________________

7-ти этап «Крезьгуро вис»

Командаослы крезьгуръёсты кылзыса тодманы кулэ  кырзасез но кырзанлэсь нимзэ. Вить крезьгур – 5 бал.

8-ти этап «Гожтиськом диктант»

Та этапе пырисько командаослэн капитанъёссы. Янгышъёстэк гожтиськом диктант. Тужгес тросэз – 5 бал.

        Вистэм-вожтэм пужниське-лоба лымы. Тол кион кадь вузыса пертчылэ Санколэсь пальтозэ, шлачкытъя шарфсэ, уськытыны выре изьызэ. Йо пырыен жугыса, Санколэсь мугорзэ бышка. Санко, сюресэз шедьтытэк, мур гушъяса вамышъя.  

                                        «Вождэ эн вайы, Маша» веросысь.

                                                                              Эрик Батуев

9-ти этап  «Сураськем букваос»

Экран вылэ пото сураськем бкваос – анаграммаос. Букваосты интыенызы воштыса, кылдытоно кыл, 5 шонер кыл – 5 бал. Командаослы сётиське 5минут.

АРНАКН

МЫЗУЬК

ТАСЕПЯЙ

УГУКРЗЕП

АТЬАНБ

Дунъясьёс лыдъяло баллъёсты, куинез команда, тужгес но трос баллъёс люкамъёсыз, пото вормисьёс полы. Соос  басьто дипломъёс но секузьымъёс. Мукетъёсызлы – сертификатъёс.

Уже кутэм литература

1. Батуев Эрик. Уйшор вуюись. Ижевск, 2005

2. Ефремов А.Д. Край удмуртский – сторона родная. Ижевск, 1980

3. Удмурт литература, 10-11. Ижевск, 2008

4. Удмуртская Республика, энциклопедия, Ижевск 2004

5. Шутэтскон сэрег – «Удмурт дунне». Ижкар, 2011

6. 2-ти бичет. Удмурт кылын нимкылъёсъя но шонер гожъяськонъя элькун ори. Ижкар, 2008

Е. Н. Ямщикова

Ижкар, 60-ти школаысь
удмурт кылъя но литературая дышетись

филиал муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения «Мало-Лызинская средняя общеобразовательная школа» Балтасинского муниципального района Республики Татарстан –«Нижнеушминская начальная общеобразовательная школа»

«Юан-веран, тодон-валан»

(шудон)

Дасяз но ортчытӥз

Иванова Е.Д.

2016-2017 дышетскон ар

Шудонэ пырисько 2 командаос. Ужрад сӥземын шаерамы улӥсь пӧйшуръёслы, соин соосты пӧйшур нимъёсын нималом. Азьвыл ик командаос дасяло тодмет пусъёс, быръё капитанъёс.

Шудонлэн мынэмез:

Дышетӥсь: Туннэ асьмеос пӧйшур дуннее вуылом.Эскером, трос-а тӥ тодӥськоды пӧйшуръёсты, кызьы соосты тодмаськоды. Одӥг кылын вераса визьёсмес сыналом. Командаос асьсэ сярысь вольыт веранъёс дасяло.

Нырысетӥ команда: Чы-чы-чы,

Луд кузя ширтэ ӟичы.

Кыкетӥ команда: Ньы-ньы-ньы,

Вай вылын пуке коньы.

«Ӟичы» но «Коньы»командаос куспазы ӵошатскон ортчыто. Нырысетӥ уж. Букваос пӧлы пӧйшуръёс ватскиллям. Шедьтэ соосты.

Укреач (кеч) аксиопн (кион)

Кыкетӥ уж. Сётэм юанъёслы кыкез ик командаос шонер валэктонъёс сётыны кулэ. 1 команда: 1)Кыӵе пӧйшурлэн тужгес но золэсь бер пыдъёсыз? (лудкечлэн)

2)Кызьы валаськоды, лудкеч, пиямез бере, пиоссэ аналтэ шуэмез? Нош кызьы соос анайзытэк будо, мае сиё?

2 команда: 1) Кыӵе пӧйшурез, калыклэн верамезъя, пыдъёсыз сюдо?

2) Малы кионэз нюлэс санитар шуо?

Куинетӥ уж. Тодэ кыӵе пӧйшур со?

1.Тэльын улӥсь пӧйшур. Нуназе со турын пӧлын кӧлэ, уин кибыосты, нумыръёсты кутылэ. Тушмонъёсызлэсь утиське мугораз будӥсь ӵогыр-ӵогыр веньёсыныз. (Ӵушъял)

2.Та пӧйшур тусызъя пурысь, гуртысь парсьлы кельше, туж ӝог бызьылэ. Яратэ нюр интыосыз. Нош картофка бусые дышиз ке, вань картофкадэ быдтоз. (Кырпарсь)

1.Та сьӧсь пӧйшуръёс уйбыт калго бусыостӥ,тэльёстӥ, кутыло лудкечъёсты, койыкъёсты, озьы ик кесяло гурт пудоосты но. (Кион)

2.Куэз куренялэс, пужыё. Туж кален,шыпыт кыстӥське тэлетӥ. Куакъёс пӧлысь сое озьы гинэ уд адӟы.Нош ачиз со ваньзэ синйылтэ. Адӟе ке лудкечез- шып гинэ матаз вуыса тэтче но кутэ. (Балян)

Ньылетӥ уж.

Бумага вылысь суредъёсты учкыса тодмано, кыӵе пӧртэм пӧйшуръёслэн пытьыоссы суредамын татын? (Котькуд командалы листоке сётоно).

Витетӥ уж.

Кроссвордъёсты лэсьтоно.

Нырысетӥ командалы

1 г

2

о

3

н

4

д

5

ы

6

р

1.Мӧйы пужым улын, 2.Пуштрес шуба нуисько,

Толзэ кӧлэ гуын. (гондыр) Писпу гыркын кӧласько.( коньы)

3.Кин-о кезьыт тол куазен нюлэскын сютэм калге, пиньёсыныз гизьыртэ? (кион)

4.Гурезе синтэм-пельтэм лобатэ, гурезь улэ погыли кадь погыля.(лудкеч)

5.Улэ милям сикамы, 6.Нырыз-пасё петак,

Ортчыт кильтро апаймы, быжыз кыӵесо культо.(кырпарсь)

Ӵужпыръем небыт гонэз,

Аслэсьтыз бадӟым быжыз. (ӟичы)

Кыкетӥ командалы:

2

о

3

й

4

ы

5 к

1.Тушо ке но, пересь ӧвӧл,

Сюро ке но скал ӧвӧл. (кеч)

2. Кузь толэз изе гуын. Тулыс нош потэ калгыны. (гондыр)

3.Кыче тылобурдо уин кӧтсэ тыре, пеймытэз яратэ. (уйсы)

4.Кескич лушкаськись ас пытьызэ пуштрес «исьнерен) ӵуже. (ӟичы)

5.Пуштрес быжо горд апай кызысь ӵыжинэз утча.(коньы)

Куатетӥ уж. Та конкурслы пиналъёс дасясько доразы. Командаос пичияк дасям сценказэс возьмато.

Ӟичы пегӟиз

— Ӟичы, кытчы дыртӥськод?

Быждэ ма выретӥськод?

-Ӟазегъёсы пуксиллям,

Одӥгзэ куто киям – ням,ням,ням!

-Ӟичы, ми али адӟим –

Пыӵалэн васькиз Вадим…

-Ӟеч луэ, вунэтӥськем:

Пегӟисько, иське, сике!

Эк-ке-ке!

Аркадий Клабуков

Кызысь усем

Горд коньы кызысь ӵогӟем. Нош коньы

Жаг- силё пӧлы усем. Ӵуказеяз

Бӧрдыса пуке мискинь. Кызысь кызэ нош тэтчаз,

Кин солы юрттоз ай? Кин? Одӥг, кык, куинь…

Бӧрдӥсез кылэм лудкеч, Шурк, шурк, шурк!

Юлтошсэ чакла туж ӟеч: Ӵыжинэз лыдъяз –чотаз.

Кӧтурдэстэ, пе, шырӟем,

Ляконо шырбыж куарен. Лидия Чернова

Чакласькытэк лобанъяд

Нош эн усь, ява, мыдъят.

Я бен, ӟеч лу, юлтоше

Мынам трос али уже

Таин ӵошатсконмы йылпумъяськиз. Тау умой шудэмды понна. Пайдаё –а вал шудонмы? Маин кельшиз яке ӧз кельшы? Вормись командаез пусъён.

Квест–игра «По пути к Тол Бабаю»

Автор: Вахрушева Наталия Николаевна

Организация: МБДОУ Игринский детский сад №9

Населенный пункт: Республика Удмуртия, п. Игра

Автор: Ложкина Вера Александровна

Организация: МБДОУ Игринский детский сад №9

Населенный пункт: Республика Удмуртия, п. Игра

Цель: обобщение знаний детей о Тол Бабае в ходе игры

Задачи:

  1. Закрепить имеющиеся знания и представления о Тол Бабае.
  2. Отрабатывать практические навыки детей по конструированию из бумаги в технике оригами и «LEGO»
  3. Повышать познавательный интерес к деятельности
  4. Развивать активность, самостоятельность, творческие и мыслительные способности
  5. Формировать умение работать сообща и навыки взаимопомощи

Предварительная работа: рассказывание «Легенда о появлении Тол Бабая»; беседа «Чем отличается удмуртский Тол Бабай от российского Деда Мороза»; просмотр презентации «Помощники Тол бабая»; исследовательская деятельность «Что за спиной Тол Бабая?».

Механизм реализации квеста: прохождение испытаний детьми в здании ДОУ

  • группа: дети подготовительной к школе группы (6 – 7 лет)

Персонажи квеста: Тол Бабай (зимний дед), Обыда (лесная Кикимора), Нюлэсмурт (Леший), Сандыр агай (дядя Саша).

Используемые материалы: конверт с пазлами «Резиденция Тол Бабая»; снежинки двух цветов: белые, голубые; костюмы: Тол Бабай, Нюлэсмурт, Сандыр агай, Обыда; комьютер; телевизор; «LEGO»; схемы букв: Т, О, Л, Б, А, Й; цветная бумага, ножницы; схема конструирования мороженого; пестерь – берестяной короб, сумка

Ход квест – игры

Сандыр агай заходит к ребятам.

Сандыр агай: Ӟеч буресь пиналъёс, гажано эшъёс!

Здравствуйте, ребята. Добирался я к вам издалека. Дорога дальняя. Началась метель, всего меня запорошило. Помогите отряхнуть снежинки с моей одежды.

Дети «стряхивают» голубые и белые снежинки с Сандыр агая, и делятся на две команды по цвету снежинок.

Воспитатель: Кто ты такой?

Сандыр агай: Я, Сандыр агай, пришел к вам поиграть, повеселиться. У меня в суме лежат два конверта, а у вас снежинки. У кого белые снежинки, возьмите белый конверт, а у кого голубые – голубой. Вот мы с вами поделились на две команды. Хотите посмотреть, что же в этих конвертах.

Сандыр агай вручает каждой команде конверт с пазлами «Резиденция Тол Бабая». Команды собирают пазлы и отвечают на вопрос, о каком сказочном герое будут говорить в ходе игры.

Дети: Да!

Сандыр агай: Открывайте конверты, что же в них?

Дети: Разрезные картины, пазлы.

Сандыр агай: Что получилось?

Дети: Резиденция, дом, усадьба Тол Бабая

Сандыр агай: Вы хотите встречи с Тол Бабаем?

Дети: Да!

Сандыр агай: Я знаю к нему дорогу.

Сандыр агай: Подходите, не стесняйтесь,

Ко мне смело приближайтесь!

Вам карту – путеводитель вручаю

Её современно навигатором называю.

Здесь указан весь маршрут,

Где приключения вас ждут.

Встречи разные в пути могут случаться

Главное дружно всем вместе держаться!

Сандыр агай: Если выполните все задания, то вас ожидает встреча с Тол Бабаем.

Каждая команда получает маршрутные листы. Дети изучают схему, отправляются по станциям, их встречают Нюлэсмурт и Обыда.

Станция «Юан – веран, тодон – валан» викторина у Нюлэсмурта

Нюлэсмурт встречает команду

Нюлэсмурт: Ӟеч буресь, гажано пиналъёс. Здравствуйте, гости дорогие и маленькие, и большие, и юные, и постарше. Тӥ монэ тодмады – а?

Дети: Да, узнали. Ты Леший, Нюлэсмурт.

Нюлэсмурт: Шонер мон Нюлэсмурт. Куда путь держите.

Дети: К Тол Бабаю!

Нюлэсмурт: А много ли вы знаете о нём?

Дети: Да, знаем!

Нюлэсмурт: Сейчас проверим. Я буду задавать вопросы, а вы отвечайте!

Нюлэсмурт проводит с детьми викторину «Юан – веран, тодон – валан»

  1. Кто знает, где живет Тол Бабай? (В селе Шаркан)
  2. День рождение Тол Бабая? (09 декабря)
  3. Как зовут внучку Тол Бабая? (Лымы Ныл)
  4. Как появился Тол Бабай?

(Согласно преданию, много веков назад, на удмуртских землях, жили великаны – алангасары, а когда пришли люди, те испугались и покинули свои территории. Однако самый маленький не успел за всеми и остался жить один. С тех пор великан стал бродить по окрестностям, изучать природу и набираться разуму. По легенде, это и есть Тол Бабай. Встретив, однажды детей, он подружился с ними, и с тех пор каждую зиму дарит им подарки)

  1. Как называется праздник, на который приходит Тол Бабай? (Новый год)
  2. Как называется длинная палка Тол Бабая? (Посох)
  3. Что на ногах у Тол Бабая (валенки)
  4. Сколько шуб у Тол Бабая? Какого они цвета? (Много, фиолетового цвета)
  5. Что носит за спиной Тол Бабай? (Пестерь – берестяной короб)

Нюлэсмурт: На все вопросы вы ответили верно, молодцы ребята. Тӥ ӟечокъёс!

Воспитатель: Нюлэсмурт, как оказался пестэрь Тол Бабая у тебя?

Нюлэсмурт: Он ходил по лесу, проверял свои владения и оставил свой пестерь в лесу, вот я его и подобрал. Передайте его, пожалуйста, Тол Бабаю.

Нюлэсмурт отдаёт детям пестерь – берестяной короб

Станция «Усточи корка» — мастерская Обыды

Обыда встречает детей в своих владениях

Обыда: Здравствуйте, детишки — ребятишки, румяненькие да сладенькие. Ӟеч буресь пиналъёс, кыӵеесь тӥ мусоесь! Озьы ик Сӥысал.

Куда путь держите.

Дети: К Тол Бабаю.

Обыда: А в гости с пустыми руками не ходят. Гостинец приготовили Тол Бабаю?

Дети: Нет!

Обыда: Так уж и быть я вам помогу.

Ребята, а знаете какое любимое лакомство Тол Бабая? Больше всего Тол Бабай любит мороженное и торт из него. Приготовим мы с вами мороженое, любимое лакомство Тол Бабая?

Дети: Да!

Обыда: А мороженое будет бумажное.

В технике оригами дети делают мороженое – угощение для Тол Бабая

(Приложение 1)

Станция «Тодосчиос»

Сандыр агай встречает обе команды.

Сандыр агай: Путь к Тол Бабаю длинный. Вы выполнили все задания Нюлэсмурта, Обыды. Осталось ещё одно – надо собрать слово из «LEGO».

Вот вам схемы букв, и из них нужно составить слово, к какому сказочному герою вы держите путь.

По схемам из «LEGO» собрать буквы и составить слово Тол Бабай (Приложение 2)

После того как дети составили слово «Тол бабай», Тол Бабай выходит к детям.

Тол Бабай: Ӟеч буресь пиналъёс! Здравствуйте, ребята. Вы все испытания прошли. Молодцы!

Дети: Тол Бабай, мы тебе твой пестерь принесли.

Дети отдают ему пестерь, а в нём мороженое.

Тол Бабай: Спасибо, ребята, я его оставил в лесу.

Заглядывает в пестерь.

Тол Бабай: Он же не пустой. Сколько здесь мороженого. Спасибо за угощение. Я очень люблю мороженое.

А вы что любите? Я сейчас узнаю. Если вы любите что я назову, кричите «Я», если не любите, то молчите.

Тол Бабай проводит игру на внимание «Кто что любит?»

Игра «Кто что любит»

Кто любит мандарины,

Кто любит апельсины,

Кто любит груши,

Кто не чистит уши?

Кто любит клубнику,

Кто любит землянику,

Кто любит бананы,

Кто всегда упрямый?

Кто любит помидоры

Кто любит мухоморы?

Тол Бабай: Ребята, вы такие внимательные. Теперь я знаю, кто что любит.

Тол Бабай: Мой волшебный посох помогает мне во всем.

Тол Бабай проводит игру «Передай посох»

Игра «Передай посох»

По кругу дети передают посох Тол Бабая, напевая слова

Ей товарищ, не зевай

Посох ты передавай,

Передай его по кругу,

Передай его ты другу.

Как услышишь слово стоп

Превратишься ты в сугроб.

У кого останется в руках посох, тот выходит в круг и превращается в сугроб. Игра проводится два, три раза.

Тол Бабай: Какой большой сугроб получился. Чтобы обратно превратиться вам в ребят, весело надо поплясать.

Тол Бабай: А плясать то вы умеете?

Дети: Да!

Тол Бабай: Раз, два, три четыре пять,

Начинаем мы плясать

То, что я вам покажу,

Дружно будем выполнять.

Тол Бабай показывает танцевальные движения под музыку, а дети повторяют.

Тол Бабай: Ребята, вы веселые, умные, задорные, дружные, прошли все испытания. Вы мне очень понравились, я хочу угостить вас своим любимым лакомством. А кто запомнил, какое моё любимое лакомство?

Дети: Мороженое!

Тол Бабай дарит детям угощение — конфеты в виде мороженого

Дети: Спасибо Тол Бабай! Бадӟым тау!

Тол Бабай: До скорой встречи ребята. Увидимся на удмуртской Масленице – Войдыре.

Полный текст статьи см. приложение
 

Приложения:

  1. file0.docx.. 348,4 КБ

Опубликовано: 17.11.2021

Вавожский район

Название

В районе впервые состоялись зимние интеллектуальные игры «Юан-веран, тодон-валан»

Основной текст

В
районе впервые состоялись зимние интеллектуальные игры ««Юан-веран,
тодон-валан» для обучающихся 7-9 классов, изучающих в качестве родного удмуртский
язык. Данное мероприятие
  приурочено
105-летию со дня рождения народного поэта Удмуртии Степана Павловича
Широбокова.

Игра
состояла из 7 этапов. После жеребьевки, участники презентовали свои команды:
«Визьпогъёс» из МКОУ Тыловыл-Пельгинской ООШ, «Кырзась учыос» из МОУ
«Гурезь-Пудгинская СОШ имени К.Герда», «Купчи тупалъёс» из МОУ Новобиинской СОШ
и «Чебер нылъёс» из МОУ «Каменноключинская ООШ». Первым испытанием для ребят
стало тестирование на знание биографии и творчества писателя. В определении
песенного наследия могли содействовать педагоги, подготовившие команды.
Серьёзным испытанием стали лирические произведения, здесь нужно было определить
тематику и размер стихотворного произведения, найти эпитеты и сравнения.
Знанием родного языка блеснули ребята по теме растительный и животный мир. На вопросы, посвященные истории и культуре родного края,
были найдены верные ответы. Завершающим в конкурсном  испытании стало представление художественных
номеров по мотивам произведений С. П. Широбокова.

По результатам мероприятия выявились сильнейшие команды. Дипломом
1 степени награждены ново-биинцы, 2 степни – гурезь-пудгинцы, 3 степени –
каменно-ключинцы.

Организаторы игры выражают благодарность наставникам команд
Дягелевой М.П., Широбоковой Л.Г., Рублёвой Е.Ф., Кондратьевой Л.С. за
качественную подготовку к мероприятию; сотрудникам районной библиотеки Коротаевой
А.Б и Кваловой Н.И. – за решение организационных вопросов и помощь в судействе.​

О.В. Лесникова

20171207_112826.jpg20171207_112850.jpg

Срок действия

 

Дата

07.12.2017

Вложения

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Этот праздник самый главный самый теплый добрый самый
  • Эш беткэч уйнарга ярый сценарий
  • Юбилей больницы интересный сценарий
  • Этот праздник порохом пропах текст
  • Эхо террора сценарий